Kuljaktstig på Spillepeng i Malmö 17/4. Luft och .22Lr

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kuljaktstig på Spillepeng i Malmö 17/4. Luft och .22Lr

Inläggav bjosse 18 mar 2016, 11:41

Sako Challenge ”Sveriges roligaste och mest omväxlande .22Lr kuljaktstig”
17/4-2016

Kuljaktstig kaliber .22lr och luftgevär upp till kaliber .25

Anmälan: På tävlingsplatsen senaste klockan 12.00

Klasser: Manuell (Alla manuella gevär) Halvauto (Alla halvautomatiska gevär) Junior (för skyttar under 14 år med valfritt gevär på längre skjuttid och med valfritt stöd)
Luftgevär (Alla luftgevär)
Plats: Spillepengen
Servering: Kommer att finnas med kaffe, mackor, korv osv.

Genomförande och regler: Kuljaktstigen kommer att skilja sig mot andra kuljaktstigar då allt skytte kommer att ske på tid, i vissa fall gott om tid och i andra fall väldigt kort om tid. Kuljaktstigen kommer att vara mer varierande än vad som är brukligt och vårt syfte är att det primära är att alla skall ha glädje av den, oavsett om de sedan tidigare är avancerade skyttar eller nybörjare. Precis som klass1 kuljaktstigarna i Skåne kommer en mängd stationer att skjutas med någon form av tillämpat stöd. (jaktligt) Alla vapentyper av gevär är tillåtna. Samma skytt får med fördel skjuta flera vapenklasser. Väljer samma skytt att skjuta flera gånger i samma klass, så räknas första resultatet i tävlingen. Det är en stor fördel att använda magasinsvapen, men givetvis är enkelskottsgevär tillåtna.
Omskjutning kommer EJ att tillåtas pga. av vapen/handhavande fel. Enda gången omskjutning kommer att tillåtas är pga. av fel på stationsutrustningen. Detta är en inbjudningstävling och då vi valt att inte slaviskt följa något förbunds reglemente utan välkomnar alla till en trevlig skyttedag.

Säkerhet: Vapnet SKALL bäras med mynningen uppåt/nedåt eller i fodral/väska. Riktas ett vapen av misstag eller med vilje mot någon annan person så kommer omedelbar diskvalificering att utdömas. Gäller även vid sk. svepning!

Startavgift: 200 kr/start samt 100kr/junior
Vinster: 1000 kr till varje klassvinnare Sako Quad .22 LR studsare till högsta resultatet (gäller ej Junior eftersom de har stöd). Aimpoint sikte att lottas ut bland de starter som är kvar vid prisutdelningen (undantagit någon ev. diskvalificerad skytt). Penningpriser till första andra och tredjeskytten i respektive klass.

Aimpoint/Sako sidoevent
Aimpoint och Sako kommer att hålla ett sidoevent där alla som vill får testa vapen med aimpoint sikten under jaktrealistiska skyttesituationer.

Hurricane Sidoevent
Hurricane luftvapen kommer att hålla ett sidoevent där folk utan kostnad får prova på diverse moderna luftgevär.

Arrangör
Sako OY ihop med Malmö Skyttegille Banläggare: Håkan Spuhr och Anders Nilsson Hakan@spuhr.com
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Kuljaktstig på Spillepeng i Malmö 17/4. Luft och .22Lr

Inläggav Leopold 18 mar 2016, 16:34

Verkar som en kul tävling! Vore intressant att få reda på vilka maxavstånd som kan förekomma, fattar det som att man skjuter på figurer i fullstorlek av div större vilt som kan förekomma typ älg, hjort, vildsvin etc och då kan man säkert ha en chans att träffa hyfsat även med rätt blygsamma luftbössor upp till 75 meter eller så. Även rörliga mål förekommer tydligen efter det lilla jag kunnat få fram från jägarförbundets hemsida. Litet motsägelsefullt är att det även finns en särskild luftvapenklass med mål mellan 10 - 25 meter mot andra mål som jag fattat det, kan inte utläsa att det skulle vara olika banor i inbjudan dock.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Kuljaktstig på Spillepeng i Malmö 17/4. Luft och .22Lr

Inläggav börne 18 mar 2016, 17:00

I tråden som poho startade för ett tag sedan om samma tävling nämndes det att det inte direkt var nåt för FT bössan utan mer för fullfartsmonster & helst med magasin.

viewtopic.php?f=60&t=15865&p=288770&hilit=t%C3%A4vling#p288770
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Kuljaktstig på Spillepeng i Malmö 17/4. Luft och .22Lr

Inläggav bjosse 18 mar 2016, 17:22

Inga rörliga mål vad jag vet, och inga fullsizemål heller. Tävlingen handlar mer om realistiska skjutsituationer och ställningar. Luft kör en helt egen klass, så det innebär alltså ingen nackdel mot krutskyttet. Däremot så rekommenderar jag inte en enkelskottare, för det blir inte speciellt kul.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Kuljaktstig på Spillepeng i Malmö 17/4. Luft och .22Lr

Inläggav Leopold 18 mar 2016, 18:16

börne skrev:I tråden som poho startade för ett tag sedan om samma tävling nämndes det att det inte direkt var nåt för FT bössan utan mer för fullfartsmonster & helst med magasin.

viewtopic.php?f=60&t=15865&p=288770&hilit=t%C3%A4vling#p288770


Jo jag yttrade mig litet om vad jag trodde kunde vara aktuellt med tanke på vad man skriver om tidspress osv.

Det verkar som att det är väldigt mycket frihet till tävlingsarrangören att göra litet som man tycker när det gäller kuljaktstig, efter vad jag lyckats snoka fram om denna tävlingsform. Om det handlar om att välta tunga .22LR-mål som det berättades om i förra tråden så lär man få problem med många luftbössor. Svårt att säga utan mer exakt info. Men hade jag haft en litet grövre magasinbössa - eller varför inte den .22LR-bössa jag kanske får licens på framåt sensommaren - så hade jag lätt ställt upp bara för skojs skull, kolla hur det funkar osv. Kul tävlingsform verkar det vara... :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Kuljaktstig på Spillepeng i Malmö 17/4. Luft och .22Lr

Inläggav Christian2014 18 mar 2016, 20:57

bjosse skrev:Däremot så rekommenderar jag inte en enkelskottare, för det blir inte speciellt kul.


Inte utan att man blir lite sugen och nyfiken.... :smt037

Jag vet nog vilken bössa som jag hade valt. :evil: Får kanske ta ett litet snack med Herr bjosse och höra lite mer och ev. reka så att man vet vad det handlar om.
Christian2014
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 08 feb 2014, 21:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 19 gånger i 14 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, Tåstarp m.fl
Luftvapen favorit: Hatsan :-)

Re: Kuljaktstig på Spillepeng i Malmö 17/4. Luft och .22Lr

Inläggav Bara7 18 mar 2016, 21:06

De kan ju inte begära att alla skall komma med magasin luftvapen, för då har man dömt bort fjäder direkt. Jag kommer med min tyffe, eftersom min licens på Impact säkert inte kommit tills dess.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Kuljaktstig på Spillepeng i Malmö 17/4. Luft och .22Lr

Inläggav päran 18 mar 2016, 21:23

Har vi tid så kommer jag o tanten , ska se om några av jakt polarna hänger på också .
päran
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: 17 sep 2011, 19:16
Ort: Åseda
Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal


Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer