FT-tävling Snapphanesmällen II, 15/8 2015

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: FT-tävling Snapphanesmällen II, 15/8 2015

Inläggav Leopold 16 aug 2015, 19:28

Jag har funderat fram och tillbaks om dessa snitslar ska ni veta. Helt klart är det en hjälp att bedöma vinden just vid målet men som sagt det är lika för alla. Samtidigt fanns det en hel del ställen där det inte var så lätt att se var målen fanns, jag tyckte behovet av målidentifiering fick vara det som fick avgöra saken i detta fall. Men det är absolut något att fundera vidare på.
__
PS. En faktor som avgjorde beslutet av snitslar för min del var att det är tillåtet att sitta och dra i återställningslinan för att se hur vinden blåser. Då får man en indikation på hela vägen fram till målet. I det sammanhanget är värdet av en snitsel vid målet ganska obetydligt.

Detta är en grej jag absolut skulle vilja ha bort från de internationella FT-reglerna, jag ser det som helt bisarrt att det är tillåten praktik men nu är det som det är. Om det nu är tillåtet så får man ju se det som en tekniskt hjälpmedel bland alla andra att lära sig nyttja till max eller hur :-)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: FT-tävling Snapphanesmällen II, 15/8 2015

Inläggav gubbe 16 aug 2015, 20:44

Leopold skrev:att det är tillåtet att sitta och dra i återställningslinan för att se hur vinden blåser.
Leopold skrev:Detta är en grej jag absolut skulle vilja ha bort från de internationella FT-reglerna,


Jag tror faktiskt att det redan är så. En gång får du dra i linan, inte mer.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: FT-tävling Snapphanesmällen II, 15/8 2015

Inläggav Leopold 16 aug 2015, 20:59

gubbe skrev:
Leopold skrev:att det är tillåtet att sitta och dra i återställningslinan för att se hur vinden blåser.
Leopold skrev:Detta är en grej jag absolut skulle vilja ha bort från de internationella FT-reglerna,


Jag tror faktiskt att det redan är så. En gång får du dra i linan, inte mer.


Jo jag trodde det var enda tillfället när man återställer målet. Men Tomaz och jag snackade om detta och jag fick uppfattningen att man kan dra i linan även innan skott, att detta var en tillåten praktik som engelsmännen hade drivit igenom.

Kanske ämne för en annan tråd men nu dök det upp här. Kanske lika bra att få källor på vad som gäller vid internationella tävlingar. Helt klart en enorm fördel att kunna sitta och dra i linan innan skott och se hur vindarna blåser fram till målet. Aldrig nyttjat detta hittills men om det är tillåtet så är det ju bara att ta för sig egentligen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: FT-tävling Snapphanesmällen II, 15/8 2015

Inläggav Leopold 17 aug 2015, 12:15

Robban hittade en liten mojäng som någon ev kan ha tappat på tävlingen. En svarteloxerad knapp i lättmetall/titanalloy, diameter ca 15mm och grovgängad:
För att följa länken så måste du registera dig.


Du som saknar denna grej kan höra av dig via PM till mig så skickar jag med brev.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Föregående

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer