Skepplanda 28/5-2017

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav börne 29 maj 2017, 06:09

:lol:
Rudolf91 skrev:Du har så rätt gubbe, det finns definitivt hopp om ungdomen :-)

gubbe skrev:Tack Skepplandagänget för en trevlig dag. :)
Ni har fina förutsättningar så jag hoppas på fler tävlingar. :thumbupp:



David_M skrev:-Pappa, kolla, den här va på ryggsäcken! En mask!
För att följa länken så måste du registera dig.



Gott gry i grabben, inte rädd för en liten mask. :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Martin 29 maj 2017, 18:07

Lasse skrev:Lite bilder från dagen :Hughug:
För att följa länken så måste du registera dig.


Jag "snodde" din bild och lade upp den på ftsverige.org :)
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Leopold 29 maj 2017, 18:54

Skulle gärna vilja se litet resultat från tävlingen, antal poäng osv som vi brukar redovisa sedan urminnes tider (och som jag gärna vill se, vad var det för bössa om denna info finns... men det är bara för att jag är nyfiken).

Kollat på ftsverige.org men det var en konstig resultatredovisning där. Bara plats i listan för resp klass, väldigt magert.
__
PS. Mycket möjligt att jag missat var resultaten presenteras. Men svara i så fall genom att ange var jag kan hitta resultaten.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav börne 29 maj 2017, 19:19

Leopold skrev:Kollat på ftsverige.org men det var en konstig resultatredovisning där. Bara plats i listan för resp klass, väldigt magert.

Såg också det & tänkte precis fråga efter resultaten i resultatlistan :o
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Avalonblower 30 maj 2017, 05:06

Leopold skrev:Skulle gärna vilja se litet resultat från tävlingen, antal poäng osv som vi brukar redovisa sedan urminnes tider (och som jag gärna vill se, vad var det för bössa om denna info finns... men det är bara för att jag är nyfiken).

Kollat på ftsverige.org men det var en konstig resultatredovisning där. Bara plats i listan för resp klass, väldigt magert.
__
PS. Mycket möjligt att jag missat var resultaten presenteras. Men svara i så fall genom att ange var jag kan hitta resultaten.


Jag tror inte att man tycker att vapenvalen är så intressanta, bara man har haft en trevlig dag som deltagare.

Grundsynen förefaller vara att det är kul att skjuta och ett resultat blir bara en bieffekt av saken.

Vad gäller klasserna så räknar Skepplanda på ett lite annat sätt, man har exempelvis flera olika ungdomsklasser i Field Target - en upp till 14 år och en upp till 20 år, därav "Junior Kl 14" samt "Junior Kl 20" och som jag förstår saken rätt så blir man sedan senior när man har fyllt 20 år.

Kul att förbundet vågar vara så frisinnade att man sanktionerar tävlingar under sitt paraply som får ha så generösa tolkningar på regelverket, ett gott sundhetstecken.

Kan en mer flexibel syn inom förbundet kanske lösa låsningarna och ta bort många av de regler som försvårar en bredare uppslutning till sporten eller sådana paragrafer som deltagare i gemen mest av allt trycker är onödiga eller rent av trams (typ tidtagning på 4 minuter) osv?

Överraskande och glädjande. :)
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav börne 30 maj 2017, 07:31

Avalonblower skrev:Kul att förbundet vågar vara så frisinnade att man sanktionerar tävlingar under sitt paraply som får ha så generösa tolkningar på regelverket, ett gott sundhetstecken.

Gör dom det?? Det undrar jag, tävlingen ströks väl från rankinglistan pga att den inte kommit in till förbundet i tid samt inbjudan gått ut. Så uppfattade jag det i alla fall. Sen är det uppstyrt vilka klasser som finns samt kan man ju tycka att en resultatlista bör innehålla resultat :?
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Lasse 30 maj 2017, 11:10

Vad jag kan se så ligger vinnarbilden och resultatet uppe på FT Sverige :cheeRs:
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse
 
Inlägg: 1537
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:51
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 584 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav börne 30 maj 2017, 11:21

Det jag & Leopold syftar på är att det står inga poäng i resultatlistan vilket man ju brukar ha med :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav dano_swe 30 maj 2017, 12:05

Avalonblower skrev:
Leopold skrev:Skulle gärna vilja se litet resultat från tävlingen, antal poäng osv som vi brukar redovisa sedan urminnes tider (och som jag gärna vill se, vad var det för bössa om denna info finns... men det är bara för att jag är nyfiken).

Kollat på ftsverige.org men det var en konstig resultatredovisning där. Bara plats i listan för resp klass, väldigt magert.
__
PS. Mycket möjligt att jag missat var resultaten presenteras. Men svara i så fall genom att ange var jag kan hitta resultaten.


Jag tror inte att man tycker att vapenvalen är så intressanta, bara man har haft en trevlig dag som deltagare.

Grundsynen förefaller vara att det är kul att skjuta och ett resultat blir bara en bieffekt av saken.

Vad gäller klasserna så räknar Skepplanda på ett lite annat sätt, man har exempelvis flera olika ungdomsklasser i Field Target - en upp till 14 år och en upp till 20 år, därav "Junior Kl 14" samt "Junior Kl 20" och som jag förstår saken rätt så blir man sedan senior när man har fyllt 20 år.

Kul att förbundet vågar vara så frisinnade att man sanktionerar tävlingar under sitt paraply som får ha så generösa tolkningar på regelverket, ett gott sundhetstecken.

Kan en mer flexibel syn inom förbundet kanske lösa låsningarna och ta bort många av de regler som försvårar en bredare uppslutning till sporten eller sådana paragrafer som deltagare i gemen mest av allt trycker är onödiga eller rent av trams (typ tidtagning på 4 minuter) osv?

Överraskande och glädjande. :)


Är delar av detta något du stämt av med Skepplanda eller har du hittat på det själv?

Jag messade Dean angående vapentyp och poäng för varje tävlande i resultatlistan (och sa att det brukar göras lite annorlunda), vi får väl se om de uppdaterar listan. Fick åtminstone inget svar som indikerade att de försvarade sättet att göra listan på. Ingen big deal alls, men personligen tror jag många uppskattar att se ett komplett resultat och vad folk använder för bössor.

Att något förefaller vara på ett visst sätt eller att man tror något innebär inte per automatik att det är så.

Om jag får ta mig friheten att göra en liten utsvävning så TROR jag att alla som skjuter FT vill ha fler tävlingar även om det innebär att tävlingarna inte är helt perfekt upplagda och följer alla regler till punkt och pricka. Sen kan jag tycka att det blir lite tradigt att klaga på FT efter varje tävling när man inte ens skjuter själv. Lite som att jag skulle gå in och skriva på fotbollsforum att målen borde vara större för att det görs för lite mål när jag varken spelar eller tittar på matcher. Möjligen kan det reta någon, men det kommer inte leda till förändring. Nåväl, hoppas vi får se din son på fler tävlingar.

Ännu en gång tack till Skepplanda för att de fixar en tävling. Inför nästa får de gärna annonsera lite tidigare så kommer antalet anmälningar säkert att öka.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
gubbe (30 maj 2017, 12:29), Lasse (30 maj 2017, 12:31), börne (30 maj 2017, 13:30), Henno3 (30 maj 2017, 13:53)

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Lasse 30 maj 2017, 12:29

börne skrev:Det jag & Leopold syftar på är att det står inga poäng i resultatlistan vilket man ju brukar ha med :wink:


Ooopps, ser detta :oops:
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse
 
Inlägg: 1537
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:51
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 584 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav börne 30 maj 2017, 13:38

dano_swe skrev:Inför nästa får de gärna annonsera lite tidigare så kommer antalet anmälningar säkert att öka.

Garanterat :thumbupp:

Vad sa dom som höll i tävlingen om detta då att inbjudan inte kom ut i tid?
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Lasse 30 maj 2017, 13:42

dano_swe skrev: Inför nästa får de gärna annonsera lite tidigare så kommer antalet anmälningar säkert att öka.


Den ligger redan på FT Sveriges sida :Thumbupp:
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse
 
Inlägg: 1537
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:51
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 584 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav dano_swe 30 maj 2017, 16:28

Lasse skrev:
dano_swe skrev: Inför nästa får de gärna annonsera lite tidigare så kommer antalet anmälningar säkert att öka.


Den ligger redan på FT Sveriges sida :Thumbupp:


Toppen! :thumbupp:
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Henno3 30 maj 2017, 16:38

Fars dag! Kanske skulle kunna smita ifrån ett tag och gå en debutantrunda!.....men det skiter sig väl som vanligt då man jobbar tre helger av fem!!!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Martin 30 maj 2017, 18:58

börne skrev:
Leopold skrev:Kollat på ftsverige.org men det var en konstig resultatredovisning där. Bara plats i listan för resp klass, väldigt magert.

Såg också det & tänkte precis fråga efter resultaten i resultatlistan :o

Hej

Ja listan var av annorlunda format, och saknade en del av det vi normalt brukar lista, men det var denna jag fick tillskickad till mig.

mvh Martin
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Följande användare vill tacka Martin för detta inlägg
börne (30 maj 2017, 19:11)

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Avalonblower 30 maj 2017, 19:01

dano_swe skrev:
Avalonblower skrev:
Leopold skrev:Skulle gärna vilja se litet resultat från tävlingen, antal poäng osv som vi brukar redovisa sedan urminnes tider (och som jag gärna vill se, vad var det för bössa om denna info finns... men det är bara för att jag är nyfiken).

Kollat på ftsverige.org men det var en konstig resultatredovisning där. Bara plats i listan för resp klass, väldigt magert.
__
PS. Mycket möjligt att jag missat var resultaten presenteras. Men svara i så fall genom att ange var jag kan hitta resultaten.


Jag tror inte att man tycker att vapenvalen är så intressanta, bara man har haft en trevlig dag som deltagare.

Grundsynen förefaller vara att det är kul att skjuta och ett resultat blir bara en bieffekt av saken.

Vad gäller klasserna så räknar Skepplanda på ett lite annat sätt, man har exempelvis flera olika ungdomsklasser i Field Target - en upp till 14 år och en upp till 20 år, därav "Junior Kl 14" samt "Junior Kl 20" och som jag förstår saken rätt så blir man sedan senior när man har fyllt 20 år.

Kul att förbundet vågar vara så frisinnade att man sanktionerar tävlingar under sitt paraply som får ha så generösa tolkningar på regelverket, ett gott sundhetstecken.

Kan en mer flexibel syn inom förbundet kanske lösa låsningarna och ta bort många av de regler som försvårar en bredare uppslutning till sporten eller sådana paragrafer som deltagare i gemen mest av allt trycker är onödiga eller rent av trams (typ tidtagning på 4 minuter) osv?

Överraskande och glädjande. :)


Är delar av detta något du stämt av med Skepplanda eller har du hittat på det själv?

Jag messade Dean angående vapentyp och poäng för varje tävlande i resultatlistan (och sa att det brukar göras lite annorlunda), vi får väl se om de uppdaterar listan. Fick åtminstone inget svar som indikerade att de försvarade sättet att göra listan på. Ingen big deal alls, men personligen tror jag många uppskattar att se ett komplett resultat och vad folk använder för bössor.

Att något förefaller vara på ett visst sätt eller att man tror något innebär inte per automatik att det är så.

Om jag får ta mig friheten att göra en liten utsvävning så TROR jag att alla som skjuter FT vill ha fler tävlingar även om det innebär att tävlingarna inte är helt perfekt upplagda och följer alla regler till punkt och pricka. Sen kan jag tycka att det blir lite tradigt att klaga på FT efter varje tävling när man inte ens skjuter själv. Lite som att jag skulle gå in och skriva på fotbollsforum att målen borde vara större för att det görs för lite mål när jag varken spelar eller tittar på matcher. Möjligen kan det reta någon, men det kommer inte leda till förändring. Nåväl, hoppas vi får se din son på fler tävlingar.

Ännu en gång tack till Skepplanda för att de fixar en tävling. Inför nästa får de gärna annonsera lite tidigare så kommer antalet anmälningar säkert att öka.



Jag inte stämt av någonting alls och det påstår jag inte heller - detta är mina högst personliga reflektioner av dagen som var.

Vad gäller synpunkter från åskådarplats så ser man mängder av dessa inom alla sporter, inte minst fotboll, trots att få i publiken själva är tävlanden - åsikter finns alltid. Personligen så har jag inte heller någon ambition att skapa en förändring, jag noterar bara hur tävlingsformen förändras.

Erik kommer säkert att tävla de två år han har kvar, sedan så får han välja själv om han tycker det är tillräckligt roligt för det merarbete som det innebär att fortsätta med tävlingarna i skenet av de ökande kraven och kostnaderna för deltagande - det är hans helt egna och fria val.

:)
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Leopold 30 maj 2017, 21:20

Just den där biten med att kolla vad folk använt för rigg för att nå de resultat man nu fått tycker jag tillför en del, särskilt i klasser typ 10 J fjäder och även 16 j fjäder.

Intressant att se vad det spelar för roll med relativ rekylfrihet (fwb300s) vs fördelar av en smula mer effekt som i 16J fjäder, eller hur pass bra tex en HW30s står sig mot fwb300s. Eller rekylbössa X mot rekylbössa Y som hanterat av skytt A, B, C. För mig är det informativt över tid.

Givetvis är inte alla lika intresserade som jag att försöka hitta mönster och dra slutsatser på hur pass väl vissa kan lyckas med olika bössor under olika tävlingar, med olika avstånd och utmaningar av vind. Det är inget obligatoriskt att bössa - eller sikte för den delen - redovisas med tävlingsresultat men för de som är intresserade av analys så är det värdefull och kul info.

Bara så att ingen misstolkar denna lilla parentes i min förfrågan ovan, om att få presenterat ett tävlingsresultat med poäng i vanlig ordning och inte endast placeringar.

Givetvis skjuter alla deltagare för att det är skoj att skjuta, detta är det ingen tvekan om alls. Och varje anordnad tävling är extremt uppskattad, råder ingen tvekan om det heller. Det behövs inga storslagna arrangemang vet jag av egen erfarenhet... kolla tex vår lilla "midvinterpang" i Vittsjö sist kring Lucia: viewtopic.php?f=60&t=16618
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Avalonblower 30 maj 2017, 21:25

Leopold skrev:Just den där biten med att kolla vad folk använt för rigg för att nå de resultat man nu fått tycker jag tillför en del, särskilt i klasser typ 10 J fjäder och även 16 j fjäder.

Intressant att se vad det spelar för roll med relativ rekylfrihet (fwb300s) vs fördelar av en smula mer effekt som i 16J fjäder, eller hur pass bra tex en HW30s står sig mot fwb300s. Eller rekylbössa X mot rekylbössa Y som hanterat av skytt A, B, C. För mig är det informativt över tid.

Givetvis är inte alla lika intresserade som jag att försöka hitta mönster och dra slutsatser på hur pass väl vissa kan lyckas med olika bössor under olika tävlingar, med olika avstånd och utmaningar av vind. Det är inget obligatoriskt att bössa - eller sikte för den delen - redovisas med tävlingsresultat men för de som är intresserade av analys så är det värdefull och kul info.

Bara så att ingen misstolkar denna lilla parentes i min förfrågan ovan, om att få presenterat ett tävlingsresultat med poäng i vanlig ordning och inte endast placeringar.

Givetvis skjuter alla deltagare för att det är skoj att skjuta, detta är det ingen tvekan om alls. Och varje anordnad tävling är extremt uppskattad, råder ingen tvekan om det heller. Det behövs inga storslagna arrangemang vet jag av egen erfarenhet... kolla tex vår lilla "midvinterpang" i Vittsjö sist kring Lucia.


Jag förstår hur du tänker och visst är Field Target en utpräglad materialsport där det är viktigt att ha rätt grejor för att nå toppresultat.

Så statistiken över segrarnas utrustningsval kan självklart vara en väldigt bra vägledning när man planerar sin egen rigg.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav börne 30 maj 2017, 21:46

Leopold skrev:kolla tex vår lilla "midvinterpang" i Vittsjö sist kring Lucia.

Kallt men skoj som satan :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav dano_swe 31 maj 2017, 00:51

Avalonblower skrev:
dano_swe skrev:
Avalonblower skrev:
Leopold skrev:Skulle gärna vilja se litet resultat från tävlingen, antal poäng osv som vi brukar redovisa sedan urminnes tider (och som jag gärna vill se, vad var det för bössa om denna info finns... men det är bara för att jag är nyfiken).

Kollat på ftsverige.org men det var en konstig resultatredovisning där. Bara plats i listan för resp klass, väldigt magert.
__
PS. Mycket möjligt att jag missat var resultaten presenteras. Men svara i så fall genom att ange var jag kan hitta resultaten.


Jag tror inte att man tycker att vapenvalen är så intressanta, bara man har haft en trevlig dag som deltagare.

Grundsynen förefaller vara att det är kul att skjuta och ett resultat blir bara en bieffekt av saken.

Vad gäller klasserna så räknar Skepplanda på ett lite annat sätt, man har exempelvis flera olika ungdomsklasser i Field Target - en upp till 14 år och en upp till 20 år, därav "Junior Kl 14" samt "Junior Kl 20" och som jag förstår saken rätt så blir man sedan senior när man har fyllt 20 år.

Kul att förbundet vågar vara så frisinnade att man sanktionerar tävlingar under sitt paraply som får ha så generösa tolkningar på regelverket, ett gott sundhetstecken.

Kan en mer flexibel syn inom förbundet kanske lösa låsningarna och ta bort många av de regler som försvårar en bredare uppslutning till sporten eller sådana paragrafer som deltagare i gemen mest av allt trycker är onödiga eller rent av trams (typ tidtagning på 4 minuter) osv?

Överraskande och glädjande. :)


Är delar av detta något du stämt av med Skepplanda eller har du hittat på det själv?

Jag messade Dean angående vapentyp och poäng för varje tävlande i resultatlistan (och sa att det brukar göras lite annorlunda), vi får väl se om de uppdaterar listan. Fick åtminstone inget svar som indikerade att de försvarade sättet att göra listan på. Ingen big deal alls, men personligen tror jag många uppskattar att se ett komplett resultat och vad folk använder för bössor.

Att något förefaller vara på ett visst sätt eller att man tror något innebär inte per automatik att det är så.

Om jag får ta mig friheten att göra en liten utsvävning så TROR jag att alla som skjuter FT vill ha fler tävlingar även om det innebär att tävlingarna inte är helt perfekt upplagda och följer alla regler till punkt och pricka. Sen kan jag tycka att det blir lite tradigt att klaga på FT efter varje tävling när man inte ens skjuter själv. Lite som att jag skulle gå in och skriva på fotbollsforum att målen borde vara större för att det görs för lite mål när jag varken spelar eller tittar på matcher. Möjligen kan det reta någon, men det kommer inte leda till förändring. Nåväl, hoppas vi får se din son på fler tävlingar.

Ännu en gång tack till Skepplanda för att de fixar en tävling. Inför nästa får de gärna annonsera lite tidigare så kommer antalet anmälningar säkert att öka.



Jag inte stämt av någonting alls och det påstår jag inte heller - detta är mina högst personliga reflektioner av dagen som var.

Vad gäller synpunkter från åskådarplats så ser man mängder av dessa inom alla sporter, inte minst fotboll, trots att få i publiken själva är tävlanden - åsikter finns alltid. Personligen så har jag inte heller någon ambition att skapa en förändring, jag noterar bara hur tävlingsformen förändras.

Erik kommer säkert att tävla de två år han har kvar, sedan så får han välja själv om han tycker det är tillräckligt roligt för det merarbete som det innebär att fortsätta med tävlingarna i skenet av de ökande kraven och kostnaderna för deltagande - det är hans helt egna och fria val.

:)


Ökade kostnader, merarbete och ökade krav säger du. Ta valfri sport som man gräver ner sig i och allt det där gå att känna igen. Det finns sporter som är mycket dyrare än FT och det finns såklart sporter som är mycket billigare också.

Bra material är självklart inte oviktigt, men kolla vad billiga vapen kan åstadkomma i rätt händer. Vårlaxen 2017 sköt David Malmberg lika bra med sitt 300s som han gjorde med sin "superrigg". Hans placering i 10J-klassen hade gett honom en delad sjätteplats med sig själv i den stenhårda 16J-klassen. Poängen är att de som placerar sig bra gör det främst för att de är duktiga, tränar mycket och har superkoll på grejorna. Om det är något som skrämt bort vissa från dagens FT så är det nog att det numera är svårt att placera sig bra om man inte tränar snarare än att prylarna har blivit dyrare.

Vi har båda var sin relativt billig Crosman vi leker med på tävlingar (i mitt fall när möjligheten att gå två varv finns). Jag vet att min inte är helt ändamålsenlig men jag har roligt med den. Vi väljer själva hur vi vill ta oss an en tävling; hard core, med en klackspark eller något där i mellan.

För mig är införskaffandet av gevärsskyttekort, tävlingslicens och klubbmedlemskap varken dyrt, krångligt eller hard core med tanke på hur mycket jag får ut av sporten. Men det verkar uppenbarligen du tycka. Någonstans tror jag att du inte vill se skytte som en sport utan som en renodlad hobby. Absolut inget fel i det, men varför då söka sig till tävlingar och kladda i tävlingstrådar på forumet? Bjud in närmsta granne på korv, läsk och luftgevärsskytte istället eller ställ dig och panga hagel på närmsta bana!

Vi kommer aldrig dra jämt när det gäller FT men nu fick jag skriva av mig lite. :)
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
börne (31 maj 2017, 06:07)

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Avalonblower 31 maj 2017, 05:12

Det är alltid skönt att skriva av sig lite.... :-P

Oavsett nivå av träning så kommer man ingenstans utan rätt utrustning och ditt exempel på FWB300 var ypperligt, sin tids absolut bästa matchgevär skapat för tävlingar på högsta internationella nivå. Nu är dessa vapen flera decennier gamla och ramlar därför ner i pris på en nivå som matchar normala fabriksnya fjädergevär av vettig kvalité, typ div HW.

De använder dessutom en fördelaktig teknologi som idag är sällsynt på fjädervapen och som eliminerar den största nackdelen hos konstruktionstypen - rekylen. När 10J var en större klass så dominerades den fullständigt av dessa gamla matchvapen och vanliga fjädervapen hade sällan någon möjlighet att konkurrera.

Vill man emellertid tävla i en klass på 16J (och det vill uppenbarligen de flesta numera, se bara på deltagarfördelningen mellan klasserna) så är fjäder den billiga vägen in, där klarar man sig sannolikt med runt 10.000 kr. Är det PCP det handlar om så blir det minst 30.000 kr för den utrustning som de flesta skyttar använder som tar de 5-6 bästa placeringarna hos PCP 16J, allt räknat i pengar för ny utrustning.

Jag gillar din entusiasm och jag tycker det är kul att du brinner så för sporten att du inte ser några problem med varken kostnader eller krångel för att tävla, men detta är uppenbarligen egenskaper och förutsättningar som du numera delar med allt färre människor, därav vår diskussion om den döende sporten i klubbstugan under tävlingen.

Laxå och Falun har klappat ihop, övriga klubbar går kräftgång så utvecklingen har inte varit positiv de senaste åren, oavsett vad man tycker om sporten överlag. För de stora flertalet som tävlade tidigare så spelar det ingen roll då de inte tävlar längre men för de få som har satsat och som verkligen gillar dagens tävlingsformat så blir det ju desto tyngre.

Varför man kladdar i tävlingstrådar på forumet?

Tja, som du själv skrev - "man får skriva av sig lite"....

:cheeRs:
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav börne 31 maj 2017, 06:12

Avalonblower skrev:Varför man kladdar i tävlingstrådar på forumet?

Tja, som du själv skrev - "man får skriva av sig lite"....

:cheeRs:

Räcker det inte att du skriver av dig lite i bloggen?
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav dano_swe 31 maj 2017, 08:27

Avalonblower skrev:Det är alltid skönt att skriva av sig lite.... :-P

Oavsett nivå av träning så kommer man ingenstans utan rätt utrustning och ditt exempel på FWB300 var ypperligt, sin tids absolut bästa matchgevär skapat för tävlingar på högsta internationella nivå. Nu är dessa vapen flera decennier gamla och ramlar därför ner i pris på en nivå som matchar normala fabriksnya fjädergevär av vettig kvalité, typ div HW.

De använder dessutom en fördelaktig teknologi som idag är sällsynt på fjädervapen och som eliminerar den största nackdelen hos konstruktionstypen - rekylen. När 10J var en större klass så dominerades den fullständigt av dessa gamla matchvapen och vanliga fjädervapen hade sällan någon möjlighet att konkurrera.

Vill man emellertid tävla i en klass på 16J (och det vill uppenbarligen de flesta numera, se bara på deltagarfördelningen mellan klasserna) så är fjäder den billiga vägen in, där klarar man sig sannolikt med runt 10.000 kr. Är det PCP det handlar om så blir det minst 30.000 kr för den utrustning som de flesta skyttar använder som tar de 5-6 bästa placeringarna hos PCP 16J, allt räknat i pengar för ny utrustning.

Jag gillar din entusiasm och jag tycker det är kul att du brinner så för sporten att du inte ser några problem med varken kostnader eller krångel för att tävla, men detta är uppenbarligen egenskaper och förutsättningar som du numera delar med allt färre människor, därav vår diskussion om den döende sporten i klubbstugan under tävlingen.

Laxå och Falun har klappat ihop, övriga klubbar går kräftgång så utvecklingen har inte varit positiv de senaste åren, oavsett vad man tycker om sporten överlag. För de stora flertalet som tävlade tidigare så spelar det ingen roll då de inte tävlar längre men för de få som har satsat och som verkligen gillar dagens tävlingsformat så blir det ju desto tyngre.

Varför man kladdar i tävlingstrådar på forumet?

Tja, som du själv skrev - "man får skriva av sig lite"....

:cheeRs:


Kul att du äntligen insett att man kan skjuta med ett FWB och hamna under 10k inklusive sikte, nu börjar det hända grejor!

Du som vet allt och sitter på en kristallkula som visar hur svenska folket tänker; exakt hur mycket eller lite får utrustningen kosta? Kan man få en siffra?

Jag kollade förresten deltagarantalet i SM 2016 och det såg vara minst lika bra eller bättre än på "din" tid. Konstigt att så många kan vara med när det är så otroligt krångligt allting ...
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
börne (31 maj 2017, 09:46), Nitro (31 maj 2017, 11:21)

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Kapten Kamin 31 maj 2017, 11:34

Avalonblower skrev:Jag gillar din entusiasm och jag tycker det är kul att du brinner så för sporten att du inte ser några problem med varken kostnader eller krångel för att tävla, men detta är uppenbarligen egenskaper och förutsättningar som du numera delar med allt färre människor, därav vår diskussion om den döende sporten i klubbstugan under tävlingen.

Jag har inte varit med tillräckligt länge för att minnas dom gamla tiderna. Dessa har jag bara hört återberättas. Sedan jag började är det just dom arrangerade FT-tävlingarna som dragit mest folk, så dano_swe är absolut inte ensam. Att sporten skulle vara döende är inte vad jag ser. :cheeRs: Günther visade dessutom statistik som sa att deltagandet inte alls hade minskat. De enklare arrangemangen typ falun lyckas inte locka folk, så jag har full förståelse för att dom inte kör nåt i år.
Om gamla gardet vill köra en enklare fallmålsträff så åker jag gärna dit med en HW30 och pangar. Det är bara att sätta igång. Allt luftskytte är kul.

Edit 1: Om man upplever skyttekort/ licens som ett oövervinnerligt hinder, så;
a) tycker man inte skytte är tillräckligt kul för att satsa den lilla tid det tar. Svårt är det inte.
b) måste det va jobbigt att ta sig fram i samhället i stort. Krav på viss egen insats /ansträngning finns överallt. Jag har hållit på med massa olika föreningsaktiviteter genom åren och FT är det lättaste att börja med jag upplevt så långt.

Edit 2: Ontopic! Kommer garanterat på Höstrusket och pangar. Trevligt ställe. :Hughug:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Skepplanda 28/5-2017

Inläggav Avalonblower 31 maj 2017, 17:58

Här finns en analys av statistiken tagen från FTSveriges hemsida:

För att följa länken så måste du registera dig.



Detta är då räknat från 2006 och framåt så det upptar inte de äldre eventen/tävlingarna som exempelvis SLUG arrangerade.

Vad gäller om det är jobbigt eller inte med skyttekort, tävlingslicens och klubbmedlemskap är nog väldigt individuellt. Personligen så har jag haft alla och skyttekortet var närmast ett skämt utbildningsmässigt sett så detta torde alla och envar klara av oavsett förutsättningar.

Jag kan bara konstatera att när man införde dessa krav så halverades andelen deltagare.

Men...

Är ni som är aktiva av någon anledning ändå nöjda med deltagarnivån och utvecklingen så är det ju bara att vara glada, jag fick helt andra signaler av diskussionen i klubbstugan under den gångna söndagen.

Själv så tävlar jag inte längre men jag är tacksam att jag fick uppleva storhetstiden mellan 2000-2005, även om jag på den tiden svor över svårigheten att hitta parkeringsplatser vid tävlingarna..
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer