Dagens pistol tavla

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 14 mar 2017, 18:12

Crosman 2300T
Umarex Match 0.48g
7.5m på krynpt tavla
Stående
För att följa länken så måste du registera dig.


Dagens andra kunde varit fin, men som alltid ett slängskott och några till som spretar. Måste komma på vad det är jag gör fel när dessa eländiga skott sprider ut sig så jag kan träna bort dem.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav gubbe 14 mar 2017, 18:38

Nu är jag ju ingen pistolskytt så jag kanske inte borde kommentera ditt resultat Lady_K.
Ofta krävs enormt mycket träning för att resultaten ska bli som man vill, eller åtminstone bli nöjd.

Har inte en aning om hur mycket du tränar men din andra tavla tyder att du är på rätt väg. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 14 mar 2017, 20:11

Lady_K skrev:Crosman 2300T
Umarex Match 0.48g
7.5m på krynpt tavla
Stående
För att följa länken så måste du registera dig.


Dagens andra kunde varit fin, men som alltid ett slängskott och några till som spretar. Måste komma på vad det är jag gör fel när dessa eländiga skott sprider ut sig så jag kan träna bort dem.


Jättebra att du delar med dig av erfarenheterna du gör på din resa!

Efter mina egna erfarenheter så kan man förklara dina slängskott på många sätt, måste nog säga att det mest uppenbara (för mig) är att du verkar kämpa med ett besvärligt avtryck och/eller en illa passande kolv som gör att du inte har en optimal skjutställning. Dvs rent mekaniska problem och det är inget man vill tampas med, i tillägg till allt annat som är svårt i pistolskytte även med de bästa av vapen.

Bara en sådan liten skitgrej som att avtryckarbladet är för långt fram eller bak, och ger en felaktig vinkel på avtryckarfingret... man kanske kan klara sig med detta i plinking med gevär men definitivt inte i precisionsskytte pistol. Då drar man snett i avtrycket och viftar iväg.

Du är absolut på rätt väg i din träning! Många fina avfyrningar kring mitten som du ska lägga på minnet.

Vet inte om du är med i en pistolklubb men det är något jag varmt rekommenderar annars, en erfaren tränare ser mycket snabbt vad du kan göra för att nå framåt så fort som möjligt! Varmt lycka till med fortsatta träningen och jag ser fram emot fortsatta uppdateringar :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav H.. 15 mar 2017, 08:44

Ont om tid att dra några skott. Så det blir tavlor fr förra veckan

Ligger ofta och harvar där runt 90p. Nån gång så kan flytet ligga bra och då kan det bli uppemot 94 på en serie.
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av H.. 15 mar 2017, 08:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Tomaz 15 mar 2017, 20:00

Feinwerkbau modell 2
Walther Finale Match
10m, en hand utan stöd

Gårdagens två tavlor, sköts som vanligt i följd. Ganska nöjd med hur jag samlade skotten även om träffläget var något högt av någon anledning...sen var det ju några obligatoriska skitskott i åttan också...gamla Bettan är som sagt inte så förlåtande för misstag man gör...

För att följa länken så måste du registera dig.



Hade inte så mycket tid att skjuta idag, men tänkte skjuta en tavla när jag fick en kort stunds egentid...
Gjorde ett par lyft och torrsköt två skott, sen sköt jag första skottet som kändes som det tog bra och tog en titt i målkikaren...klockren tia som är på gränsen till det perfekta skottet...
Skottet håller sig inom tioettan utan att bryta linjen..hade den tagit 0.25 mm högre så hade den varit fullständigt centrerad..
Är i alla fall det mest perfekta skott jag skjutit hittills, så jag ville inte förstöra tavlan med fler skott..
Så det blev bara ett skott idag och jag känner mig nöjd med det. Varför liksom förstöra känslan av det perfekta skottet, alla andra skott hade bara blivit sämra haha.. :lol:

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav sigge63 15 mar 2017, 21:28

Tomaz skrev:Feinwerkbau modell 2
Walther Finale Match
10m, en hand utan stöd

Gårdagens två tavlor, sköts som vanligt i följd. Ganska nöjd med hur jag samlade skotten även om träffläget var något högt av någon anledning...sen var det ju några obligatoriska skitskott i åttan också...gamla Bettan är som sagt inte så förlåtande för misstag man gör...

För att följa länken så måste du registera dig.



Hade inte så mycket tid att skjuta idag, men tänkte skjuta en tavla när jag fick en kort stunds egentid...
Gjorde ett par lyft och torrsköt två skott, sen sköt jag första skottet som kändes som det tog bra och tog en titt i målkikaren...klockren tia som är på gränsen till det perfekta skottet...
Skottet håller sig inom tioettan utan att bryta linjen..hade den tagit 0.25 mm högre så hade den varit fullständigt centrerad..
Är i alla fall det mest perfekta skott jag skjutit hittills, så jag ville inte förstöra tavlan med fler skott..
Så det blev bara ett skott idag och jag känner mig nöjd med det. Varför liksom förstöra känslan av det perfekta skottet, alla andra skott hade bara blivit sämra haha.. :lol:

För att följa länken så måste du registera dig.



:smt031 :smt020
sigge63
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 22 jan 2012, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 42 gånger i 31 inlägg
Skytteklubb: MSG
Luftvapen favorit: Diana 56TH

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav H.. 17 mar 2017, 21:55

Ja. Vad säger man? Plötsligt händer det!


För att följa länken så måste du registera dig.




Jag sköt inte min bullseye som förstaskott.

Men den mäter knappa 0,25 mm lågt på 7,5 meters tavlan

Cheers

H
Senast redigerad av H.. 17 mar 2017, 21:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 11 apr 2017, 22:21

Crosman 2300T
Umarex Match 0.48g
7.5m på krynpt tavla
Stående
För att följa länken så måste du registera dig.



Nästan en månad och drygt en ask ammo sedan förra gången jag postade dagens tavlor här.
Det går framåt aå sakateliga med resultaten, men fortfarande tappar jag ut ett slängskott än här och än där.
Håller med Leopold om den troligaste orsaken. Min hand är nog sned, för jag måste anstränga mig för att korn och blad skall ligga i linje. Pipan vill dra åt vänster hela tiden. Som redan nämnts är trycket ganska uselt. Lång rörelse med ryckig friktion. Dessutom ganska hård för att upphaket skall gå tillbaka om jag avbryter.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 22 apr 2017, 18:53

Crosman 2300T
Umarex Match 0.48g
7.5m på krynpt tavla
Stående
För att följa länken så måste du registera dig.



Träffbilden börjar krypa ihopa i varje fall delvis, men fortfarande dessa förbaskade slängskott.
Har på allvar börjat fundera på om jag kommer att kunna dra nytta av en vassare pistol.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 24 apr 2017, 17:00

Crosman 2300T
Umarex Match 0.48g
7.5m på krynpt tavla
Stående
För att följa länken så måste du registera dig.


Eländiga slängskott...
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav proton 24 apr 2017, 20:53

Lady_K skrev:Crosman 2300T
Umarex Match 0.48g
7.5m på krynpt tavla
Stående
För att följa länken så måste du registera dig.



Träffbilden börjar krypa ihopa i varje fall delvis, men fortfarande dessa förbaskade slängskott.
Har på allvar börjat fundera på om jag kommer att kunna dra nytta av en vassare pistol.

har du std trycke på den 2300T ? :roll:
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 24 apr 2017, 23:36

Jadå. Det enda som gjorts är polering och applikation av molykote. Har även spänt den ganska så hårt. Saknar mätmöjlighet men gissar på dryga kilot. Den rör sig mindre ryckigt då och upphaket återgår om jag avbryter.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav proton 25 apr 2017, 00:13

Lady_K skrev:Jadå. Det enda som gjorts är polering och applikation av molykote. Har även spänt den ganska så hårt. Saknar mätmöjlighet men gissar på dryga kilot. Den rör sig mindre ryckigt då och upphaket återgår om jag avbryter.

byt den stora fjädern till en med halva hårdheten , går även att fila om de tryckena så du bara behöver tänka skott går , att flytta bak avtryckaren närmare greppet gör också sitt till för träffbilderna , typ 2-3mm från upphak till skott går är lagom enligt mej ..... 2300T pistolen brukar skjuta fint men avtrycket behöver moddas för att den ska komma till sin rätt :)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav proton 25 apr 2017, 00:15

gör du detta så kommer träffbilderna krypa i hop fort på de tavlorna :wink:
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 01 maj 2017, 15:02

Crosman 2300T
Umarex Match 0.48g
7.5m på krynpt tavla
Stående
För att följa länken så måste du registera dig.


Den första är jag hyfsat nöjd med, den andra där tappede jag koncentrationen och pistolen började tappa gasen. Det går nog framåt så sakteliga...
Avtrycket är polerat till spegelblankt och molykote pålagt. Blev lite jämnare, men alldeles för långt. Slipa om formen vågar jag inte experimentera med, upphaket måste kunna återgå när jag avbryter.
Får se om jag kan hitta en gammal C2 e.dyl., ingen ide att lägga pengar på 2300, den förblir ändå bara en Crosman.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav proton 01 maj 2017, 15:16

Lady_K skrev:Crosman 2300T
Umarex Match 0.48g
7.5m på krynpt tavla
Stående
För att följa länken så måste du registera dig.


Den första är jag hyfsat nöjd med, den andra där tappede jag koncentrationen och pistolen började tappa gasen. Det går nog framåt så sakteliga...
Avtrycket är polerat till spegelblankt och molykote pålagt. Blev lite jämnare, men alldeles för långt. Slipa om formen vågar jag inte experimentera med, upphaket måste kunna återgå när jag avbryter.
Får se om jag kan hitta en gammal C2 e.dyl., ingen ide att lägga pengar på 2300, den förblir ändå bara en Crosman.

haha :-) ja vad vore man utan en crossman ? olyckligt kär eller nått sådant ? !!! :|
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav proton 01 maj 2017, 15:18

För att följa länken så måste du registera dig.

en sådan här är ju steget bättre än 2300T , bättre grepp och moddat avtryck på denna också , tillbaka flyttad avtryckare :) en mycket prisvärd pistol
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav dreg 01 maj 2017, 16:06

@ Lady K
Leopold har givit dig bra och riktiga tips.
Följ dom så kommer du att förbättra ditt skytte.
Det med vinkeln på yttersta leden är det som avgör var tryckbladet ska sitta, det finns inget bestämt mm-tal för det.
Finns inte heller någon fix siffra på hur långt ett förtrycke ska vara, man måste laborera fram det själv.
Tryckvikten på en luftpistol ska vara 0,5 kg, inget annat.
Hur man fördelar det över förtrycksvikt och avtryckarvikt är individstyrt. totalvikten ska vara 0,5 kg.
Håll inte på och mixtra ner tryckvikten.
Om du en dag bestämmer dig för att gå vidare med ditt pistolskytte, om du vill tävla, så kommer du få börja om med din invänjning av tryckvikten.
Fasen det går ju att vänja sig vid 3 kg`s sammalagda tryckvikt och fortfarande skjuta bra.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav proton 01 maj 2017, 16:48

dreg skrev:@ Lady K
Leopold har givit dig bra och riktiga tips.
Följ dom så kommer du att förbättra ditt skytte.
Det med vinkeln på yttersta leden är det som avgör var tryckbladet ska sitta, det finns inget bestämt mm-tal för det.
Finns inte heller någon fix siffra på hur långt ett förtrycke ska vara, man måste laborera fram det själv.
Tryckvikten på en luftpistol ska vara 0,5 kg, inget annat.
Hur man fördelar det över förtrycksvikt och avtryckarvikt är individstyrt. totalvikten ska vara 0,5 kg.
Håll inte på och mixtra ner tryckvikten.
Om du en dag bestämmer dig för att gå vidare med ditt pistolskytte, om du vill tävla, så kommer du få börja om med din invänjning av tryckvikten.
Fasen det går ju att vänja sig vid 3 kg`s sammalagda tryckvikt och fortfarande skjuta bra.
mvh

inge illa menat nu , men så du menar att mina tips är värdelösa för pistolskytte ? hur ska man ställa tryckarbladet på en crosman 2300T ? en pistol för 1500kr och i prisklass som de flesta använder i sitt pistolskytte , att skjuta med 3kg tryckvikt med en sådan pistol kommer att göra så att de flesta tröttnar på just pistolskyttet , de flesta kommer aldrig någonsin att tävla utan de skjuter för att det är kul hobby enbart , att då följa mina tips kommer att göra hobbyn roligare och hålla intresset vid liv även med en billig pistol , förstår tänket när det handlar om tävling då det ska vara lika villkor för alla medlemmar och att regler efterföljs , där är det helt ok då det handlar om vapen i en helt annan prisklass som presterar bättre än skytten direkt i från fabrik , men ska nog sluta att ge folk tips här om hur man enkelt förbättrar sina träffbilder med ett billigt vapen då det inte verkar vara ok enligt vissa , sorgligt tycker jag bara att det är :| jag ger råd om vad som fungerar för oss hobby skyttar , råd som kommer märkas i träffbilderna sedan vad elitskyttarna tycker om det är upp till er , men dumförklara inte hobbyskyttar som försöker hålla intresset uppe trots att de inte någonsin kommer att tillhöra en klubb och dess regler Med vänlig hälsning proton
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 07 maj 2017, 11:13

Crosman 2300T
Umarex Match 0.48g
7.5m på krynpt tavla
Stående
För att följa länken så måste du registera dig.


Nja....

Tack till Er alla för Era tips, stöd och uppmuntran. Ni har hjälpt mig mycket med att förbättra skyttet. Jag kommer definitivt att fortsätta skjuta och det är dags för en annan pistol. Kommer inte att mixtra något mer med 2300T. Den var bra till att komma igång med, men börjar helt enkelt bli för primtiv på de flesta sätt för att komma vidare.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 16 maj 2017, 16:58

Crosman 2300T
Umarex Match 0.48g
7.5m på krynpt tavla
Stående
För att följa länken så måste du registera dig.


Dessa irriterande slängskott...
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav proton 16 maj 2017, 17:05

Lady_K skrev:Crosman 2300T
Umarex Match 0.48g
7.5m på krynpt tavla
Stående
För att följa länken så måste du registera dig.


Dessa irriterande slängskott...

skjuter du med höger hand ? i så fall verkar det som att du vrider pistolen till höger vid avtryck i bland :roll:
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav proton 16 maj 2017, 17:14

att modda de rackliga hala org greppen med halktape och fylla de invändigt med plast gör att pistolen ligger stadigare i handen vid avtryck , typ så här menar jag För att följa länken så måste du registera dig.

, För att följa länken så måste du registera dig.

proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 17 maj 2017, 10:06

Tackar för tipset om halktape, skall definitivt provas. Biltema har tilt lagom pris
Skulle även behöva vrida pistolen en aning åt höger i greppet. Håller jag den som det känns naturligt pekar den åt vänster. Antagligen gör detta att den vrids ytterligare åt höger när skottet går. Märker även att det är svårt få samma grepp varje gång. Greppar jag om flera gånger blir träffbilden spridd och hur den hamnar i sidled tycks vara mycket beroende på hur jag har fått tag om den. Försöker hålla på samma sätt och lägga fingret mot avtryckaren på samma ställe, men det vill sig ändå inte riktigt.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav proton 17 maj 2017, 10:14

Lady_K skrev:Tackar för tipset om halktape, skall definitivt provas. Biltema har tilt lagom pris
Skulle även behöva vrida pistolen en aning åt höger i greppet. Håller jag den som det känns naturligt pekar den åt vänster. Antagligen gör detta att den vrids ytterligare åt höger när skottet går. Märker även att det är svårt få samma grepp varje gång. Greppar jag om flera gånger blir träffbilden spridd och hur den hamnar i sidled tycks vara mycket beroende på hur jag har fått tag om den. Försöker hålla på samma sätt och lägga fingret mot avtryckaren på samma ställe, men det vill sig ändå inte riktigt.

testa detta :wink: , du borde få till bättre träffbilder rätt omgående , , plasten du fyller med är kemisk metall , jag använder grepptape samma som klistras på skatbord /longbord och finns att köpa billigt i stora ark i sådana butiker som säljer dessa :)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

  • Sponsorer