HFT och FT med samma bana / mål?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Leopold 05 sep 2021, 18:05

Att delta som nybörjare med enkel utrustning i nybörjarklassen FT med poäng för plåtträff tycker jag är en mycket bra ingång, inte många grenar inom skyttet som gör detta möjligt. Ingen licens krävs, bara att haka på med vad man har. Riktigt skoj tycker de flesta.

Den som vill arrangera FT-tävlingar har en viss investeringskostnad, målen kostar en del.

Vet inte om det nämnts men det finns en "inhemsk" variant på HFT som kallas jaktstig, detta skjuts typiskt med "vanliga" luftbössor med standardstock och relativt enkla sikten som man inte får justera under pågående tävling, max 10 ggr förstoring tror jag det var.

Piteå Luftvapenklubb har mycket erfarenhet av detta skytte, mål kan vara fallmål av FT-typ och framför allt spinners som är enkelt och billigt att införskaffa, enkelt att sätta upp och kanske ha stående ett tag som träningsbana. Litet andra regler kring fokusering och skjutställningar, man får vrida till fokus litet snabbt innan man går i skjutställning (knä eller stå enbart?) och ska skjuta utan alltför lång fördröjning. Ska efterlikna jaktförhållanden.

HW30s var mitt favoritval av vapen här, med en enkel kinakikare där man får skjuta efter dottarna beroende på bedömt avstånd efter ögonmått. Den som vet mer får gärna påminna om detaljerna, det var några år sedan jag sist sköt dylika tävlingar men skoj som tusan!
____
PS. Olika LV-grenar tränar och premierar olika "skills". FT med full utrustning - och förmodligen även HFT som det utvecklats - blir att fokus ligger på att avläsa vindförhållanden som det mest avgörande, förutom grunden i stabila skjutställningar sitt/knä/stå och det rent tekniskt/analytiska att bemästra avståndsbedömning via högförstorande sikten med extremt kort skärpedjup under varierande temperaturer och ljusförhållanden. Skyttegrenar som jaktstig premierar mer snabba och intuitiva beslut, det är litet kortare avstånd och vind spelar inte lika stor roll, avståndsbedömning med enbart ögonmått. En FT-skytt som skjuter jaktstig kan alltså känna sig som Bambi på hal is... skoj! :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Luftpangarn (05 sep 2021, 23:49), Henno3 (08 sep 2021, 10:41)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Luftpangarn 05 sep 2021, 23:46

skjutglad skrev:Gillar tanken men tyvärr omöjligt då du skulle hamna
i skottlinjen på många stationer om du går fram och skjuter framför andra stationer.
Säkerheten är något vi inte ruckar på och många FT banor blir svåra att få ihop.
Gillar dock tanken. Dock har vi dom senare åren lagt alternativa mål för debutant och 10J klasserna.
Detta så dom inte behöver skjuta dom längsta målen.


Tycker det verkar som er förening redan delvis gör det jag föreslog häromåret, med fler mål. Det som jag fick höra är för jobbigt.

Har inte suttit och gjort någon tabell, men det kanske dessutom går att få vissa mål att funka inom reglerna för både HFT och FT, om man tar hänsyn till optisk storlek? Känns som att det överlappar någonstans, så att ett medelstort FT mål på vissa avstånd, skulle kunna funka som HFT:s största. Liksom det största FT målet på annat avstånd.

Tydligen använder de inte alltid fällbara mål i England, om jag förstått rätt, utan även "snurrande", hur nu dessa ser ut? (Kanske en plåt med två hål, och ett "gångjärn"/dörr" som svänger mellan hålen?) Över huvud taget verkar det väldigt öppet för olika teknik för måltyper.


Det är för mig ganska uppenbart att HFT reglerna i första hand just är avsedda för att folk skall kunna skjuta med ett vanligt enkelt hobbygevär, med beskedliga sikten, och inte i första hand ta sikte på tävlingsmomentet.

Läste en regeluppsättning förra veckan, där max 12x förstoring stod nämnt. Så står det även i en annan. Men i den regeluppsättning jag läste idag, står ingenting om några begränsningar vad gäller förstoring. På Engelska Wikipedia står att 10x är populärast att använda.

Men man får använda vilket sikte som helst. Bara det att inga inställningar får ändras under en runda. Förstoring, parallax, belysning skrivs i början in på poängkortet. Hål i uppfällbara linsskydd, skall tejpas igen!?? Ingen extrautrustning är tillåten. Inga solskydd eller libeller.

Stocken får inte ändras under en omgång. Framstocken får maximalt gå 150mm ner under centrum på pipan. (Furukloss fastsatt som hamster, finns ju på bild här i forumet. Undrar just om den ens någonsin betsades?) FT axelkrokar förbjudna. Bakkappa med "vingar" dock tillåtna.

Men i en annan regeluppsättning får man justera stock, och ha krok. De tillåter även tvåben! Samt i viss "öppen klass" sådant skjutsöd som Sako Finnbear här på forumet använder!

Vindindikator i form av hängande snöre/garn tillåtet. Bärrem tillåtet, men får inte nyttjas till skyttet, utan enbart just för att bära vapnet.

Skjutställningarna är jag inte helt säker på att jag tytt rätt.

Tja, verkar som att man kan ta HFT reglerna litet som inspiration, till en svensk 10J version av HFT! :-) Ser man det på det sättet, är ju Hemmeslöw JSK verkligen halvvägs!


Jag tror väldigt mycket på att rikta inbjudan till vanliga luftskytteföreningar. De är ju definitivt intresserade av skytte, och det skulle förvåna mig om inte de aktiva har någon egen bössa.


Här är några olika HFT regeluppsättningar;
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Luftpangarn 06 sep 2021, 00:03

Leopold skrev:Att delta som nybörjare med enkel utrustning i nybörjarklassen FT med poäng för plåtträff tycker jag är en mycket bra ingång, inte många grenar inom skyttet som gör detta möjligt. Ingen licens krävs, bara att haka på med vad man har. Riktigt skoj tycker de flesta.
/////
Vet inte om det nämnts men det finns en "inhemsk" variant på HFT som kallas jaktstig, detta skjuts typiskt med "vanliga" luftbössor med standardstock och relativt enkla sikten som man inte får justera under pågående tävling, max 10 ggr förstoring tror jag det var.


Nej det visste jag inte. Jaktstig hör ju verkligen till denna tråd. (Hade fått för mig att det var krutskytte.)
Mina resonemang kanske är att försöka uppfinna hjulet igen?! Å andra sidan, kanske "två banor i en" iden ändå kan vara värd att överväga. Då funkar det ju att köra båda samtidigt under dagen.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav börne 06 sep 2021, 08:18

Jag tror någon av Piteås variant är det du är ute efter Luftpangarn.

HFT är som vi redan 2018 konstaterade ett färdigt koncept & kan va minst lika dyrt som FT. Finns länk till den tråden på förra sidan.

Bara att dra igång så att alla som vill tävla i denna enklare form har nåt att se fram emot :thumbupp:

Det krävs ju att någon tar tag i det & det bör ju vara någon som vill ha denna form av tävlan.

Kontakta Johanna här på forumet ucp.php?i=pm&mode=compose&u=5752

Så kan hon säkert berätta mer. Dom har en mängd olika klasser, själv tycker jag det var för många & blev rörigt men nån av dom passar säkert det du är ute efter.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: HFT och FT med samma bana / mål?

Inläggav Luftpangarn 07 sep 2021, 00:46

Jag vill klargöra att jag inte har några synpunkter på hur mycket pengar, eller ens engagemang, man satsar på sin hobby. Jag sysslar med ångdrina ånglok, andra med bilar i någon form. Båda slår luftskytte med hästlängder, vad gäller kostnader, även om man fixar absolut värsta FT-riggen. (Jag rodnar över mina järnvägsmodeller, men knappast över mina luftvapen.)

Det är en av sakerna som gör att var och var annat hushåll har ett luftgevär. Som folk har jättekul med. Utan 30x förstoring, justerbara hamstrar och annat.

Jag hackar inte på någons FT intresse, eller vad deras rigg kostar. Det är skitbillig hobby, hur man än vänder på saken, (Haringen aning om vad tex en hockeyurustning kostar, men jag gissar som en hygglig FT-rigg.)

Jag är främst intresserad av att underlätta insteg. Och inte bara första året. Och man skall inte känna sig mindervärdig ("handikapp fördel"), genom att målen har en så tydlig "lyckad" killzone, jämfört plåtträff.

Psykologin är viktig, även om man inte räknar formella poäng.

Jag bara försöker hitta sätt att hitta nya intresserade. Det handlar inte om att jag skulle vara "FT-fientlig". Däremot vänder jag mig mot, att alltid föreslå vissa vapen. Och vissa "miniminivåer" på kostnader. Det blir världsfrånvänt. För de flesta har skitkul med en bössa för dryga tusenlappen, och om inte siktet ingick, ett sikte för 500 spänn. Och man kan säga vad man vill - folk har skjutkul!

Den skjutglädjen vill man fånga upp!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Brogubben (07 sep 2021, 03:32)

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster

  • Sponsorer