Kompensera barns skicklighet i "tävling".

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kompensera barns skicklighet i "tävling".

Inläggav Luftpangarn 03 mar 2021, 10:00

Jag håller på att rensa utkast till inlägg, och då dök detta upp.

Ibland kan man vilja justera svårighetsgrad i relation till ålder - och därmed rimligen erfarenhet / skicklighetsnivå, vilket nog egentligen är vad man behöver kompensera för. Det är ju bara att justera skjutavståndet. Är man yngre, får man ta några steg framåt. :) Med rätt attityd från den vuxne, köper barnen rättvisan i arrangemanget, utan att känna sig "mindervärdigt" behandlade. Man kan ju reglera ett "rättvist antal steg". Då leder ju pappas steglängd till litet mer rättvist kompenserat skjutavstånd, utan att barnet uppfattar det som "nedvärderande" "handikapp"-kompensation. En del barn är ju inte alls roade av att få "barnfördelar". ;-)

Anekdot
En midsommarafton ordnade jag kast med små gummibollar i hink. Framför kön av barn, satt ett antal flaggor nedstuckna i gräsmattan, med ålder på flaggan. Bortersta flaggan för 12år och över, innefattade förstås även vuxna - barn uppskattar ju att även vuxna deltar i leken!

Den närmsta flaggan var faktiskt 2år! Jag glömmer aldrig barnet som med yttersta allvar och koncentration, som just släppt mammas hand (och möjligen givit henne nappen :-) ), stod där så nära hinken, att det snarast handlade handlade om att från stående ställning, nästan släppa bollen i hinken. Typ armlängd +15cm. Det var rätt svårighetsgrad, för barnet bommade 1 av 3 bollar, typ. :)

Förutom att man fick en godisbit för varje träff, ringde jag i en cykelklocka för varje träff - vilket man även gör i säljrum för vuxna. Positiv förstärkning funkar i alla åldrar.. :-) Dessutom kommenterade jag högljutt och upphetsat som en auktionsförättare / sportkommentator, för att höja stämningen... Blev en succe som pågick tills jag var helt utpumpad efter någon timme - då var det mest tonåringar kvar i leken. :-)

En ide till skicklighetskompensation vuxna emellan, vore att man får en liten snaps för varje vinstomgång. Lär nog ganska snabbt jämna ut oddsen. :smt016
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Kompensera barns skicklighet i "tävling".

Inläggav Sako Finnbear 03 mar 2021, 10:56

Skulle vilja se den tävlingen efter en 7-8 snapsar! :cheeRs: :-)
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Följande användare vill tacka Sako Finnbear för detta inlägg
Luftpangarn (03 mar 2021, 12:30)

Re: Kompensera barns skicklighet i "tävling".

Inläggav Grönberg 04 mar 2021, 12:05

Sako Finnbear skrev:Skulle vilja se den tävlingen efter en 7-8 snapsar! :cheeRs: :-)

På en personalfest hade vi en tävling i baren. Du betalade en tjuga och fick sedan en dart-pil som du kastade på en 10-ringad tavla. Fick du en 10 så fick du 10 cl en 5 gav 5 cl osv, bommade du tavlan så fick du ingen drink. Tävlingen blev kvällens höjdpunkt och efter några drinkar så gick baren med rejäl vinst.
Grönberg
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 20 apr 2014, 06:05
Ort: Karlstad
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Karlstads jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Följande användare vill tacka Grönberg för detta inlägg
Luftpangarn (04 mar 2021, 12:56)

Re: Kompensera barns skicklighet i "tävling".

Inläggav Sako Finnbear 04 mar 2021, 17:32

Grönberg skrev:
Sako Finnbear skrev:Skulle vilja se den tävlingen efter en 7-8 snapsar! :cheeRs: :-)

På en personalfest hade vi en tävling i baren. Du betalade en tjuga och fick sedan en dart-pil som du kastade på en 10-ringad tavla. Fick du en 10 så fick du 10 cl en 5 gav 5 cl osv, bommade du tavlan så fick du ingen drink. Tävlingen blev kvällens höjdpunkt och efter några drinkar så gick baren med rejäl vinst.

Haha! Det kan jag tro! :-P
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Kompensera barns skicklighet i "tävling".

Inläggav börne 04 mar 2021, 17:53

Handlar det om skytte eller kast med pilar & liten boll? Tråden ligger ju trots allt i vapendelen.

Ang. att ha olika avstånd för juniorer blir svårt i t.e.x. FT som jag själv är aktiv inom, såklart enkelt om man har en "lektävling" hemmavid, kanske var det som det hela handlar om?

Vid en tävling är det säkerhet som gäller då man är många ute på banan & där har man en skjutlinje som måste hållas då det ligger skjutstationer bredvid varandra. Går ju inte att gå framför denna linje när en station bredvid skjuter. Då får man ha extra mål & lägga en kort "barnbana". Det är så pass mycket jobb med att bygga FT bana så inga är direkt sugna på att lägga ut extra mål, sen är det en kostnadsfråga då man måste köpa in extra mål.

Istället får juniorerna 1 poäng för träff på hela figuren & 2 poäng vid fällning.

Nu antar jag att detta inte handlar om FT... men det är den grenen jag känner till & där tror jag inte på iden med flera mål av ovan givna anledningar även om det såklart hade varit bra. Nu är det så pass få juniorer så det blir inget problem, det är svårt att locka kidsen till skyttet, många som testat i klubben att ta med sina ungar, men man märker att det helt klart är annat som lockar idag.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bylle och 41 gäster

  • Sponsorer