Luftpistolen eller Stekpannan vid nödsituationer?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftpistolen eller Stekpannan vid nödsituationer?

Inläggav klickmans 09 nov 2020, 16:42

Man behöver inte vara varken nojig eller paranoid för att nån gång tänka som jag gör.
Syftar då på det som kallas "Self Defence", i detta fall med ett helt lagligt luftvapen..
Därför skriver jag ihop en ny tråd där andra kan läsa och lämna egna bidrag om ämnet.

Vi är ju vuxna människor, med ett allt hårdare samhällsklimat.

Men detta är ingen uppmuntran att beväpna sig till tänderna, som dom gör i Amerika.
Snarare att man vid verklig nöd kanske bara har sin luftpistol att freda sig med hemma.
Man har ju trots allt köpt den, och kan den rädda livet på dig vid ett inbrott, so What?

PK-Eliten säger nej, och till viss del även lagen. (Använd stekpannan)

Nu har jag inte läst lagboken, men gör man fel så rättsprövas ju ärendet i domstolen.
Med detta sagt hoppas jag att vi kan resonera utan ständiga påhopp av er rättsivrare.
Kom ihåg att jag inte skriver detta för att uppmuntra till olagligheter, eller missbruk.

Dom är lagliga, men hade man använt dom i nödfall?

Kanske, själv är jag inte så säker på om jag ens vågat visa den, annat än här hemma.
Bor själv i lägenhet, så jag skulle gärna även kunna övningsskjuta om ljudet inte stör.
Redan som grabb tyckte man det var kul med "pickadollor", varför döda barnasinnet?

Gå med i en klubb? Ja, det skulle jag kunna tänka mig.

Då får man leka med andra vuxna, som älskar sina vapen precis som dom i Amerika.
För hur det än är, så skaffar man ju luftvapen för att det är kul att träffa i mitten..
Att det sen finns småungar som skaffar den främst för att begå brott får stå för dom.

Själv är jag 62, och vet vad som är rätt och fel.

Men det hindrar mig inte från att i nödfall (inbrott) försöka skrämma iväg tjuvarna.
Tabu, jag vet. Men det borde inte hindra oss från att våga prata om det på forumet.
Det är ju ändå här likasinnade (vapenintresserade) träffas och utvecklar sitt intresse.

Själv är jag nybörjare, utan längtan av att bli bäst.

Att denna tråd skrivs i bistra tider av ett globalt virusutbrott (Covid-19) hänger ihop.
Tillhör själv riskgruppen, så det blir ofantligt mycket tid i ensamhet, ofta vid datorn.
Kan man då lära sig mer om luftvapen blir man nog i slutänden även en bättre skytt.

Men först måste jag köpa något att skjuta med, vad passar bättre än Umarex HDR 50?

Härifrån: För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



(Smäller som fan, behöver inte ens laddas med kulor för att skrämma inbrottstjuvar)
Förmodligen blir den bara början, tycker det skulle vara kul att kunna skjuta tavlor.
Har hittat en till som jag gillar, Crosman 2240XL. En bra uppdatering av en klassiker.

Klassiker? Ja, dom säger det här på forumet.

För att följa länken så måste du registera dig.



Bara handtaget som ser tråkigt plastigt ut, borde vara lite mer påkostat enligt mig.
Men jag gillar hur 2240 ser ut, verkar passa mig perfekt som skjuter med vänstern.
Så jag väntar ett tag till med nyinköp tills jag hittar den uppdaterade versionen XL.

Med den borde det blir kul att börja skjuta igen.
Daisy och jag har inga skyttekompisar, så vi håller oss inomhus.
DUST DEVIL BBS https://www.svenskskyttesupport.se/luftvapen-krutfritt/luftvapenammunition/dust-devil-45-mm-rundkulor.html
Användarvisningsbild
klickmans
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 04 nov 2020, 13:46
Ort: Москва́
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Mans Onlineshooting (VR)
Luftvapen favorit: Min Ärtpistol från 1972

Re: Luftpistolen eller Stekpannan vid nödsituationer?

Inläggav arrowinapple 09 nov 2020, 17:04

Rottweiler eller Schäfer. Då har man skydd både på promenaden och i hemmet, och dessutom trevligt sällskap.
arrowinapple
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 08 dec 2011, 23:47
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Luftpistolen eller Stekpannan vid nödsituationer?

Inläggav Henno3 09 nov 2020, 17:10

Definitivt stekpanna!

Att vifta med ett ”handeldvapen” mot buset, då har man med stor sannolikhet skitit i det blå skåpet!
Oavsett om man tillhör, buset, polis, militär eller annan som har möjlighet att panga mot dig, så har man eskalerat våldstrappan så långt det går. Det finns nog ingen vettig människa som i en sådan situation tänker - ”njaa, fan vet om den är riktig, jag avvaktar att använda min pistol”.

...Jag är skäller tom på ungarna då dom leker krig och siktar på varandra med pinnar, och jag avskyr när vuxna/halvvuxna människor ”leker” krig med paintboll etc!
Senast redigerad av Henno3 09 nov 2020, 17:13, redigerad totalt 1 gång.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
Chris (09 nov 2020, 17:17)

Re: Luftpistolen eller Stekpannan vid nödsituationer?

Inläggav Chris 09 nov 2020, 17:18

Henno3 skrev:Definitivt stekpanna!

Att vifta med ett ”handeldvapen” mot buset, då har man med stor sannolikhet skitit i det blå skåpet!
Oavsett om man tillhör, buset, polis, militär eller annan som har möjlighet att panga mot dig, så har man eskalerat våldstrappan så långt det går. Det finns nog ingen vettig människa som i en sådan situation tänker - ”njaa, fan vet om den är riktig, jag avvaktar att använda min pistol”.

...Jag är skäller tom på ungarna då dom leker krig och siktar på varandra med pinnar, och jag avskyr när vuxna/halvvuxna människor ”leker” krig med paintboll etc!


Ser det precis likandant.
Inget att tillföra mer.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Luftpistolen eller Stekpannan vid nödsituationer?

Inläggav Nitro 09 nov 2020, 17:20

Detta upplever jag som en typisk "Flashback" tråd.
Det har även varit diskussioner om självförsvarsvapen osv.
De som nu har ett trängande behov av dylika diskussioner hänvisar jag till andra forum.
Vill inte se fler diskussioner om huruvida man kan försvara sig med vare sig stekpannor eller luftvapen genom att angripa andra.

Låser härmed tråden.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (10 nov 2020, 11:19)


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer