Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Inläggav Silwer 23 jan 2020, 13:11

Sent 1800 tal tycks ju de dyka upp en del för sörskild civil användning, tex Oscar Will vapen man vevar upp fjädern på underifrån i Tyskland, som levde vidare genm en förenkling med att man spände upp den med bygelspännarm.

Cylindern visserligen grov men jättekort gjorde att för att få ut nåt är två fjädrar av bandstål inte rund tråd koniskt lindade så varven när man spänner går in mellan varandra, av de två fjädrarna som stid mot varandra blev mao bara två varv kvar.

Här kan vi nog snacka om just inga beräkningar alls, vapnen var främst pilgevär, dessa 6.333333mm låg effekt, men det var nog inte så långa avstånd de tävlade på heller.

Iofs gavs ju inte vapen man pumpade upp helt men de bgdes för vem som helst, vårt svenska Excellent har ju anor från tidigt 1900 tal.
Då hade dock mer vanluga fjäderlyftgevär dykt upp som vi känner dem, de tyska pilvapen främst, och för barn en del med pipintryckare för korkar och annat sen bla, men Diana med slätborrade bössor för pilar.

Med Diabolens uppfinnande märkte man att dessa hade högre precisin än rundkulor i de slätborrade vapnen.
BSAs Lincoln Jeffries som de antog sig att tillverka åt en uppfinnare var räfflade och diabolen gick ännu bättre med en aning rotation.

Nu är vi väl runt 1910 talet, tre borrningar tyckte engelsmännen var vettiga no 1, 2 och 3, dvs .177, .22 och .25, så det fastställdes tidigt.

Modeller från tex Webley kunde man byta pipan på lätt så de kunde få alla tre i ett set med bössan, service rifle 1 och 2.

BSA mfl hade ingen framstock utan kolven bak sitter fast rakt på mekaniken.
Först Webley mark 3 har en stock någorlunda.
Under ww2 fick gubbar som de väl inte visste vad de skulle göra med, typ säg som hemvärnet, men de hade inte vapen för dem, luftgevär delades ut, inte vet jag om det iaf såg bättre ut för en oinsatt.

BSA Lincoln och Webley mk3 kopierades av Diana mer eller mindre rakt av, chansen att de under de här tiderna efter ww1 tex skulle konkurrera i UK var ej troligt, inga kom dit.

Vad det verkar var de lika bra som orginalen, D45,46,48 den sista toppbössan är ju en Webley mk3 upp i dagen.
Men även egna konstruktioner kom fram nu innan ww2

Efter ww2 tog ju brittiska Milbro Dianas ritningar och började bygga deras modeller i UK.
Tillverkare i Tyskland av vapen om än luftgevär nu västtyskland måste få tillstånd av de bevakande länderna, men det är nu alla tillverkare dyker upp HW, Walther som luftvapenbyggare med fler, Diana bygde de ned, satte "Original" på sina vapen pga de liknande engelska.

Har sett Original stå på vapen rätt sent, kanske tidigt 60tal, och även mao sånna som bara Diana bygde.

Vet inte när Tyskland började med metriska mått? För här kommer ju problemen ända in på mitten av 90tal kanske längre att de översatte kalibrar till millimetermått, samma tre.
Envishet givetvis från öborna med, iom att diaboltillverkningen försvann i UK fick de äntligen ge sig.

Webley mk3 tillverkades till slutet av 70talet tror jag, som exempel på hur mycket gammalt som fanns kvar, en Airsporter är inte som de före den helt, de tidigare vapnen drog med sig pistong och fjäder, iom Airsporter trycks de tillbaka, annars får man säga att mycket är sig likt, tappladdning, underspännare rätt långt bak.

Kort sagt brittiska luftvapen förnyade sig inte i onödan direkt, många modeller från säg Webley på 70tal Osprey tex är inte direkt ett mästerstycke tycker jag.

Men nu hade de tappladdare med då.

Klart pipbrytare fanns, gamla Meteor, förstorade Mercury och webley sina Vulcan etc.

Jaktvapen var grejen tycks det, målskyttevapen vet jag inte om det bygdes öht?

För i Tyskland iom 50tal kom ju dessa rätt svaga vapen diopter tänkta för 10m, nu räfflade, Walther, Diana, HW mfl, men även smidigare vapen fanns för jakt tex, HW50 modellen då inte nu tex, eller hw35, de gav iaf 14-16J.
Pipbrytare var de alla som det verkar?

Först med 60tal med FWB så kommer fast pipa och sidospännare med 150.
Anschutz fanns med de med men var pipspännare, även om nu alla ville få bort rekylen, oljedämpare, glidbana, giss fjädrar med pistong och vikt som slår från varandra, Walther tragglade på dock för nåt annat som på senare 70tal blev första SSP vapnet LGR.
Alltså här menar jag för tävling inte för allmänbruk.

För i USA fanns ju rekylfria vapen med co2 tex, eller multipumpar, de var amerikas tillskott till luftvapnen på 50tal även om inget av det var helt okänt, men Crossman hade nu sina 12gr patroner med kolsyra tex.
Vapen hade hyfsad till god kvalitet ännu, det vet vi ju hur det ändrades.

Jag vet inte riktigt varför matchvapnen inte använde kolsyra på så länge, det var ju känt redan, tom Excellent hade testat det här.
Eller så var inte co2 godkänt som drivmedel ännu?

Mitt i 80talet verkar det i YåUK bli lite panik HW visar hw77 och HW80, vapen som föll britter på läppen med och de hade mycket mög från urminnes tider ännu.

Det bara rasade in underspännare som skulle utmana HW77, ok även en del brytpipor för jakt som säg BSA super sport och förnyade webley.

Först 1991 riktigt övertygade nån med att slå HW77 ,AA TX200 en tillverkare som ombildats 1985 och bara bygd sidospännare med olika kolvar och längd på pipan typ, sen 70tal.
Men de hade bygt FT mässiga PCP vapen AA Shamal, NRJ100 bla sen 87.
Fler sånna fanns nu Daystate, Titan osv, och UK hade sina små tillverkare, ibland en gubbe bara, sånt verkar aldrig förkommit i Tyskland

De försökte på udda mekaniska sätt få hög effekt men ingen rekyl, åtminstonde licensfria 16J, men även svindyra specialtillverkade FT pcp vapen som Ripley, handbygda.
In på 90tal var tom BSA med pcp super 10 och Theoben Rapid 12 osv.
Tyskland bygde inte sånt men PCP blev iaf vanligt i 10m iaf först för toppfolket, annat fanns för de längre ner ännu ssp och co2.

Britterna försökte sig på 10m match med AA RN-10 en pcp 94-96 nånstans, även RWS CA100, samma vapen men bygt åt RWS.

Det gick inte bra alls, tester med vapnet lite uppjagat och övergånget med ny regulator testades genom att det delades ut till brittiska FT skyttar för att utvärdera, det gick i stället väldigt bra.
Och snart fanns det som FT vapen Pro-Target där regulatorproblem var det dåliga, några experter sattes in, och en amerikan som hette Korick höll på med en reg till Daystate överförde sin del till det och så var det så löst som dåtiden kunde tänka sig (den överlevde tom FTP900).

Så en flopp blev en succe för AA åter för FT som deras TX200 91.
En rött liten tillverkare, nu med fler modeller på lut för pcp men billigare än flaggskeppet som var med ända till 01, även en svartdippad stock .22 fanns av den HT hunting target, ovanlig.

De hade mycket dipping dvs som finns nu med alltså det man vill ha på stocken flyter på vattenytan så doppar man stocken, men ok främst bara färger, röd, blå vanligast men grön fanns också.

Iaf det är nog enda gåpngen britterna försökte ta sig in på matchskyttet, sveriges landslag hade AA 96 bla, det kom ju ut en drös klubbvapen i Sverige på marknaden för närmare snart 10 år sen, det var just sånna AA 10m vapen, jag köpte ett och ett halvt.
De hade nog ledsnat på dem då.

Tvärtom lyckades ju tyskarna slå sig in bra i det som är brittiskt FT.
Först med hw77 orubblig ett tag, även mot andra tyskar som säg FWB sportervapnen tex som användes sen länge.
Tuidigt 80tal sköt de med allt från vardagsbössorna till FWB300S lite tunad möjligen men lite för låg effekt.
Har sett en del bilder, och tävlingslistor vad som användes, det var verkligen allmänt först.

Första PCPet för FT totalt var Sportmatch GC2, bygt i liten skala för några få, med AAs PCPer med sen och Daystate hoppade många på det tåget.

Tillverkare som aldrg gjort fjädervapen tex, de liksom kom fram tidigt 90 tal för detta, det ör väl det som påverkat att britterna har så få andra typer av luftgevär sen ett bra tag.
AA åter gen testade en TX200 med glidbana SR iofs fanns den ju en del år, men pcp blev billigare att tillverka så den lades ner.

Tyskland har ju inte på samma sätt för säg civilbruk bygt PCPer, HW100 och den senare i kopositmaterial helt, cool men bara för 16J, mycket udda tycker jag.
Steyr får väl sägas släppt en del för annat än enbart tävling, man kan liksom ha dem till annat, de här Hunting bössorna, ned och utan magasin, och semi, inga gratisgrejor iofs.

Finns fler? Diana efter D1000 som inte slog nåt här finns inget tror jag vi kan köpa iaf.

Ok nu låter det som inga andra länder eller luftvapen har funnits eller finns.
Så är det ju inte men UK och Tyskland har varit ledande.

Idag finns ju FX från Sverige som satte många av oss med pcp i näven först och nu satsar hårt i USA.

Sen har ju Spanien haft sina Gamo, Norica och Cometa sen när vet jag inte.

Hatsan dök upp efter ha köpt Webley och märks ju mycket särskilt för hög effekt mm till då lågt pris.

De här ryska eller öststatsvapnen var det mycket om för ett par år sen med, men de var rätt små och inifrån Ryssland hade de svårt att handla med väst, jo Putin har fasen dragit ner en järnridå igen.
Vissa löste det väl men väldigt löpande uppdatering på sålda vapen det går givet inte i stor skala.

Sydkoreanska vapen hade en del här förr, oregulerade hög effekt för jakt då de inte får ha krutvapen.

Det kom modeller som liknade "våra" men iaf hög effekt , inget för 10J.
Mins att nån regulerade sin en av de lite nyare men det blev aldrg bra.
Nu hör man inget om dem just, de har inte så mycket i Sverige att göra.

Amerkanska luftvapen av idag har ju varit leksaker mest, en del mdeller populära för ombygge dock, en hel del anor från 50tal ännu.

Men ok de har bygt PCPer och även gasfjädervapen.
Crossman främst.

Forumets längsta inlägg, borde väl varit bilder och så, men det här är som jag ser på det hela bara.
Jag ser luftvapen av idag med en koppling historiskt.
Sen om man samlar eller skjuter får man bestämma själv, jag tyckte att jag hade många luftbössor, men många har fler.
Jag har heller inte gått in för att leta nåt särskilt utan sprungit på dem, de flesta innan säg Tradera blev dit det mesta av intresse går idag.

Iaf även när jag kunde skjuta så blev det att öven om man utesluter de jag bara har för att glo på typ, eller de som är mest jobbiga att använda.
Även om man tar bort dem hann jag inte med att skjuta med de andra, och det käns tråkigt även om en del inte r senaste nytt, men vissa har ju varit bössor jag använt åratals en gång i tiden ofta iaf vår sommar.
De käns som gamla vänner.

Jag vill inte vara samlare utan en som använder luftvapen.
Men isf måste man ju sälja en del, och det är svårt med, jag har sålt bort andra äldre intressen, håller på ännu, nan kan fasen inte ha allt.
Och ofta har det känts ok efteråt, men luftvapen har jag inte riktigt släppt taget om ännu, ändå kan jag inte ha just några där jag bor, bara Daystaten som ju är 10J, Anschutz 200SA SSP, Beretta cx4 semin i en låda och så en BSA 240 Magnum picka i sin låda och såklart Walther LPM-1 ssp Pistol i sin låda, det ör allt.

Resten är hos päronen liksom hänger i väggställ eller står i nåt hörn och skräpar.

En del vet jag inte om de ens funkar längre, tur jag vara har två pcper iaf, de jag haft sålde jag så fort jag tänkte på annat, de hade inte så mycket man saknar i sig, och andra ville man ju ha med så pengar behövdes.

En del har ju fina rum med sina samlingar har man sett på bild, nån visade ju upp sin Excellent samling här en enorm samling var det.
Visst man kan bara samla, putsa och byta grejor såklart, men jag ledsnar rätt fort i längden iaf.

Sen såklart jag har ju ingen enhetlg samling utan har köpt en det ena än det andra, ofta tex för att de varit annorlunda tex.

Jag har ingen ekonomi längre för det och kanske aldrg får igen heller, sen pratar jag hellre om många bössor än äger dem, skulle dock vilja prova alla såklart, för att få en uppfattning.

Brittiska bössor leder, dels började det där på riktigt med BSA Superstar .22 och sen en Webley Eclipse .25.
En bössa från Tyskland skulle jag bara ha en dag, det tänkte jag före de brittiska bössorna tom.
FWB 300S från skolans skytte, vissa hatar den för det, jag tyckte den var tung men fantastisk.

I Övrigt har jag inte just nåt tyskt,Anschutzen och Walthern annars Haenel 49A och Walther lg55 båda i delar sen år, en Will Original tivolibössa med men från Stiga.

Men många ggr har jag tänkt, varit nära att köpa, Diana 54 blånerad, HW80 .25 och Steyer Hunting den äldre sk lågpris hehe.

En Hatsan, den där pcp semiautopickan de visat hehe, troligen för dyr ändå.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
XY1 (23 jan 2020, 13:18), XXL (23 jan 2020, 14:10), Mooki (23 jan 2020, 15:05), Nitro (24 jan 2020, 22:37)

Re: Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Inläggav Batistuta 23 jan 2020, 14:03

En historiegenomgång som heter duga :smt020 men bilder hade varit kul!
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Inläggav Silwer 23 jan 2020, 15:33

Jo och såklart borde det väl skrivits löst och kollas mm.
Men jag menar inte att påstå att det här fullständigt, man lär sig ju hela tiden.
Våra diskussioner kring äldre matchvapen fyllde i en del jag inte visste om tillverkarna och hur det var.

Sen nyper jag ju bort moderna matchvapen, är inte insatt, så det tar slut iom deras era.

Sen finns ju mängder med tillverkare man kan gå in på, AA km md mest av egenintresse jag har kollat det mesta de bygt sen förr, att de liksom är pionärer för PCP vapen för jakt och FT, 1987 drösade det inte med pcper.
Men vet att Daystate, en del idag utdöda fanns tidigt,Titan tex.

Daystate tex
De bygde ju sånna där bössor de ned pil skjuter och söver djur med
De specialtillverkade 1980 ett parti pcp luftvapen åt nån firma likt anticimex bla så inte konstigt de försökte för en civil marknad senare men då 16J
För att följa länken så måste du registera dig.


Liten bild på en av dessa Daystate för skaedjursbekämpning, .22 och runt 50J gav dessa.

För att följa länken så måste du registera dig.



En Huntsman mk1 civil variant, kolven kan ha ändrats en sån kan vara frn mitten av 80tal då de civiliserat sin sk Huntsman som ohyrevapnet hette fö.

Andra gamla pcp här nämnda Sportmatch GC2 jo de som än gör kikarsiktesfästen.
De var dyra och en del tycks använt dem länge, inepigt bygd, bla är det en blow off valve i dem
För att följa länken så måste du registera dig.



Titan mc101 tidig pcp, senare på 90tal byttes namn till Falcon, som om jag inte mins fel i slutändan köptes av Air Arms.
För att följa länken så måste du registera dig.



Air Arms Shamal som kom 1987
För att följa länken så måste du registera dig.



Air Arms NRJ100, runt 1990, det fanns nämligen en 100 serie hos AA de var några olika pcper, från de med stålblock bla och rätt enkla, denna stock hade den enda Shamal jag hört om i Sverige den bytte ägare några ggr för många år sen på forumen. Varför ett fjädervapen blev 200 vet jag inte, 300, 400 och 500 är PCP linjer.
För att följa länken så måste du registera dig.



Det här med regulering funkade inget vidare trots försök, guck mest sonder, funkade ioämt eller inte alls.
De var ju inte toppmoderna i övrigt heller inuti.

Läste om en britt som mindes sin gamla fina Daystate från tidigt 90 tal hur bra den var, nu skulle han testa en modern elektrisk MK4is, han skrev att den gamla gav ungefär 50 skott i 16J nånstans, MK4an gav 150st detta trots tom mindre resorvoar.
Nåt hade ändp hänt på alla år.

Sen var det vanligt med .22 i FT förr, vet inte varför, många äldre är just det.

Air Arms SM100 det var så att säga basmodellen.
För att följa länken så måste du registera dig.


Air Arms XM100 tidig, fanns även TM100 inte så mycket skiljde men NRJ100 var top of the line av dem.
För att följa länken så måste du registera dig.



Theoben kom in på 90talet. Början med PCP de med, mest jaktbetonade Först Rapid 7 mk1
För att följa länken så måste du registera dig.



De och Daystate krigade då Daystate bygde jyst jakt pcp, men inte enbart, mot mitten av 90talet ville de testa FT, Daystate CR94, svårt att hitta en bra bild.
För att följa länken så måste du registera dig.



Denna var lite skoj, 1996 och de här vill man ska bygga om sina PCP till bullpup.
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Batistuta (23 jan 2020, 16:06), börne (23 jan 2020, 17:31), gubbe (23 jan 2020, 18:40)

Re: Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Inläggav Silwer 23 jan 2020, 16:03

Jag läste ju engelska Airgunblaskor då och då och mins denna som kanske första PCP jag drömde om.

BSA Super 10, tänk magasin bara. Denna är just en tidig enkel 1996

För att följa länken så måste du registera dig.



BSA hade ju importör 1996 vet jag inte; m det var Stiga eller Normark de hette, nåväl jag ringde dem och frågade om de kunde ta hem annat BSA än de hade i sina blad, jo visst det var möjligt.

Jag frågade om just super ten då, i UK blaskorna med översatt pris till SEK verkade det ju inte omöjligt.
Gubben bläddrade och höll på och hittade iaf vad för vapen jag menade.

Runt 10.000 menade han det skulle kosta mig, jises, då hade man bara vapnet, då kände jag främst till fyllning från dyktank med så det fatrade jag att jag isf måste ha med, och kikarskte.

Så det var inget för mig, det här var ju EU tider men jag hade ingen PC ännu och internet.

Mins att troligen Arnheim kunde sälja PCP med men äh också så dyrt.
Tror om nån som sålde de svenska gamla Axor ville ha en förmögenhet när jag frågade om pris ett två år senare.
Vet inte vad folk fick betala för dem som hade koll, sen kom FX2000 även den var bortom mig, mins inte pris nu var det år 2000 och jag tänkte försöka med en sån QB79 att bygga nåt i stället, jag gillade inte den alls så det stupade med.

Sen kom bu FX med nya vapen Typhoon och Cyclonevapnen, man kunde då välja koreansk pipa bla för att snåla och syntet fanns. Typhoon skulle det bli, de var enskottare ännu, ju mer man satt och tänkte ju mer Cyclone blev det, magasin fartlägen LW pipa .22 ville jag ha dock och en FX pump den äldre som fanns.

Det här var 2005 tror jag FX bygde så mycket de kunde, de hade mindre lokale osv då.
Och klart var det på sommaren, Bössan kom, ingen pump, fanns inga att köpa i Sverige, så om det typ var 3-4 veckor fick jag glo på den bara innan pumpen kom.

Egentligen fanns ju inte mycket till konkurrens ännu.

Hatsan pcp tex kom senare hit.de brittiska importerades inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Batistuta (23 jan 2020, 16:06)

Re: Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Inläggav gubbe 23 jan 2020, 18:42

Silwer skrev:Bössan kom, ingen pump, fanns inga att köpa i Sverige, så om det typ var 3-4 veckor fick jag glo på den bara innan pumpen kom.


Måste varit långa veckor. :-)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Inläggav atte69 23 jan 2020, 20:34

Intressant läsning ..fick iofs inte ihop årtalet på vissa ställen men petitesser .. troligen mitt minne som sviktar ... högst troligt ... men intressant... tackar för tråden..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Inläggav per1 24 jan 2020, 05:00

Silwer skrev: Jaktvapen var grejen tycks det, målskyttevapen vet jag inte om det bygdes öht?


Webley laget en; Osprey Match m/datidens Matchskjefte, tung pipe og Parker Hale hullkornsikte. Fikk god omtale av datidens skyttere. Det finnes bilder på American Vintage Airguns, der er det et par samlere som har denne, men krever mye leting for den som er medlem der.

For øvrig er det en fin historisk oversikt :thumbupp: .

Vil legge til litt om bruken av luftvåpen i den Fansk-Østerrikske krigen i siste del av 1700/begynnelsen av 1800. Luftgeværet ble utviklet i Østerrike ca. 1760, om jeg ikke husker mye feil. Og de ble produsert i helt andre kalibre enn i vanlig i dag. Frankrike fulgte opp med CO2 varianter i 1800 tallet. En kjenning av meg kjøpte en flott fransk 8mm CO2pistol fra en kjent svensk samler i fjor. Det er noe av det fineste jeg har sett, med gullinnlegg i gravyren og en helt suveren nettskjæring.
En Østerrisk skarpskytter bataljon ble oppsatt med 4 luftgevær hver og de hadde 4 pumpevogner trukket av hester. Pumpene gikk kontinuerlig og fylte luft etter hvert som geværene ble tomme. Hvert gevær var kal .50 med ballreservoar for luft og hadde luft for ca. 8 skudd før de måtte fylles. De ble sett på til å kunne av ta livet av en soldat på inntil 150m. Det gikk mange utrolige historier om disse våpen, men mange var nok sterkt overdrevne. Det finnes historiske artikler om dette i gamle østerrikske arkiver. Jeg leste dette en artikkel i Air Gun World for ca. 25 år siden, der sto også alle linkene til disse. Vet ikke om jeg har de fortsatt, men finner jeg de skal jeg legge det inn her.
per1
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 14 feb 2013, 19:01
Ort: Norge
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 34 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: TX200 bullpup .22

Re: Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Inläggav börne 24 jan 2020, 14:29

per1 skrev:Vil legge til litt om bruken av luftvåpen i den Fansk-Østerrikske krigen i siste del av 1700/begynnelsen av 1800........

Är väl detta ni pratar om?



Riktigt coolt är det i alla fall, sånt skulle man haft :)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Inläggav Gordon 24 jan 2020, 15:10

1500 pump.. Jo ja tackar... 155Joul inte så illa Men man får några FX för 90000 dollar
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Inläggav per1 24 jan 2020, 20:22

börne skrev:
per1 skrev:Vil legge til litt om bruken av luftvåpen i den Fansk-Østerrikske krigen i siste del av 1700/begynnelsen av 1800........

Är väl detta ni pratar om?



Riktigt coolt är det i alla fall, sånt skulle man haft :)


Det stemmer :thumbupp: .
per1
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 14 feb 2013, 19:01
Ort: Norge
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 34 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: TX200 bullpup .22

Re: Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Inläggav Silwer 25 jan 2020, 10:12

Jo jag tänkte mest på folkliga luftvapen.

Visst vissa årtal är inte exakt pga att de angivits luddigt och det är svårt att veta vilket som är rätt om de överlappar varandra.

Även om pcp fanns först så var det ju fjäderbössorna som gjorde dem billiga att tillverka så vanligt folk kunde skjuta för nöjes skull, tyskarna med pilar på tavla och britterna sitt bellskytte.
Båda ofta på pubbar och dylikt likt dart ungefär.
Ofta klubbar vad jag förstått.
Tidigare kastade man små kastknivar tex.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Inläggav Silwer 25 jan 2020, 14:01

Så här nånting kunde tidiga brittuska bell shootng gevär se ut
För att följa länken så måste du registera dig.



Liknande fanns i USA och i Tyskland med, små bössor, simpla.

Jag har nämnt tyskarnas luftbössor man vevade upp, Oscar Will oftast.

För att följa länken så måste du registera dig.



Folk tappade bort veven i fyllan en del så i stället kom de ned bygelspänning, lite klenare men funkade.

För att följa länken så måste du registera dig.


Valde denna bara för stocken, måste varit ovanlgt med tyroler på dem, jag har berättat om innehållet som jag själv tyvärr var nyfiken på och tog isär på den jag har.
För att följa länken så måste du registera dig.


De två koniska bandspiralfjädrarna mot varandra, ett helvete att få ihop igen.

Tig med denna bild bara för att visa hur pipbrytare kunde vara konstruerade, och varför fast pipa fort kom upp som bättre i UK särskilt, i Tyskland hade de ju brytblock sen igen men klart bättre löst när deras egna modeller kom.
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
gubbe (25 jan 2020, 17:18)

Re: Luftvapen som Silwer ser dem, varnng långt.

Inläggav Silwer 25 jan 2020, 14:11

Appropå äldre pcp säg mitten av 1800 tal

Så såg pumpen just ut som nu.


Sen glömde jag ju en rätt stor grej i fjädervaonens historia, för först var det ju läderpackningar sim gällde inoljade, de höll för evigt iaf om de användes och oljades, men de begränsade effekten och kunde vara ojämna i effekt.
På 50talet redan provades stntetiska materual av Anschutz tex, och senare hade de och Falke sådanna, ett bortglömt toppmärke fö.
Diana vägrade länge följa dem, inte föränn tidigt 70tal gav de sig, HW hade läder länge med.

Britterna bytte rätt sent med, Webley började prova dem på 60-70tal.
Sen utvecklades ju även dessa i hur de är konstruerade, det dåluga är ofta hållbarheten på dem om tillverkaren valt mindre bra material.
Sen ett tag har väl vapen med högre effekt tyvärr tagit död på pistonggpackningen i förtid, dieslingar, skjutande utan diabol i pipan osv.

Men fungerande är de jämnare och kräver ingen omvårdnad.
Nämnas kan väl kolvrung av metall göras med FWB använde det i matchbössorna ich en del brittiska luftvapen har detta med under 1950 tal
Hör har vi Dianas konstruktion, en syntetoacinng som fungerade bra, flera andra misslyckades att få det att hålla i längden.
Denna har väl kopierats en del nu just med den tunna lättrörluga tätningen längst ut.
För att följa länken så måste du registera dig.



Parachute seal kallas de där.

Finns säkert många fler, mins att teflonpackning satt i en del bössor förr iaf.

Sen har man ju sett dem som liksom är formade efter cylinderväggen för vissa vapen.
Vi har ju det att de flesta fjädervaoen inte har pipan i mitten av cylindern utan förskjuten uppåt.
Undantag finns Dianas sidospännare och AA TX200 tex dessa har mao transferkabnalen i mitten av cylinderns ända rakt in i pipan.

Uaf har man då sett pistingpackningar som formats för att flra luften in i transferkanalen på en bössa där den är förskjuten.
Då täcker pistongoackningen heka fronten på pistingen till skillnad mot den pp bilden.
Senast redigerad av Silwer 25 jan 2020, 15:06, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

  • Sponsorer