Någon som funderat på tunnelväxthus f skytte?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Någon som funderat på tunnelväxthus f skytte?

Inläggav Luftpangarn 27 jun 2019, 18:21

Man kan få ett tunnelväxthus för sådär litet mindre än 4’000kr, 10,6m långt, 2m högt, och 4m brett.

Kolla För att följa länken så måste du registera dig.



Borde ju ge vindfritt skytte, och rimligen litet varmare också. (Vad är annars vitsen med växthus?!) Eftersom bara mittengången krävs för skytte, har man ju otrolig yta på sidorna, att odla sjukt goda tomater, eller blommor, eller vad man nu gillar.

Jag använder stockar som ”odlingslådor” - tar ju ändå sådär 20 år minst, innan de ruttnat. Både billigare och snyggare än dessa pallkragar folk snöat in på. Litet fiberduk under, och man har en otrolig odlingsyta + vindfritt skytte?!

Proffsvarianterna finns förstås längre - och rejält dyrare. :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Någon som funderat på tunnelväxthus f skytte?

Inläggav börne 27 jun 2019, 18:38

Luftpangarn skrev:Någon som funderat på tunnelväxthus f skytte?

Inte jag i alla fall.

Köper hellre diaboler för 4000 & övar i vind :smt037
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Kapten Kamin (27 jun 2019, 19:20)

Re: Någon som funderat på tunnelväxthus f skytte?

Inläggav dano_swe 27 jun 2019, 20:38

Den heliga gralen, eller inomhusskytte, som ändå blir helt irrelevant när man väl är utomhus. Men visst, för inskjutning hade det varit trevligt.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Någon som funderat på tunnelväxthus f skytte?

Inläggav Luftpangarn 28 jun 2019, 08:37

Det här kanske inte alls är en ny ide? Är det någon förening som redan gjort det? (Om jag bara drar en halvbakt gammal ide, har jag väl ändå inte gjort någon skada med att skriva här? :mrgreen: )

När jag tänker på tältkonstruktioner, kommer jag att tänka på två av mina bästa vänners bröllop. Jag vill minnas att det var en ganska kall och rå dag - kanske var det inte sommartid?

Middagen hölls i ett mycket stort partytält. Efter middagen rymdes dansgolv och orkesterscen. Brudens pappa är byggmästare, så tältet värmdes med en eller två sanslöas gasoldrivna byggfläktar. Ingen aning, men den lär väl ha utvecklat sådär 15'000W värme. Jag vet att jag var helt förundrad över att det var mycket behaglig värme att sitta och äta långmiddag. Fläktarna stod litet avsides, och hördes inte riktigt, så jag frågade pappan, som skrockade till svar.

Jag vet båtverkstäder, vars väggar egentligen bara är av oisolerad korrugerad plåt, som kalla vinterdagar ges arbetstemperatur på detta sätt.

Vart jag vill komma är, att för vinterskytte inomhus, skulle en (avsmalnande) skjulkorridor av billig byggplyfa, halvgenomskinligt snett terrasstak, "tätning" mot tex marken av presenning kunna duga gott. Uppvärmning med gasoldriven byggfläkt några timmar skulle nog inte bli så himla dyrt. (Båtverkstaden använder denna värme under fler timmar och dagar, än en skytteförening skulle göra.)

Att man får vindfritt skytte övrig tid på året, är ju också del av ekvationen.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Någon som funderat på tunnelväxthus f skytte?

Inläggav Nitro 28 jun 2019, 11:57

Jo de flesta av oss hade säkert velat ha tillgång till lämplig lokal under vinterhalvåret för att skjuta. För egen del så gillar jag inte frusna fingrar och skytte, jag tycker helt inte att det är skoj, det är bara plågeri.
Så varmt och gott hade varit trevligt.
Själv har jag en källare jag kan skjuta i som är hyffsat varm, men jag får bara ut 9,5-10m. Hade velat ha minst 25m och helst 55m.
Skjuta bra resultat för att man slipper påverkan av vinden är bra vid vissa tillfällen.
Vid ammotest, kolla sin skjutkurva eller skjuta in siktet osv.
Men för övrigt så tycker jag att det ger en extra dimension av skyttet att lära sig skjuta i lite vind.
I bänkskytte har man vindvimplar till hjälp och det är skoj när man börjar behärska konsten att skjuta i vind.
I FT så är det en stor utmaning att tolka hur vinden påverkar och kompensera efter det.
Känslan att med vilje sikta 10cm utanför där man vill träffa och vinden drar in skottet precis där man planerat är obetalbar. Inte alltid man lyckas men det handlar om träning.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Någon som funderat på tunnelväxthus f skytte?

Inläggav XY1 28 jun 2019, 12:34

Besökte den nya skjutanläggningen i Stockholm, FMJ Shooting Range AB, och fick låna 25 m inomhus för inskjutning av sikte.
Trots att det blåst som f-n hela våren och sommaren så hade jag lyckas ställa in siktet väl. Det behövdes endast mindre justeringar i höjd och sida. Det var dock skönt att få nolla siktet i en vindfri miljö för då vet jag att det bara är vinden jag måste kompensera för.
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Följande användare vill tacka XY1 för detta inlägg
Kapten Kamin (28 jun 2019, 12:42), Luftpangarn (28 jun 2019, 13:26)

Re: Någon som funderat på tunnelväxthus f skytte?

Inläggav dreg 28 jun 2019, 15:01

XY1 skrev:Besökte den nya skjutanläggningen i Stockholm, FMJ Shooting Range AB, och fick låna 25 m inomhus för inskjutning av sikte.
Trots att det blåst som f-n hela våren och sommaren så hade jag lyckas ställa in siktet väl. Det behövdes endast mindre justeringar i höjd och sida. Det var dock skönt att få nolla siktet i en vindfri miljö för då vet jag att det bara är vinden jag måste kompensera för.


Mjo, jag skrev ju i tråden om hallen att han är väldigt bussig så det förvånar mig inte alls.
Han är en eldsjäl inom skyttet, det kommer bli kalasbra när allt är klart.
Finns en stor artikel i senaste "Nationellt pistolskytte" att läsa för dom som är intresserade.

@ TS
Skjuta i tält?? Nej tack.
En del av skyttet är yttre faktorer som vind, ljus, ljud osv. Finns många störningsmoment på en utomhusbana.
Iaf jag måste skruva om när jag går från utomhussäsong till inomhus säsong. Ljusskillnaden gör att jag får ett annat träffläge. Jag försöker skjuta utomhus så länge det går.
Ett par handvärmare i fickorna gör att det fungerar rätt bra ner till några minus.
Skjuter en del luftpistol på 25 meter utomhus och det funkar även om det blåser.
Håller med någon tidigare i tråden, köp ammo för stålarna och träna mer.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster

  • Sponsorer