Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Dagge 10 mar 2019, 10:25

Jag bor i lägenhet i Hässelby. Om jag står i balkongdörren och skjuter genom vardagsrummet och hallen och in i sovrummet så har jag 10 meter till måltavlan. Men det känns ju lite begränsat så jag undrar om ni har några tips om var man kan skjuta utomhus på den här sidan av Sthlm.

För något år sedan kontaktade jag Polisens Pistolskytteklubb som har skjutbana här i Grimsta. Det var dock kalla handen. De hänvisade till en lufgevärsklubb i Jakobsberg men de verkade bara skjuta 10 meter olympisk och helt inriktade på ungdomarna.

Så jag ställer frågan här: Är det någon som har lite tips om någon klubb som man kan gå med i eller lämpliga platser där man kan skjuta utan att störa?
Dagge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 okt 2017, 23:10
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Hm, ny på detta så jag vet ej.

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav börne 10 mar 2019, 10:57

För att följa länken så måste du registera dig.



Om det är i närheten vet jag ej då jag bor långt från Sthlm men man kan inte vara kräsen när det gäller klubbar som bedriver luftskytte utomhus då det finns väldigt få klubbar i landet, vi har dom som kör 25 mil t & r för en skyttedag!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav dreg 10 mar 2019, 11:11

Grimsta blir nog svårt, dels mtp på att det är pistolbanor, inga tillstånd för gevärsskytte vad jag vet. Dessutom är det bara en tidsfråga innan banan måste stänga. Klagande grannar och planerat bostadsområde är väl anledningen.
Många pistolklubbar som tränar på Grimsta.
Hör av dig till Bromma Jaktskytteklubb, dom håller till på Lövstabanan.
Vill minnas att någon här fick tillstånd att skjuta luft på Lövstas 50- metersvall. Undrar om det kan vara nicket Hawkeye?
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Avalonblower 10 mar 2019, 11:17

Urbant skytte kräver kreativitet och kontakter.

Jag har vänner som löser det på olika sätt, en använder en gemensam vind nere på Achebergsgatan i Göteborg, någon använder en arbetsplats (stor lagerlokal) i Västra Frölunda på helger och kvällar, ytterligare en använder en källarkorridor i en lägenhetslänga osv..
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Nitro 10 mar 2019, 11:50

Avalonblower skrev:Urbant skytte kräver kreativitet och kontakter.

Jag har vänner som löser det på olika sätt, en använder en gemensam vind nere på Achebergsgatan i Göteborg, någon använder en arbetsplats (stor lagerlokal) i Västra Frölunda på helger och kvällar, ytterligare en använder en källarkorridor i en lägenhetslänga osv..

Lite fantasi och kreativitet krävs ju.
Höra sig för på olika klubbar och där finns ju en klubb i S-holm vad jag vet håller på med både BR och FT. Man får ju vara beredd på att ta sig en viss sträcka.
Annars är det som Avalonblower säger och ger exempel på.
Jag tänker även på att man kan höra sig för hos vänner och bekanta. Kanske någon som bor ute på landet där det går bra att skjuta.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav börne 10 mar 2019, 12:00

Nitro skrev:där finns ju en klubb i S-holm vad jag vet håller på med både BR och FT.

Länkade till just den i mitt inlägg!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav zpiff 10 mar 2019, 13:02

Jag åker upp till SLJSF ofta från Eskilstuna, det är den närmaste föreningen för mig, så man får vara beredd att åka en bit.
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Dagge 10 mar 2019, 23:29

Tack för tipsen. Jag har övervägt Stockholms Luftskytteförening men de håller ju till i Huddinge söder om Sthlm och jag misstänker att jag ändå inte skulle ta mig dit. Tiden är knapp när man har (för) många järn i elden. Men jag ska kontakta Bromma Jaktskytteklubb och se om man är välkommen där. Är man det kanske de skulle vara intresserade av att utveckla en liten luftskyttesektion... Vem vet :-)
Dagge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 okt 2017, 23:10
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Hm, ny på detta så jag vet ej.

Följande användare vill tacka Dagge för detta inlägg
Kapten Kamin (11 mar 2019, 06:00), Batistuta (11 mar 2019, 12:14)

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Kapten Kamin 11 mar 2019, 06:01

Dagge skrev:Är man det kanske de skulle vara intresserade av att utveckla en liten luftskyttesektion... Vem vet

Helt rätt inställning. :cheeRs:
Det är så det börjar i många föreningar.
Kör hårt.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Superbee 11 mar 2019, 13:47

Förr i tiden funkade det iaf att köra i lövsta, jag vet att de även köpt in några fallmål.
Så hör efter med Bromma JK :)
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Luftpangarn 12 mar 2019, 15:15

Dagge skrev:Tack för tipsen. Jag har övervägt Stockholms Luftskytteförening men de håller ju till i Huddinge söder om Sthlm och jag misstänker att jag ändå inte skulle ta mig dit. Tiden är knapp när man har (för) många järn i elden. )


Lördagar mellan kl 9-10 är trafiken obefintlig. Och då tar det inte lång tid att köra till Huddinge. :wink: Om man verkligen tar tid från dörren till att ha parkerat vid skjutbana, brukar det inte skilja så mycket i restid, även om sträckorna skiljer sig några mil.

Har de ingen luftskytteverksamhet i Lövsta, som ju onekligen ligger typ ett stenkast från Hässelby, begriper jag inte varför de skulle neka dig att skjuta litet där. Om det inte är en försäkringsfråga. Fast det et skulle ju enbart ge en bana. Inga klubbkamrater.

Kanske det går att kombinera? (Om det även kan lösa eventuella försäkrinsfrågor, har jag ingen aning om.)

Vad jag verkligen skulle önska mig, vore något innomhusskytte i centrala Stockholm. Bla för hela långa vintern...
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Air 12 mar 2019, 19:33

Var på en inomhusbana för luftgevär i Solna i Stockholm för många år sedan.
Men när jag kom med mitt vanliga luftgevär 10J tittades det snett från början.
Där skulle man minsann äga ett tävlingslutftgevär med skyttejacka byxor skor handskar
tävlingsamo.skyttemössa osv.
Så där blev man inte långvarig.Har däremot inte haft problem med alla krutskyttebanor
här i Stockholm genom åren att få skjuta luftgevär på deras banor.Banorna har stängt
i rasande fart här i storstan de senaste åren.Inga alternativ ges heller.Att skjuta utom
bebyggt område som man kunde göra förr är inte gånbart nu på grund av alla jävla
skjutningar där man tar livet av varandra.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav börne 12 mar 2019, 19:49

Air skrev:Var på en inomhusbana för luftgevär i Solna i Stockholm för många år sedan.
Men när jag kom med mitt vanliga luftgevär 10J tittades det snett från början.

10 meters kubbar verkar vara sjukt inskränkta & tråkiga! Frågade på en klubb i min hemstad men det var blankt NEJ!!

Tog då kontakt med Mörrum & sen har man kört 10 mil t & r sedan dess mer eller mindre varje lördag :thumbupp:

Är nog lättare att komma in & få skjuta på en 50 meters bana om detta finns!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Air 12 mar 2019, 20:24

Ja helt klart lättare att ta kontakt med en krutskytteförening är min erfarenhet med.
Har även varit på en 25m pistolbana.Var bara trevlig förklara hur vad du skulle vilja
skjuta.Har ett Hatsan kulfång monterat på träfot med handtag att flytta runt att sätta
14x14 tavlor i det gillas.Sen fallmål snurrmål inget jäkla skräpande på banan.Följ banregler
då är det lugnt.Kommer några för att tävlingsträna är man flyttbar.
Har nu en 50m bana att vara på passar utmärkt då jag kan skjuta fortfarande med mitt korthållsgevär
jag tävlade mycket med när man var yngre.Där kan man då skjuta luftgevär på lite varierande avstånd
med Hatsans kulfång som är flyttbart så har man koll på var kulorna tar vägen.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Air 12 mar 2019, 20:35

Det finns banor kvar här i Stockholm så med dessa råd behöver ni bara engagera
er lite själva prata med folk det är allt.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Luftpangarn 12 mar 2019, 22:26

Det var litet komiskt idag, när jag stod och skjöt luftpistol på min tomt. För samtidigt hördes knallarna från en krutbana några km bort. :-) Nu har jag inte undersökt saken närmare, men de var i alla fall mycket öppna för medlemskap i gevärsskytte krut.

Men så bestämde jag mig för att i stället köpa ett luftgevär, och på den vägen är det. Jag kan skjuta hur mycket jag vill på ön - alla känner igen mig, så några konstiga idéer behöver jag inte riskera.

Men tyvärr har det som sagt blivit så hysterisk inställning till vapen ute i allmänheten, att man inte längre kan skjuta luftgevär i en skogsdunge, utan att riskera att polisen kommer. Tom att bara frakta ett gevär, måste ske ”diskret”. :-(

Jag kanske var oskicklig, men jag lyckades inte hitta någon innomhusbana (krut) i höstas, som jag kunde närma mig. Uppgifter på webben var inte korrekta och uppdaterade. Och någon egen kännedom har jag inte.

I Huddinge beror det på vädret, när det går att börja säsongen. Förra året var det inte fören en bit in i maj, vill jag minnas medlemsansvarige förklarade.

En möjlighet till innomhusskytte skulle mao vara av stort värde. Även för mig. Det har blåst mycket senaste veckorna. Och att, som idag, skjuta i någon minusgrad, är inte så kul. Jag väntar fortfarande på möjlighet att skjuta in kikarsikte och fixa klicktabell. :-( Det kan jag inte fixa seriöst på trekvart. En bra början, hade varit att åtminstone få det att funka - lugn och ro - på 10m. Förhoppningsvis kan jag fixa åtminstone det någon dag. Med dräglig temperatur och minimal vind. :-(

Dagens pistolskytte varade nog inte så mycket mer än trekvart / en timme. Sedan var fingrarna halvstela i kylan. Det var en trevlig stund, men något riktigt mentalt lugn infann sig inte. Så bara en av 14 (!) tavlor blev ok. :cry:

Jaha, detvar ett djävla gnäll från mig. Jag har trots allthaft 2 bra utomhusskyttedagar, plus timmen idag. Och så den där vansinnesdagen, där jag skjöt i mellan 7-17m/s. En grannes flaggstångslinor hördes smattra vid något tillfälle. :shock:

Men det blev bra utprovning av vindindikatorn. Och mycket pedagogisk erfarenhet. Serierna flyttade sig vansinnigt över tavlorna! :shock:

Men nu har jag delvis lämnat ämnet. :wink:

Jag har hursomhelst återigen funderat senaste månaderna, på någon källarkorridor, garage el. dyl. Borde ringa idrottförvaltningen. Undrar om man kunde hyra en gymnastiksal? Men återigen, den allmänna rådande inställningen till allt som har med skyttevapen att göra, försvårar.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav XY1 12 mar 2019, 23:01

Luftpangarn skrev:I Huddinge beror det på vädret, när det går att börja säsongen. Förra året var det inte fören en bit in i maj, vill jag minnas medlemsansvarige förklarade.


Som medlem skjuter du när du vill. Vårt organiserade skytte för FT och bechrest brukar starta i början av maj.

April är normalt en ”livlig” skyttemånad även om det ibland är en blandning av sol och snö!
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Följande användare vill tacka XY1 för detta inlägg
Luftpangarn (13 mar 2019, 00:08)

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Archon 16 mar 2019, 15:49

börne skrev:https://idrottonline.se/StockholmsLuftjaktskytteforening-Skyttesport

Om det är i närheten vet jag ej då jag bor långt från Sthlm men man kan inte vara kräsen när det gäller klubbar som bedriver luftskytte utomhus då det finns väldigt få klubbar i landet, vi har dom som kör 25 mil t & r för en skyttedag!


Personligen tycker jag det vore tråkigt om jag tvingades åka flera mil för att skjuta med mina luftvapen. Då blir det ju nästan som om man ägde ett krutvapen och tvingades åka till en skjutbana varje gång man vill skjuta. Det jag gillar med luftvapen är att de är tysta, relativt säkra och att jag kan skjuta lite var som helst med dem, inklusive i mitt eget hem. Det gör skyttet mer spontant, vilket naturligtvis är att föredra. Jag bor i en lägenhet på en större ort, vilket gör det lite svårare om jag vill komma ut och skjuta lite. Ibland händer det dock att jag söker mig till avlägsnare platser i något av hemstadens omgivande grönområden för att komma bort från folk. Jag är i grunden något av en misantrop och inte särskilt positiv till att Sveriges och övriga världens befolkning bara växer hela tiden. Ju fler människor, desto färre blir områdena där man kan sitta helt ostört och bara njuta av naturen (eller det som återstår av den). Ofta går det bra, men EN gång hände det. Jag stod och sköt mot uppställda måltavlor såsom burkar och lite annat, fullt kamouflageklädd från topp till tå med min Umarex Makarov PM Ultra på en vad jag trodde var en avlägsen och isolerad plats. Då dyker tre tonårstjejer upp och i stället för att fortsätta vidare på sin färd ställer de sig och börjar råstirra på mig som om de aldrig sett folk förut. Gud, vad irriterad jag var. Könsord och hätska invektiv surrade runt i skallen på mig, men lyckligtvis hade jag förstånd nog att hålla munnen stängd. Min irritation växte dessutom ytterligare av att just den pistolen visade sig ha en extremt dålig precision, så småglinen blev vittne till hur jag sköt som en kratta. Situationen blev alltför jobbig för mig att uthärda så efter bara några få minuter med dessa oönskade åskådare bestämde jag mig för att avlägsna mig från platsen. En pinsam upplevelse.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Air 16 mar 2019, 16:24

Det är en större frihet att vara på en skjutbana så man kan skjuta ifred så uppväger
problemet att ta sig dit inom rimliga gränser.Försökte tidigare här i storstan vara kvar
på en nedlagd skjutbana för att bara använda luftvapen mot skjutvallarna som var kvar.
Gick det bra näe då kom kärr--damer med hundar o jagade en tjafset var igång polisen
skulle ringas.En gång satt jag lugnt kvar ring polisen bara men de gav upp.Sen var ändå
skjutdagen förstörd.Nu har jag en annan skjutbana att vara på 50m korthåll där klubben
har ändrat banreglerna till att luftvapen är tillåtna känns jäkligt gott. :)
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav börne 16 mar 2019, 16:28

Archon skrev:Då dyker tre tonårstjejer upp och i stället för att fortsätta vidare på sin färd ställer de sig och börjar råstirra på mig som om de aldrig sett folk förut. Gud, vad irriterad jag var. Könsord och hätska invektiv surrade runt i skallen på mig, men lyckligtvis hade jag förstånd nog att hålla munnen stängd.

Har inte andra samma rätt att befinna sig på denna avlägsna plats? Kanske inte så konstigt dom stirrar om det står en person & skjuter på allmän plats även om den är avlägsen!

Vi har många grönområde runt om i min hemstad men skulle aldrig känna mig bekväm med att stå där & skjuta. Som van skytt hade nog även jag stirrat på en fullt kamouflage klädd typ som står & skjuter i skogen.

Nu frågar ju TS efter just skjutbanor, dom finns inte överallt så då får man helt enkelt vara beredd att ta sig en bit!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Brogubben (16 mar 2019, 16:49)

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Luftpangarn 16 mar 2019, 17:27

Alltså, litet fånigt möjligen, men just fullt kamouflage är onödigt provocerande, med sina militära associationer. Jag rekomenderar inte heller burka som klädsel. Eller rånarluva.

Färggrann Bebbehatt och orange (numera bättre än gul... ) signalväst, tar kanske udden av folks alla upprörande associationer. Eller några uppställda orange konor? Finns typ 5-pack på Jula vill jag minnas.

Jag vet, det här är löjligt. Men allt associerat med vapen är numera groteskt infekterat. Frågan är så stor, att du inte kan köra enmanskrig mot nuvarande onyanserade samhällsanda.

För druyga decenniet sedan, orkade inte försvarsanställda med att åka tunnelbana eller buss i Stockholm, med unifom på. Och då handlar det dessutom normalt om toppgeneraler i Stockholm, på väg till typ generalstaben. Vad fan ville dessa dårar? ”Hej” Stalin / Breschnev / Andropov osv, ”kom och ta gand om oss!” Jag är helst snudd på pacifist, men jag är fan inte blåögd idiot. Vill man ha frihet, måste man vara beredd att försvara den, med vassast klor möjliga att klösas med.

Och det är bara Stockholmsnissar, som kan misstycka om jakt.

Eller få frispel över en tjej som testar skidskytte i scharlett, med knallblått skidskyttegevär. Ingen djävel drar ut i ”jihad” med en skidskyttevössa. Kom igen! Nån hejd på dumheterna får det vara! Min mamma hade scarves på huvudet för jämnan. Visst, hon uppfattades väl snarast som den politiskt oladdade lärare hon var. Men jag gissar, att en tjej som testar skidskytte, ligger väldigt nära normalt svenskt ungdomsliv.

Tyvärr kommer vi inte undan den psykologiska laddningen förknippad med skjutvapen i dagsläget.
Senast redigerad av Luftpangarn 16 mar 2019, 17:34, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav zpiff 16 mar 2019, 17:28

XY1 skrev:
Luftpangarn skrev:I Huddinge beror det på vädret, när det går att börja säsongen. Förra året var det inte fören en bit in i maj, vill jag minnas medlemsansvarige förklarade.


Som medlem skjuter du när du vill. Vårt organiserade skytte för FT och bechrest brukar starta i början av maj.

April är normalt en ”livlig” skyttemånad även om det ibland är en blandning av sol och snö!


Vi var 2 som var uppe och sköt i dag, jag gav mig efter ca 2 timmar, + 2 och snöfall när jag började dagens skjutning... :Thumbupp:
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Följande användare vill tacka zpiff för detta inlägg
Luftpangarn (16 mar 2019, 17:35), XY1 (16 mar 2019, 23:32)

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Air 16 mar 2019, 17:30

Vi som är lite äldre kommer ihåg en annan tid då man kunde gå utanför bebyggt område
även i storstan ha bra kulfång inte skräpa ner folk gick förbi utan att bli nervösa kunde
bara växla några ord.Gick rakt genom bostadsområden med luftgeväret i näven så var
det då. Skulle inte rekomendera någon med
el utan camo kläder att stå skjuta utanför en skjutbana här nu.
Ser insatsstyrkan träna på skjutbanan nästan jämnt när jag är där trevliga att växla några
ord med men skulle fan inte vilja bråka med dom.
Senast redigerad av Air 16 mar 2019, 17:57, redigerad totalt 1 gång.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Luftpangarn (16 mar 2019, 17:36), börne (16 mar 2019, 17:58)

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Luftpangarn 16 mar 2019, 17:40

Eftersom jag är av den provokativa sorten, har jag allvarligt övervägt att ordna ”springskytte” på Mariatorget på Södemalm i Stockholm, dår 40% av sveriges journalister (typ) bor. En brandfackla för sportskytte och nyanserad inställning till skjutvapen. Varför inte ett hör för jägaförbundet också?!?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skjuta luftvapen i Stockholms Västerort

Inläggav Archon 17 mar 2019, 00:13

Air skrev:Vi som är lite äldre kommer ihåg en annan tid då man kunde gå utanför bebyggt område
även i storstan ha bra kulfång inte skräpa ner folk gick förbi utan att bli nervösa kunde
bara växla några ord.Gick rakt genom bostadsområden med luftgeväret i näven så var
det då. Skulle inte rekomendera någon med
el utan camo kläder att stå skjuta utanför en skjutbana här nu.
Ser insatsstyrkan träna på skjutbanan nästan jämnt när jag är där trevliga att växla några
ord med men skulle fan inte vilja bråka med dom.


Ja, det var verkligen en annan tid. Det går definitivt inte idag. Man får inte längre säga vad man vill, tycka vad man vill eller ägna sig åt sin hobby utan att någon idiot lägger sig i. Det är ett slags smygfascism som sakta breder ut sig i samhället. Nu var ju min avsikt inte att provocera. Jag trodde helt ärligt att platsen var väl vald och att jag skulle få vara ifred en stund. Som sagt, detta är enda incidenten jag råkat ut för under mina utflykter.

Vad jag vill ha sagt är att visst går det att hitta 'smultronställen' där man kan ägna sig åt sitt luftskytte om man bara vill.
Senast redigerad av Archon 17 mar 2019, 00:16, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

  • Sponsorer