Hunter Field Target.

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Kapten Kamin 05 dec 2018, 23:06

Leopold skrev:men allra helst skulle jag önska fler inspel från dessa (bla grenledaren)

Jag är grenledare för FT. Om det ska arrangeras nåt annat än just FT, så har jag lika lite/mycket att säga till om som vem som helst. Arrangerande klubb har fritt fram att ha vilka klasser dom vill i sin tävling, det enda att tänka på är att om tävlingen ska bli sanktionerad av förbundet och vara rankinggrundande, så måste de vanliga klasserna finna med.
Jag kommer gärna med HW30:n och skjuter även denna "enklare" klass... Fast jag har ju en stock som bygger rätt mycket nedåt... Inbyggd hamster så att säga.... Skulle det va OK?

Hur kommer det att funka med klubbmedlemskap?
Försäkring för skytten? Detta är ju ett problem även i dag med debutantklassen.. (Vilket för övrigt är ett jättebra namn.)
Finns klassen med på en tävling under förbundets flagg, så ska ju "start-pengen" in.
Namn med "Jakt/Jägar", etc ska nog undvikas inom sportskytteförbundets tävlingar.. Finns alltid nån som stör sig ... :o
Det finns lite att tänka på, men som sagt, det är upp till arrangerande klubb att bestämma vilka klasser man vill ha. :cheeRs:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
börne (06 dec 2018, 09:25)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Luftpangarn 05 dec 2018, 23:08

Leopold skrev
"Jag är nyfiken på vad det är för faktorer som ni tror har bidragit till detta!"

Jag lovar, att om du kunde ge ett entydigt svar på detta, skulle du kunna tjäna miljoners-miljoner som tex politisk strateg och kampanjledare. Sanningen är att människor är mycket mer komplicerade för att enkla svar och metoder skall fungera. (Vilket jag älskar. Annars blir livet tråkigt.)

Men som politiskt intresserad, hoppas jag ju att ideologi och sakfrågor attraherar människors aktivitet som väljare. Så får vad och en tro om chansen att lyckas. :wink:

Här hoppas man att en tävlingsfilosofi (ideologi) och dess praktiska förutsättningar (vallöften), skall leda till (val)handling. Om du vill ha löfte om framgång, eller vet hur man fixae det ...

Jag tycker allt slutar i att man borde testa ideerna!!! :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 05 dec 2018, 23:15

Leopold skrev:Det känns som - men har inga siffror på - att det är en växande verksamhet i Mörrums Skyttegille. Rätta mig om jag har fel men på senare tid har det vid flera tillfällen varit så mycket folk i skjuthallen på 50m-banan att man knappt fått plats de lördagar jag/vi varit där, det är en grej som gett mig intrycket av en växande verksamhet.

Jag är nyfiken på vad det är för faktorer som ni tror har bidragit till detta! Själv bor jag litet för långt ifrån och kommer inte så ofta till Mörrums SG (för att inte tala om PLVK!) så jag skulle vilja höra av er som är mer aktiva vad ni tror är viktigt för att dra till sig nya skyttar.

Helt olika klubbar, helt olika framgångsrecept men all input behövs för att hitta fram till idealsituationen av en bred folksport (i alla fall är det min vision på sikt...).

Shoot!

Fråga 1. Hur fasen bar ni er åt egentligen för att skapa PLVKs nuvarande verksamhet, respektive Mörrums SG´s? Var det svårt?

Vet inte om det hjälper för att locka folk, lite hoppas jag då det är lite av tanken bakom det att jag lägger ut bilder varje lördag i MSG tråden då jag varit på skjutbanan, syns man inte så finns man inte tänker jag!

Faktiskt rätt många av dom senaste som själv tagit kontakt via mail & sedan dykt upp. Vi försöker ta hand om alla nya direkt så att dom förhoppningsvis känner sig välkomna & kommer igen & blir medlemmar. Även vara tydliga med att det är ett avslappnat skytte vi bedriver & ingen "träning" eller vad man ska säga, man skjuter det man vill.

Just nu är vi 23st FT skyttar i MSG om man kollar mail listan till FT sektionen men alla är ju inte så aktiva & vissa tävlar inte osv!

Hur FT i MSG startade var väl att Batistuta & päran kontaktade AT44? om dom kunde skjuta där. Han var då ordförande i en döende förening med 5 medlemmar :shock: nu 6 år senare är vi 110st om jag minns rätt, största delen är jägare som vill skjuta in sin studsare, AT44? sa ja & sedan började det dra igång & vi har blivit fler & fler samtidigt som vi tappat en del på vägen.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (05 dec 2018, 23:20), Leopold (05 dec 2018, 23:44), gubbe (06 dec 2018, 09:08)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Kapten Kamin 05 dec 2018, 23:18

Larzzon skrev:Några reflektioner...
FT växer sakta tack vare riktiga entusiaster och eldsjälar.
Man kan redan idag prova på FT med enkel utrustning. De som tycker det är roligt kommer för eller senare att skaffa bättre prylar.
Jag vet inte hur många gånger jag har blivit hånad av bland annat jägare för att jag inte har någon riktig bössa, jag tolkar det som att de inte är intresserade av luftgevär.
Det fåtal människor som tycker att trösklarna är för höga idag kommer troligtvis inte dyka upp ändå.

Det än min erfarenhet också...
Jag har förmånen att vara med i en fantastisk klubb som tagit emot FT med öppna armar, men faktum kvarstår att alla jägare i klubben ser FT som en "Junior-grej". Har haft föräldrar som velat "dumpa" sina kidz hos mig medans dom skjuter "riktig bössa". Har också fått höra att luftgevär är "perfekt att börja med innan man går över till riktiga grejer." Så Nej, enligt min erfarenhet så kommer det inte att strömma till en massa jägare till sporten för att det är bra träning. (Vilket jag håller med om att det är..)
Det enda som kommer att funka är om folk tycker detta är riktigt kul och faktiskt vill hålla på med just Luftskytte.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Leopold (05 dec 2018, 23:44), gubbe (06 dec 2018, 09:09), börne (06 dec 2018, 09:26), Skyddsjägarn (06 dec 2018, 10:34)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 05 dec 2018, 23:18

Larzzon skrev:hur långt är ett snöre tex.

Jo det så klart sant!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Kapten Kamin 05 dec 2018, 23:22

Larzzon skrev:
börne skrev:hur långt är ett snöre tex.


Mitt snöre är drygt 46 mil...enkel resa... Men det åker jag med glädje 2 ggr/år för att träffa lite glada FT-skyttar. :Hughug:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Luftpangarn 05 dec 2018, 23:31

De jägare som vill ha tråkigt utanför jaktsäsong, får skylla sig själva.

Jag tror många (de flesta?) jägare skjuter luftgevär hemma på tomten ibland = de har en bössa. Vore konstigt om inte ganska många skulle tycka den här nya formen av HFT är intressant. Jägare är 300'000. Lägg till övriga luftgevär i garderoben, så lär rekryteringsbasen vara en halv miljon. Minst. Om två promille (0,002 andel) hakar på, snackar vi 1'000 nya deltagare. Hur många aktiva FT-skyttar finns det nationellt idag?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Leopold 05 dec 2018, 23:38

Kapten Kamin skrev:
Leopold skrev:men allra helst skulle jag önska fler inspel från dessa (bla grenledaren)

Jag är grenledare för FT. Om det ska arrangeras nåt annat än just FT, så har jag lika lite/mycket att säga till om som vem som helst. Arrangerande klubb har fritt fram att ha vilka klasser dom vill i sin tävling, det enda att tänka på är att om tävlingen ska bli sanktionerad av förbundet och vara rankinggrundande, så måste de vanliga klasserna finna med.
Jag kommer gärna med HW30:n och skjuter även denna "enklare" klass... Fast jag har ju en stock som bygger rätt mycket nedåt... Inbyggd hamster så att säga.... Skulle det va OK?

Hur kommer det att funka med klubbmedlemskap?
Försäkring för skytten? Detta är ju ett problem även i dag med debutantklassen.. (Vilket för övrigt är ett jättebra namn.)
Finns klassen med på en tävling under förbundets flagg, så ska ju "start-pengen" in.
Namn med "Jakt/Jägar", etc ska nog undvikas inom sportskytteförbundets tävlingar.. Finns alltid nån som stör sig ... :o
Det finns lite att tänka på, men som sagt, det är upp till arrangerande klubb att bestämma vilka klasser man vill ha. :cheeRs:


Bra inpass, tack!

Nej det borde inte vara några större bekymmer med stockar som av naturen bygger en del neråt, kanske man kan ha en centimetergräns i ett ev framtida regelverk men det man definitivt inte vill se är justerbara hamsters. En alltför djup framstock blir lätt till en nackdel i vissa lägen så det är i viss mån självreglerande.

Klubbmedlemskap och försäkring för skytten följer exakt samma problematik som för dagens debutantklass iom att tävlingslicens saknas första säsongen, om man ska behålla den gränsen. Är detta ett verkligt problem så måste det lösas oavsett.

Sedan är jag tveksam till att det verkligen skulle vara ett så stort problem att ha med Jakt/jägare-teman i namnet på en ev ny klass, det finns ju redan exempel i Viltmålssektionens verksamhet som tydligen är ok: För att följa länken så måste du registera dig.



Kopplingen "viltmål" - Jakt/jägare är ju inte direkt långsökt. Visst, jag är inte döv vad gäller den diskussion som syns ibland om detta med att skjuta mot mål som föreställer småvilt och fågel vilket vi bevisligen oftast gör idag, vissa tycker det skulle vara bättre att skjuta mot mål som föreställer cirklar, fyrkanter och andra okontroversiella ting som tex stridsplan, bildäck och bomber... men det är ju som det är med den saken. Vi är alla olika. Generellt tror jag bara det skulle vara ett bekymmer för ett ytterligt litet fåtal att förknippa denna gren med jakt, i namnval eller via de mål man skjuter mot.

Har redan sagt varför jag tycker "debutantklass" är ett olämpligt namnval för den nya föreslagna klassen - det är en egen klass med sina egna utmaningar och folk som är intresserade av just detta. Kan vara en inkörsport till FT-klasserna men behöver inte vara det, kan vara precis det man vill pyssla med resten av livet vem vet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Luftpangarn 06 dec 2018, 00:00

Tom jag som är en blödig djäkel, som tyckte det var litet jobbigt att flå en fet amerikansk ekorre, tycker faktiskt kaninplåtmål är ok. (Ekorrar smakar som hare, upptäckte jag. Jagade vi med hagelgevär.) Föresten är "miljötrenden" att viltskjutet kött är ok.

Jag tycker ett namn anknytet till jakt är viktigt.

Jag vet inte om jag har rätt, men jag uppfattar skidskytte som en icensatt av jakt i snö. I sådant fall analogt med HFT i relation till jakt.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Larzzon 06 dec 2018, 00:52

Luftpangarn skrev:Jag vet inte om jag har rätt, men jag uppfattar skidskytte som en icensatt av jakt i snö.

Skidskytte är en militäridrott och har inte med jakt att göra utan man tränade inför vinterkrig.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Chris 06 dec 2018, 01:02

Larzzon skrev:
Luftpangarn skrev:Jag vet inte om jag har rätt, men jag uppfattar skidskytte som en icensatt av jakt i snö.

Skidskytte är en militäridrott och har inte med jakt att göra utan man tränade inför vinterkrig.

jakt på människor ;)
Senast redigerad av Chris 06 dec 2018, 01:10, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Luftpangarn 06 dec 2018, 02:06

Okejrå! Bara jag slipper skjuta på människofigurer. Det vägrade jag redan som 10-åring. Logisk konsekvens av säkerhetsregeln att aldrig rikta ett vapen mot en människa. Att vara skicklig på att skjuta, gjorde avsiktligt siktande på människor ännu mer otänkbart för mitt 10-åriga jag. Kom till sin spets, då en kompis pappa tagit med pistoler och gevär till Kaknäsbanan i Stockholm, för att vi skulle få testa dessa krutvapen. Där stod militära pappfigurer i helformat. Vilka jag vägrade skjuta mot. Så pappan fixade annat :)

Pappan fixade florettfäktning i en hall också. Vinst var att knacka på motståndarens huvud / skyddsmask med floretten. Vansinnigt kul!!! (Efter det kunde man aldrig se någon äventyrsfilms fäktningsscener likadant igen. :-) )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Blackpowder 06 dec 2018, 07:42

Larzzon skrev:Några reflektioner...
FT växer sakta tack vare riktiga entusiaster och eldsjälar.
Man kan redan idag prova på FT med enkel utrustning. De som tycker det är roligt kommer för eller senare att skaffa bättre prylar.
Jag vet inte hur många gånger jag har blivit hånad av bland annat jägare för att jag inte har någon riktig bössa, jag tolkar det som att de inte är intresserade av luftgevär.
Det fåtal människor som tycker att trösklarna är för höga idag kommer troligtvis inte dyka upp ändå.


Det där har du missuppfattat helt!, jag hånar dig inte för att du inte har någon krutbössa... jag hånar dig för att du köpt en HATSAN :smt016
Senast redigerad av Blackpowder 06 dec 2018, 07:44, redigerad totalt 1 gång.
Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 06 dec 2018, 09:24

Luftpangarn skrev:Jag tycker ett namn anknytet till jakt är viktigt.

Nu började tråden spåra ut om krutskytte vid Kaknästornet på militära mål i form av halvfigur, fäktning, skidskytte & hat mot Hatsan!

Själv vet jag inte om jakt tvunget behöver finnas med i namnet, med tanke på att vi är 110 medlemmar, 23st skjuter FT, 5 luft & lite 22lr, några få svartkrut, några stödmedlemmar & resten c:a 60st är jägare som får en massa info ang allt som händer på skjutbanan via mail. Jag vet då jag är den som skickar ut allt från klubben. Då vi i FT sektionen är den mest aktiva så blir det mycket om detta. Svartkrutarna som också tävlar lite verkar vara en liten grupp som har kontakt via FB. Det enda jag fått höra från nån jägare då & då är att varför skickar du ut en massa om FT, jag skjuter inte det... blablabla & gärna i en lite otrevlig ton!! Om jägare såg fallmålskytte som en bra träning för jakt så måste ju någon av dessa 60 personer tagit kontakt & frågat om detta kunde vara nåt för dom!? Men INGEN har gjort detta sedan jag tog över mailen för 3 år sedan eller när det nu var!

Namnet kan man ta när man bestämt sig för ett regelverk, vilka klubbar som bedriver FT vill egentligen vara med & köra denna typ av klass bredvid FT osv osv?

Än så länge är det bara jag & Leopold som båda tillhör Mörrums Skyttegille som visat intresse på att köra denna variant av fallmålsskytte, vi vet inte ens om resten av medlemmarna som skjuter FT i MSG är intresserade!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Leopold (06 dec 2018, 17:56), Luftpangarn (06 dec 2018, 20:04)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Luftpangarn 06 dec 2018, 20:16

Jag hör vad du säger Börne! Bör ju verkligen beaktas. :)

Jag menar bara, att vad man kallar saker ibland är minst lika viktigt som själva grejen man vill sprida. Inom marknadsföring, brukar jag säga, att har man ingen stor marknadsföringsbudget, skall man välja beskrivande produkt- och företagsnamn. Och beskrivningen skall helst förmedla nyttan, snarare än egenskaper. Men det är mera princip. Ibland är inte skillnaden så stor.

Sedan kan man inte sälja något folk inte tycker glädjer dem, hur mycket man än skriker med tex reklam.

(Konstiga surgubbsjägare du verkar stöta på ibland. Om de inte ens kommer till klubben och aktiverar sig, skall de väl inte gnälla om du förmedlar vad som faktiskt pågår?)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Larzzon 06 dec 2018, 23:12

Blackpowder skrev:Det där har du missuppfattat helt!, jag hånar dig inte för att du inte har någon krutbössa... jag hånar dig för att du köpt en HATSAN :smt016

Tyvärr en tråkig inställning. Vi har potentiella skyttar som inte vågar dyka upp för de inte har en tillräckligt "fin" bössa.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Följande användare vill tacka Larzzon för detta inlägg
börne (07 dec 2018, 07:26)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Marsi 07 dec 2018, 06:33

Att man inte känner att man har tillräckligt bra grejor är nog ett mer generellt problem också.

Para ihop det med lite blygsel/latmask och att det går fint att skjuta hemma så är risken stor att man inte ens tar kontakt med förening oavsett vilken gren det handlar om.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 07 dec 2018, 07:38

Larzzon skrev:
Blackpowder skrev:Det där har du missuppfattat helt!, jag hånar dig inte för att du inte har någon krutbössa... jag hånar dig för att du köpt en HATSAN :smt016

Tyvärr en tråkig inställning. Vi har potentiella skyttar som inte vågar dyka upp för de inte har en tillräckligt "fin" bössa.

Faktiskt lite förvånad över det ingget från Blackpowder, han är ju en vis man normalt sett, tror det var menat som ett skämt men sjukt opassande i en tråd där vi försöker finna nåt som lockar dom med enklare prylar!!

Det Marsi skriver är en stor del i varför folk hellre sitter hemma, vi är rätt osociala vi Svenskar.

Själv förstår jag inte varför man sitter själv & skjuter, då hade jag aldrig fortsatt, mycket trevligare att komma hemifrån & leka med likasinnade, men vi är ju individer som gillar olika saker så inget konstigt.

Inte heller många som inte brukar vara med på tävlingar som jublat över en enklare klass i denna tråd :-(
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Blackpowder 07 dec 2018, 07:50

börne skrev:
Larzzon skrev:
Blackpowder skrev:Det där har du missuppfattat helt!, jag hånar dig inte för att du inte har någon krutbössa... jag hånar dig för att du köpt en HATSAN :smt016

Tyvärr en tråkig inställning. Vi har potentiella skyttar som inte vågar dyka upp för de inte har en tillräckligt "fin" bössa.

Faktiskt lite förvånad över det ingget från Blackpowder, han är ju en vis man normalt sett, tror det var menat som ett skämt men sjukt opassande i en tråd där vi försöker finna nåt som lockar dom med enklare prylar!!

Det Marsi skriver är en stor del i varför folk hellre sitter hemma, vi är rätt osociala vi Svenskar.

Själv förstår jag inte varför man sitter själv & skjuter, då hade jag aldrig fortsatt, mycket trevligare att komma hemifrån & leka med likasinnade, men vi är ju individer som gillar olika saker så inget konstigt.

Inte heller många som inte brukar vara med på tävlingar som jublat över en enklare klass i denna tråd :-(


Jag ber om ursäkt. :o
Herr Larzzon och jag har haft privata diskussioner om hans Hatsan utanför forumet, men det kan ju inte alla forumläsare veta.
Mitt meddelande till Herr Larzzon passade inte som en skämtsam öppen kommentar.
Jag om någon välkomnar alla nya skyttar, och är positiv till nya idéer som kan locka fler nya luftvapenskyttar!
Alla luftvapenmärken är välkomna! :smt037
Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Följande användare vill tacka Blackpowder för detta inlägg
börne (07 dec 2018, 08:13)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 07 dec 2018, 08:13

Blackpowder skrev:Jag om någon välkomnar alla nya skyttar, och är positiv till nya idéer som kan locka fler nya luftvapenskyttar!
Alla luftvapenmärken är välkomna! :smt037

Misstänkte det :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Marsi 07 dec 2018, 09:03

börne skrev:[Inte heller många som inte brukar vara med på tävlingar som jublat över en enklare klass i denna tråd :-(


Jag är ju en av dem. Personligen ser jag ingen större skillnad, men jag har grejor för FT och tycker att det skyttet roar mig plus att jag är fläckvis prylnörd. Hade det varit HFT som gällt så hade det också funkat.

Det som "skrämmer" lite är möjligen att ni som varit aktiva länge har haft en resa med gradvis svårare banor som man som ny missar, men det är ju som det är. Kommer i alla fall troligen köra debutant nästa säsong om det kommer på en helg då man inte är upplåst på annat.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 07 dec 2018, 09:12

Marsi skrev:Kommer i alla fall troligen köra debutant nästa säsong om det kommer på en helg då man inte är upplåst på annat.

:thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hunter Field Target.

Inläggav skjutglad 07 dec 2018, 13:28

Vad gäller namnet debutantklass som inte verkar falla i god jord
så kan man kalla det Svensk FT klass som exempel.
Inom Lerduvesektionen som FT regerar under så finns
förenklade/prova på klassen Sverige duvan för hagelskyttarna.
Och för att då inte särskilja sig från sportskytteförbundet
så kan ju namnet vara Svensk FT klass etc. som då kan vara
nya debutantklassen.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Skyddsjägarn (07 dec 2018, 23:42)

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster

  • Sponsorer