Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav Luftpangarn 15 nov 2018, 09:21

De första frågorna som slår mig kring iden är;
- Är det praktiskt / tekniskt möjligt att använda en bowlingbana för innomhusskytte? (Främst vintertid.)
- Finns det några intresserade i Stockholm för innomhusskytte vintertid?

Det började som ett raljerande utbrott av mig, att det närmast vore revolutionärt att starta ett "Södermalms Luftskyttegille i Stockholm", då folk här tycker allt med skytte är suspekt. Och eftersom den mest provocerande platsen vore Mariatorget i epicentrum för pk-hipstrarnas land, sökte sig tankarna till korridorer - och bowlingbanan! Nåväl, om nu orsaken till mina tankegångar var knasig och litet barnslig, så började jag tänka att det kanske inte alls är en helt dum ide. Bowlingbanan visar tydliga tecken på att kämpa med tillräcklig beläggning. Barnkalas med pizza & hamburgare, diskobelysning, rockmusikkvällar (som verkar helt ha somnat in), och man framhåller att man även har fotbollsspel... Tecknen i skyn är tydliga för mig. :lol:

Om iden är genomförbar, skulle den ju kanske vara av intresse på andra platser i Sverige.

Är det tekniskt genomförbart? En bowlingbana är 18m, så att utnyttja tex 15m vore väl kul. En klar fördel, är att det ju liksom finns en naturlig skyttelinje, som aldrig överträds. Jag föreställer mig att en bowlingbaneägare ställer som grundkrav, att inte några lösa blykulor hamnar på banan. Och givetvis, att inga skott kan nå angränsande banor, som då fortfarande samtidigt kan nyttjas för bowling.

Som första steg, tänkte jag att jag kunde ta med mig och visa mitt portabla kulfång för vardagsrummet. Jag hoppas då öppna tanken, att kan man skjuta i vardagsrummet, kanske man möjligen kan skjuta på en bowlingbana? Men hur skall det gå till? En sak är bra, luftgevär bullrar mindre än käglor och klot. :lol:

Jag tänker mig ett antal skärmar, vilka byggs så att alla direktträffar fångas upp. Ytan bör dessutom vara så mjuk på korridorssidorna, att rikoschetter tappar energi vid studs. Jag tänker i banor av tretex fiberplattor? Eller flera lager tunn plastduk? Yttersta lagret skulle kunna vara svepplast ("Gladpack" / matfolie. Billigt och lätt att byta ofta. Taket vill jag minnas är mjuka ljuddämpningsplattor, så de kanske räcker? På golvet kanske man lägger kuddar av glasull svepta i svepplast.

Bakre väggen kan göras som skärmar med genomskinlig PP-plast. Billigt och bra alternativ till plexiglas.

Har någon andra ideer kring tekniska lösningar?!?

Så den Stockholmsspecifika frågan om intresse och placering. Eftersom Stockholm är geografiskt stjärnformat, och dessutom med kassa tvärförbindelser, är centrum praktisk placering. Och är lätt att nå med kollektivtrafik. Tom pendeltåget / Södra station ligger bara några hundra meter bort.

Det finns visserligen en Katarina pistolskytteförening med innomhusbana, som man kanske kunde ta upp en diskussion med. Kanske först? Fast då lär man inte attrahera nya skyttar, om man tycker det är bra / roligt.

Ett sätt att sänka kostnaden för en bowlingbanelösning, är om man kan ställa upp för kombinationsarrangemang. Trekamp med bowling, skytte och pilkastning borde vara en dunderhit på barnkalas. Firmafester har ofta bowling som inslag. Säkert attraktivt att lägga till skytte. (Och de kan även fortsätta till boulebanan snett över gatan, vill jag minnas.) Skyttefunktionär kan få en slant för mödan.

Vad sägs?

(Man kan börja i liten skala med en bana. Jag har en taveltransportör)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
huldreh (15 nov 2018, 09:28)

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav dreg 15 nov 2018, 09:50

Med risk för att låta negativ, men glöm bort allt det där.
1. Bowlinghallen? Skjutbanor måste få godkännande av berörd myndighet. Det handlar om skottvinklar, rikochettrisk, kulfång mm.. Dessutom lär det bli ännu svårare om du inte har en fungerande förening.
Det är svårt även för gamla och väl fungerande föreningar att hitta egna banor i sthlmsområdet.
2. Katarina har inga egna banor, dom hyr tid på Hacksjö och i Farstahallen.
(Som så många andra föreningar i sthlm)
Den enda chansen du har där är att bli medlem, Katarina är i huvudsak en krutklubb, endast pistol och revolverskytte, inget gevärsskytte. Vet inte om dom släpper in rena luftskyttar faktiskt.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav Luftpangarn 15 nov 2018, 10:10

Måste även en skjutbana för livensfria luftvapen godkännas? I sådant fall, borde man kanske kunna få ett liknande tillstånd som tivolibanor i sådant fall måste ha? (Givetvis bildar man en förening, men det är ju ingen stor sak.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav Avalonblower 15 nov 2018, 10:22

Alla skjutbanor måste godkännas, använd en skjutplats istället.

Bowlingbanorna är vaxade, hur hade ni tänkt att hämta måltavlorna, vandra i rännorna?
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav Lynxs 15 nov 2018, 10:29

Som Avalonblower säger är banorna preparerade (om det inte är ren disco/fyllebowling) plus att laminatmattan är känslig för grus. Jag tror ingen seriös bowlinghallägare vill låta någon gå på hans banor och förstöra (dra ut grus på) banan eller riskera att någon halkar och gör illa sig.
Användarvisningsbild
Lynxs
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 sep 2017, 15:13
Ort: Utanför Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav Avalonblower 15 nov 2018, 10:36

Skjutbana/skjutplats: För att följa länken så måste du registera dig.

Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav Luftpangarn 15 nov 2018, 10:46

Alltså, först lägger man gummipressening på golvet, ovanpå glasfiberkuddarna. Och givetvis använder man taveltransportör.

Tillståndsfrågan ser väl just nu ut som största hindret.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav Lynxs 15 nov 2018, 13:07

Luftpangarn skrev:Alltså, först lägger man gummipressening på golvet, ovanpå glasfiberkuddarna. Och givetvis använder man taveltransportör.

Tillståndsfrågan ser väl just nu ut som största hindret.


Jag vill inte verka som en gammal sur gubbe från Örebro men är tveksam till att de ens vill att man går fram med utrustningen på banorna, en bowlingbana är rejält dyr att renovera om något går fel...
Och vad det gäller taveltransportören så känns det som mycket roddande per skjuttilfälle.
Användarvisningsbild
Lynxs
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 sep 2017, 15:13
Ort: Utanför Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav Luftpangarn 15 nov 2018, 13:28

Nej, visst kan det vara så att en bowlingbana är för känslig o dyrbar. (Fast alla glada megaamatörer kastar ju kloten på banan :lol:

Visst är det roddande. Bara det att min andra hobby är ångdrivna modelljärnvägar. Banorna kan vara 6x8m, som vi bygger upp och plockar ner vid utställningar etc Så får man skjuta några timmar, kanske en timmes iordningställande två gånger i månaden är ok?

Men jag är nog mera inne på att undersöka andra möjligheter, vid närmare eftertanke. Varför en pistolskytteklubb inte skulle kunna släppa in luftskyttar på lediga tider, förstår jag inte.

Men man kan undersöka helt andra lokaler. Vi var på vippen att få låna en vind för våra tåg. (En medlem får hyra en stor hobbylokal för småpengar av samma fastighetsvärd.) Nog bättre / enklare lösning.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav Lynxs 15 nov 2018, 13:42

Jag kollade idrottsanläggningar i Stockholms stad och det finns skyttehall i prislistan, kan va nåt att kolla upp var den/dom ligger.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Lynxs
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 sep 2017, 15:13
Ort: Utanför Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav dreg 15 nov 2018, 13:50

Det förstår jag att du inte förstår.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav mikebike 15 nov 2018, 13:57

I min klubb skjuter vi mot bowlingkäglor, vanligen med 45ACP, 44 Special och 45 Colt. 8)

Vi får utrangerade käglor, men nu håller bowlinghallarna på att gå över till plastkäglor istället för trä och de kan man inte skjuta på eftersom kulorna studsar...
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav dreg 15 nov 2018, 14:04

Lynxs skrev:Jag kollade idrottsanläggningar i Stockholms stad och det finns skyttehall i prislistan, kan va nåt att kolla upp var den/dom ligger.

För att följa länken så måste du registera dig.




Saken är den att det finns betydligt fler föreningar än banor i sthlmsområdet.
Alltså slåss klubbarna om bantider på de få banor som finns. Har dom tur får dom 1 till 2 timmar i veckan , fasta dagar, fasta tider.
Alltså finns det i princip ingen "allmänhetens skjutning"
Det man kan göra är att kontakta någon klubb med egen bana tex Tibble i Täby och fråga om man får komma ner på en "prova på kväll". Ofta är dessa kvällar dock för juniorer. Men frågan är fri och gratis.
De två skjuthallar som sthlms stad tar upp i sin länk är antagligen Farsta hallen, vilken är knökbokad av föreningar. Den andra är säkerligen The Target i Västberga, där kostar det skjortan att skjuta, är ett eventställe.
Ett medlemskap i en existerande förening är klart den enklaste och kortaste vägen att gå.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav börne 15 nov 2018, 17:34

Luftpangarn skrev:Måste även en skjutbana för livensfria luftvapen godkännas? I sådant fall, borde man kanske kunna få ett liknande tillstånd som tivolibanor i sådant fall måste ha? (Givetvis bildar man en förening, men det är ju ingen stor sak.)

Hur tivolin gör vet jag inte, men en skjutbana som är stationär måste följa vissa regler. Vi får inte ens sätta upp spinners i träden & låta dom sitta uppe, då ska det besiktigas & ordnas med kulfång & säkerhetsvinklar osv osv!

Att en bowlinghall skulle låta folk skjuta samtidigt som andra bowlar tror jag inte alls på, tror det hade blivit jäkligt fel mellan dom som tar dit för att bowla & arrangören om det stod folk & sköt på en av banorna samtidigt som dom skulle bowla, dagens samhälle blir nervösa av vapen!

Att det är firmafester på bowlingställe stämmer ju, men hur seriöst är det att låna ut bössor till halv & helfulla personer som man ju oftast är på en firmafest! Jag har i alla fall aldrig varit på en helnykter tillställning med jobbet :smt021
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav XY1 15 nov 2018, 20:05

Ventilation är också en viktig punk man tittar på vid godkännande av inomhusskjutbana.
Har sökt och letat efter lämplig lokal för att skjuta gevär inomhus (helst 25 m) under ett par år nu, utan att lyckas.
Så fort man nämner skytte så drar de flesta örona åt sig och sätter upp händerna....
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav Avalonblower 15 nov 2018, 21:44

Hur svårt är det då?

Bara att låna en maskinhall, en vind, en källargång eller whatever...
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav XY1 15 nov 2018, 21:50

Avalonblower skrev:Hur svårt är det då?

Bara att låna en maskinhall, en vind, en källargång eller whatever...

Det är just det..svårt...
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav Avalonblower 15 nov 2018, 21:52

Visserligen så jobbar jag i en värld med stora lokaler (silos, maskinhallar, verkstäder) osv men så svårt kan det väl inte vara ändå...
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav Luftpangarn 15 nov 2018, 22:32

Jag vill understryka att jag TACKAR ALLA! för synpunkter och kritik. :Thumbupp: Det är ju skälet till att jag postar här! Det ger ju extremt mycket mer effektiv granskning av mina ideer. Om jag trode att jag vet allt bäst själv, behöver jag ju inte be om era tankar, eller hur? :wink:

Jag är grundläggande inne på Awalonblowers attityd. Det måste gå att lösa luftvapenskytte ganska okomplicerat innomhus (vintertid), Det är licensfritt, ganska harmlöst och bullerfritt. Att sedan en massa människor gör tokiga associationer till krutskytte, är första motståndsvallen att bryta.

Jag har läst ALLA inlägg nogrannt, och kommer läsa dem igen! :thumbupp:

Jag vill fixa innomhusskytte vintertid... på något sätt. :)

(Givetvis får man inte tillåta människor att skjuta onyktra. Även om det iofs är normalt på tivoli. Min omedelbara ide för två dagar sedan, var att tilldela varje firmafestdeltagare ett nykterhetskort runt halsen. För att beställa öl, måste kortet lämnasa in i baren. = också inget skytte. Finns säkert bättre system, men iden räckte för att jag skulle tänka att det går att lösa.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Bowlingbana f innomhusskytte? (tex Stockholm)

Inläggav Nitro 16 nov 2018, 00:19

Kan ju förstå att det är helt omöjligt inne i Stockholm.
Vad jag förstår så är också existerande klubbar överbelastade.
Så vad jag tror

1. Höra med kommunen ifall de har någon tillgänglig lokal och helt enkelt starta upp en klubb där.

Troligtvis blir det nej på den frågan av olika skäl.

2. Beroende på vilken typ av arbetsplats man jobbar på så kanske man kan använda utrymmen där.

Jobbade själv på en skola för några år sen där jag hade den möjligheten på kvällar och helger. Jag fick ut runt 85m inomhus i värmen.

3. Hör med vänner och bekanta vilka kontakter de har eller vilka möjligheter de har.

Själv bor jag på landet och har en granne som har en maskinhall där jag får ut 40m och där får jag lov att vara, men det är inget uppvärmt utrymme samt mörkt och smutsigt.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

  • Sponsorer