Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav proton 02 nov 2018, 09:06

ZaphodB skrev:
proton skrev:
ZaphodB skrev:
proton skrev:vi är redan registrerade upp över öronen , så fort du skriver här eller någon annanstans på nätet , så kan staten se . förstår rädslan att släppa luftvapen effekterna fria , för det första om fel människor får tag i de och begår illdåd , så vapenskåp borde vara obligatoriskt för alla vapenägare alltid .
sen om inte riktigt friska människor skaffar fullfartsvapen , så kan vad som helst hända när som helst , så en enkel prövning hos polis före inköp vore på sin plats .

att vi trots detta inte kan få köpa luftvapen med lite högre effekt för sportskytte är helt idiotiskt , för det behövs en viss effekt för att kunna utöva skytte på lite längre avstånd med bibehållna träffbilder .

nej våra skjutbanor i detta land ska stå oanvända och förfalla 9 månader om året
för skytte måste vara befogat :|
det om något förstör för alla intresserade , även krutskyttar som hindras till viss del att träna aktivt utan att få blickar från andra skyttar .


Just därför vill jag inte ha ännu mer registrering, för våra politiker är redan emot vår hobby och med mer registrering följer mer avgifter och byråkrati.

Tänk dig att du säljer ett 10J vapen till någon (Efter att ett krav om registrering gått igenom) och köparen trimmar vapnet och gör något dumt och sen skyller på att "Det var i det skicket då jag köpte det" då vederbörande åker dit, vilket sätter dig i klistret.

Börjar man med registrering vid inköp av 10J vapen så måste man även registrera varenda begagnat-affär med intyg om effekt o.s.v för att kunna gå fri från scenarion likt det jag beskrev ovan.

Mvh, ZaphodB


jag menar ju att sommarstuge vapen under 10 joule 4,5 licensfritt men inlåst i väska , vapenställ eller liknande , luftvapen 10+ joule enkel licens för att köpa och sälja och vapenskåp som förvaring så klart ,
det möjliggör ett bättre skytte för de som verkligen har intresset för luftskytte , mängdträning och möjlighet att träna rätt tyst utan att störa sin omgivning .

alla är vi registrerade om någon vill rota , tro inte annat :wink:


Tycker det är bra som vi har det vad gäller kalibergränserna, logiskt att allt över .25 bara säljs som licens men faktum är att både .22 och .25 går utmärkt i 10J med rätt kulor, så att sätta gränsen vid 4.5mm är jag starkt emot, kanske delvis på grund av att jag nästan uteslutande äger .22 bössor.

Däremot borde det vara lättare att få licens för 10J+ än vad det är idag om man kan uppvisa ett rent brottsregister (Ja, kanske inte enstaka fortkörningar eller andra småsaker inte bör spela någon roll, men annars rent, inga våldsbrott eller liknande...), visa att man kan hantera vapen på ett säkert sätt och har säker förvaring = vapenskåp.

Mvh, ZaphodB


ja förbud är inte rätt väg att gå , men krav på en säkrare förvaring borde lyftas mer
sunt förnuft anser jag , sedan så gillar jag de grövre kalibrarna mer än 4,5 , men det beror på att jag tränar ute i väder och vind och då behövs tyngre kulor för att hålla täta träffbilder :)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster

  • Sponsorer