Vapenskåp och licensfria vapen

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vapenskåp och licensfria vapen

Inläggav ZuumoO 10 okt 2018, 23:48

Jag har spejat på internet efter info om licensfria vapen behöver förvaras i vapenskåp eller inte.

Det hela är verkar handla om hur man tolkar lagen. De flesta forum och ställen på nätet är minst 4 år gamla.

Jag har lyckats få fram att man behöver förvara licensfria vapen, dvs under 10J oåtkomligt för personer under 18år. Och där tar det slut.

Vad är det som gäller idag? dvs Oktober 2018.

Jag har 5 gevär och 16 pistoler.Allihopa är licensfria. Alla har sin egna väska/koffert. Allt ligger prydligt i en garderob. Bryter jag mot lagen på något sätt?

Jag hatar typ lagtexter, balkar och paragrafer osv osv. dom säger inte mig nånting. Korta konkreta svar från er skulle duga för mig =)

Tack på förhand!
ZuumoO
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 jan 2011, 02:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Vapenskåp och licensfria vapen

Inläggav Avalonblower 11 okt 2018, 04:08

Ur Vapenlag:

"2 § När skjutvapen inte brukas, skall de förvaras i säkerhetsskåp eller i något annat lika säkert förvaringsutrymme. Trots vad som sägs i första stycket får effektbegränsade skjutvapen samt sådana föremål som enligt 1 kap. 3 § jämställs med skjutvapen förvaras på annat betryggande sätt så att det inte finns risk för att någon obehörig kommer åt dem. "

Förvaringen av licensfria vapen ska alltså vara "betryggande" på ett sådant sätt att det "inte finns riska att någon obehörig kommer åt dem"

Vad detta innebär konkret är fritt för tolkning.

Min personliga bedömning är att så länge ett sådant vapen befinner sig "under lås" så har man ett bra utgångsläge vid en bedömning, alltså i låsbara vägghållare eller inuti en låsbar garderob, klädkammare, omklädningsskåp, byrå eller liknande - förutsatt att nyckeln till densamma förvaras på ett försvarbart vettigt sätt.

Att bara hänga ett vapen på olåsta vapenhållare på väggen är förmodligen mera tveksamt.

Visst kan man argumentera för att en bostad i sig självt kan vara "under låst", då det är ett slutet rum med nyckeltillträde men en bostad är vanligtvis såpass stor att vapnet vid förvaring kan vara utom ägaren direkta tillsyn (man kan vara i ett annat rum och inte se vapnen) varpå exempelvis ett gästande barn kan komma åt dem och skapa en olycka.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Vapenskåp och licensfria vapen

Inläggav Hawkeye 11 okt 2018, 09:10

Jag tycker att lagtexten talar för sig själv: "förvaras på annat betryggande sätt så att det inte finns risk för att någon obehörig kommer åt dem". Det är vanligt sunt förnuft som gäller här. Så länge man förvarar vapnen i låsta utrymmen såsom bostad eller förråd har man inte brutit mot lagen. Har man ungdomar i huset som man inte litar på måste man nog dessutom låsa in vapnen i en garderob, skåp eller annat låsbart utrymme.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Vapenskåp och licensfria vapen

Inläggav Archon 11 okt 2018, 10:01

Precis som dom andra skriver här. Lever du ensam så räcker det att bostaden där du förvarar vapnen är låst. Har du små barn som lever tillsammans med dig (eller som befinner sig i din bostad som tillfälliga gäster), måste du vara extra försiktig och se till att dom inte kommer åt vapnen. Det är inga konstigheter. Vanligt sunt förnuft.
Senast redigerad av Archon 11 okt 2018, 10:04, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Vapenskåp och licensfria vapen

Inläggav ZuumoO 11 okt 2018, 11:27

Då känns det lite betryggande. Jag är solo i en lägenhet.

Mina tankar om detta började för några veckor sen när jag blev stoppad av polisen på motorvägen. Hade hela skuffen full med vapen. Dom beslagtog 3 pistoler och 2 gevär för att göra mätning på. Då nämnde ena polistanten ordet vapenskåp hela tiden.

Jag hävdade att det behövdes inte med licensfria vapen. medans hon va på sitt moln och pratade vidare om vapenskåp bla bla bla vapenskåp bla bla vapenskåp.....

Nu har jag fått tillbaka allt från polisen. Och sen började jag grotta i ämnet.
ZuumoO
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 jan 2011, 02:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Vapenskåp och licensfria vapen

Inläggav Beangan 11 okt 2018, 11:30

Många vet inte ens vad luftvapen är idag, det ser lite annorlunda ut än vad det gjorde förr.

Det är även mycket lättare att ställa på så dom blir över laglig effekt, många poliser är väl osäkra på vad som gäller, vapen som vapen enligt vissa.

Bra att du fick tillbaka dina luftvapen.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Vapenskåp och licensfria vapen

Inläggav Slaskmack 11 okt 2018, 20:52

Lagen är utformad så att du ska kunna ställas skyldig om dina barn härjar runt med dina vapen.
Alltså om dina barn kommer åt dem och ställer till med något så har du per definition inte varit tillräckligt aktsam.

Du kommer inte att straffas för att ha förvarat dem felaktigt om det inte händer något.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: Vapenskåp och licensfria vapen

Inläggav bebbe 14 okt 2018, 09:29

ZuumoO skrev:Då känns det lite betryggande. Jag är solo i en lägenhet.

Mina tankar om detta började för några veckor sen när jag blev stoppad av polisen på motorvägen. Hade hela skuffen full med vapen. Dom beslagtog 3 pistoler och 2 gevär för att göra mätning på. Då nämnde ena polistanten ordet vapenskåp hela tiden.

Jag hävdade att det behövdes inte med licensfria vapen. medans hon va på sitt moln och pratade vidare om vapenskåp bla bla bla vapenskåp bla bla vapenskåp.....

Nu har jag fått tillbaka allt från polisen. Och sen började jag grotta i ämnet.


Jäklar, det är nog första ggn jag hört något liknande! Det som skrämmer mig mest är att polisen inte relativt direkt kan se om det är licensfria prylar.

Visst finns det riktigt farliga luftvapen som även finns som 10J. Men om det var typ blowback pistoler och MPX bössor blir det riktigt pinsamt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Följande användare vill tacka bebbe för detta inlägg
Archon (14 okt 2018, 11:20)

Re: Vapenskåp och licensfria vapen

Inläggav Archon 14 okt 2018, 11:38

bebbe skrev:
ZuumoO skrev:Då känns det lite betryggande. Jag är solo i en lägenhet.

Mina tankar om detta började för några veckor sen när jag blev stoppad av polisen på motorvägen. Hade hela skuffen full med vapen. Dom beslagtog 3 pistoler och 2 gevär för att göra mätning på. Då nämnde ena polistanten ordet vapenskåp hela tiden.

Jag hävdade att det behövdes inte med licensfria vapen. medans hon va på sitt moln och pratade vidare om vapenskåp bla bla bla vapenskåp bla bla vapenskåp.....

Nu har jag fått tillbaka allt från polisen. Och sen började jag grotta i ämnet.


Jäklar, det är nog första ggn jag hört något liknande! Det som skrämmer mig mest är att polisen inte relativt direkt kan se om det är licensfria prylar.

Visst finns det riktigt farliga luftvapen som även finns som 10J. Men om det var typ blowback pistoler och MPX bössor blir det riktigt pinsamt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Med tanke på att många av dagens luftgevär påminner mer om militära vapen än om barndomens brytbössor rent utseendemässigt, och i vissa fall t.o.m är replikor på riktiga krutvapen, är det väl knappast förunderligt ifall ordningsmakten ibland har svårt att särskilja licensfria vapen från andra typer av vapen vid en första anblick? Kanske var polisen lite stressad och inte ansåg sig ha tid att granska vapnen nogrannare direkt på platsen, där och då. Kanske uppfattade dom trådskaparen som något av en skummis och ville därför granska vapnen lite extra. Vem vet? Vi kan bara spekulera.
Senast redigerad av Archon 14 okt 2018, 11:43, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

  • Sponsorer