Importera luftgevär, problem / möjligheter?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Importera luftgevär, problem / möjligheter?

Inläggav Luftpangarn 27 aug 2018, 12:12

Bara7 skrev 25 aug 2018 (datum är relevant för regler / priser över tid)

Var i Turkiet/Izmit en månad i år och testade Hatsan pcp full auto och semi auto, hade tullen förstått min förtjusning hade jag haft två bössor hemma idag.

Jag har själv funderat på att köpa en billig semesterresa till Turkiet, och köpa ett Hatsan där, eftersom jag misstänker att priserna i Turkiet är betydligt lägre. Priserna har jag inte lyckats kolla, så det är spekulation än så länge. Men Hatsan Proxima kostar ca 5'000 i Sverige, 3'500 i USA. Kanske priset i Turkiet är 2'500? Självklart provskjuter man vapnet på plats.

Hur fraktar man hem vapnet? Gör det skillnad om man demonterar någon vital del så det inte fungerar?

Om man tar med sig i ens egna flygbagage, slipper man moms. Fast jag har inte lust att redan på flygplatsen i Turkiet, på väg till incheckningen, bli skjuten som misstänkt terrorist... Inte bara ett skämt!

Alternativet är att själv skicka ett postpaket hem till Sverige.

Vilka erfarenheter / kunskaper har ni?
Senast redigerad av Luftpangarn 27 aug 2018, 12:36, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Importera luftgevär, problem / möjligheter?

Inläggav XXL 27 aug 2018, 12:36

Huvudregeln är att skjutvapen är licenspliktiga.

Är vapnet demonterat så att det inte fungerar så kan det inte heller visas vara under 10 J och därmed uppfylla den undantagsregel som gäller för att luft- och fjädervapen ska vara licensfria.

Är vapnet dessutom helautomatiskt så har jag för mig att gränsen är 3 J.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Importera luftgevär, problem / möjligheter?

Inläggav Luftpangarn 27 aug 2018, 13:24

Så vapnet måste vara funktionsdugligt, när man passerar tullen?

På något sätt fungerar ju postorder från Tyskland, tänker jag.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Importera luftgevär, problem / möjligheter?

Inläggav mikebike 27 aug 2018, 13:49

Luftpangarn skrev:Så vapnet måste vara funktionsdugligt, när man passerar tullen?

På något sätt fungerar ju postorder från Tyskland, tänker jag.

Tyskland har 7.5 Joule som max....
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Importera luftgevär, problem / möjligheter?

Inläggav Luftpangarn 27 aug 2018, 14:10

Jovisst, men man borde kunna få en exportvariant med 7,5 eller 10J även i Turkiet.

Tanken är inte att importera något olagligt. (Jag har ingen lust att lägge vapensmugglare till mit CV ;-) )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Importera luftgevär, problem / möjligheter?

Inläggav mikebike 27 aug 2018, 14:16

Luftpangarn skrev:Jovisst, men man borde kunna få en exportvariant med 7,5 eller 10J även i Turkiet.

På postorder möjligen, knappast i butik.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Importera luftgevär, problem / möjligheter?

Inläggav Luftpangarn 27 aug 2018, 14:53

Att byta till strypt transferport på PCP är lätt gjort, det kan man i värsta fall ta med sig från Sverige. Hatsans löstagbara lufttub, måste man nog ta isär, så att den inte utgör tryckbehållare.

Ett fjädervapen kanske man kan lägga en 10J fjäder bredvid geväret? Ingen monterad alltså? Eller imonterad. Samma sak där, den kan man i värsta fall ha med sig från Sverige.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Importera luftgevär, problem / möjligheter?

Inläggav mikebike 27 aug 2018, 15:27

Luftpangarn skrev:Att byta till strypt transferport på PCP är lätt gjort, det kan man i värsta fall ta med sig från Sverige. Hatsans löstagbara lufttub, måste man nog ta isär, så att den inte utgör tryckbehållare.

Ett fjädervapen kanske man kan lägga en 10J fjäder bredvid geväret? Ingen monterad alltså? Eller imonterad. Samma sak där, den kan man i värsta fall ha med sig från Sverige.

Skall du sitta på hotellrummet och byta fjäder mm, eller förväntar du dig att butiken skall göra det?

Sedan är frågan var du skall handla, det finns nog inte så många skyttebutiker på turistorterna.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Importera luftgevär, problem / möjligheter?

Inläggav Luftpangarn 27 aug 2018, 15:31

Ta ur / byta fjäder. är jag bombis på att vapenhandlaren gör. Transferport kan man göra själv, men som sagt, det gör säkert butiken åt mig. (Fan, i Turkiet renoverar de engångständare!)

(Inte omöjligt man kan provskjuta med kronograf i butiken.) Alanya tex. verkar ha 3-4 vapenhandlare.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Importera luftgevär, problem / möjligheter?

Inläggav Bara7 27 aug 2018, 15:46

Turkiet,
Oftast ligger butikerna i en stad och att provskjuta kan bli ett problem, då skjutbanorna ligger en bit ut från stan. Med luftgevär kanske du kan få till det i butiken och få provskjuta där. Jag fick åka ut och skjuta med vapenhandlaren och hans kompisar över helgen, AK4, Ja, till och med handgranat och .50 pistol kan jag nu lägga till på mitt CV, har dock testat AK4 i Kina tidigare så det var inget nytt, älskar ljudet=skramlet, samt två Hatsan full auto och semi i FAC .25 och .357 kaliber. Jag älskade .357 full auto, ryckte gött i bössan men upplevde den som harmonisk och i fin design och träffarna tog där de skulle på 100m med metallmål som en luftgevärstavla.



Den vapenaffären kunde inte skicka till Sverige, då de genast kollade upp leverans kraven för att få skicka bössorna, dvs att handlarna har koll på vapenlagarna. Min fruga hade kunnat köpa vilket vapen som helst i butiken eftersom hon är turkiska, vilket jag tyckte var orättvist.

Tror det är enklast att beställa en bössa därifrån och be dem sänka effekten till dig om möjligt, eller bara ta chansen, fast det tyder på att det kan gå åt skogen om de hittar paketet hos tullen.

Känner du någon som bor i Turkiet tror jag du kan be denna skicka en bössa till Sverige men se till att den har rätt uteffekt innan den förpackas och skruva gärna isär den och ta in den som delar i två olika försändelser.

Nästa gång skall jag köpa mig en bössa där nere eller tanten iallafall.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Importera luftgevär, problem / möjligheter?

Inläggav Luftpangarn 27 aug 2018, 17:20

Tack för ditt svar Bara7! Ja en av vapenhandlarna i Alanya har skjutbana utanför stan, som vänder sig både till ortsbefolknin, med instruktion o övning, samt till turister som tex vill testa automatkarbin Jag tänkte skriva något skämt om att gränsen för vad man nog får testa, gick under handgranat... Jag är dock inte intresserad av handgranat. Tycker de är otäckt farliga grejer. Har kastat en i lumpen, det får räcka.

Hur var priserna i Tirkiet på Hatsan?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

  • Sponsorer