Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav ZaphodB 15 jul 2018, 12:26

Liten filmsnutt på ett test av MegaBoom skyttemål med en PET-Flaska uppumpad till cirka 6 bars tryck.... :mrgreen: :smt016 :smt035

Kanske inte svårt att träffa men kul!!!!

För att följa länken så måste du registera dig.



Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav Hanzki 17 jul 2018, 11:32

Kul! :Thumbupp: Vad använde du för typ av ventil på flaskan för att trycka i luft?
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav börne 17 jul 2018, 11:59

Är ju bara att köpa vanlig shraderventil till en vanlig bilfälg alternativt en schrader eller prestaventil med gänga & spänna dit, sån man använder om man kör slanglöst på cyklar.

Själv ser jag dock inte vitsen med att skjuta på så stora saker som smäller en gång för att sedan pumpa upp en ny flaska osv, men alla gillar vi ju olika saker. Jag gillar att skjuta på små grejer på 50 meters avstånd utan stöd av bänk osv, då är det roligare att träffa!

Såna ventiler jag menar till slanglöst på cyklar.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav TheFoes 17 jul 2018, 13:38

Går det att panta flaskan efter sprängningen?
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav ZaphodB 17 jul 2018, 17:01

Hanzki skrev:Kul! :Thumbupp: Vad använde du för typ av ventil på flaskan för att trycka i luft?


*Lägger till lite bilder* - Se slutet av inlägget!!!!

Köpte en färdig grej på Hurricane som man bara satte dit flaskan på och sen kopplade på en Cykelpump och pumpade tills man hade rätt tryck.

("Grunkan" som kallas för Megaboom passande nog har manometer så man ser när trycket är rätt).

Rätt tryck är mellan 85-105 PSI, d.v.s runt 6 Bar, överskrider man det utlöser man en säkerhetsventil som tömmer flaskan och man får börja om att pumpa (Du vet saker från USA, det ska vara nästan omöjligt att skada sig på dom.....).

Annars ett billigare tips är att montera ventiler till cykeldäck på insidan av vanliga Petflaskors korkar, och täta med något bra lim. Men det förutsätter att du har en pump med manometer så du inte pumpar tills flaskan sprängs bredvid dig, det small rejält kan jag säga, min morbrors granne kom och konstaterade att jag var på besök igen..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mvh, ZaphodB

Bild på Megaboom grunkan utan flaska på sig...

För att följa länken så måste du registera dig.



Bild på Megaboom grunkan med 0.5L flaska.
För att följa länken så måste du registera dig.



Bild på en hemmagjord lösning, korken går att återanvända om man hittar den efter smällen vill säga.
Tänk dock på att om ni väljer hemmabyggda varianter så är det cirka 6 bar som är gränsen för vad flaskorna tål innan de smäller av lufttrycket utan beskjutning.... Eftersom Megaboom släpper trycket om man överskrider det rekommenderade så vet jag inte exakt vad en PET flaska tål!!!
För att följa länken så måste du registera dig.



Närbild på korken, gammaldags cykelventil, är bättre att använda en modern, men råkade ha några gamla liggandes.
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av ZaphodB 19 jul 2018, 11:55, redigerad totalt 1 gång.
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Följande användare vill tacka ZaphodB för detta inlägg
Hanzki (18 jul 2018, 08:20)

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav ZaphodB 17 jul 2018, 17:02

TheFoes skrev:Går det att panta flaskan efter sprängningen?


Beror mest på om streckkoden överlevde eller inte, vissa flaskor har gått att panta efteråt, andra inte.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav Hanzki 18 jul 2018, 08:21

ZaphodB skrev:
Hanzki skrev:Kul! :Thumbupp: Vad använde du för typ av ventil på flaskan för att trycka i luft?


Köpte en färdig grej på Hurricane som man bara satte dit flaskan på och sen kopplade på en Cykelpump och pumpade tills man hade rätt tryck.

("Grunkan" som kallas för Megaboom passande nog har manometer så man ser när trycket är rätt).

Rätt tryck är mellan 85-105 PSI, d.v.s runt 6 Bar, överskrider man det utlöser man en säkerhetsventil som tömmer flaskan och man får börja om att pumpa (Du vet saker från USA, det ska vara nästan omöjligt att skada sig på dom.....).

Annars ett billigare tips är att montera ventiler till cykeldäck på insidan av vanliga Petflaskors korkar, och täta med något bra lim. Men det förutsätter att du har en pump med manometer så du inte pumpar tills flaskan sprängs bredvid dig, det small rejält kan jag säga, min morbrors granne kom och konstaterade att jag var på besök igen..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mvh, ZaphodB


Måste testa! :thumbupp:
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav ZaphodB 19 jul 2018, 13:24

Hanzki skrev:
ZaphodB skrev:
Hanzki skrev:Kul! :Thumbupp: Vad använde du för typ av ventil på flaskan för att trycka i luft?


Köpte en färdig grej på Hurricane som man bara satte dit flaskan på och sen kopplade på en Cykelpump och pumpade tills man hade rätt tryck.

("Grunkan" som kallas för Megaboom passande nog har manometer så man ser när trycket är rätt).

Rätt tryck är mellan 85-105 PSI, d.v.s runt 6 Bar, överskrider man det utlöser man en säkerhetsventil som tömmer flaskan och man får börja om att pumpa (Du vet saker från USA, det ska vara nästan omöjligt att skada sig på dom.....).

Annars ett billigare tips är att montera ventiler till cykeldäck på insidan av vanliga Petflaskors korkar, och täta med något bra lim. Men det förutsätter att du har en pump med manometer så du inte pumpar tills flaskan sprängs bredvid dig, det small rejält kan jag säga, min morbrors granne kom och konstaterade att jag var på besök igen..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mvh, ZaphodB


Måste testa! :thumbupp:


Gör det!!! Smäller nästan lika bra som mindre mängder konventionella sprängämnen....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav Hanzki 20 jul 2018, 14:11

ZaphodB skrev:
Hanzki skrev:
ZaphodB skrev:
Hanzki skrev:Kul! :Thumbupp: Vad använde du för typ av ventil på flaskan för att trycka i luft?


Köpte en färdig grej på Hurricane som man bara satte dit flaskan på och sen kopplade på en Cykelpump och pumpade tills man hade rätt tryck.

("Grunkan" som kallas för Megaboom passande nog har manometer så man ser när trycket är rätt).

Rätt tryck är mellan 85-105 PSI, d.v.s runt 6 Bar, överskrider man det utlöser man en säkerhetsventil som tömmer flaskan och man får börja om att pumpa (Du vet saker från USA, det ska vara nästan omöjligt att skada sig på dom.....).

Annars ett billigare tips är att montera ventiler till cykeldäck på insidan av vanliga Petflaskors korkar, och täta med något bra lim. Men det förutsätter att du har en pump med manometer så du inte pumpar tills flaskan sprängs bredvid dig, det small rejält kan jag säga, min morbrors granne kom och konstaterade att jag var på besök igen..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mvh, ZaphodB


Måste testa! :thumbupp:


Gör det!!! Smäller nästan lika bra som mindre mängder konventionella sprängämnen....

Mvh, ZaphodB


Gjorde ett litet test idag, satan vilken smäll. :Thumbupp:

För att följa länken så måste du registera dig.

Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav ZaphodB 21 jul 2018, 03:59

Hanzki skrev:
Gör det!!! Smäller nästan lika bra som mindre mängder konventionella sprängämnen....

Mvh, ZaphodB

Gjorde ett litet test idag, satan vilken smäll. :Thumbupp:

För att följa länken så måste du registera dig.




Nice!!!

Här kommer två roliga klipp till, det ena är en måltavla som använder s.k partypoppers som mål, det andra en gammal film från några måltavlor med mer tveksamt innehåll tagen ute på landet.....

Håll tillgodo!!!

Partypopper target.........

För att följa länken så måste du registera dig.



Targets med hemligt innehåll... Kan säga att polarens granne kom och gnällde på att han skjutit skarpt på tomten efter att vi pangat med 10J vapen på dessa tavlor.... Trots att det var långt mellan husen ute på landet. :mrgreen:

För att följa länken så måste du registera dig.



Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav Hanzki 22 jul 2018, 05:45

Här kommer två roliga klipp till, det ena är en måltavla som använder s.k partypoppers som mål, det andra en gammal film från några måltavlor med mer tveksamt innehåll tagen ute på landet.....

Håll tillgodo!!!

Partypopper target.........

För att följa länken så måste du registera dig.



Targets med hemligt innehåll... Kan säga att polarens granne kom och gnällde på att han skjutit skarpt på tomten efter att vi pangat med 10J vapen på dessa tavlor.... Trots att det var långt mellan husen ute på landet. :mrgreen:

För att följa länken så måste du registera dig.



Kreativa gossar. :Thumbupp:

Mvh, ZaphodB[/quote]
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav ZaphodB 22 jul 2018, 05:53

Hanzki skrev:Targets med hemligt innehåll... Kan säga att polarens granne kom och gnällde på att han skjutit skarpt på tomten efter att vi pangat med 10J vapen på dessa tavlor.... Trots att det var långt mellan husen ute på landet. :mrgreen:

För att följa länken så måste du registera dig.



Kreativa gossar. :Thumbupp:


Anledningen till att innehållet får förbli hemligt är för att jag inte vill någon ska börja labba med saker som kräver stor försiktighet och även i små mängder kan plocka fingrar, något som är känsligt nog att smälla av en luftgevärskula är känsligt nog att smälla av andra oavsiktliga saker också tyvärr.

Filmen jag postade är ett antal år gammal och jag har inga sådana måltavlor kvar, de är helt enkelt för farliga att lagra.

Nu finns det faktiskt CE godkända explosiva mål att köpa inom EU, men tyvärr så är de från UK, så de som vill handla gör klokast att göra det innan Brexit är helt genomförst (Firebird heter företaget som tillverkar de godkända tavlorna för luftvapen)

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav Hanzki 22 jul 2018, 12:38

Anledningen till att innehållet får förbli hemligt är för att jag inte vill någon ska börja labba med saker som kräver stor försiktighet och även i små mängder kan plocka fingrar, något som är känsligt nog att smälla av en luftgevärskula är känsligt nog att smälla av andra oavsiktliga saker också tyvärr.

Filmen jag postade är ett antal år gammal och jag har inga sådana måltavlor kvar, de är helt enkelt för farliga att lagra.

Nu finns det faktiskt CE godkända explosiva mål att köpa inom EU, men tyvärr så är de från UK, så de som vill handla gör klokast att göra det innan Brexit är helt genomförst (Firebird heter företaget som tillverkar de godkända tavlorna för luftvapen)

Mvh, ZaphodB[/quote]

Tycker det smäller tillräckligt med luftstinna colaflaskor. Förövrigt använde jag ventil till slanglösa bildäck, tätar bra mot hålet i korken, behövde inte ens limma.
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav Archon 23 jul 2018, 00:27

Megaboom har jag inte testat, däremot något som heter Big Blast Target Inflator Caps. Helt enkelt skruvkorkar med hål i toppen som man ersätter dom vanliga skruvkorkarna med. Sedan fyller man i luft i flaskorna genom hålet med en cykelpump och en ventil som medföljer korkarna. Jag brukar hälla i lite vitt mjöl i mina flaskor innan jag pumpar upp dom. Smällen blir mer effektfull då. Roligt, om än inte särskilt utmanande.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav ZaphodB 23 jul 2018, 05:01

Archon skrev:Megaboom har jag inte testat, däremot något som heter Big Blast Target Inflator Caps. Helt enkelt skruvkorkar med hål i toppen som man ersätter dom vanliga skruvkorkarna med. Sedan fyller man i luft i flaskorna genom hålet med en cykelpump och en ventil som medföljer korkarna. Jag brukar hälla i lite vitt mjöl i mina flaskor innan jag pumpar upp dom. Smällen blir mer effektfull då. Roligt, om än inte särskilt utmanande.


Samma sak som med Megablast då, ena skillnaden är att den har inbyggd manometer och släpper ut trycker om du närmar dig gränsen för att spränga flaskan när du pumpar, kan säga att Megablast är en dyrare variant för den som är lite lat och att Big Blast Target Inflator Caps fungerar säkert lika bra enda nackdelen är att du behöver leta efter korkarna efteråt, det slipper jag eftersom Megablast väger såpass mycket att den inte flyger iväg då det smäller...... :Thumbupp:

Båda bygger ju på tryckluft, men det billigaste är att köpa ett antal cykelventiler och montera på vanliga petflaskor, var dock noga med att använda en pump som har manometer så ni inte spränger flaskan bredvid er då ni pumpar och ev. får hörselskador.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav ZaphodB 23 jul 2018, 07:06

Hanzki skrev:Tycker det smäller tillräckligt med luftstinna colaflaskor. Förövrigt använde jag ventil till slanglösa bildäck, tätar bra mot hålet i korken, behövde inte ens limma.


Om jag får komma med en kvalificerad gissning så låter nog en 6 bars colaflaska mer än en CE-märkt pyroteknisk tavla från England, har dock aldrig haft möjlighet att jämföra då det inte finns någon ÅF för Firebirds måltavlor i Sverige, och när jag hade kontakt med dem för några år sedan för att undersöka importmöjligheterna så var det så att en ÅF skulle behöva importera så stora mängder att det skulle krävas speciell förvaring precis som när det gäller fyrverkeripjäser, hade det inte varit för den detaljen skulle Hurricane nog tagit med dom i sortimentet men som sagt det föll på förvaringskraven.

Som privatperson har du rätt att importera mindre mängder av dem och förvara hemma då de räknas som konsumentfyrverkerier, men i dessa varma och torra tider tror jag att jag föredrar tryckluft det riskerar iallafall inte att starta några skogsbränder!!!! :thumbupp: :thumbupp:

Ingen i Uppsalatrakten som bor ute på landet och vill leka lite nån helg, jag har en del tomma PET flaskor och som jag tidigare skrivit en Megaboom att smälla dem med,om någon vill leka lite och har tillgång till lämplig mark skicka Pm!!!!

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav Archon 23 jul 2018, 13:07

ZaphodB skrev:
Archon skrev:Megaboom har jag inte testat, däremot något som heter Big Blast Target Inflator Caps. Helt enkelt skruvkorkar med hål i toppen som man ersätter dom vanliga skruvkorkarna med. Sedan fyller man i luft i flaskorna genom hålet med en cykelpump och en ventil som medföljer korkarna. Jag brukar hälla i lite vitt mjöl i mina flaskor innan jag pumpar upp dom. Smällen blir mer effektfull då. Roligt, om än inte särskilt utmanande.


Samma sak som med Megablast då, ena skillnaden är att den har inbyggd manometer och släpper ut trycker om du närmar dig gränsen för att spränga flaskan när du pumpar, kan säga att Megablast är en dyrare variant för den som är lite lat och att Big Blast Target Inflator Caps fungerar säkert lika bra enda nackdelen är att du behöver leta efter korkarna efteråt, det slipper jag eftersom Megablast väger såpass mycket att den inte flyger iväg då det smäller...... :Thumbupp:

Båda bygger ju på tryckluft, men det billigaste är att köpa ett antal cykelventiler och montera på vanliga petflaskor, var dock noga med att använda en pump som har manometer så ni inte spränger flaskan bredvid er då ni pumpar och ev. får hörselskador.

Mvh, ZaphodB


Korkarna är försedda med ett 'öra' i sidan, så att det går att fästa dom i ett snöre (en bit snöre medföljer faktiskt i paketet, föredömligt nog.) Då kan man binda fast korkarna, så att man inte förlorar dom. Det idealiska är ju att hänga upp flera luftfyllda flaskor i exempelvis en trädgren och bara panga på. Billigare att köpa på sig Big Blaster Target Inflator Caps än att köpa flera stycken Megabooms, ifall man vill sätta upp multipla skjutmål.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav ZaphodB 23 jul 2018, 13:20

Archon skrev:Korkarna är försedda med ett 'öra' i sidan, så att det går att fästa dom i ett snöre (en bit snöre medföljer faktiskt i paketet, föredömligt nog.) Då kan man binda fast korkarna, så att man inte förlorar dom. Det idealiska är ju att hänga upp flera luftfyllda flaskor i exempelvis en trädgren och bara panga på. Billigare att köpa på sig Big Blaster Target Inflator Caps än att köpa flera stycken Megabooms, ifall man vill sätta upp multipla skjutmål.


Nu var det inte min mening att förvandla tråden till en krigszon om vad som som är bäst utan bara upplysa om vilka alternativ som finns, och båda två är fullgoda alternativ om man vill slippa pyroteknik i exploderande måltavlor.

Är annars ganska bevandrad inom kemi och pyroteknik så jag skulle med lätthet kunna ordna tavlor med ganska häftig sprängkraft i men problemet är att det tyvärr inte skulle vara lagligt, därför har jag bara visat en kort filmsnutt från förr med några sådana tavlor, eller knyten med silvertejp med okänt innehåll som jag kallar det.

*edit* Hittade en gammal diabolburk som jag testat Münroe effekten (Googla RSV, riktad sprängverkan) av så lite som kanske 100mg av ämne X, det ledde till att en bild av betongen under burken förevigades i burkens botten.... OBS!!! Nytagen bild av ett gammalt exeperiment!!!!!


Mvh, ZaphodB
För att följa länken så måste du registera dig.

FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav proton 11 aug 2018, 11:22

testa en sluten burk med några knallkorkar i :-) bara ett tips för den som vill leka lite
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav ZaphodB 11 aug 2018, 13:41

proton skrev:testa en sluten burk med några knallkorkar i :-) bara ett tips för den som vill leka lite


Har tyvärr slut på knallkork, men de är riktigt roliga mål, så instängda i en burk borde reaktionen bli minst sagt intressant....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Test av skyttemål med trycksatt PET-flaska, ca 6 bar

Inläggav proton 11 aug 2018, 13:51

ZaphodB skrev:
proton skrev:testa en sluten burk med några knallkorkar i :-) bara ett tips för den som vill leka lite


Har tyvärr slut på knallkork, men de är riktigt roliga mål, så instängda i en burk borde reaktionen bli minst sagt intressant....

Mvh, ZaphodB


ja av egen erfarenhet , så råkade jag ställa ut en på banan med 10-12st i , tog fel på burk :-)

testa så får ni se vad som händer :-)

gäller frigolitknallkork , man pillar ur kapseln och lägger i plast burk med lock , typ koffein burk på apoteket , kul på 50-70 meter

man mistar inte att man träffat :-)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Murre-80 och 37 gäster

  • Sponsorer