3D skrivare filer

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

3D skrivare filer

Inläggav skjutglad 28 jun 2018, 11:18

Här kommer en länk till en sida där ett flertal
3D designers har lagt upp filer som man kan ladda ner
för olika detaljer att printa ut själv.
Detta är ett FT gäng från Grekland som lagt upp.
Tror även att man kan gå med och lägga upp egna designer
om man skapar ett konto.

För att följa länken så måste du registera dig.

Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Nitro (28 jun 2018, 11:48)

Re: 3D skrivare filer

Inläggav jerico 28 jun 2018, 12:34

Det finns mycket man kan göra med en 3d skrivare. Själv håller jag på med en kronograf som kommer bli "pip monterad". Den kommer kosta mig totalt 300:- om jag inte har räknat fel på någon bit. Det skulle kunna gå att få den lite billigare men jag gillar OLED skärm ;)

Annars har jag skrivit ut en kolvkams höjning till mitt HATSAN gevär. Lite smidigt att kunna skriva ut och prova för att sedan göra ändringar så att det blir EXAKT som man vill ha.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: 3D skrivare filer

Inläggav ZaphodB 12 jul 2018, 04:50

Låter som en 3D skrivare blir att sätta upp på inköpslistan förr eller senare.

En kanske dum fråga men finns det 3D skrivare som även kan scanna av ett föremål om man vill exempelvis kopiera en del, eller måste man mäta upp alla mått och mata in i datorn innan man kan skapa en kopia av ett föremål?

Och vilka material finns att välja på då det gäller hållbarhet, förstår att det handlar om olika sorters plast men det finns ju mer än en sorts plast så att säga, så om du har kunskap på området är jag lite nyfiken!!!! :Drool:

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: 3D skrivare filer

Inläggav Luftpangarn 12 jul 2018, 07:02

Man kan fråga sig hurpass vettigt det är att skaffa en 3D-skrivare, om det är själva föremålet som är det viktiga. Som som en egen hobby, är det säkert kul. Även om många tycker att designprogrammen är krångliga. Att 3D-scanna föremål, är såvitt jag vet, en dyr historia, som kräver separat utrustning. Det finns program som kan skapa 3D- modeller av ansikten från foton, vill jag minnas. Ungefärligt, som en kul grej, liksom. Inte avsett att utvändigt detaljkopiera mekaniska delar.

Vilka material som finns att tillgå, respektive tillverkningsnogrannhet, förändras hela tiden. Kolla in denna printningstjänst i USA För att följa länken så måste du registera dig.


Ger en snabböversikt över tillgängliga tekniker. Tyvärr finns inte ännu så ambitiösa tjänster i Europa :-(

Än så länge, är CNC fräsning samt vatten- och laserskärning ofta ett gott alternativ. Ofta kallar svenska verkstäder sin vattenskärning för laserskärning, så man får kolla. Vattenskärning ger högre precision, samt mer mot ytan rätvinkliga snittytor.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: 3D skrivare filer

Inläggav börne 12 jul 2018, 08:08

Luftpangarn skrev:Vattenskärning ger högre precision, samt mer mot ytan rätvinkliga snittytor.

Laserskärning görs i tunnare material än vattenskärning, går såklart att vattenskära tunn plåt men så vitt jag förstått är laser betydligt snabbare vid dessa tjocklekar. Vi har en vattenskärare & vi klarar av att skära upp till 100mm, men med så tjockt material så slår den lite snett, oftast ska detaljerna bearbetas så inget problem, inte heller vanligt att vi skär så tjockt. Det vi oftast kör är allt från 2 - 50mm & oftast rostfritt.

Ska vi ha väldigt många detaljer av tunnare plåt så lägger vi ut detta till ett företag med laser!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
ZaphodB (12 jul 2018, 13:31), Luftpangarn (30 jul 2018, 19:57)

Re: 3D skrivare filer

Inläggav Luftpangarn 12 jul 2018, 08:43

Intressant med svar av ett proffs Börne! Bra att veta att vi har någon att rådfråga :)

En sak man kanske inte helt självklart tänker på, är att det faktiskt är ganska tacksamt att bygga upp saker med lager-på-lager av figurskurna skivor. Även rätt komplicerade mekaniska grejor, går att konstruera på detta sätt, med litet eftertanke. Lagren kan man punktsvetsa eller nita ihop. Och man kan få roterande olika skivor, genom att efterborra ett laserskuret hål till exakt diameter (skitlätt att centrera borren tack vare det laserskurna hålet), och sedan använda standard cylindriska "pinnar". Jag lyckades tillverka 300 myntväxlingsmekanismer med denna teknik. Det är en så liten serie, att det knappast gått att lösa på något annat sätt, till rimlig kostnad.

För kindstöd på stock, har jag funderat på att figursåga ett "sandwich-paket" av 1 cm tjocka balsaskivor. Går snabbt att såga / fila / sandpappra till perfekt passform. Sedan kan man betsa, och lacka i flera lager, så blir det mycket hållbart. Allrahelst om man epoxi / tvåkomponentslackar. Jag gjorde fotsteg / sidosteg på min gamla folkacab i betsad furu. Med två lager epoxilack, förblev de totalt oskadade av vägsprut och grus under ett par decennier!

Ända trista, är att träådringen blir tvärrandig på ett sådant kindstöd... :lol:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: 3D skrivare filer

Inläggav falcor 13 jul 2018, 10:06

Handlar det om nån enstaka detalj då och då så är det nog enklare att köpa tjänsten av nån som redan har en skrivare. Det du ska lägga tid på är tankearbetet bakom detaljen samt en riktigt bra ritning eller 3D skiss som är -komplett- måttsatt. Jag jobbar dagligdags som beredare på ett företag som laserskär och formar plåt på andra sätt och tyvärr är många ritningar och skisser riktigt dåliga även från större företag. Vi kör laserskärning upp till ca 25 mm i stål och 15 mm i aluminium.
falcor
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jun 2017, 11:17
Ort: Vänersborg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW30K

Re: 3D skrivare filer

Inläggav marhol 30 jul 2018, 16:02

För den som tycker att designerprogrammen är för krångliga och inte och inte har velat köpa någon printer av av just den anledningen kan jag tipsa om Tinkercad. Verkar lite barnslig med alla färgglada figurer, hjärtan, stjärnor och allt vad det nu är. Men är man lite lurig så går det att göra många finurliga saker. Jag beställde min 3d-skrivare samma dag som jag upptäckte Tinkercad, fanns lixom ingen ursäkt längre till att inte göra det :)

Nu väntar jag bara på att jag ska få den oxå...

För att följa länken så måste du registera dig.

Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Följande användare vill tacka marhol för detta inlägg
Luftpangarn (30 jul 2018, 19:52), Batistuta (30 jul 2018, 23:54)

Re: 3D skrivare filer

Inläggav skjutglad 13 sep 2018, 19:21

Hade förmånen att få printa lite i en SLA printer
i veckan så jag skrev ut ett paralax hjul för Nikko
som skall ha ca samma diameter som mitt falcon t50.
Skall bli kul och se om det funkar och kan ge lite
bättre gap mellan 40-50. Använde STL filen från sidan i början av tråden.

För att följa länken så måste du registera dig.

Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Skyddsjägarn (13 sep 2018, 19:45), Luftpangarn (13 sep 2018, 22:34)

Re: 3D skrivare filer

Inläggav Luftpangarn 13 sep 2018, 22:37

Jag har glömmt vad den där snäckformade geometrin heter. Jag lärde mig tom att konstruera den med passare på papper :lol: Jag föddes 5 år för tidigt. Annars hade jag timat IC kretsar och CAD litet bättre :-(

Ritade du den på fri hand, eller kunde CAD programmet hjälpa dig?

En annan fråga, finns det standardgeometri för 9 eller 11 mm laxspår? Tänkte ge mig på Tinkercad för litet enkla sikteshöjare. Tänkte det var en enkel sak att börja med. Printa i nylon. Shapeways har nu gått in för att serva hela världen, typ. Så det blir även en personlig test av deras service. (Som folk bara har gott att säga om i USA.)

JÄTTECOOL print föresten! :Thumbupp:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: 3D skrivare filer

Inläggav Marsi 14 sep 2018, 06:14

Vet inte heller vad den heter, men för kuggar använder man ju evolvent (snöre som lindas av en cylinder), och kan tänka mig att en sådan skulle kunna användas här. Skulle jag handjaga skulle jag definitift börja med att rita några stycken och lägga vid en grundcylinder som klämmer fast runt hjulet.

Finns det något ställe man köpa "utskrifter"? Hur hållbara blir bitarna?

Jobbar med FEM beräkningar, så att köra lite cad på fritiden till husbehov är inget jättesteg så länge det finns programvara att tillgå.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Re: 3D skrivare filer

Inläggav skjutglad 14 sep 2018, 07:45

Jag an hämtade från länken ovan det som kallas Nautilus wheel
och valde 220 mm det mindre hjulet det större blir nog riktigt stort.
Stl filerna bara laddar du ner på datorn och hämtar in i programmet.
Sen använde jag printerns program och valde quick print.
Då gör den alla stöd själv.
Sedan var det bara att printa.
Har inte själv cadat den.
Printern som användes var Formlabs 2 och dess program.

Få en ökning från centrum hjulet från 60 mm till 110 mm så lite
större gap mellan 40 och 50 meter borde det bli.
Skall prova efter Onsala tävlingen.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Luftpangarn (14 sep 2018, 09:47)

Re: 3D skrivare filer

Inläggav jerico 30 okt 2018, 14:02

Gjorde mig en magasinhållare för extra magasin till HASTAN AT44/BT65.

Tanka hem och skrivut.

För att följa länken så måste du registera dig.

jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

  • Sponsorer