Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav Mattias.A 27 feb 2018, 20:12

Om jag ämnade sälja ett luftgevär som det finns målskyttelicese på, går det att strypa bössan och avregistrera den. Eller måste den säljas licenspliktig?
FX Bobcat MkII .25
FX Whisper.22
FX Cutlas.22
Logun Axor .22
Diana Mod.35 .177
Crosman 2240.22
Användarvisningsbild
Mattias.A
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 26 jun 2008, 20:56
Ort: Tidaholm
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav mikebike 27 feb 2018, 20:30

Mattias.A skrev:Om jag ämnade sälja ett luftgevär som det finns målskyttelicese på, går det att strypa bössan och avregistrera den. Eller måste den säljas licenspliktig?

Det beror tydligen på var man bor. Här i Stockholm gick det bra att strypa och få licensen avförd.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav Kapten Kamin 27 feb 2018, 20:32

Det går utmärkt..
Skicka in ansökan om avskrivning tillsammans med ett intyg från vapenhandlare...
Dock fick jag kräva ett skriftligt intyg, då detta inte kom automatiskt...
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav atte69 27 feb 2018, 20:32

Det går olika bra... Lite olika förfarande beroende på var man bor .men som jag med flera (.även myndigheter) tolkar det så med ett intyg skall det inte vara ett problem.
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav bjerka 27 feb 2018, 20:33

Ja det går, jag tyckte dock det var väldigt bökigt. Inte alls lika enkelt som att få den licens belagd. Jag bor i Stockholm.
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav Martin 27 feb 2018, 21:08

Är det nån som lyckats med detta i Västra Götaland eller Halland?
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav Mattias.A 27 feb 2018, 22:38

Martin skrev:Är det nån som lyckats med detta i Västra Götaland eller Halland?


Hade varit intressant att veta :)

Annars verkar det inte vara omöjligt .
FX Bobcat MkII .25
FX Whisper.22
FX Cutlas.22
Logun Axor .22
Diana Mod.35 .177
Crosman 2240.22
Användarvisningsbild
Mattias.A
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 26 jun 2008, 20:56
Ort: Tidaholm
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav dano_swe 27 feb 2018, 23:47

Har talat med handläggare i Göteborg. Tvärnej.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav Avalonblower 28 feb 2018, 05:33

Beror som sagt var på var man råkar vara skriven, i vissa län går det utmärkt enkelt och i andra så är det inte tillåtet.

Västra Götaland tillåter att man skriver in licensfria vapen som licenspliktiga men inte tvärtom.

En lösning som en del har använt är att knacka in det licenspliktiga serienumret på ett annat billigare vapen och sedan lämna in det för skrotning. Då försvinner licensen och det licenspliktiga vapnet kan säljas.

Svårigheten är ju att få eller bli av med licenser, att få tag på och bli av med själva vapnen är alltid avsevärt enklare.

Helt logiskt eftersom det är licenser som utgör ett problem för samhället och inte illegala vapen...
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav Batistuta 28 feb 2018, 08:29

dano_swe skrev:Har talat med handläggare i Göteborg. Tvärnej.

Vete tusan om jag hade accepterat detta. De måste ju göra fel eftersom det fungerar i resten av landet.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav Kapten Kamin 28 feb 2018, 09:29

Batistuta skrev:
dano_swe skrev:Har talat med handläggare i Göteborg. Tvärnej.

Vete tusan om jag hade accepterat detta. De måste ju göra fel eftersom det fungerar i resten av landet.

Helt enig. Sånna här lokala variationer är inte ok. Det är samma lagbok polisen ska använda i hela landet.
Jag fick till och med höra att det räckte med intyget ifrån vapenhandlaren för att jag skulle kunna sälja bössan vidare som licensfri. Intyget från polisen fick jag tjata mig till..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav Pryltokig 28 feb 2018, 09:55

Avalonblower skrev:En lösning som en del har använt är att knacka in det licenspliktiga serienumret på ett annat billigare vapen och sedan lämna in det för skrotning. Då försvinner licensen och det licenspliktiga vapnet kan säljas.


Ser vissa problem här.. Det "billiga" vapnet bör vara samma fabrikat och så proffsigt numrerat så att den som skriver skrotintyg inte anar oråd då personen i fråga knappast vill riskera sin auktorisation för ett fejkat LV-intyg. Vidare måste serienumret på (original-)vapnet som säljs inte kunna läsas/återskapas då det skulle få väldigt tråkiga konsekvenser för dig om det dök upp i fel sammanhang.

För mig är det ganska uppenbart att lagstiftaren sett en fri & licensfri värld (LV sub 10J) samt en licensvärld (krutvapen). Att folk skulle börja tävla i internationell FT med av/påregistrering av licenser på 16J-vapen var det nog ingen lagstiftare som önskade eller kunde förutse. På köpet får vi dessutom allt tjaffs om att lösa LV-delar kan vara vapenbrott då de "skulle kunna" användas som 16J-delar bla bla.. Säger inte att någon gör fel men resultatet blir att mycket energi går åt till något som knappast är samhällets största problem. Mitt förslag, som knappast lär få gehör, är höjd effektgräns (20J som frankrike?) eller light-licenser (anmälan) för LV >10J där vapnet registreras på en myndig skötsam person som garanterar säker förvaring utan krav på klubbverksamhet etc. Så var dagens gnäll avklarat... :cheeRs:
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav Kapten Kamin 28 feb 2018, 10:23

Jag har bjudit in mig själv till polisen i Bergslagen/värmland för en genomgång av problemen vi luftskyttar stöter på.
Vet inget datum än, men jag har fått positiv respons i alla fall.
Primärt kommer jag i så fall att diskutera problemen ur ett FT-perspektiv, då det är det jag är insatt i.
Mer info kommer så småningom...
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Batistuta (28 feb 2018, 11:27), Chris (28 feb 2018, 12:05), Nitro (28 feb 2018, 12:16), börne (28 feb 2018, 13:45), David_M (28 feb 2018, 21:23), ZaphodB (19 maj 2018, 10:13)

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav Batistuta 28 feb 2018, 11:28

Kapten Kamin skrev:Jag har bjudit in mig själv till polisen i Bergslagen/värmland för en genomgång av problemen vi luftskyttar stöter på.
Vet inget datum än, men jag har fått positiv respons i alla fall.
Primärt kommer jag i så fall att diskutera problemen ur ett FT-perspektiv, då det är det jag är insatt i.
Mer info kommer så småningom...

Tack Kapten :thumbupp:
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav Avalonblower 28 feb 2018, 16:36

Pryltokig skrev:
Avalonblower skrev:En lösning som en del har använt är att knacka in det licenspliktiga serienumret på ett annat billigare vapen och sedan lämna in det för skrotning. Då försvinner licensen och det licenspliktiga vapnet kan säljas.


Ser vissa problem här.. Det "billiga" vapnet bör vara samma fabrikat och så proffsigt numrerat så att den som skriver skrotintyg inte anar oråd då personen i fråga knappast vill riskera sin auktorisation för ett fejkat LV-intyg. Vidare måste serienumret på (original-)vapnet som säljs inte kunna läsas/återskapas då det skulle få väldigt tråkiga konsekvenser för dig om det dök upp i fel sammanhang.

För mig är det ganska uppenbart att lagstiftaren sett en fri & licensfri värld (LV sub 10J) samt en licensvärld (krutvapen). Att folk skulle börja tävla i internationell FT med av/påregistrering av licenser på 16J-vapen var det nog ingen lagstiftare som önskade eller kunde förutse. På köpet får vi dessutom allt tjaffs om att lösa LV-delar kan vara vapenbrott då de "skulle kunna" användas som 16J-delar bla bla.. Säger inte att någon gör fel men resultatet blir att mycket energi går åt till något som knappast är samhällets största problem. Mitt förslag, som knappast lär få gehör, är höjd effektgräns (20J som frankrike?) eller light-licenser (anmälan) för LV >10J där vapnet registreras på en myndig skötsam person som garanterar säker förvaring utan krav på klubbverksamhet etc. Så var dagens gnäll avklarat... :cheeRs:



Det väsentliga är att numret sitter på blocket, då har det förtur före nummer på pipan (typ som BSA har) etc.

Själv så fick jag ett block havererat på en licensbössa, köpte ett nytt block begagnat, knackade in det gamla numret (ganska amatörmässigt) och sålde efter ett par år vapnet till en kille som fick sina licenser återkallade så den bössan gick till förverkning.

En bekant blev inspirerad, köpte ett eget Typhoon-block, sprejmålade det svart utom själva FX-loggan och stansade in ett Cyclone-nummer, den lämnade han in ihop med en 177-pipa från en Diana 23 och skrotade på så sätt bort sin Cyclone som med kaliber 177 var tämligen osäljbar som licensvapen för tiotalet år sedan.

Det hade varit betydligt smidigare om vi hade haft samma tillämpning av lagen i alla län...
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav Superbee 28 feb 2018, 18:43

bjerka skrev:Ja det går, jag tyckte dock det var väldigt bökigt. Inte alls lika enkelt som att få den licens belagd. Jag bor i Stockholm.


Fick du något intyg på att bössan är avregistrerad?

Jag fick bara ett mail från en vapenhandläggare som killen ovan, fast mitt mail var t.o.m. mindre formellt, stod bara att "innehavet är nu struket ur vapenregistret"
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav mikebike 28 feb 2018, 20:03

Superbee skrev:
bjerka skrev:Ja det går, jag tyckte dock det var väldigt bökigt. Inte alls lika enkelt som att få den licens belagd. Jag bor i Stockholm.


Fick du något intyg på att bössan är avregistrerad?

Jag fick bara ett mail från en vapenhandläggare som killen ovan, fast mitt mail var t.o.m. mindre formellt, stod bara att "innehavet är nu struket ur vapenregistret"

Jag fick inte ens det, bara en uppmaning om att skicka in licensen.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav soren 01 mar 2018, 10:13

Martin skrev:Är det nån som lyckats med detta i Västra Götaland eller Halland?




Ja jag avrega min fx 400 utan problem
soren
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 28 sep 2012, 18:50
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 313 gång
Tackad: 102 gånger i 43 inlägg
Luftvapen favorit: fx 400 Anschutz 8002

Följande användare vill tacka soren för detta inlägg
Martin (01 mar 2018, 12:40)

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav goran62 03 mar 2018, 19:43

Jag talade med Tommys i Huskvarna om ett gammalt BSA Meteor som jag i ett anfall av ärlighet anmälde 1972 att jag hade. Efter en sedvanlig prövning fick jag Vapenlicens på den. Jag har en Tracker och ett flertal andra som verkar vassare så jag ville gärna bli av med licensen bl.a för förvaringsfrågan. Tommy sa : Kom hit med den så stryper jag den och du får ett intyg att lämna in. Efter ca 1 år tog jag med den och då sade han att polisen inte godkände detta förfarande längre. Jag bor i Jönköping och detta är några år sedan nu så de kanske har ändrat villkoren. Återstår väl skrotning?
goran62
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 sep 2011, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: webley tracker exellent bsa

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav Avalonblower 03 mar 2018, 22:34

Vill du inte ha den kvar så är nog skrotning bäst, den har ett mycket ringa ekonomiskt värde ändå...
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Avregistrera licenspliktigt luftgevär

Inläggav ogster 06 mar 2018, 01:07

Lätt här i Örebro, bara intyg så stryks den från registret, vet även folk feån GBG som stått på sig och fått licenser avförda.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

  • Sponsorer