Vad är ”ett vapen”?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vad är ”ett vapen”?

Inläggav Chris 16 dec 2017, 16:38

frågan är ju inte: "vad ser ut som ett vapen?"
att går in i en mack och vifta runt med en replica som inte skjuta alls har ju samma effekt för de anställda än att ha en skarp spruta eller pistol så länge det handlar om hot och det inte används.
för min del är ett vapen allt som man måste ha licens till.... och det har inget att göra med vad som kan användas som vapen... varken kökskniv, baseballklubba eller gatsten.
jag som gammal handbållspelare ( och många andra med) kastar en sten säkert med mer än 0,2 jul det är jag säkert på :) när jag var aktiv hos THW Kiel i mitten av attiotalet då kastade vi bollar för att mäta hur farligt en målvakt har det... då hamnade vi alla mellan 20 och 40J med en vanlig handboll... med en 200g slagboll blev det ännu mer.
ett "vapen" i sånna fall som ovan tycker jag har inget med anslagsenergien att göra istället med uppsått att skada eller hota nån med.
Senast redigerad av Chris 16 dec 2017, 16:56, redigerad totalt 3 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Vad är ”ett vapen”?

Inläggav Nitro 16 dec 2017, 17:25

Hawkeye skrev: Det är bra om HD preciserar detta.

Just det :thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Vad är ”ett vapen”?

Inläggav Hanzki 16 dec 2017, 19:03

Chris skrev:frågan är ju inte: "vad ser ut som ett vapen?"
att går in i en mack och vifta runt med en replica som inte skjuta alls har ju samma effekt för de anställda än att ha en skarp spruta eller pistol så länge det handlar om hot och det inte används.
för min del är ett vapen allt som man måste ha licens till.... och det har inget att göra med vad som kan användas som vapen... varken kökskniv, baseballklubba eller gatsten.
jag som gammal handbållspelare ( och många andra med) kastar en sten säkert med mer än 0,2 jul det är jag säkert på :) när jag var aktiv hos THW Kiel i mitten av attiotalet då kastade vi bollar för att mäta hur farligt en målvakt har det... då hamnade vi alla mellan 20 och 40J med en vanlig handboll... med en 200g slagboll blev det ännu mer.
ett "vapen" i sånna fall som ovan tycker jag har inget med anslagsenergien att göra istället med uppsått att skada eller hota nån med.


Håller med, handbollsspelare knallar omkring med osynligt dödligt vapen. Spelade själv 20 år(dock ej Kiel nivå) och kastade en golfboll dryga 120 meter. Vet inte vad det innebär joul, dödligt vapen är det. Borde kanske överlämna högerarmen till polisen? :lol:
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Vad är ”ett vapen”?

Inläggav Archon 16 dec 2017, 19:44

Jürgen skrev:Vad är farligare. En sten eller en airsoft? Vilket löjligt snack om att man minsann kan förlora ett öga, osv osv.

Då får vi förbjuda alla lösa föremål, samt landhockey ojojoj vilken tråkig vardag det skulle bli för ungarna.


Löjligt snack? Detta är FAKTA. Att bli träffad av ett airsoft-vapen från nära håll på en naken eller relativt oskyddad yta GÖR ONT. Riktigt ont. Jag vet av egen erfarenhet. Och är oturen framme, så kan följderna bli synnerligen plågsamma, om än inte fatala. Inte så roligt att behöva uppsöka vården för att pilla ut en plastkula ur ögat, eller behöva gå till tandläkaren för att åtgärda en trasig tand. Jag är ingen förbudsivrare. Tvärtom ser jag gärna att man lättar lite på vapenlagarna, särskilt för luftskyttar. Det skulle till exempel vara trevligt om man höjde den lagliga gränsen från 10 joule till det dubbla, vilket skulle göra det roligare för till exempel utövare av Field Target. Vad gäller airsoft tycker jag det är bra som det är. Framtiden för airsoft grumlas dock av att vissa ser dom som simpla leksaker som har den 'dåliga' egenskapen att dom liknar riktiga vapen, och att dom därför inte har något existensberättigande i deras ögon. För 'vanliga' luftvapen ser det lite ljusare ut, eftersom luftvapenskytte utövas även i seriösa och respektabla sportsammanhang. Tråkiga attityder som din kan dock medföra att utvecklingen går åt motsatt håll och att vi får fler förbud, i stället för färre. Var någonstans skrev jag att jag ville ha ett förbud? Allt jag skrev var att man ska visa respekt för föremålen i fråga och inte avfärda dom som enbart tramsiga, alltför effektsvaga leksaker för små och stora barn.
Senast redigerad av Archon 16 dec 2017, 20:00, redigerad totalt 3 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Vad är ”ett vapen”?

Inläggav Leopold 16 dec 2017, 20:09

Diskussionen om vad som kan räknas som "vapen" är intressant.

Lätt att begripa att om jag ertappas med att vifta runt med en replica av tex en 9mm pistol så blir jag behandlad som om jag hade ett skarpt vapen. Som sagt, vore jag polis så måste jag utgå från att det handlar om skarpladdade vapen och att jag måste skjuta verkanseld för att avvärja. Finns inget jag kan tillägga om det.

Finns många andra och mer intressanta scenarios. Tex en vanlig skruvmejsel kan vara bra mycket dödligare än en liten fickkniv.

Uppenbart att sammanhanget spelar en enorm roll. Påträffas du med en lång skruvmejsel i ett stökigt sammanhang tex på stan efter en pubkväll så kan det vara en besvärande omständighet. Påträffas du med ett par skarpslipade hantverkarknivar i hölstret på systembolaget så bedöms det sannolikt annorlunda.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vad är ”ett vapen”?

Inläggav Archon 16 dec 2017, 20:32

Leopold skrev:Diskussionen om vad som kan räknas som "vapen" är intressant.

Lätt att begripa att om jag ertappas med att vifta runt med en replica av tex en 9mm pistol så blir jag behandlad som om jag hade ett skarpt vapen. Som sagt, vore jag polis så måste jag utgå från att det handlar om skarpladdade vapen och att jag måste skjuta verkanseld för att avvärja. Finns inget jag kan tillägga om det.

Finns många andra och mer intressanta scenarios. Tex en vanlig skruvmejsel kan vara bra mycket dödligare än en liten fickkniv.

Uppenbart att sammanhanget spelar en enorm roll. Påträffas du med en lång skruvmejsel i ett stökigt sammanhang tex på stan efter en pubkväll så kan det vara en besvärande omständighet. Påträffas du med ett par skarpslipade hantverkarknivar i hölstret på systembolaget så bedöms det sannolikt annorlunda.


Håller med om att det är en intressant diskussion. Något annat som jag finner fascinerande är att vissa typer av vapen är förbjudna, medan andra inte är det. Till exempel är kaststjärnor totalförbjudna, medan kastknivar är tillåtna. Så kallade 'butterfly' knivar är totalförbjudna, trots att dom inte är farligare än vanliga knivar och fällknivar, som är tillåtna. Mycket av det här hänger ihop med att våra odugliga politiker, som lever av våra skattepengar, har ett behov av att visa den korkade allmänheten att dom faktiskt gör något. Det är lättare för dessa lata parasiter att förbjuda något, i stället för att kavla upp ärmarna och verkligen göra något som kan göra skillnad. Tycker politikerna kommer undan alldeles för lätt. Men jag vill inte dra ut på diskussionen och gå utanför ämnet.
Senast redigerad av Archon 16 dec 2017, 20:33, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Vad är ”ett vapen”?

Inläggav Leopold 16 dec 2017, 21:58

Man kan uggla hur mycket som helst över den här frågan.

Ta bara en så simpel sak som vad man har med sig i bilen. Jag har alltid en rejäl jaktkniv med mig i mittkonsollen, man vet inte när den behövs men den kommer att behövas förr eller senare.

Måste väga olika saker mot varandra här. Råkar jag illa ut tex att trilla ut med bilen i en flod, eller att ingripa när någon annat råkat illa ut - skitbra att ha en en rejäl kniv. Skulle jag råka ut för "husrannsakan" i bilen så ser det ju inte så bra ut. Sannolikheten för sistnämnda fallet ser jag som väldigt avlägset så... ja ni ser.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vad är ”ett vapen”?

Inläggav Chris 16 dec 2017, 22:01

Leopold skrev: Skulle jag råka ut för "husrannsakan" i bilen så ser det ju inte så bra ut. Sannolikheten för sistnämnda fallet ser jag som väldigt avlägset så... ja ni ser.


Ska tipsa polisen ;)
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Vad är ”ett vapen”?

Inläggav Chris 16 dec 2017, 22:05

... men skämt åt sida... vad tror du hur många av mina utlänska gäster har stora knivar i knivslydor vid bältet när dem åker till Kalmar för att handla.... stora ögon alltid när jag berättar om svensk knivlaget.
Senast redigerad av Chris 16 dec 2017, 22:05, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Vad är ”ett vapen”?

Inläggav Veratio 16 dec 2017, 22:07

Archon skrev:
Leopold skrev:Diskussionen om vad som kan räknas som "vapen" är intressant.

Lätt att begripa att om jag ertappas med att vifta runt med en replica av tex en 9mm pistol så blir jag behandlad som om jag hade ett skarpt vapen. Som sagt, vore jag polis så måste jag utgå från att det handlar om skarpladdade vapen och att jag måste skjuta verkanseld för att avvärja. Finns inget jag kan tillägga om det.

Finns många andra och mer intressanta scenarios. Tex en vanlig skruvmejsel kan vara bra mycket dödligare än en liten fickkniv.

Uppenbart att sammanhanget spelar en enorm roll. Påträffas du med en lång skruvmejsel i ett stökigt sammanhang tex på stan efter en pubkväll så kan det vara en besvärande omständighet. Påträffas du med ett par skarpslipade hantverkarknivar i hölstret på systembolaget så bedöms det sannolikt annorlunda.


Håller med om att det är en intressant diskussion. Något annat som jag finner fascinerande är att vissa typer av vapen är förbjudna, medan andra inte är det. Till exempel är kaststjärnor totalförbjudna, medan kastknivar är tillåtna. Så kallade 'butterfly' knivar är totalförbjudna, trots att dom inte är farligare än vanliga knivar och fällknivar, som är tillåtna. Mycket av det här hänger ihop med att våra odugliga politiker, som lever av våra skattepengar, har ett behov av att visa den korkade allmänheten att dom faktiskt gör något. Det är lättare för dessa lata parasiter att förbjuda något, i stället för att kavla upp ärmarna och verkligen göra något som kan göra skillnad. Tycker politikerna kommer undan alldeles för lätt. Men jag vill inte dra ut på diskussionen och gå utanför ämnet.


Odugliga politiker? Parasiter?

Fy sjutton. Kryp tillbaka under stenen du kom fram från.
Veratio
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 01 maj 2017, 15:23
Ort: Piteå
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau P8X

Följande användare vill tacka Veratio för detta inlägg
Chris (16 dec 2017, 22:39)

Re: Vad är ”ett vapen”?

Inläggav Chris 16 dec 2017, 22:36

Jo... alla som engagerar sig politisk och måste fatta beslut blir idiotförklarat av många... fast man ser hur komplext ett ämne kan vara.... och hur många olika åsikter som finns.
Håller med dig, Veratio
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
Veratio (16 dec 2017, 22:41)

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

  • Sponsorer