Träfflägesförändringar

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Träfflägesförändringar

Inläggav Nitro 30 dec 2016, 02:48

Jag vet ju att det är så, men kan ändå tycka att det är så märkligt.
Senast i Tomtepangen i Mörrum så sköt jag bl.a med Walther lg55 från 60-talet och Blackpowder med sin HW55 från samma årtionde. Gamla matchbössor som går riktigt bra.
Han fick prova min bössa och jag hans. Alla mina skott samlade sig snyggt i underkanten av det svarta och alla hans skott samlade sig snyggt i överkanten av det svarta. Vi sköt stående.

Bössor som är inskjutna och tar i mitten typ skiljer det så mycket på vem som håller i bössan, det kan jag tycka är märkligt.
Visst håller vi inte våra bössor på samma sätt, men att det helt plötsligt ska diffa på typ 1,5-2 cm i höjdled för att man håller en bössa annorlunda tycker jag är mycket märkligt.

Det börjar ju då få mig till att fundera på ifall jag på något vis skulle råka hålla bössan som Blackpowder gjorde så skulle ju mina skott dra 1,5-2 cm högt på 10m.

Extremt kan jag tycka, jag fattar ingenting.

Vet förra rundan jag träna i Mörrum, då fick Battistuta prova bössan och han sa direkt att den träffa inte alls där den skulle och började skruva, sen träffade den där han ville.

Så att det kan skilja så mkt från skytt till skytt på 10m hur bössan träffar kan jag tycka är mkt märkligt.
Senast redigerad av Nitro 30 dec 2016, 03:01, redigerad totalt 1 gång.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Träfflägesförändringar

Inläggav Beretta 30 dec 2016, 07:09

Nu är vi inne på riktigt djupt vatten. Jag tror personligen att man inte ska fundera för mycket på saken då risk för medicinering föreligger om man försöker bena ut varenda variabel och omkringliggande faktorer. Ögats placering, avtryckarfingrets tangentriktning, vilken kraft som används i rörelsen. Andning, puls, synfel, darrighet osv osv.. Särskilt vid stående skytte. Bänk är en annan sak.
Beretta
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 aug 2014, 17:28
Ort: Osby
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 10 gånger i 6 inlägg

Re: Träfflägesförändringar

Inläggav bjerka 30 dec 2016, 07:32

Där jag jagar så har de en skyttesimulator i jaktstugan, där måste man skjuta in vapnet varje gång man byter skytt. Annars kan det diffa så väldans mycket på träffbilden.

På det simulerade avståndet 80m skiljer det ibland en typ meter. Då får man skjuta in med några skott, sen är det bra.
Men har också tänkt precis som du att bössan är ju detsamma, och på simulatorn skruvar man inte på aimpointen utan där kalbrerar man ju i datorn.

Där kanske det finns andra faktorer som spelar in, vad vet jag.

Jag tycker dock det är förbannat märkligt, om två personer siktar med ett parallaxfritt riktmedel i det här fallet en aimpoint. Båda siktar på samma ställe men träffar olika.

Nånting med vår syn är inblandat här, det tror jag helt säkert.
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Träfflägesförändringar

Inläggav martinw 30 dec 2016, 13:16

Det där är ju tjusningen med rekyl, man träffar olika beroende på hur man håller. Går ju att till viss del trimma bort med kortare locktime, men blir ofta lite råare i skjutkänslan.
Blir ännu jobbigare när man ska skjuta i olika ställningar, knät är likt bänken hög träffbild, stående ofta lägre träffbild, knä därimellan. Sen har man lutning...
Thorbjörns prestationer där han skjuter jämt med toppen i pcp är respekt på högsta nivå. Många timmar lärotid där.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer