Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav börne 13 okt 2014, 20:10

kallebakom skrev:om detta nu är sant,vart är trimmaren ? varför skriver inte han ?

Vad ska han skriva? Har du läst tråden så ser du ju att han inte har fått veta nåt på ett bra tag nu.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
grandin63 (09 apr 2015, 14:21), Marsi (21 aug 2017, 17:46)

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Mattias.A 13 okt 2014, 20:13

GRiDLoK skrev:Det låter lite märkligt det där med handfängsel och "häktning". Man blir upplyst om vad som gäller. Att gripa någon är en annan sak, men inte för en skitsak som luftvapen...

Hela historien framstår lite märklig. Och har han en advokat inblandad, så har hon fått ut alla papper för länge sedan!


Ang handfängsel så arbetar polisen med Pl10a samt häkteslagen. Har saxat lite från lagen.nu

10 a § En polisman som omhändertar eller på annat sätt inskränker någons rörelsefrihet får belägga honom eller henne med fängsel

1. om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till hans eller hennes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa, eller
2. vid förflyttning inom en förvaringslokal och vid transport eller annan vistelse utanför en sådan lokal, om det är nödvändigt av säkerhetsskäl. Lag (2014:588).


10 § En intagen får beläggas med fängsel

1. vid förflyttning inom förvaringslokalen och vid transport eller annan vistelse utanför lokalen, om det är nödvändigt av säkerhetsskäl, eller
2. om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till den intagnes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa.

En läkare ska så snart som möjligt undersöka en intagen som belagts med fängsel enligt första stycket 2.


Vidare ang häktningen så har jag saxat från polisens hemsida följade material.

Tre former av frihetsberövande




Gripen

Om det finns skäl att anhålla någon kan ett beslut att gripa en person i brådskande fall fattas av en polis. Den gripne ska så snart som möjligt förhöras och därefter beslutar åklagare omedelbart om den misstänkte ska anhållas. Om den misstänkte inte anhålls ska beslutet om gripande omedelbart hävas.
Lagreglerna finns i rättegångsbalken 24 kap. 7 och 8 §.

Anhållen

En person får anhållas i avvaktan på att domstol ska pröva en fråga om häktning. En person får också anhållas om det är av stor vikt för utredningen. Ett beslut om att anhålla någon fattas av åklagare. Senast klockan 12 tredje dagen efter ett beslut om anhållande måste åklagaren göra häktningsframställan till domstol.
Lagreglerna finns i rättegångsbalken 24 kap. 6, 11, 12 och 13 §.

Häktad

En misstänkt person får häktas om det finns risk för att hon eller han ska hålla sig undan från lagföring under en brottsutredning, exempelvis genom att avvika från landet, försvåra utredningen eller fortsätta att begå brott. Det krävs att personen är misstänkt för brott som ger minst ett år i fängelse.

Beslut om häktning ska alltid fattas om brottet har minst två års fängelse i straffskalan, men det finns vissa undantagsfall. Beslut om häktning fattas av domstol, därefter ska åtal väckas av åklagaren senast inom 14 dagar, men den tiden kan i vissa fall förlängas efter beslut av domstolen. Lagreglerna finns i rättegångsbalken 24 kap. 1-3, 5 och 18 §.



Personligen så tycker jag att det luktar skumt, många lösa trådar och dåligt besvarade frågor.
FX Bobcat MkII .25
FX Whisper.22
FX Cutlas.22
Logun Axor .22
Diana Mod.35 .177
Crosman 2240.22
Användarvisningsbild
Mattias.A
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 26 jun 2008, 20:56
Ort: Tidaholm
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Leopold 13 okt 2014, 22:22

Mattias.A skrev:...
Personligen så tycker jag att det luktar skumt, många lösa trådar och dåligt besvarade frågor.


Jo kanske det finns en del luckor. Avsaknaden av skriftlig dokumentation av beslag och anklagelsepunkter verkar litet udda.

Men strängt taget: det räcker med att det inkommit en anmälan till polisen om misstanke om olaga vapeninnehav för att husrannsakan kan beslutas och verkställas, förhör hålls och de plockar med sig vapnen om poliserna i insatsen inte vet vad det är för något.

Anmälan kan ha kommit in från vem som helst, tex rörmokaren eller hemtjänsten som gjorde ett jobb och såg ett mysko vapen i bostaden eller någon granne eller förbipasserande som observerat märkliga skytteaktiviteter i grannskapet med "sniper-liknande" vapen.

Många modernare luftbössor ser inte ut som folk är vana vid från barndomen så visst kan jag förstå att de åker med i ett beslag tillsammans med vad som är monterat tex svindyra kikarsikten. Är det licensfria tävlingsbössor för en aktiv skytt så blir det en lång period av stillestånd.

Visst, bössor etc kommer förmodligen att återlämnas men det kommer att ta månader. Dessutom är det ju inte så säkert att de återlämnas i ursprungligt skick och det kan behövas skadeståndsprocesser etc.

Jag begriper att det måste finnas effektiva sätt att beslagta misstänkta prylar, kolla in operation Olivia tex från Malmötrakten som påstås vara väldigt framgångsrik för att ta ner antalet skjutningar. Men om operationer av detta slag drabbar helt oskyldiga så måste det finnas smidigare sätt att hantera saken. Vi pratar om luftbössor och det kanske kan vara så enkelt att de som arbetar med dessa frågor får en kort utbildning i vad som finns på marknaden idag och hur man med mycket enkla medel kan avgöra vad som är licenspliktiga vapen eller inte.

Förslagsvis redan på plats. Vi som skjuter på tävlingar klarar att avgöra klasstillhörighet med en vanlig kronograf för en tusenlapp och det borde polisen kunna läras upp att hantera för syftet att eliminera onödiga beslag som blir kostsamma för både individen och samhället. Man kan kanske jämföra med polisens sållningsinstrument för att kontrollera nykterhet i trafiken som lär kosta det tiodubbla per enhet och då handlar det om samma sak, att sålla bort de som kan frias direkt utan mer noggranna undersökningar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav GRiDLoK 14 okt 2014, 03:44

Mattias.A skrev:
GRiDLoK skrev:Det låter lite märkligt det där med handfängsel och "häktning". Man blir upplyst om vad som gäller. Att gripa någon är en annan sak, men inte för en skitsak som luftvapen...

Hela historien framstår lite märklig. Och har han en advokat inblandad, så har hon fått ut alla papper för länge sedan!


Ang handfängsel så arbetar polisen med Pl10a samt häkteslagen. Har saxat lite från lagen.nu

10 a § En polisman som omhändertar eller på annat sätt inskränker någons rörelsefrihet får belägga honom eller henne med fängsel

1. om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till hans eller hennes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa, eller
2. vid förflyttning inom en förvaringslokal och vid transport eller annan vistelse utanför en sådan lokal, om det är nödvändigt av säkerhetsskäl. Lag (2014:588).


10 § En intagen får beläggas med fängsel

1. vid förflyttning inom förvaringslokalen och vid transport eller annan vistelse utanför lokalen, om det är nödvändigt av säkerhetsskäl, eller
2. om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till den intagnes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa.

En läkare ska så snart som möjligt undersöka en intagen som belagts med fängsel enligt första stycket 2.


Vidare ang häktningen så har jag saxat från polisens hemsida följade material.

Tre former av frihetsberövande




Gripen

Om det finns skäl att anhålla någon kan ett beslut att gripa en person i brådskande fall fattas av en polis. Den gripne ska så snart som möjligt förhöras och därefter beslutar åklagare omedelbart om den misstänkte ska anhållas. Om den misstänkte inte anhålls ska beslutet om gripande omedelbart hävas.
Lagreglerna finns i rättegångsbalken 24 kap. 7 och 8 §.

Anhållen

En person får anhållas i avvaktan på att domstol ska pröva en fråga om häktning. En person får också anhållas om det är av stor vikt för utredningen. Ett beslut om att anhålla någon fattas av åklagare. Senast klockan 12 tredje dagen efter ett beslut om anhållande måste åklagaren göra häktningsframställan till domstol.
Lagreglerna finns i rättegångsbalken 24 kap. 6, 11, 12 och 13 §.

Häktad

En misstänkt person får häktas om det finns risk för att hon eller han ska hålla sig undan från lagföring under en brottsutredning, exempelvis genom att avvika från landet, försvåra utredningen eller fortsätta att begå brott. Det krävs att personen är misstänkt för brott som ger minst ett år i fängelse.

Beslut om häktning ska alltid fattas om brottet har minst två års fängelse i straffskalan, men det finns vissa undantagsfall. Beslut om häktning fattas av domstol, därefter ska åtal väckas av åklagaren senast inom 14 dagar, men den tiden kan i vissa fall förlängas efter beslut av domstolen. Lagreglerna finns i rättegångsbalken 24 kap. 1-3, 5 och 18 §.



Personligen så tycker jag att det luktar skumt, många lösa trådar och dåligt besvarade frågor.



Det det här som jag la upp tidigare i tråden, alltså belägga någon med handfängsel är en allvarlig händelse. I det här fallet borde det normala vara att ta grejerna och kalla ner personen på förhör. Att belägga sambon med handfängsel, nja, allt sådant innebär en jädrans massa extra rapportskrivande:D
Sen att han har advokat inkopplat, men inte fått ut några papper på vad han är misstänkt för? Nej, antingen ligger det något allvarligare misstänkt brott i historien, eller så är det bara en massa hitte-på!
Senast redigerad av GRiDLoK 14 okt 2014, 03:47, redigerad totalt 1 gång.
FX Streamline tactical .177
FX Typhoon Custom .25
Hatsan: AT44 LW Long .22, 125 .25, 95 .22
Beeman C1 .22 Pre-92
Custom made .35 Bullpup
Dianor, BSA...
Användarvisningsbild
GRiDLoK
 
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 jul 2010, 22:44
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 39 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: ingen förtillfället
Luftvapen favorit: Beeman C1, liten och rapp!

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav bly3 14 okt 2014, 11:16

Anledningen att polisen slog till direkt i just detta fallet var väl
att vapnet just var till salu och man ville lägga beslag på detsamma
innan det övergått i annan ägo.

Det gäller att skjuta på sittande fågel, sen är det för sent kanhända.
Rost sover aldrig - - - Rust never sleeps
Användarvisningsbild
bly3
 
Inlägg: 499
Blev medlem: 22 aug 2012, 10:21
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Sheridan Blue streak Pump

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Silwer 14 okt 2014, 14:25

kallebakom skrev:om detta nu är sant,vart är trimmaren ? varför skriver inte han ? hur det går o så ? konstigt...men fa-n så tragiskt om det sant.finns ju knark o annat skit som viktigare att jaga tillomed här i lilla sala

Jag ställde några relevanta frågor och inget direkt svar.

Det här tror jag inte handlar om trakaserier av polisen som folk åmar sig om i tråden och kastar på lagtext som är meningslös i fallet.

Klart man vet vad man är anklagad för och har de papper som behövs, annars är det ju som jag beskrev tid för att anmäla det hela och få skadestånd.

Som sagt ingen rök utan eld.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav bly3 14 okt 2014, 15:36

Jag hoppas inte trimmaren har samma alias på Blocket/Tradera eller vad det
var. Eller att märkningen 30 J syntes på bilder.
Det vore att be om problem och få både polis och "vän av ordning" att öppna
ögonen och dessutom dra till sig fel sorts köpare.
Rost sover aldrig - - - Rust never sleeps
Användarvisningsbild
bly3
 
Inlägg: 499
Blev medlem: 22 aug 2012, 10:21
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Sheridan Blue streak Pump

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Silwer 14 okt 2014, 17:34

Öh? det är redan beslagatigt för att den annonsen kom upp. anmäld av blocket eller av en polis som sondrerar terrängen, det gör de nämligen.

Så beslagets har gjorts redan, vad snubben hade för annat i papperna vet vi inget om, han undviker absolut svar på vanliga frågor om misstanke och vilket brott det har angivits.

Folk sitter i mystofflorna mycket, men det är så här det går till med beslag där det finns tillräkligt för att våga göra det, de kommer inte in till er om ni inte har nåt ni har "viftat" med för mycket.

Jag kan förstå chocken att bli gripen yhandfängslad få hela lägenheten genomsökt och förhör, särskilt som det ju är ett pcp som det kvittar om en enskild polis kan identifiera som ett luftvapen, det här görs efter ordern de har, vapnet kan för många se ut som ett riktigt vapen.

Nåja tråden har tjänat ut sitt syfte så skitsamma, inget nytt har inkommit på nåt sätt alla vet att detta kunde hända redan, och de som satt o gissade i alla dessa trådar får väl en kraftig dunkning på dörren de med senare.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Trimmaren 19 nov 2014, 12:09

Så! varit hos polisen idag och fått papper osv.
Det är så att mitt gevär gav någon joule för mycket så kommer få böta för detta och geväret avverkas.

Men ang. ljuddämparen till luftgeväret.
Den är licensfri OM! den är till ett licensritt vapen.
Men nu va mitt vapen inte licensfritt och då blev ljuddämparen licensbelagd med enligt lag!.
Så där behöver vi inte diskutera mer, direkt från polisen själv.

Samt mitt kikarsikte och gevärsväska blir avverkade.

Men pumpen får jag tillbaka.

Min luftpistol beeman p17 som inte är brukbar skulle med förverkas för att dem kunde inte mäta upp något tryck på den tack vare den va sönder.
Så dem anser att den då kan vara licens belagd om den repareras.

Varför kikarsikte och väska blev licensbelagda var för att det är tillbehör till luftgeväret som är på licens då blir tillbehören det med automatiskt.
Men inte pumpen för den kan användas till andra gevär.
Siktet satt monterat så då räknas de som en del av geväret och väskan som geväret låg i räknas som en del till geväret.
MEN! mina packningar, avtryckare och diverse reparations saker till geväret blir inte licensbelagda konstigt nog.
Användarvisningsbild
Trimmaren
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 13 mar 2011, 23:40
Ort: Söderåsen
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Frank69 19 nov 2014, 12:38

Tackar för öppenheten i ditt ärende Trimmaren! :smt020
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav VictorJ 19 nov 2014, 12:48

Så, fattade jag detta rätt. En ljudämpare är ok att ha OM den är monterad på ett lagligt 10j vapen?
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Sv: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Martin 19 nov 2014, 12:50

Trimmaren skrev:Så! varit hos polisen idag och fått papper osv.
Det är så att mitt gevär gav någon joule för mycket så kommer få böta för detta och geväret avverkas.

Men ang. ljuddämparen till luftgeväret.
Den är licensfri OM! den är till ett licensritt vapen.
Men nu va mitt vapen inte licensfritt och då blev ljuddämparen licensbelagd med enligt lag!.
Så där behöver vi inte diskutera mer, direkt från polisen själv.

Samt mitt kikarsikte och gevärsväska blir avverkade.

Men pumpen får jag tillbaka.

Min luftpistol beeman p17 som inte är brukbar skulle med förverkas för att dem kunde inte mäta upp något tryck på den tack vare den va sönder.
Så dem anser att den då kan vara licens belagd om den repareras.

Varför kikarsikte och väska blev licensbelagda var för att det är tillbehör till luftgeväret som är på licens då blir tillbehören det med automatiskt.
Men inte pumpen för den kan användas till andra gevär.
Siktet satt monterat så då räknas de som en del av geväret och väskan som geväret låg i räknas som en del till geväret.
MEN! mina packningar, avtryckare och diverse reparations saker till geväret blir inte licensbelagda konstigt nog.


Vad är detta för svammel? När jag skrotade ett krutgevär skruvade jag av allt icke licenspliktigt, kolv, sikten. Lämnade bara in låda, pipa och slutstycke. Plockade t.o.m ut allt ur slutstycket och lämnade bara slutstyckshuset.

Att ditt kikarsikte och väska skulle vara licenspliktiga är bara skitsnack. Antingen trollar du eller så har du råkat på en polis som är felinformerad...

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Följande användare vill tacka Martin för detta inlägg
Görgen (19 nov 2014, 14:50), TheFoes (19 nov 2014, 17:13)

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Trimmaren 19 nov 2014, 16:57

Martin:
Jag "trollar" inte :S dem sakerna blir avverkade med för att det räknas som licenspliktiga när de sitter på en licensbelagt gevär, samt att jag inte har licens.
Nej de är dem som testar vapnen som själva hade utlåtande om detta.
Användarvisningsbild
Trimmaren
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 13 mar 2011, 23:40
Ort: Söderåsen
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Deichenpoff 19 nov 2014, 17:09

om min kolsyrepistol inte har en tub isatt är den licensbelagd?.....
lite skrämmande änna.
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 28 okt 2012, 17:49
Ort: Tving
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Sniperace 19 nov 2014, 17:20

skrämmande om hur det förvanskas.
INgen av dessa anses vara licensbelagda, MEN rätten kan besluta om FÖRVERKANDE av all kringutrustning till det illegala som någon åker dit för.

EX när någon sände piratradio förverkades SÄNDAREN i första hand, sedan antenn, plus all utrustning som var kopplad till sändaren, dvs skivspelare, bandspelare förförstärkare och nätdelar, men det var enbart sändaren som förr var licenspliktig.

Inget underligt i detta. De följer bara svensk lag i vad som kan förverkas vid brott.
Så innehav av ett gevär som är licenspliktigt utan att ha detta är straffbart, och med stor sannolikhet har rätten kommit fram till att geväret har trimmats, och att det inte var i orginalskick.
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: Sv: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Frank69 19 nov 2014, 17:21

Martin skrev:Vad är detta för svammel? När jag skrotade ett krutgevär skruvade jag av allt icke licenspliktigt, kolv, sikten. Lämnade bara in låda, pipa och slutstycke. Plockade t.o.m ut allt ur slutstycket och lämnade bara slutstyckshuset. Att ditt kikarsikte och väska skulle vara licenspliktiga är bara skitsnack. Antingen trollar du eller så har du råkat på en polis som är felinformerad...


Man vet ju inte vad Polisen har för praxis när det gäller vapenbrott.
Delarna blir kanske inte licenspliktiga, men tillhör vapnet och beslagtas därför.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Deichenpoff 19 nov 2014, 17:25

uppenbarligen tänkte jag på pistolen.
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 28 okt 2012, 17:49
Ort: Tving
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav FX Maniac 19 nov 2014, 18:33

Trimmaren skrev:Så! varit hos polisen idag och fått papper osv.
Det är så att mitt gevär gav någon joule för mycket så kommer få böta för detta och geväret avverkas.

Men ang. ljuddämparen till luftgeväret.
Den är licensfri OM! den är till ett licensritt vapen.
Men nu va mitt vapen inte licensfritt och då blev ljuddämparen licensbelagd med enligt lag!.
Så där behöver vi inte diskutera mer, direkt från polisen själv.

Samt mitt kikarsikte och gevärsväska blir avverkade.

Men pumpen får jag tillbaka.

Min luftpistol beeman p17 som inte är brukbar skulle med förverkas för att dem kunde inte mäta upp något tryck på den tack vare den va sönder.
Så dem anser att den då kan vara licens belagd om den repareras.

Varför kikarsikte och väska blev licensbelagda var för att det är tillbehör till luftgeväret som är på licens då blir tillbehören det med automatiskt.
Men inte pumpen för den kan användas till andra gevär.
Siktet satt monterat så då räknas de som en del av geväret och väskan som geväret låg i räknas som en del till geväret.
MEN! mina packningar, avtryckare och diverse reparations saker till geväret blir inte licensbelagda konstigt nog.


Varför räknas inte pumpen som trimpryl när väskan gör? Kan inte väskan användas till andra gevär eller siktet?

Väskan låg väl i din lägenhet så den borde räknas som illegal vapenhall... :mrgreen:

Låter idiotiskt! :smt027

Ibland eller ofta, undrar jag vad fan polis och lagstiftare har innanför pannbenet?!
Användarvisningsbild
FX Maniac
 
Inlägg: 776
Blev medlem: 25 feb 2013, 21:31
Ort: Linköping
Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Trimmaren 19 nov 2014, 18:55

Jo för att pumpen kunde jag använda till andra luftgevär osv, men siktet va monterat på geväret och geväret låg i väskan då blev dessa licensbelagda.
För pumpen låg för sig själv...
Jag sa de med till poliserna, de va två st jag träffade och sa de att då borde pumpen med bli licensbelagd men så blev de ju inte tack vare den låg bredvid och inte med geväret i väskan som alla andra saker som dem skrev licensbelagt på.

Sen att jag blev anmäld med ang el-pistol.
Detta gör mig riktigt irriterad, ni vet sådana el-rack-flug-smällare?
Jag har eller ja hade ett sådant, som va knäckt och hade racket samt handtaget liggandes.
Tror fan att dem tog de för att ur handtaget så sticker de ut trådar där racket ska sitta där de knäcktes.
Så hade dem "testat" denna flugsmällan och den gav så pass att den räknas som el-vapen.
Så döms nu för detta.
Blev rätt arg och sa till dem att då räknas alla el-flug-smällor som el-vapen då ju.
Och dem nickade och svarade lite osäkert ja på frågan.
men endå säljs dem ute i affärer......
Förnekade skiten så väntar på papper ang rätten, då ska de bli hus i helvete :D
Användarvisningsbild
Trimmaren
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 13 mar 2011, 23:40
Ort: Söderåsen
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Etienne 19 nov 2014, 19:02

Trimmaren skrev:Så! varit hos polisen idag och fått papper osv.
Det är så att mitt gevär gav någon joule för mycket så kommer få böta för detta och geväret avverkas.

Vad uppmättes vapnet till? Jag antar att protokoll eller liknande finns bland de papper du fick?

Trimmaren skrev:Men ang. ljuddämparen till luftgeväret.
Den är licensfri OM! den är till ett licensritt vapen.
Men nu va mitt vapen inte licensfritt och då blev ljuddämparen licensbelagd med enligt lag!.
Så där behöver vi inte diskutera mer, direkt från polisen själv.

Nej, det är inte "enligt lag". För att du ska veta vad som gäller behöver du överklaga och få det hela prövat i rätten.
Annars accepterar du helt enkelt bara polisens bedömning.

Trimmaren skrev:Min luftpistol beeman p17 som inte är brukbar skulle med förverkas för att dem kunde inte mäta upp något tryck på den tack vare den va sönder.
Så dem anser att den då kan vara licens belagd om den repareras.

Vilket är helknas, eftersom den inte ens kan göra mer än cirka 3 joule i reparerat tillstånd.

... Ursäkta, men jag tycker fortfarande att det hela låter så knas att jag inte riktigt köper hela din beskrivning. Det känns verkligen som att vi saknar något.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Etienne 19 nov 2014, 19:03

Ladda gärna upp de papper du fick, givetvis med strukna personuppgifter om det känns olämpligt att lägga upp sånt.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Laredo 19 nov 2014, 19:16

Det förefaller som att Trimmarens story stämmer och att några här på forumet borde krypa till korset och göra avbön :lol: Polisens handlande och bedömningar är som de tolkat regler och lagar, inget är fel där innan en eventuell överklagan av beslutet behandlats i en högre rättsinstans som möjligen kan komma till en annan slutsats. Ingenting är egentligen helt säkert rätt eller fel innan det avgjorts i högsta rättsinstans och man fått ett prejudikat!
Senast redigerad av Laredo 19 nov 2014, 19:20, redigerad totalt 1 gång.
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Etienne 19 nov 2014, 19:20

Visst kanske historien stämmer till punkt och pricka, men det känns så extremt befängt på flera punkter att jag helt enkelt inte kan tänka mig att våra myndigheter skulle agera så inkompetent och bristfälligt.

Mycket kan givetvis gå snett eller fungera dåligt, men detta är ju löjligt...

Men som sagt, ladda gärna upp lite papper så kan vi kolla igenom dem och supporta lite.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
Martin (20 nov 2014, 12:01)

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Jazz 19 nov 2014, 19:32

Jag ber gärna om ursäkt, men för mig verkar hela affären för konstig. Men visst ibland är svenska myndighets personer knäppa. Se bara till det ned övriga vapen ärenden.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav börne 19 nov 2014, 19:33

Etienne skrev:Visst kanske historien stämmer till punkt och pricka, men det känns så extremt befängt på flera punkter att jag helt enkelt inte kan tänka mig att våra myndigheter skulle agera så inkompetent och bristfälligt.

Mycket kan givetvis gå snett eller fungera dåligt, men detta är ju löjligt...

Men som sagt, ladda gärna upp lite papper så kan vi kolla igenom dem och supporta lite.

Har inte läst allt, men att man skulle åka dit för innehav av el-pistol för att man har en sådan här hemma låter ju helt befängt :roll:

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

  • Sponsorer