LeopoldAtt man inte får en ballistiktabell att stämma med verkligheten kan bero på en rad saker som kan vara värda att kolla.
När man tittar på krutgevär så tänker jag på följande faktorer
#Sitter kikaren rakt?
#Trackar kikaren korrekt?
#Skjuter man kulan verkligen i den hastighet som man tror?
#har man lagt in rätt höjd för kikaren i programmet?
#Har du justerat programmet för rätt luftdensitet?
När det kommer till
BC så är det egentligen bara ett referensvärde hur kulans drag/mach kurva korrelerar gentemot en känd kulas drag/mach kurva. Detta genererar den så kallade formfaktorn. Korrelerar draget perfekt vid en viss ljudhastighet så ger detta formfaktorn 1 vid den ljudhastigheteten. och korrelerar bägge drag/mach kurvorna perfekt oavsett vilken ljudhastighet vi jämför vid så generar då en konstant formfaktor på 1. Det är sedan formfaktorn i kombination med dess vikt som generar
BC´t.
En kula som korrelerar perfekt skulle sålunda få ett konstant
BC oavsett hastighet.
Problemet som uppstår är när man försöker jämföra en luftgevärsdiabol och korrelera dess drag/mach hastighet med en standard flat base kula som används för G1
BC, man kommer få dålig korrelation vid de olika hastigheterna och sålunda ett
BC som varierar kraftigt vid olika hastigheter. När man då har en dålig model för att förutsäga verkligheten med så kommer modellen stämma illa, vilket blir fallet med Chairgun. För så vitt jag vet så finns det ingen referenskula för luftgevärskulor där den exakta draget vid en viss ljudhastighet är känd, hade man haft det så hade man fått formfaktorer som varierar lite vid olika ljudhastigheter och sålunda en bättre överensstämmelse med verkligheten. Så när det kommer till just
BC så kan de både stiga och minska vid olika ljudhastigheter på kulan. Det handlar helt om korrelationen vid en viss ljudhastighet.
Om man dock tittar på själva "draget" eller luftmotståndet så brukar det stiga exponentiellt när man går från underljudsfart upp till överljudsfart för att sedan avtaga långsamt ju mer ljudhastigheten ökar.
Jag orkar inte bry mig om detta och har helt valt att ignorera chairgun, och skjuter bara in mig på alla avstånd, dock så kan man ju leka med programmet i ren nyfikenhet
Detta är den underliggande anledningen till att jag ogillar tanken med att försöka estimera en anslagsenergi vid 4 meter genom att mäta hastigheten vid mynningen. För det finns inget program som kommer ge ett korrekt värde. som med alla matematiska estimeringsmodeller så gäller det gamla talesättet " shit in equals shit out "