Lättare att få licenser nu?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Lättare att få licenser nu?

Inläggav Callmenobody 22 apr 2014, 12:42

En principiellt viktig dom i Kammarrätten visar att polisen inte kan neka vapenlicens och hänvisa till Rikspolisstyrelsens allmänna råd för vapenhandläggare. Det saknas lagstöd för att neka målskyttelicens på en halvautomatisk studsare, anser Kammarrätten.

Den juridiska holmgången handlar konkret om ett vapen som normalt sett används för dynamiskt skytte med halvautomatisk studsare, en tävlingsgren inom IPSC-skyttet som Rikspolisstyrelsen (RPS) jobbar hårt för att stoppa.
I det här fallet ansökte en skytt om licens för en Colt AR-15 med kaliber 5,7x45.
Polisen försökte neka licens, bland annat med hänvisning till Högne-Rydheims vapenutredning, där RPS förgäves försökt få regeringen att nappa på ett förbud mot halvautomater.
Men det argumentet bet inte på Kammarrätten. En tävlingsskytt i Åtvidaberg skall ändå få licens på det halvautomatiska kulgeväret för målskytte, slår rätten fast.

Har inget lagstöd
Att neka licens bara för att inget av de stora godkända skytteförbunden har med skyttegrenen på sitt program har heller inget inte stöd i lag, slog Kammarrätten i Jönköping fast i en färsk dom (mål 774-13).
Även om skyttegrenen den sökande utövar, ”fritt gevär”, fört en tynande tillvaro sedan den försvann ur OS, är domen intressant på flera sätt.
Dels försökte polismyndigheten i Östergötland, med stöd från RPS, neka licensen med hänvisning inte till lag, förordning eller föreskrift, utan till RPS egna ”allmänna råd”.

Polisen hänvisade till utredning
Dels yrkade polisen på avslag med hänvisning till att Doris Högne-Rydheims vapenutredning föreslagit att halvautomatiska kulgevär för målskytte skulle förbjudas. Den delen av utredningen har regeringen för övrigt slopat i det kommande lagförslaget.
Båda delarna i polisens argumentation har underkänts.
När polismyndigheten förlorade i Förvaltningsdomstolen i Linköping överklagade de till Kammarrätten – och förlorade igen.

Principiellt viktig dom
Domen är principiellt viktig, både för jägare och målskyttar, eftersom den slår fast att polismyndigheten inte får neka licens med hänvisning till ”allmänna råd”.
Det går inte heller att hänvisa till önskemål i utredningar.

Att myndigheten måste ha lagstöd för sina beslut kan uppfattas som självklart. Men det är dock inte ovanligt att jägare och skyttar nekas licens med hänvisning till just ”allmänna råd”, snarare än till lagstiftning.
Polisen har inte överklagat till Högsta Förvaltningsdomstolen och domen har vunnit laga kraft.
När domen kom hade skytten väntat på i över 2,5 år på licensen och han väntar fortfarande på att den skall skrivas ut.


För att följa länken så måste du registera dig.




:Thumbupp: :Thumbupp: :smt021 :smt021
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Följande användare vill tacka Callmenobody för detta inlägg
Frank69 (24 apr 2014, 16:35)

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav Callmenobody 22 apr 2014, 12:44

Detta borde ju röra både vapen och ljuddämpare.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav hegge 22 apr 2014, 16:25

Det låter bra det.

Kan jag passa på att sno tråden lite? Jag ska söka licens på min HW95, jag har gått med i en jaktskytteklubb där de inte skjuter luftvapen. Men för att öva med krutbössor.

Jag hade tänkt söka målskyttelicens på HW:n och bifoga medlemsskapet i jaktskytteklubben. Spelar jägarexamen någon roll? Jag hade tänkt bifoga även den. Gäller i sthlm. Eller måste jag vara medlem i en klubb som specifikt sysslar med luft?
hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav soul 22 apr 2014, 16:44

hegge skrev:Det låter bra det.

Kan jag passa på att sno tråden lite? Jag ska söka licens på min HW95, jag har gått med i en jaktskytteklubb där de inte skjuter luftvapen. Men för att öva med krutbössor.

Jag hade tänkt söka målskyttelicens på HW:n och bifoga medlemsskapet i jaktskytteklubben. Spelar jägarexamen någon roll? Jag hade tänkt bifoga även den. Gäller i sthlm. Eller måste jag vara medlem i en klubb som specifikt sysslar med luft?

Skytteklubben måste ge dig ett aktivitetsintyg för att du ska kunna söka målskyttelicens på vapnet och de kommer de inte kunna göra om det inte målskjuts med luftvapen i klubben. Det är så jag har uppfattat reglerna iaf.

Det du kan göra är att skriva skyddsjakt som syfte i licensansökan men då kommer du behöva skicka med intyg från bönder/näringsidkare som vill ha användning av dina tjänster som skyddsjägare, du behöver ej vara medlem i någon skytteklubb för att vara skyddsjägare men såklart ha jägarexamen.

Vill du ej skyddsjaga så är det nog en luftskytteklubb som gäller.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav morgan2421 22 apr 2014, 17:10

soul skrev:
hegge skrev:Det låter bra det.

Kan jag passa på att sno tråden lite? Jag ska söka licens på min HW95, jag har gått med i en jaktskytteklubb där de inte skjuter luftvapen. Men för att öva med krutbössor.

Jag hade tänkt söka målskyttelicens på HW:n och bifoga medlemsskapet i jaktskytteklubben. Spelar jägarexamen någon roll? Jag hade tänkt bifoga även den. Gäller i sthlm. Eller måste jag vara medlem i en klubb som specifikt sysslar med luft?

Skytteklubben måste ge dig ett aktivitetsintyg för att du ska kunna söka målskyttelicens på vapnet och de kommer de inte kunna göra om det inte målskjuts med luftvapen i klubben. Det är så jag har uppfattat reglerna iaf.

Det du kan göra är att skriva skyddsjakt som syfte i licensansökan men då kommer du behöva skicka med intyg från bönder/näringsidkare som vill ha användning av dina tjänster som skyddsjägare, du behöver ej vara medlem i någon skytteklubb för att vara skyddsjägare men såklart ha jägarexamen.

Vill du ej skyddsjaga så är det nog en luftskytteklubb som gäller.


Det hjälper inte om klubben skjuter med 10j på 10 meter heller klubben måste bedriva den formen av skytte som du söker licenser för tex Ft
morgan2421
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 dec 2012, 16:43
Ort: Härryda
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 16 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Cometa Lynx-v10

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav Sniperace 22 apr 2014, 18:17

inte för att jag vet om det är vanligt, men jag vet två jägare som fått lic på luftgevär som träningsvapen för sitt jägarskytte, och på licensen står målskytte, dessa har inte sökt via skytteförening med föreningsintyg
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav hegge 22 apr 2014, 20:28

Ok, tack för svaren. Jag hade tänkt motivera licensen med övningsskytte för jakt. Blir till att kontakta vapenhandläggaren.
hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav Silwer 23 apr 2014, 02:22

Framför allt kolla med myndigheter där just DU bor, det skilljer våldsamt vad som anses giltigt, tyvärr.(du bor nog tyvärr i ett dåligt läge, S-holm och Uppland iaf har hårdast regler jag nånsin hört om för LV)

De borde lägga ner att det är fristående licnesmyndigheter i länen och köra en som bestämmer allt, som det är nu är det ett totalt fiasko utan dess like.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav Callmenobody 23 apr 2014, 05:20

hegge skrev:Ok, tack för svaren. Jag hade tänkt motivera licensen med övningsskytte för jakt. Blir till att kontakta vapenhandläggaren.


Med tanke på ovanstående artikel och dom hade jag helt enkelt sökt på "jakt" istället, då har du ju inga begränsningar på vapnets användningsområde. Söker du på mål/övnings-skytte så är det ju det enda du får ha det till.
Och en sak till, och detta är jag osäker på, men får man använda målskyttevapen på andra ställen än på bana?

Oavsett så hade jag sökt på jakt och har du inga hjälpsamma lantbrukare så hade jag sökt ändå och refererat till ovanstående dom när polisen kräver intyg, för intyg är just en sådan sak de inte har lagstöd att kräva.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav Silwer 23 apr 2014, 05:29

Det får man, dels fick många före klubbregeln tex jag ut lv licens för målskytte innan och det som gällde var avsedd plats ungefär inget mer.

Jo jag vet svårt tytt och inte särkilt bra ihopgift med de ändrade reglerna senare, men jag kan inet se att du inte skulle få använda dill målskyttelicensvapen på en mark du får var på och har vettig säkerhet.

Har man en jägarexamen kan man ju som sakt ignorera detta och fixa fram lite jobb för skyddsjakt att skicka med vid licensansökan som då blir för skyddsjakt, mne tydligen får ett sånt vapen även skjutas med i målskytte.

För många vore deta den enklaste eller kanske tom den enda möjliga utvägen (som för mig tex), jag saknar dock jägarexamen och drabbas av sömnsjuka när jag hör om det de envist ska läsa in under alla timmar, idel tråkigt nonsens utan betydelse i princip.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav Callmenobody 23 apr 2014, 06:01

Silwer skrev:Det får man, dels fick många före klubbregeln tex jag ut lv licens för målskytte innan och det som gällde var avsedd plats ungefär inget mer.

Jo jag vet svårt tytt och inte särkilt bra ihopgift med de ändrade reglerna senare, men jag kan inet se att du inte skulle få använda dill målskyttelicensvapen på en mark du får var på och har vettig säkerhet.

Har man en jägarexamen kan man ju som sakt ignorera detta och fixa fram lite jobb för skyddsjakt att skicka med vid licensansökan som då blir för skyddsjakt, mne tydligen får ett sånt vapen även skjutas med i målskytte.

För många vore deta den enklaste eller kanske tom den enda möjliga utvägen (som för mig tex), jag saknar dock jägarexamen och drabbas av sömnsjuka när jag hör om det de envist ska läsa in under alla timmar, idel tråkigt nonsens utan betydelse i princip.


Ok, jag var som sagt osäker på det där med målskyttevapen.

Ja, jägarexamen är ju att föredra när det kommer till vapen och söker du på jakt så får du ju den på jakt och har då inga begränsningar så som jag ser det.

Ang din sömnsjuka Silwer så tycker jag nog du ska testa om du får möjlighet till det. Du om någon håller ju på så mycket med luftvapen så en licens eller två hade ju säkert passat som handen i handsken och tro det eller ej så är jägarexamen väldigt intressant. Visst kommer det några sega avsnitt så som ballistik och lite annat men till stor del så är kursen väldigt intressant och rolig. :thumbupp:
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Följande användare vill tacka Callmenobody för detta inlägg
Baccus (23 apr 2014, 07:39)

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav soul 23 apr 2014, 15:28

Callmenobody skrev:
hegge skrev:Ok, tack för svaren. Jag hade tänkt motivera licensen med övningsskytte för jakt. Blir till att kontakta vapenhandläggaren.


Med tanke på ovanstående artikel och dom hade jag helt enkelt sökt på "jakt" istället, då har du ju inga begränsningar på vapnets användningsområde. Söker du på mål/övnings-skytte så är det ju det enda du får ha det till.
Och en sak till, och detta är jag osäker på, men får man använda målskyttevapen på andra ställen än på bana?

Oavsett så hade jag sökt på jakt och har du inga hjälpsamma lantbrukare så hade jag sökt ändå och refererat till ovanstående dom när polisen kräver intyg, för intyg är just en sådan sak de inte har lagstöd att kräva.

Problemet är att en sådan luftbössa inte når upp till de 150joule som krävs för klass 4 jakt så man får således endast skyddsjaga med den. Har man bössan på skyddsjakt så får man även tävla med den, men som du säger så får man inte jaga med en målskyttebössa.
Har du markägarens tillstånd så får du skjuta där oavsett om det är ett jaktvapen eller målskyttevapen, du får dock ej skjuta på djur med målskyttevapnet.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav hegge 23 apr 2014, 15:29

Ballistiken var ju bland det roligaste :P det var värre med ekologiavsnitten :-P

Jag var i kontakt med vapenhandläggaren idag. Målskyttelicens sa hon att jag inte kunde få eftersom skjutklubben inte hade luft på programmet.

Satt och läste innantill i bla naturvårdsverketsföreskrifter. Sa att möjligen skyddsjakt om geväret hade minst 180mps och expanderande kula, det var mycket viktigt med expanderande kula.

Kunde inte ge något direkt konkret så jag fick numret till chefen som är tillbaka imorgon. Så jag ska kolla upp det närmare då.

Blev bara irriterad när hon satt och läste innantill :? Men det verkar som att jakt då är enda möjligheten.

Sjukt tacksam callmenobody att du postade domen från kammarrätten :smt020

Tack för era svar allesammans! :)
hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Re: Sv: Lättare att få licenser nu?

Inläggav Callmenobody 23 apr 2014, 20:07

soul skrev:
Callmenobody skrev:
hegge skrev:Ok, tack för svaren. Jag hade tänkt motivera licensen med övningsskytte för jakt. Blir till att kontakta vapenhandläggaren.


Med tanke på ovanstående artikel och dom hade jag helt enkelt sökt på "jakt" istället, då har du ju inga begränsningar på vapnets användningsområde. Söker du på mål/övnings-skytte så är det ju det enda du får ha det till.
Och en sak till, och detta är jag osäker på, men får man använda målskyttevapen på andra ställen än på bana?

Oavsett så hade jag sökt på jakt och har du inga hjälpsamma lantbrukare så hade jag sökt ändå och refererat till ovanstående dom när polisen kräver intyg, för intyg är just en sådan sak de inte har lagstöd att kräva.

Problemet är att en sådan luftbössa inte når upp till de 150joule som krävs för klass 4 jakt så man får således endast skyddsjaga med den. Har man bössan på skyddsjakt så får man även tävla med den, men som du säger så får man inte jaga med en målskyttebössa.
Har du markägarens tillstånd så får du skjuta där oavsett om det är ett jaktvapen eller målskyttevapen, du får dock ej skjuta på djur med målskyttevapnet.

Nästan rätt. Du behöver inte komma upp i klass 4 för att söka den på jakt. Jakt är syftet och skyddsjakt är en form av jakt. Du skriver ju inte "älgjakt" som anledning på din klass 1 bössa eller hur?

Det är för övrigt det som står på båda mina luftgevärslicenser. "jakt".

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav soul 23 apr 2014, 21:01

Så man skriver jakt som syfte alltså? Vad skriver polisen sen på licensen då där det står klass 1, klass 4 osv på mina licenser?

Har man då tagit upp en av de 6 tillgängliga platserna i vapengarderoben med luftgeväret?
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav Callmenobody 24 apr 2014, 06:19

soul skrev:Så man skriver jakt som syfte alltså? Vad skriver polisen sen på licensen då där det står klass 1, klass 4 osv på mina licenser?

Har man då tagit upp en av de 6 tillgängliga platserna i vapengarderoben med luftgeväret?


Syfte är jakt (jag lade visst till lite) och de skriver inget på klass. Den tar även en plats i garderoben på detta sättet men du slipper eventuella begränsningar på tid och plats som andra har fått och det är "för evigt".

Min censurerade ansökan:
För att följa länken så måste du registera dig.



Resultatet:
För att följa länken så måste du registera dig.

Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Följande användare vill tacka Callmenobody för detta inlägg
soul (24 apr 2014, 15:42)

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav Frank69 24 apr 2014, 16:39

Callmenobody skrev:
En principiellt viktig dom i Kammarrätten visar att polisen inte kan neka vapenlicens
:Thumbupp: :Thumbupp: :smt021 :smt021


Äntligen har ett sådant utfall kommit! :Thumbupp:
Är ju bedrövligt som Polisen i vissa distrikt har satt sig över Svensk lag.
Vore ju som att Transportstyrelsen skulle neka att skriva ut körkort för de tycker det finns för många fordon på vägarna...
Hoppas alla handlare som har legat ute med vapnen i månader vis slipper detta nu. :thumbupp:
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav Silwer 25 apr 2014, 07:37

Dock får man dra det till domstol då mao, jag är ju en sån som blivit nekad om och om igen utan att de egentligen följer lagen.
De bara kör en intern princip så att det blir omöjligt at få målskyttelicens pga att inga klubbar ligger lokalt nog enligt deras mening, på andra håll ser man folk 50 mil från föreningen som får ut licens liksom.

Det blir ett moment 22 nästan.

Jag tror inte de följer detta per automatik utan det blir nog förbannat traggligt att genomföra, de vill av nån outgrundlig anledning inte skriva ut licenser just för luftvapen till myndiga ostraffade personer.

Kolla vilket bus det är som håller på med luftvapen och förstör, ja det är snorungar utan minsta intresse i hobbyn och med licensfria CO2 vapen, har inte den polletten trillat ner ännu käns det som..
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav hegge 26 apr 2014, 10:27

Om vi antar att jag får jaktlicens på HW:n, då tar den en plats i vapenskåpet. Sedan i framtiden köper jag och ärver ett antal krutbössor så jag kommer upp i max antal. Är det en massa krångel att få luftgeväret avlicensierat? Det verkar som att det går om man har intyg från nån vapentektiker.

Jag väntar på licens på en 22LR, det rör sig om 5-6mån väntetid tydligen här i sthlm. I påsk var jag hemma i Västerås där jag kommer ifrån. En släkting sa att man kunde få sin licens på dagen om man gick ner och pratade med dem. V-ås ligger 10mil bort. Hade jag bott kvar hade jag redan ha fått bössan för länge sedan :thumbner:

Dästa idén känns nästan som att stoppa i ett vortek och sedan sköta pangandet snyggt och skita i licens
hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav Silwer 26 apr 2014, 13:45

Beror på VAR du bor åter igen.

Omöjligt i Uppland och Stockholm men möjligt på andra ställen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav Frank69 26 apr 2014, 14:14

hegge skrev:Dästa idén känns nästan som att stoppa i ett vortek och sedan sköta pangandet snyggt och skita i licens


Eller så är du rädd om dina övriga licenser och låter HW´n vara i sub 10J.
Anpassa skyttet efter 10j, så fungerar det helt utmärkt som ett träningsvapen. :thumbupp:
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Lättare att få licenser nu?

Inläggav hegge 26 apr 2014, 16:11

Ja jo du har helt rätt. När man har lugnat ner sig lite så tänker man bättre och blir smartare :-P
hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer