Land of the free!?

Här är det forumlekar som gäller

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Land of the free!?

Inläggav BSven 17 jun 2017, 18:44

Jag kikade på några avsnitt av en serie på animal planet som heter "Rugged justice" som följer fish and wildlife-poliser i staten Washington. Jag blev nyfiken och började titta på "Lone star law" som är motsvarigheten i Texas.
Jag trodde att åtminstone Texas var fritt vad gäller vapen, jakt och fiske men vad jag hittills förstått så är det ex. krav på någon form av jägarexamen, olika licenser, tillstånd mm för att få jaga eller fiska, begränsningar på antal patroner, blyhagelförbud, förarbevis för vattenskoter och den som är dömd för ett brott får inte ens ta i ett vapen för resten av sitt liv. Detta tillsammans med det faktum att man har poliskårer vars uppgift är att sköta djur/vilt/fisk/miljö-frågor ger en annan bild av av både deras samhälle men även av vårt.
Ligger vi före eller efter?
Användarvisningsbild
BSven
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 jun 2017, 12:18
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Land of the free!?

Inläggav Colaburken 17 jun 2017, 18:58

BSven skrev:Jag kikade på några avsnitt av en serie på animal planet som heter "Rugged justice" som följer fish and wildlife-poliser i staten Washington. Jag blev nyfiken och började titta på "Lone star law" som är motsvarigheten i Texas.
Jag trodde att åtminstone Texas var fritt vad gäller vapen, jakt och fiske men vad jag hittills förstått så är det ex. krav på någon form av jägarexamen, olika licenser, tillstånd mm för att få jaga eller fiska, begränsningar på antal patroner, blyhagelförbud, förarbevis för vattenskoter och den som är dömd för ett brott får inte ens ta i ett vapen för resten av sitt liv. Detta tillsammans med det faktum att man har poliskårer vars uppgift är att sköta djur/vilt/fisk/miljö-frågor ger en annan bild av av både deras samhälle men även av vårt.
Ligger vi före eller efter?

ofta finns gräns för magasinstorlek på hagel 2+1 och ofta 10 eller 5 på kula osv dom har ofta så kallad bag limit vilket gäller på fågel ofta typ du får max skjuta 3 duvor en dag på rådjur har man ofta tags som delas ut/köps som man måste märka alla rådjur man skjuter med blir som ett system för att minska tjuvskyttet sen är det nog som jakt på svenska statens mark att det är så att man betalar för ett tillstånd att jaga på marken tror det gäller på så kallat public land alltså ej privat mark vet inte hur det ser ut med bolags mark kan lägga till att i sverige har skogsbolagen jakträtt på sin egen mark.
i sverige har markägaren jakträtt om det inte är statens mark då kan man betala för att jaga på den sen ska allt skjutet vilt rapporteras. man har ett kvotsystem på vissa vilt som lo, björn, varg och älg möjligtvis några fler där mark får en kvot typ 5 älgar osv sen kan staten avbryta jakten tidigt på typ rådjur om dom fått in för många rapporter om fällda rådjur alltså det dom tycker är nog för att kontrollera stammen sen har vi blyförbud vid jakt i myrmark eller vatten för att inte förgifta vattnet vet inte om det bara är för hagel men är ganska säker på det. sen sist men inte minns ska man lösa svenskt jaktkort varje år i sverige för att få jaga och det finns en fällavgift vilket betyder att man ska betala naturvårdsverket tror jag för vissa vilt
Colaburken
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 13 jan 2014, 17:13
Ort: Gävle
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Re: Land of the free!?

Inläggav BSven 17 jun 2017, 19:14

Jo, jag har själv jagat i många år. Min fråga om vi ligger före eller efter var mer filosofisk. Vi klagar ofta på att det är så mycket regler och förbud och man får inte göra som man vill även om man är markägare etc. men det land (delstat) som framhålls som frihetens högborg på jorden har både fler begränsningar och större hänsynstagande än vad vi har i många fall.
Användarvisningsbild
BSven
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 jun 2017, 12:18
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg


Återgå till Forum lekar & Forum fun

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer