Vad är detta?

Här är det forumlekar som gäller

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vad är detta?

Inläggav börne 30 sep 2014, 21:32

Är det nåt skolarbete din son sysslar med då eftersom du hjälpte honom? Är glad farsan hjälpte mig att bygga lådbilar istället, för hade han börjat tälja till såna här skyltar hade jag bytt farsa :-)

Inget illa ment nu... men sånt här är inget jag är så intresserad av bara.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vad är detta?

Inläggav stoorn 30 sep 2014, 21:32

Äh jag trodde jag hade nåt på gång. Om man läser de två första som 11100100 och 01011010 så får man 228 och 90 vilket kan tolkas som thorium-228 men det var visst fel då... Hittade ingen vettig fortsättning heller. Thorium borde inte finnas så mycket av i tjernobyl.
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Vad är detta?

Inläggav Silwer 30 sep 2014, 21:38

Jag fattade heller inte vad jag fick fram så du är inte ensam om det där:-)

Jag insåg att informationen var väldigt knapphändig men trodde den översta var en sorts "nyckel" då jag som du inte begrep vad fan det var för nonsenssiffror hahaha.

Thoriumet är bara för att de är ofarligt att ha så där och för tidsmätningen i övrigt är det inget annat just här i farlighet, ET kan mäta tiden bara genom att mäta strålningen från pluppen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vad är detta?

Inläggav Leopold 30 sep 2014, 21:38

Men då förutsätter ju avkodningen just att alieneserna känner till periodiska systemet eller hur? Det är ju principerna bakom hur grundämnena är uppbyggda som du beskrev och vilken "siffra" som representerar protoner resp neutroner bör vara enkelt att testa sig fram till om man nu vet att det är Thorium i knappen. Och om man ska läsa av binärvikterna nerifrån eller uppifrån lär ju också luskas ut ganska snabbt.

Visst kan jag tycka att det ser logiskt ut att ge exemplet som står ut litet ovanför och sedan tillämpa det på resten av elementen som representeras nedanför. Men fortfarande är det ganska mager information.

Står såvitt jag kan se inget om vilka mängder vi pratar om och meddelandet är inte direkt läsbart av de som vi måste skydda i första hand: oss själva och kommande generationer, ungar som springer omkring och leker Urban exploration osv.

Säkert en vettig skylt på längre sikt men måste kompletteras med skyltar riktade till vanligt folk, tydliga symboler, kraftiga lås och taggtråd etc.

Kul projekt i vilket fall och det väcker verkligen en massa frågor om vad vår generation sysslar med egentligen... samtidigt vad har vi att välja på?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vad är detta?

Inläggav Micke 30 sep 2014, 21:41

Stoorn. Jäpp, det var nära. Hade du kollat på punkterna längst ner hade du sett nollnivån och kommit fram till 230. Vi tyckte det var logiskt att lägga nollnivån på samma nivå som de stora punkterna som indikerar ämne.

Lite värre än skolarbete faktiskt. För att följa länken så måste du registera dig.



Så detta är sonens bidrag. Jag vill gärna se vad andra kommer upp med.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Vad är detta?

Inläggav Silwer 30 sep 2014, 21:46

Jo men sammansättning av atomen i ett grundämne bör vara smama överallt Leo.

Att infon var knapphändig begrep vi nog alla.

Personligen är jag emot att gräva ner eländet och det har tom redan upptäkts problem med de kopparkapslar som så minsann var ofelbara, så mycket kan hända på 100 år bara i utveckling och då är det bättre om det går att komma åt lätt.

Vi får tänka på att inte långt från där denna skylt ska vara står det betongbunkrarna med kärnavfall och elände på backen bara som ryssarna har så öppet.

Jag får ibland känslan att Sverige vill vara så jävla duktiga som att man får en stjärna i himlen av det, jag menar sett till hur tom en närliggande platser ser ut.

Men det är väl en diskussion för sig iofs, själva skylten är ju smart för det den är, men givetvis lämnar det inget annat svar för figuren framför den.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vad är detta?

Inläggav börne 30 sep 2014, 21:46

Micke skrev:Lite värre än skolarbete faktiskt. För att följa länken så måste du registera dig.


Aha... kul & lite annorlunda bidrag skulle jag tro. Men det är ännu en grej jag inte är så intresserad av, konst alltså :)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vad är detta?

Inläggav Silwer 30 sep 2014, 21:48

Börne sant där tog intresset slut hahaha, jag är för analytisk så skylten är intressantare än konst:-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vad är detta?

Inläggav bjosse 30 sep 2014, 21:50

Jag tycker att detta var rätt kul. Att klura ut det är ju förstås mer eller mindre omöjligt, men det blir något mera begripligt med lite "reverse engineering".

Haken är möjligen att vi har troligen i ett större sammanhang en väldigt begränsad förståelse och insikt av såväl matematik som fysik, och detta kan då te sig som fullständigt obegripligt barnklotter för den civilisation som väl tar sig hit. Atom kommer från grekiskan och betyder odelbar. När jag gick i skola för några hundra år sedan så fick jag lära mig att den var inte odelbar utan bestod av tre (!) minsta kärnpartiklar, varav en saknade i princip vikt. Fråga Higgs hur rätt det var...

Jag uppskattade i vart fall detta även om jag inte knäckte det. Men jag har lärt mig lite mer. Och hade jag inte gillat detta hade jag inte läst det alls. Så gärna mer sådant här, åtminstone kommer jag att följa det för att lära mig något :smt022
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Vad är detta?

Inläggav Micke 30 sep 2014, 21:55

Leopold,

Vi grunnade ett tag på det där med vilka mängder av de olika ämnena som var bakom dörren, men det gick inget vidare. Alieneser I framtiden kan ju knappast veta att det funnits en platinaklump I en stad som hette Paris och som råkade var ett kilo.
Det finns liksom inga bra referenser. Det enda är den enskilda atomen, och ska man sedan relatera det till tusentals ton blir det rent sanslösa binära tal på kanske 40 positioner.
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Vad är detta?

Inläggav Silwer 30 sep 2014, 21:55

Jo men även om vi inte känner till alla "vetenskap" så finns det rent universiella sanningar som stämmer för alla i vårt universum, det ändrar sig ju inte hur som helst som religion tex som är sanslöst dåligt som trosystem.

Så en atomkäna kommer för dem var uppbygd på samma sätt som vi vet även om de nu vet ännu mindre partiklar i den då det ju verkar som att det alltid finns nåt mindre, varenda atom är ju som säg ett solsystem, så vi är ju absolut rätt ute hur än kort vi kommit på vägen.

Inget är ju övernaturligt, vore det så föll alltihop direkt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vad är detta?

Inläggav Silwer 30 sep 2014, 22:00

Micke skrev:Leopold,

Vi grunnade ett tag på det där med vilka mängder av de olika ämnena som var bakom dörren, men det gick inget vidare. Alieneser I framtiden kan ju knappast veta att det funnits en platinaklump I en stad som hette Paris och som råkade var ett kilo.
Det finns liksom inga bra referenser. Det enda är den enskilda atomen, och ska man sedan relatera det till tusentals ton blir det rent sanslösa binära tal på kanske 40 positioner.


Sant binära systemet blir bara hanterbart för lägre värden i skrift, hade ni behövt beskriva mängder mm hade ni fått använda ett annat system och jag förstår svårigheten där med at göra det begripligt alls.
Jag menar dels välja ett grundämne som finns överallt och så hålla på med hur många atomer av det som sätter en viss vikt som sen ska användas för de andra.

Man får som sagt tyvärr anta att kan de komma hit så kan de också mäta sånt här själva, kanske blir då skylten helt meningslös förutom tidsmätaren, men jag tycker det var riktigt smart då det inte blir så STORT
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vad är detta?

Inläggav Leopold 30 sep 2014, 22:07

Micke skrev:Leopold,

Vi grunnade ett tag på det där med vilka mängder av de olika ämnena som var bakom dörren, men det gick inget vidare. Alieneser I framtiden kan ju knappast veta att det funnits en platinaklump I en stad som hette Paris och som råkade var ett kilo.
Det finns liksom inga bra referenser. Det enda är den enskilda atomen, och ska man sedan relatera det till tusentals ton blir det rent sanslösa binära tal på kanske 40 positioner.


Det var precis detta jag menade med hur svårt det är att överföra betydelser utan gemensamma referensramar och betydelsesystem. Det är i princip omöjligt och det var därför både ni och jag landade i en av de "universella konstanterna" i vår del av universum, det vi känner till om materiens beskaffenhet som representeras bla i periodiska systemets uppbyggnad. Vet man något om vad vi vet idag om materia kan man avkoda det skylten berättar.

Att ange tid via ett radioaktivt ämne är smart, enda är att det bygger på en känd halt av aktuell radioisotop från början. Kanske kan man raffinera fram en knapp av i stort sett rent Thorium 230 och hoppas på att alieneserna fattar att detta representerar försegligsdatum.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vad är detta?

Inläggav Micke 30 sep 2014, 22:30

Man måste liksom förutsätta två saker: Om det är några människor eller vad det nu är i framtiden har de inte tappat den kunskap vi idag har. Kanske är den felaktig, men då vet dessa varelser detta. Det andra är att om det kommer hit utomjordingar har de sannolikt inte kommit hit I en roddbåt, och borde alltså ha den teknologi det behövs för att kunna tyda skylten.

Men Thorium är ett problem. Det var liksom det ämne med lämpligast halveringstid vi hittade, och var en alfastrålare. Men det kan vara så att det bryts ner alldeles för fort och oxideras till thoriumoxid, och det finns både bättre isotoper och ämnen. Men det är själva konceptet skylten bygger på som deltar i "konsttävlingen", även om jag tillstår att det inte är mycket ögonfägnande konst.

Men bara på detta forum tyckte ju många att det var något konstigt. Konst eller konstigt...välj själv.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Vad är detta?

Inläggav Leopold 30 sep 2014, 22:42

Jag tyckte det var ett mycket vackert och samtidigt sorgligt tankeväckande verk ni framställde. Estetiskt vackert tycker jag absolut och bokstavligen tidlöst... men väcker djupt moraliska frågor i vägvalen vi och resten av mänskligheten gjort.

Det är inte lätt att säga vad det finns för alternativ som kunde valts och som kan väljas i en nära framtid.

Det är ett sant dilemma som representeras i er informationsskylt till framtida utforskare av vår planet. Mångtydig och flerbottnad som bra konst ska vara :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vad är detta?

Inläggav Silwer 30 sep 2014, 22:47

Jo vi kan väldigt lätt genom att samhället havererar hamna på en förvetenskaplig nivå på bar några generationer, tyvärr är det så.

De flesta av oss använder väldigt komplicerade apparater men vi vet inte hur de är bygda, de som vet detta kan var rena teoretiker som snart är döda, och utan möjlighet att tillverka saker då det inte längre görs av var man idag så är vi strandade, snart kan inte folk läsa, snart finns inget att läsa kvar det är borta eller de apparater som drev det är trasiga och vi kan inte bygga nya.

Men nr2 ET som kommer hit är mer avancerade än vi är idag så de kan högst troligt dechiffrera skylten och jag tycker det räcker som mål här.

Det är väl möjligt att Thoriumet sönderfallit helt ja, allt går att tänka igenom igen och ighen, och som nån skrev uppdateras, det här är ju för den här "tävlingen".

Micke det var kul tycker jag och det är nåt "vettigt" i det, alla ser det säkert inte så men du satte då iaf griller i huvet på en hel del på forumet kan jag meddela även om inte alla skrev nåt just i tråden, det är ju gott nog:-)

Lycka till med det hela iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vad är detta?

Inläggav Micke 30 sep 2014, 23:05

Tack Leopold och Silwer! Sonen och jag såg det mest som en utmaning eller en problemställning.

Men enligt SKB är slutförvaret radioaktivt i runt 100.000 år, en ganska relative tid eftersom vi snackar om halveringstider och nedbrytningsprodukter. Det är en tidsrymd långt bortom all förståelse. Det äldsta vi känner till är mindre 10.000 år gammalt, och vi har inte en susning om vad som då begav sig och vi får gissa vilt när det gäller symboler och skrivspråk. Nu snackar vi om 10 gånger den tiden, och det var därför jag drog in utomjordingar vilket det mycket väl kan vara som ställs inför problemet.

Hela logiken i skylten bygger alltså på att ett hål betyder ett och ingen borrning betyder noll. Det finns inget som sager att ett ser ut som "1" resp noll är "0". Ett borrat hål är en naturlig etta men oborrat en nolla. Resten är grundkunskap om grundämnen och deras isotoper.

Så tack för de vänliga orden, även om jag inte ser konstverket som konst utan en så logisk informationstavla jag och sonen kunde komma på.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Vad är detta?

Inläggav Silwer 30 sep 2014, 23:14

Jo jag tog ju fel på att basen i det binära systemet är 2 och därför tyckte det var logiskt med 1 hål=0a och 2hål=1a

Jag tänkte inte riktigt på att man kunde se det på ditt vis.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vad är detta?

Inläggav karlssson 01 okt 2014, 05:35

Snart ringer NASA.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Vad är detta?

Inläggav sfe 01 okt 2014, 06:23

Länka gärna i den här tråden till de andra bidragen i tävlingen, om de nu läggs ut öppet.
Idén var ganska kul tycker jag, även om jag inte förstod just den här.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Föregående

Återgå till Forum lekar & Forum fun

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer