Diana 25 demontering/montering

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diana 25 demontering/montering

Inläggav stoorn 15 sep 2012, 21:38

Äntligen en ledig dag :) Nybliven med mitt första egna fjädergevär letade jag en guide för att, på inrådan av Norris http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=34&t=9505, plocka isär och smörja upp geväret. Ingen guide stod att finna! Jaha, då var det bara att sätta igång att skruva och gissa sig fram. Skruva är jag van. Fjädergevär är jag ovan. Mitt i arbetet kom jag på att man skulle kunna dokumentera lite också, kanske till nytta för andra. Så, här kommer några bilder som visar hur det gick. Tyvärr hade jag nästan plockat ner hela geväret när jag började fota...

Den första bilden togs kl. 12:22 och den sista kl. 17:28.

Sprängskiss på Diana 25 (tidig modell?, ej Diana 25D)
För att följa länken så måste du registera dig.



DEMONTERING

Att demontera ett Diana 25 är enkelt. Man börjar med att skruva loss alla skruvar man ser. Det enda som kan flyga iväg är låsklacken som sitter under laddhålet i pipan så det kan vara bra att avlasta den när man lossar den lilla skruven (trycka klacken mot ett bord till exempel).

För att följa länken så måste du registera dig.



När man lossat alla skruvar man ser har man själva "motorblocket" kvar.

För att följa länken så måste du registera dig.



Här kommer det enda momentet där man får akta sig lite. Cylindern (nr 16 på sprängskissen) tar upp fjäderns (14) grundspänning och sitter med de två sprintarna 18/5 och 17. Om man slår ur sprintarna med våld kan cylindern flyga iväg men god fart. Tar man istället en skruvtving och klämmer lite lagon på cylindern så avlastas sprintarna och ramlar ut utan behov av minsta våld. Man behöver inte ta bort avtryckarfjädern (18/4) innan.

För att följa länken så måste du registera dig.



När man lättar på skruvtvingen sträcker fjädern (14) ut sig och cylindern kommer ut.

För att följa länken så måste du registera dig.



När allt är isärplockat kan man göra en sprängskiss IRL.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det ska gå att ta ut en sprint från 13/7 också, men den satt fast. (Vad har den för funktion?)

Närbilder...

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.




RENGÖRING

Alla smådelar åkte ner i en bytta med 5-56 och motorolja. Jag gnuggade dem med en tandborste, hällde av den smutsiga oljan, hällde i ny olja tvättade en gång till o.s.v. tre (?) gånger.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Rent!

För att följa länken så måste du registera dig.



Läderpackningen var stenhård och fick simma i motorolja ett par timmar. Då mjuknade den och släppte ifrån sig brickan 13/4.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Tvättning av "motorblocket" med en flaskborste.

För att följa länken så måste du registera dig.



Rent!

För att följa länken så måste du registera dig.



Rengjort och klart för montering.

För att följa länken så måste du registera dig.




MONTERING

Motering av pistongpackning.

För att följa länken så måste du registera dig.



Infetting av "motorblocket" med strumpa och träpinne. Jag använde vanligt kullagerfett av bra kvalitet. Dålig bild...

För att följa länken så måste du registera dig.



Cylindern åker in.

För att följa länken så måste du registera dig.



Komprimering av fjädern.

För att följa länken så måste du registera dig.



Inpassning av hål.

För att följa länken så måste du registera dig.



Alla bitar på plats. Avtryckaren sitter i den främre sprinten (18/5). Inget våld :)

För att följa länken så måste du registera dig.



Lossa tvingen. Sätt in avtryckarfjädern. Lite våld :oops:

För att följa länken så måste du registera dig.



"Motorblock" klart.

För att följa länken så måste du registera dig.



Motering av låsklack.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Pippackning på plats.

För att följa länken så måste du registera dig.



Montering av pipa. Jag saknar de två o-ringarna (1/6). [Redigerat 20121108: Inte o-ringar. Pipledsshims ska det visst vara. De är till för att leden inte ska nypa när man drar åt pipledsskruven.] [Redigerat 20130213: Nu har jag testat shims som ska passa till D25 och sett att de är alldeles för stora. Har även testat shims som passar till D23 med tanken att den här bössan har råkat få D23-spår. De passade nästan men är också lite för stora. Jag får tydligen klara mig utan shims och det har gått bra hittills.]

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Montering av bygel.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Mekaniken klar.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det närmar sig provskjutning.

För att följa länken så måste du registera dig.



Siktet var glappt så det knackade jag loss och passade till. Tuschpenna, provning, inslipning, tuschpenna, provning, inslipning, tuchpenna, provning, insl... Någon timme senare vaknade jag upp ur koncentrationen och insåg att jag glömt fota proceduren. Men siktet blev kanon :)

Några närbilder.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Finväder. Det var på tiden!

För att följa länken så måste du registera dig.



Geväret dieslade rätt så rejält de första skotten. Det luktade bränd motorolja i garaget :) Prestandan då? Bössan känns mycket trevligare att skjuta med nu. Den hoppar mindre när man trycker av, och att siktet inte är glappt gör gott för psyket...

Imorgon åker jag till förrådet och hämtar kronografen om vädret tillåter. Oj, klockan är 22:23. Nu är det tolv timmar sedan jag började skruva isär geväret. Dags för paus.

:smt020

EDIT:
Bra väder dagen efter. Hämtade kronografen (Combro cb625 mkII) och sköt en tioskottsserie. Resultatet var inte helt imponerande...

120 m/s
112 m/s
130 m/s
130 m/s
140 m/s
127 m/s
126 m/s
120 m/s
144 m/s
128 m/s

Låg hastighet och stor spridning tycker jag, men jag har i och för sig ingen erfarenhet av att mäta fjägergevär. Kanske blir spridningen mindre efter att man skjutit några hundra skott? Det luktar fortfarande bränd olja när man skjuter.
Jag är ändå nöjd med uppsmörjningen. Geväret hoppar mindre och det känns och låter jämnare när man spänner det.

Stocken ska få sig en omgång senare i vinter är det tänkt. Kanske att lacken åker av och det blir oljad stock istället. Angående hastighetsspridningen får jag väl byta packningar till något modernare om det inte går till sig :)

EDIT 20120923
Nu har det gått några hundra skott i bössan så jag tyckte det var dags att göra en kronoskjutning igen. Dagens resultat:

99 m/s
112 m/s
105 m/s
112 m/s
111 m/s
107 m/s
92 m/s
104 m/s
121 m/s
117 m/s

Fortfarande stor spridning men geväret funkar bra att skjuta med. Låg fart är perfekt för ändamålet.

EDIT 20121031
Träffade Daniel förra helgen och fick prova annan ammo till geväret. Provserierna ovanför var skjutna med Nordmarks dogg match. Nu fick jag prova meisterkugeln och JSB exact rs. Meisterkugeln gick lika illa som dogg match. JSB gick kanon! :) Jag beställde två burkar på Staffans vapen och gjorde en provskjutning i kronografen:

149 m/s
148 m/s
144 m/s
149 m/s
147 m/s
145 m/s
144 m/s
147 m/s
144 m/s

Viss skillnad mot tidigre serier! Dogg match åker in i skamvrån. :thumbner: Jämfört med JSB är de usla. De har kanter kvar efter tillverkningen och är olika stora; några ramlar in pipan av sig själva medan några är tröga att trycka in.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



EDIT 20130600
Efter att en av mina D23:or blev mjuk och fin i gången när jag bytte packning och fjäder så köpte jag en reparationssats och bytte packning och fjäder på min D25. Fjädern såg lång ut så jag kapade den en aning. Nu gick bössan 165 m/s med JSB exact RS och blev sprättigare. Inte bra.
Nu har jag just limmat in ett litet mässingsrör i transferporten för att se om bössan blir mjukare i gången. Porten är 4 mm i diameter. Röret gjorde jag 4x16 mm och det nya hålet 2,3 mm. Cyanoatrylatlimmet härdar för tillfället. Spännande :)

Nu har jag testat i kronograf:

151 m/s
151 m/s
150 m/s
149 m/s

Det blev lägre hastighet och mjukare gång. Det passar ändamålet bra.
Senast redigerad av stoorn 09 jun 2013, 20:42, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Följande användare vill tacka stoorn för detta inlägg
G0LI4T (16 sep 2012, 01:16), Daniel (16 sep 2012, 16:29), zpiff (16 sep 2012, 17:21), Kosher (24 nov 2015, 10:03)

Re: Diana 25 demontering/montering

Inläggav 1qaz1qaz 15 sep 2012, 22:28

Fina bilder :)
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Diana 25 demontering/montering

Inläggav Patrik 16 sep 2012, 16:02

Detta har man ju gjort några gånger förr, just nu har jag en Diana 25D som skall bytas fjäder i :-)
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Re: Diana 25 demontering/montering

Inläggav Wallace 16 sep 2012, 16:18

Blev riktigt fint. Har själv renoverat ett Diana 25.
Användarvisningsbild
Wallace
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 03 sep 2011, 07:08
Ort: Hägersten / Telefonplan
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 12 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms TX200

Re: Diana 25 demontering/montering

Inläggav gubbe 16 sep 2012, 19:31

stoorn skrev:Mitt i arbetet kom jag på att man skulle kunna dokumentera lite också, kanske till nytta för andra.


Bra tänkt, snyggt gjort. :smt020
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Diana 25 demontering/montering

Inläggav Redneck 12 dec 2013, 23:26

=) en sådan köpte min far till mig på en loppis när ja va liten.. undrar va alla delar kan va.. :roll:
Redneck
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 24 nov 2013, 21:23
Ort: Mariestad
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg


Återgå till Guider

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer