Fast vad är det för skumt format? Får bara error reading file när jag försöker öppna med open office och väljer word 97(kanske är open office som är problemet iofs).
Såklart det har du ju rätt i jag måste vara ordentligt trött i huvudet som tolkar 2007 som 97, 97-filen som du lagt upp verkar fungera bättre men jag ska försöka med ms office på jobbet så det blir helt korrekt, du verkar ha lagt ned ett riktigt hästjobb på det hela så man får verkligen tacka och ta emot.
Jag skrev den av några anledningar;
- eftersom alla avrådde från att skruva ner den på egen hand (ren utmaning alltså).
- för att alternativet var att skicka bort bössan för detta jobb (vilket bergis kostat skjortan).
- för att jag kan tyska.
- för jag har en viss vana att skriva instruktioner.
- för att jag tyckte att originalinstruktionen var pissig.
I början tänkte jag att jag skulle bara översätta från originalinstruktionen, och komplettera, men sedan upptäckte jag att det blev helt tröstlöst. Därför hittar du lite referenser till originalinstruktionerna i början. Men jag gav upp det, och körde hela hopskruvningen av finmekaniken utan att ens titta i originalmanualen.
Alltså blev det en utgåva 2. Gjorde lite mindre korrektioner, och skruvade in bilder på den monterade mekanismen (sida 15 och framåt), himla bra att ha när man skruvar ihop bössan.
För att följa länken så måste du registera dig. Filformat: MSWord 2007
eller
För att följa länken så måste du registera dig. Filformat: MSWord 97 (2003)
Och eftersom jag inte hade så mycket att göra idag, skruvade jag in lite bilder från manualen åxå. Alltså blev det en utgåva 3.
Nu får det bannemig vara nog på ett tag med fler versioner...jag lovar.
Finns på denna länk: För att följa länken så måste du registera dig.
Men det är en pryl jag skulle vilja ändra i den manualen: Det där verktyget som kommer från originalmanualen för att trycka ihop fjädrarna är inte bra. Om du tittar i manualen för skruvandet av Diana 60, har du en bättre fjäderspännare baserad på en limknekt. Se danna länk: För att följa länken så måste du registera dig.
Tyvärr fungerar den inte "rakt över" till Diana 75 eftersom Diana 60 är en brytbössa emedan 75:an har laddlucka. Alltså måste man ändra mothållet så att det fungerar på en Diana 75, men annars rekommenderar jag limknektskonstruktionen. Detta i synnerhet som man ska köra in styrpinnen genom styrhylsan hela vägen in mot främre kolven. På så sätt kan fjädrarna inte "korva sig" när man trycker ihop dem, vilket de tenderar göra.
Att giddra med den där pinnen med handtag (i originalmanualen), kan fungera om man är två personer eller kan sätta den i spänn, men nackdelen är att fjädrarna kan "korva sig" och bli skadade.
Har du några åsikter om manualen emottages de tacksamt - allt går att förbättra.
Hej Micke, har precis fått ihop kolvar cylindrar och fjädrar. Använde montagedon liknande orginalet. Efter mycket svett med att pressa in och samtidigt försöka få dit kugghjulen så skulle jag testa att spänna hävarmen. Tyvärr så gick det bara ut 45 grader. Kanske är som du påpekar att fjädrarna korvat sej (suck). Lite tips till manualen din som jag tycker är lysande!
punkt 3. tolkar jag som att justerbricka kan läggas in om packningen blivit hoptryckt? punkt 20. spärrbricka ? =77 punkt 21. spärrbricka 49 ej 48.
Känner du igen problemet med uppspänningen.
Mvh Erik (sitter och tar en paus och inväntar kloka råd)
Om du bara får ut spännarmen 45 grader kan du ge dig faen på att fjädrarna korvat sig. Osis...tar du i, kanske du bara skadar fjädrarna... Det var just för jag observerade att fjädrarna kunde korva sig som jag gjorde den genomgående pinnen som man alltså skjuter in ända till främre kolven (genom pinnen som håller de två mindre fjädrarna) för att detta inte ska kunna hända. När allt är klart drar man bara ut pinnen hela vägen.
punkt 3: Jäpp, kan det vara, men jag hade ingen på min bössa, så det kan ju vara som du säger. punkt 20. Korrekt ska vara spärrbricka 77. (i st.f. ?) Punkt 21; Korrekt. Den lilla spärrbrickan har nummer 49. Ska fixas.
Att meka dessa bössor är en rysare, och du är tapper som gör det. Den lokale vapenhandlaren sa "Ok, jag mekar alla gevär utom Dianas dubbelkolvbössor, de skickar jag bort..."
Har du någon bra design på mothåll på fjäderspännare till Diana 75, får du gärna skicka en bild.
Nu har jag gjort lite uppdateringar av manualen. Du hittar den nyaste utgåvan på denna länk: För att följa länken så måste du registera dig.. Vad jag ändrat ser du i revisionshistoriken.
En viktig pryl som är fel på sprängskissen och i instruktionen, utgåva 6, men som jag korrigerade i utgåva 7: När man sätter dit det två små fjädrarna (10) på styrhylsan (11), ska man INTE ha de avklippta sidorna på fjädrarna mot styhylsans mitt. Om man monterar dem så, kan styrhylsan flytta sig på fjädrarna och ställa till trassel.
Jag monterade ett Diana 60 så, och styrhylsan kom efter första spänningen ut genom hålet i bakre kolven.
Jag ska byta ut all text (gulmarkerad), som har med "montagedonet" att göra till fjäderspännare nästa gång jag skruvar en 75:a.
(länken som du lagt ut verkar gå till utgåva 6). Tog isär frjäderpaketet igår och upptäckte att en tand på bakre luftkolvens kuggkrans hade gått av. Flisan satt i ena kugghjulet. Eftersom det var tand nr 2 från kanten så antog jag att det kanske inte skulle ha någon betydelse. Bort med flisan och nytt montage. Nu funkade det fint att spänna. Kändes som en seger och avfyrning samt säkringar monterades därefter. Tur att jag följde ditt råd då jag rev bössan i julas och stoppade allt i påsar och skrev detalj nr utanpå . Nånting måste blivit galet för det gick först inte att avfyra. För närvarande går det att avfyra men det är ingen kraft i luftflödet. Suck!!!!! Kan kolvarna fortfarande vara uppspännda????? /Erik som om den hakar
OK. detta ska vara länken till utgåva 7. För att följa länken så måste du registera dig.. Kanske klantade jag till det.
Det är lite svårt att säga vad som är knas, baserat på vad du skriver. Det är illa att kuggkransen på kolven blivit skadad. Är du bergis på att du bara petat in bakre kolven 0.3mm när du satte dit kugghjulen? Uppemot 1mm kan det vara, och man kan kolla på bricka (15) för att få det exakta måttet, men börjar det bli 1.5mm eller så är risken stor att man lägger kugghjulen på fel kugge, och då kommer kuggkransar eller kugghjul att skadas. Jag har sett ett antal "reservdelsbössor" med just kuggkransar/kugghjul skadade. Jag brukar kolla in i sidohålen, och kuggarna ska vara precis mitt över varandra utan förskjutning när man pillar in kugghjulen.
utan den så hade jag kommit ännu senare isäng igår(imorse). Det är en svår konst att skriva bra manualer. Ditt system med måttangivelser från bakkant funkar mycket bra. Kan hända att kuggen sitter fel, såg dock rätt ut med avstånd. Det kontiga är att när jag spänner armen och sedan för tillbaka den så klickar det när jag fäller in armen mot bössan. Kanske har jag fel längd på spännarmen (66). Kan du mäta avståndet mellan detalj 66 och 68 på din bössa?(8,4 mm på mitt vapen. Är en vänsterbössa så vissa detaljer sitter väl spegelvänt.
Hallå igen, Det är ca 8 mm mellan (66) och (68) på min bössa när spännarmen är infälld.
Tveksamt om kolven är körd. Eftersom den är hel på ena sidan och det bara är en kugg som är skadad kanske det funkar ändå. Jag kan inte garantera att det funkar, och risken är ju att det blir andra skador om det inte skulle funka. Belastningen blir ju större på sidan med hela kuggar...