HW30 Maccari-tuning för noviser

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 21 maj 2011, 23:09

... och inte minst, av en novis!

Men för att börja någonstans: varför skulle en människa som jag med vett och vilja ge sig på att demontera sin nya fina, ytterst välskjutande bössa i molekyler? Joo... jag har hört ryktas att den kan bli ännu bättre med litet kärleksfull omvårdnad in på djupet av det allra heligaste. Och där hittar vi huvudfjädern, som faktiskt inte är särskilt raffinerad från fabrik. Som tur är finns det det folk som lever på att hitta på riktigt fina fjäderlösningar, och det som ska installeras här kommer från herr Maccari. Kan säga redan nu: jag *garanterar* att även en nybörjare märker en enorm skillnad i hur vapnet känns, låter och presterar efter den här lilla operationen så det är faktiskt inget att tveka en sekund på!

Alla säger denna bössan är enkel att pyssla med och efter många goda råd från forummedlemmar så kände jag att jag nog skulle kunna greja detta. Min första böss-demontering någonsin. Jag orkade inte pilla med min fina kamera med oljiga händer så jag satte upp en videokamera på stativ som dokumenterade det hela i bild. Kvaliteten på bilderna får duga men det är givet att det blir litet tråkigt foto eftersom det inte finns någon fotograf.

Utgångsläget var detta:
För att följa länken så måste du registera dig.


En underbart skön HW30 Luxus med ett medföljande enkelt men hyfsat kikarsikte 4x32. Det första man gör är att plocka bort ev kikarsikte som i detta fall, därefter tar man loss kolven som sitter fast med tre skruv under bössan: en skruv längst fram, och två skruv som även fäster varbygeln. Ett tips är att se till att man har rätt skruvmejsel, det handlar om spårskruvar uppenbarligen och de är litet kinkiga om man fumlar. Skruvarna satt inte speciellt hårt så det var enkelt att demontera, man får såklart se till att ta rätt på ev låsbrickor. När man lossat dessa tre skruv så plockar man bort kolven och lägger åt sidan.

Därefter demonterar man avtrycket som praktiskt nog är en enhet som sitter fast med två låsstift som man knackar ut med en lämplig drivdorn. Jag använde en 3mm dorn och en plast/gummihammare som jag tycker underlättar mycket på sånt här. Vet inte hur pass viktigt det är men jag tyckte det verkade som att pinnarna var monterade från vänstersidan så jag slog ur dem från högersidan, det gick enkelt och smärtfritt. Man får ha litet mjukt under bara så pinnarna har någonstans att ta vägen. Observera att säkringen poppar ut i samband med att man lyfter ut avtrycksenheten så det är praktiskt att ha en näve runt säkringen för att fånga upp den. Kolla noga så du får med även den lilla spiralfjädern.
För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan är det dags att demontera bakstycket, som i detta fall sitter fast med en liten spårskruv på ena sidan framför den främre låspinnen för avtrycket man just demonterat. Detta ligger i spänn av huvudfjädern så man kan inte bara skruva ut den hur som helst. Finns olika sätt men jag använde en enkel hemmagjord fjäderkompressor, med ett litet skruvstycke jag köpte på Clasohlson för decennier sedan och som jag påpassligt nog hittade i källaren:
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


En kommentar är på sin plats: tänker man demontera fjädrar i högpotenta magnum-bössor så är det *obligatoriskt* att ha stöd även i mitten, en sk "bridge" där man fäster huvudcylindern ordentligt. Annars kan det hända hemska olyckor. I fallet HW30 behövs dock inte detta pga beskedlig fjäderstyrka och förkompression. Man kan även notera att jag skar till några bitar av en gammal livrem för att ge en skyddande yta för blåneringen. Ytterligare en sak är den där tio-kronan jag satt fast med häftmassa på skruvstycksänden, detta för att bakstycket går in en liten bit i huvudcylindern och man kommer inte åt att få ur och i det annars.

Med denna eminenta anordning var det ytterst enkelt att demontera den lilla skruven som håller fast bakstycket. Här tryckte jag till litet finkänsligt med fjäderkompressorn medan jag kände efter med skruvmejseln när skruven började löpa fritt, sedan var det bara att skruva ur hur enkelt som helst:
För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan skruvar man tillbaka skruvstycket tills huvudfjädern är helt avlastad, plockar undan fjäderkompressorn och tar ut bakstycket och huvudfjädern. Så här såg den ut, den tyska 7,5-Joulesfjädern som är avkapad i fram helt abrupt och fult, dessutom med en väldigt glappande fjäderguide:
För att följa länken så måste du registera dig.



Edit: litet smårättelser, framför allt heter det inte "slutstycke" utan bakstycke. Tack Ulf!
Senast redigerad av Leopold 22 maj 2011, 10:22, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
nallepuff (12 nov 2020, 07:23)

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 22 maj 2011, 00:19

Del 2.

I princip kan man ju nöja sig med att bara trycka i den nya fjädern i detta läge. Men jag vill vara litet mer noggrann och även rensa bössan ordentligt från fett och skit jag inte vill ha på fel ställen i min bössa. För att kunna fortsätta med att montera ur pistongen så måste man först ta bort pipan. Den sitter fast med en bult som har spårskruv på bägge sidor, dock om man kollar noga så ser man att den på högersidan egentligen är en mutter. Så den börjar man med. Sedan bryter man pipan för att avlasta när man skruvar ut bulten från vänstersidan (tack för det tipset, så lätt att man glömmer göra detta och då blir det jobbigt). Viktigt att man har en tillräckligt maffig skruvmejsel, jag fick inhandla en ny till detta: Clasohlsons största med 9 mm bredd och ca 1,8 mm grovlek tror jag det var. Man vill *inte* paja dessa spårskruv/muttrar.
För att följa länken så måste du registera dig.



Här ser man de folie-tunna shimsen i brytleden, de måste man vara rädd om:
För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan kommer man till en sak man egentligen kunde gjort innan man tog bort pipbulten: att knacka ur pinnen som sitter i styrningen till laddarmen, detta för att man ska kunna haka av spännarmen från huvudcylindern. Bättre sent än aldrig :)
För att följa länken så måste du registera dig.



Därefter är det bara att plocka ut pistongen genom att fösa ut den med en skruvmejsel eller något. Nu kommer vi till rengöringen, här använde jag ett elrör som jag tejpade fast en trasa på och dränkte in med T-röd, sedan bara in och rensa upp! Vrider både fram och tillbaks och ut kommer en förvånansvärd massa skit för att vara en praktiskt taget ny bössa.
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Därefter tog jag fram mitt diamantbryne och gick över hela rasket i jakt på vassa kanter och grader framför allt mot insidan. Allt filades försiktigt ner tills det kändes mjukt och fint, detta är bra inte minst för att skydda packningen när man återinstallerar. Efter putsningen så blev det en ordentlig sista rensning med T-röd enligt samma modell som innan för att få bort alla metallfragment.
För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan är det bara att smörja och lägga ihop bössan igen. Här finns olika filosofier men jag ansluter mig till den restriktiva skolan utan att för dens skull gå till överdrift. Jag tyckte det gnällde och gick trögt att få i pistongen igen efter min rensning, så jag hädade genom att ta ytterst tunt med silikonolja runt ytterkanten på packningen. Då gled den in fint i den rengjorda cylindern. Sedan lade jag på litet Moly-fett som jag beställt från Maccari, längst bak runt pistongen ett tunt skikt.
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Nu är det dags för slutsmörjningen, när pistongen är på plats och i princip inget smörjmedel alls finns i kompressionsutrymmet. Här tog jag andra änden på elröret och tejpade fast en bit trasa som jag hade litet Moly-fett på, sedan in med denna och lägga på ett tunt jämnt skikt hela vägen bakom pistongen:
För att följa länken så måste du registera dig.



Passade på att beställa ett speciellt plastinlägg från Maccari för att laddarmen ska löpa mjukt och fint utan att nöta på kompressionstuben, denna fick jag kapa till och skära litet på för att den skulle passa in perfekt i laddarmens skåra (som polerats litet med diamantbrynet innan). Plasten ska sticka upp ca en halv mm när man trycker in den i skåran.
För att följa länken så måste du registera dig.



Montera därefter pipan medan laddarmen passas in i laddskåran och inom ramarna för spåret i pistongen. Slå i pinnen till laddarmsstyrningen, montera pipan i omvänd demonteringsordning och var noga med att fetta in shimsen med Moly-fett, även pipbulten och däromkring. Kolla så att shimsen hamnar rätt, justera in dem med något att peta med i bulthålet så blir det bra. Dra pipbulten omväxlande höger/vänstersida såpass hårt att pipan stannar i läge, rätt hårt alltså.

Sedan dags att fetta in fjädern, här använde jag inte medföljande "Heavy black tar" (onödigt segt för denna lilla rappa precisionsbössa) utan tog istället ett rätt tunt skikt av Moly på fjäderns yttersidor. Mot fjäderguiden använde jag en liten smula silikonspray eftersom Moly är poänglöst metall mot plast.
För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan i med fjädern och bakstycket med hjälp av fjäderkompressorn, tack vare den var det enkelt att passa in precis så att den lilla låsskruven kunde skruvas in och låsa fast bakstycket utan bekymmer. Obsevera dock en sak: jag fick problem med upphak och säkring pga den där lilla plastbrickan i toppen på fjädern, blev tvungen demontera den i ett senare läge. Vill man vara säker på tillräckligt stort spel i fjädermekanismen så bör man skippa den brickan och istället fila till och polera fjäderänden så den blir mjuk och fin, på med litet Moly.
För att följa länken så måste du registera dig.



Slutligen i med avtrycket igen. Detta sker genom att man laddar avtrycket dvs trycker ner den övre armen in i mekanismen tills det klickar till och armen stannar där. Sedan in med avtrycket, i med främre låspinnen, vinkla upp och joxa litet lätt medan man trycker i säkringen med sin lilla fjäder längst fram, därefter i med den sista låspinnen. Avsluta med att avlossa avtrycket och montera på kolven igen. Här misslyckades jag gång på gång med att få till rätta läget för att säkringen skulle gå i läge, demonterade/monterade om osv, och till slut så bar det sig inte bättre än att avtrycket ramlade isär litet.

Då blev det så här kul... bilden visar hur jag försöker lista ut hur delarna skulle sitta ihop med hjälp av en liten skiss jag Googlade fram i min desperation:
För att följa länken så måste du registera dig.



Sensmoralen: ha koll på avtrycket hela tiden så inta små axlar och pinnar börjar glida ur läge för då blir det onödigt jobb!

Förutom detta avslutande jobbiga så var det förvånansvärt enkelt för en nybörjare att fixa till en HW30 så den blir absolut helt underbart perfekt!
Senast redigerad av Leopold 22 maj 2011, 10:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Lone Wolf and Cub (09 dec 2012, 15:51), derkaderb (09 apr 2013, 23:10), nallepuff (12 nov 2020, 07:23)

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 22 maj 2011, 01:14

Avslutningsvis vill jag tacka alla forum-medlemmar som bidragit så generöst med sin kunskap för att hjälpa mig med mitt lilla tuning-projekt! Jag hade knappast vågat mig på detta utan ert stöd. Alla avsteg från den ortodoxa vägen är helt och hållet mot bättre vetande och på mitt eget bevåg ;)

Ett litet tips från Tomaz är att passa på och kolla upp avtrycket medan man ändå har isär bössan.

Det finns en väldigt central del som avgör hur man upplever släpet i andra steget, det är de delarna som syns i hålet på mekanismen (tyvärr litet suddigt på bilden):
För att följa länken så måste du registera dig.



Det finns en liten torx-skuv i framdelen på avtrycket om man behäver minska släpet. Detta kände jag inte var aktuellt i mitt fall, väldigt nöjd med mitt krispiga fina avtryck. Däremot lade jag på en mikropunkt Moly på denna upphaksyta typ mindre än ett knappnålshuvud, samt torkade rent avtrycket från överflödigt fett som bara samlar skit. Även litet moly på den övre armen samt slut-upphaket, dvs alla högtrycks-gliddelar metall mot metall fick sig ett tunt skikt med Moly.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
nallepuff (12 nov 2020, 07:23)

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Ulf 22 maj 2011, 08:24

Bättre guide än så här, kan det aldrig bli ! :smt020

10/10 från mej ! 8)
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Tomaz 22 maj 2011, 08:37

Bra jobbat Leopold... :)
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Bromslätt 22 maj 2011, 08:48

Snitsigt gjort :smt020
Haenel Sport Modell 49a, (1959)
HW 30S
AA TX200 HC
Gamo 4-12x44 AO
NIKKO STIRLING 4,5-14x50 AO
Zoraki HP-01 med Walther Nano Point
Användarvisningsbild
Bromslätt
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 31 aug 2010, 19:45
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: AA 200TX HC

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 22 maj 2011, 10:02

Tackar! Det var bara roligt att få sammanfatta det ni lärt mig! Om någon vill ha upp någon mer bild på något speciellt så är det bara att säga till, jag har det mesta på video och detaljer kan fotograferas mer noga.

Faktum är att det den minimala mängden silikonolja jag smörjde packningen med verkade göra gott. Ingen diesling alls.

Jo en... och det var en jäkla fadäs som inträffade när jag hade problem med upphaket och säkringen i början med topp-hatten på huvudfjädern. Vid ungefär det 75:e skottet så glömde jag lägga i en kula i loppet pga allt strul och det blev en rejäl knall med litet rök och den karakteristiska diesel-doften. Jag förbannade mig själv men bössan förlät mig tack och lov. Inget verkade ha tagit skada.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav RoLig 22 maj 2011, 14:21

:smt020
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav niklas 22 maj 2011, 15:47

imponerande :smt020
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 22 maj 2011, 17:40

Det vore skoj att chrona bössan och se hur mycket mer pulver det blev. Intrycket är att det blev rätt stor skillnad i effekt samtidigt som det lustigt nog blev betydligt mindre vibrationer och ljud från vapnet som sagt. Litet spikpistolskänsla snarare än den klassiska fjäderpang-känslan.

Idag sköt jag in siktet ordentligt efter att ha tagit bort top-haten på fjädern igår. Resultatet blev att jag pangade sönder mitt Hatsan-fång, det har rätt tunn plåt bara 1.5 mm. Här ser man hur det spritsar ut litet bly genom hålet i plåten:
För att följa länken så måste du registera dig.



Och på andra sidan så bildades en blyplugg så på sätt och vis kan man väl säga att fånget försöker reparera sig själv :)
För att följa länken så måste du registera dig.



Ja det håller väl en stund till kanske men det krävs litet kraftigare kulfång nu helt klart.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Brytpipa 22 maj 2011, 18:17

Mycket bra guide!
Var snäll mot kulfånget, placera det 40meter bort!
Brytpipa
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 10 jun 2010, 22:07
Ort: Södra Sverige
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 26 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp
Luftvapen favorit: HW30 med Vortek PG-2

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 22 maj 2011, 18:35

Brytpipa skrev:Mycket bra guide!
Var snäll mot kulfånget, placera det 40meter bort!


Haha... tack! Fast jag kommer nog mest att skjuta stående på 10-18 meter så jag tror jag kan leva länge till och med med detta kulfånget vid närmare eftertanke... det klarar litet spridda träffar här och där men inte för mycket hål i hål på samma ställe som det gärna blir när man kör med stöd :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Bromslätt 22 maj 2011, 19:35

Glöm aldrig att det är 18 m som gäller. :smt031
någon... ska få en utmaningsdos på 18 m "så det så"
Haenel Sport Modell 49a, (1959)
HW 30S
AA TX200 HC
Gamo 4-12x44 AO
NIKKO STIRLING 4,5-14x50 AO
Zoraki HP-01 med Walther Nano Point
Användarvisningsbild
Bromslätt
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 31 aug 2010, 19:45
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: AA 200TX HC

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 22 maj 2011, 20:19

Bromslätt skrev:Glöm aldrig att det är 18 m som gäller. :smt031
någon... ska få en utmaningsdos på 18 m "så det så"


Ja nu när teknikaliteterna blev överstökade den här helgen så fortsätter träningen med full kraft! Vi ses på "Dagens tavla" och får hoppas att träningen ger resultat så småningom... "Gubbavståndet stående" är en svår nöt att knäcka men det ska gå en vacker dag :-)

Bössan nytunad och inskjuten, locked and loaded... :smt037
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 23 maj 2011, 11:13

Jo jag ville ju chrona bössan för att se vad det blev för skillnad, inte för att jag bryr mig så där enormt mycket med tanke på att man brukar hamna kring licensgränsen med denna bössa & fjäder. Men det är kul att få en liten uppfattning.

Nu kom jag på att jag faktiskt kunde räkna ut vad det handlar om eftersom jag spelade in hur bössan lät före och efter ingreppet med en digitalinspelare, mikrofonplaceringen var samma dvs lika långt till skjutplatsen som till måltavlan på 10 m avstånd*) så det blev extra enkelt att räkna ut. Plockade in ljudfilen i Audacity och mätte tiden från skottet avlossades tills dess att det slog i måltavlan.

Kula: RWS R10 Match, 0.538 g, BC 0,01 enligt diaboldatabasen.

Med den kapade original tyska 7.5-Joulesfjädern
- tid i luften: 0.065 s
- motsvarar V0: 168 mps enligt forumets ballistik-kalkylator, och 7.59 J enligt diaboldatabasen

Med Maccari-fjädern i tuning-kitet
- tid i luften: 0.054 s
- motsvarar V0: 200 mps enligt forumets ballistik-kalkylator, och 10.76 J enligt diaboldatabasen (obs vid mynningen)

Tre skott mättes i varje omgång, samma bantider uppmättes på millisekunden när.

Så allt tycks hålla sig inom ramarna enligt denna "audio-kronograf", med reservation för ev avvikelser vad gäller exakt vikt på de individuella kulorna samt angivet BC.

------

Edit: Avståndet från mynningen till plåten i kulfånget visade sig vara 9.7 m så man kan nog dra av någon mps på de V0 jag anger ovan... glömde kompensera för det :)

--
PS. Så här diskret hörs den Maccari-tunade bössan när man avfyrar, mikrofonplacering 7 meter från tavlan/kulfånget och mynningen, lika långt alltså:
*** Realtid: För att följa länken så måste du registera dig.


*** 10x långsammare: För att följa länken så måste du registera dig.



Och så här ser samma ljudklipp ut i Audacity:
För att följa länken så måste du registera dig.



Man ser ekot från husväggar, men vad man framför allt ser är att bössan knappast låter något alls jämfört med klonket från kulfånget, intressant för den som vill plinka i trädgården utan att störa grannar.
Senast redigerad av Leopold 23 maj 2011, 16:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Martin 23 maj 2011, 12:50

Testa gärna att mäta hastighet med en JSB Exact om du har tillgång till dessa? Det mesta jag sett en HW30 ge med den är 188 mps.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 23 maj 2011, 13:04

Martin skrev:Testa gärna att mäta hastighet med en JSB Exact om du har tillgång till dessa? Det mesta jag sett en HW30 ge med den är 188 mps.


Det kan nog stämma, de är en smula tyngre än R10. Ska kolla sedan när jag får tag i dessa, måste tyvärr beställa via postorder eftersom handlarna i denna håla bara har skitammunition typ Gamo "Pro Magnum" och Dogg Match... varför i hela friden de envisas med dessa skitkulor begriper jag inte. Det är definitivt dags för JSB Exact nu och det har jag redan konstaterat på de något längre avstånden typ 18m och över att kulan spelar mer och mer roll.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Martin 23 maj 2011, 14:34

Du får väl skramla ihop några kompisar och så gör ni en studiedag av ett besök till Tobbe på Hurricane :-) Ni har väl ca 10 mil dit (om du/ni nu bor omkring Växjö.)

Det gjorde vi med Onsala för några år sedan, var riktigt roligt :)
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 23 maj 2011, 14:45

Jo jag hade tänkt göra en liten avstickare dit rätt snart, åker neråt det det hållet litet då och då. Ska bla plocka upp en justerbar bakkappa också för att komplettera bössan det tycker jag vi är värda!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Donk 23 maj 2011, 21:11

Trevlig läsning!
Rolig MacGyver croning.... :thumbupp:
Bild
Donk
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 aug 2009, 23:03
Ort: Luleå
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 23 maj 2011, 22:42

Jag har litet svårt att sätta fingret på precis vad det är som gör att bössan känns så mycket bättre efter tuningen.

Jag provade med att försöka analysera ljudfilerna litet mer, mikrofonplacering ca 50 cm till höger om mig när jag skjuter. Tanken var att fånga upp ljudet från mekaniken.

Lyssnar man på filerna i realtid låter det nästan exakt likadant och det där svaga ping-ljudet jag snackat om innan ang Maccari-fjädern hörs inte på det avståndet (låter som när man slår an en härdad svärdsklinga av gott vapenstål, typ japansk Katana - "ping"). Det hör jag bara som skytt med kinden mot kolven.

Eftersom jag roat mig med att samla in data så kan jag lika gärna presentera dessa. Jag tyckte man kunde höra viss skillnad om man körde ljuden i 40x slowmotion. Det man hör först är ljudet från mekaniken, sedan en kort paus innan man hör ljudet från kulfånget 10 m bort.

Först ut är bössan i oskruvat originalutförande med sin 7.5-Joules tyskfjäder:
För att följa länken så måste du registera dig.


Låter så här:
- realtid: För att följa länken så måste du registera dig.


- 10x slow: För att följa länken så måste du registera dig.


- 40x slow: För att följa länken så måste du registera dig.



Nästa variant är bössan med den där topp-hatten, en plaststyrning/bricka installerad längst fram mot pistongen på Maccari-fjädern (vilket ställde till trubbel med upphak och säkring pga för litet fjäderspel):
För att följa länken så måste du registera dig.


Låter så här:
- realtid: För att följa länken så måste du registera dig.


- 10x slow: För att följa länken så måste du registera dig.

(PS: "ugglan" på slutet är en pilfinksunge... :)
- 40x slow: För att följa länken så måste du registera dig.



Sist, varianten jag har nu dvs Maccari-kitet utan topp-hatten, nu med perfekt funktion i bössan på alla vis:
För att följa länken så måste du registera dig.


Låter så här:
- realtid: För att följa länken så måste du registera dig.


- 10x slow: För att följa länken så måste du registera dig.


- 40x slow: För att följa länken så måste du registera dig.



Tja... vet inte om ni hör och ser någon skillnad men om man lyssnar noga och kollar på ljudgraferna så ser man att den sistnämnda varianten har renast ljud med minst brus mellan de två första ljudpulserna (ca 8 ms mellan dessa pulser m Maccari, 9 ms i original BTW). Man ser/hör också att original-fjädern producerar ett litet extraljud precis före andra pulsen (i 40x slowmotion). Ytterligare en sak man hör är att tonhöjden på mekanik och träff ändras uppåt med Maccari, samma kulfång användes (rätt grov plåt).

Vet inte vad ni tycker men jag gillar att gräva litet och se vad som man ev kan hitta i data man samlar på sig :) Troligtvis tycker de flesta att jag är halvgalen...

PS: Ljudupptagningarna analyseras bäst via hörlurar.
Senast redigerad av Leopold 24 maj 2011, 13:07, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Brytpipa 23 maj 2011, 23:01

Jo det gränsar nog till galenskap, men jag gillar skarpt din djup analys.

De mänskliga sinnena kan förnimma väldigt små skillnader, som kan vara tekniskt svåra att mäta och beskriva.

Då jag pangat 10-tusentals skott med min HW30 kan jag nog vid blindtest avgöra vilken diabolvikt som används (inbillar jag mig).

På en fjäderpang man känner väl, hörs och känns vilka diabol sorter (vikter) som bössan presterar bra med. // en annan galenpanna
Brytpipa
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 10 jun 2010, 22:07
Ort: Södra Sverige
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 26 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp
Luftvapen favorit: HW30 med Vortek PG-2

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Silwer 23 maj 2011, 23:05

Hehe ger JSB Exakt inte mer än 185mps sådär ger ju inte bössan 10J ens?

Vill minnas att min FWB300 gör runt 200mps med dessa och att det väl är aningen mer än 10J

Eller så mins jag heltokigt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Görgen 24 maj 2011, 09:04

Silwer skrev:Hehe ger JSB Exakt inte mer än 185mps sådär ger ju inte bössan 10J ens?

Vill minnas att min FWB300 gör runt 200mps med dessa och att det väl är aningen mer än 10J

Eller så mins jag heltokigt.


185 mps är 9.36j så det är ju rätt så nära 10j annars skulle han ha en utgångshastighet på 191.3 mps om det skulle vara 10j. 200 mps blir 10.94 joul.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 27 maj 2011, 18:27

Har analyserat alla data nu ikväll från ljudupptagningarna olika positioner, helt klart är att den där "tophat" på fjädern spelar större roll än man kan tro på vapnets prestanda.

Man tappar ca 10 mps utan den och jag betvivlar att det bara skulle bero på bara den fysiska tjockleken av denna fjäderstyrning/nylonbricka.

Även om jag är otroligt nöjd med hur bössan presterar nu så kan jag inte göra annat än att prova med en lätt modifierad "tophat". Det är så jag är funtad jag måste optimera saker så de presterar absolut optimalt. Dessutom gillade jag 40x slowmotion-ljudet från tophat-ljudupptagningarna, finns en skön harmoni i dessa som ni kanske märkt. Litar på mina öron mer än vad som är synligt i grafer.

Slipade just ner tjockleken på "tophat" från den ursprungliga 2.5 mm till 1.7 mm. Troligen litet mer än så eftersom den ursprungliga ytan var litet konkav så tag tippar att jag kapat ca 1 mm. Det bör absolut räcka för att ladda och säkra snyggt och prydligt eftersom det var så otroligt nära att det funkade med denna bricka i ursprunglig tjocklek. Samtidigt tycker jag den känns tillräckligt tjock för att göra det jobb den var tänkt att göra.

Återkommer med resultat när jag kan få till litet kvalitetstid med bössan i kväll. Inget skjutväder, då får man roa sig med att skruva litet istället :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Nästa

Återgå till Guider

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer