Hatsan Mod 25 pistol. Fixa lättare och mera exakt avtryck

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan Mod 25 pistol. Fixa lättare och mera exakt avtryck

Inläggav Leopold 02 sep 2010, 00:48

Denna guide handlar om den extremt billiga Hatsan Mod. 25 och vad man kan göra med en så enkel pistol för att få den i skick nog att bedriva enklare målskytte på tavla. Pistolen motsvarar i allt väsentligt Webley Typhoon förutom siktet som är Truglo på Hatsan. Kan erkänna att mina förväntningar på pistolen var lågt uppskruvade redan från början, inte minst från recensioner på Internet, men sammanfattningsvis:

- överraskande bra kraft och egenprecision, har ingen kronograf men har ingen anledning att betvivla uppgivna siffror på 140 m/s
- bedrövligt trycke: odistinkt, mycket "kryp", dessutom uppmätte jag hela 2.3 kg dragkraft med min dragvåg innan den behagade avlossa = väldigt svårt att få till träffbilder som liknar annat än hagelskurar
- ett grepp som inte alls passade mina händer.

Greppet var enkelt att fixa till. Bara att fila litet på varbygeln så att min långfingerknoge fick plats, sedan blev greppet riktigt ok faktiskt (har rätt normalstora händer).

Avtrycket. Till att börja med får man ju plocka ner detta, visade sig vara mycket enkelt. Greppdelen på pistolen lossas med tre uppenbara stjärnskruv (de som syns), därefter trycker man bara fram greppdelen en smula i rekyldämpningsmekanismen så får man av greppet helt utan att vålda.

Därefter har man full access till avtrycksmekanismen. Alla rörliga delar sitter monterade på axlar/sprintar som är enkla att dra ur antingen med handkraft eller med tång. Det finns endast två fjädrar att hålla koll på, en torsionsfjäder för avtryckaren (till vänster i bild), en kompressionsfjäder (till höger i bild).

För att följa länken så måste du registera dig.



Till att börja med så bearbetade jag kontaktytorna mellan de två metalldelarna till höger medan jag var noga att behålla geometrin och det skarpa vinklarna. Först grovbearbetning med diamantfil, därefter polering med Autosol tills jag fick spegelblanka ytor. Delarna ser litet oljiga ut på bilden, det beror på att jag sedan fettade in dem med molybdendisulfidfett där det var metall mot metall, sedan litet vaselin i brist på annat på plastdelarna (de svarta). Efter detta provskjöt jag ett par hundra kulor, avtrycket hade blivit mer distinkt men fortfarande för hög dragkraft för min smak, ca 1.6 - 1-7 kilo (svårt mäta med enkel dragvåg).

Då var det dags för fjädrarna. Torsionsfjädern i avtrycket visade sig ligga på ca 0.4 kg innan avtryckaren alls flyttade på sig, detta är alltså relaterat till förtrycket. Provade att minska detta genom att trycka ihop torsionsjädern med en tång, gick att minska förtrycket till hur litet man ville ha. Jag tyckte 0.25 kg verkade lagom. Grejen var att detta fjädertryck visade sig rätt oväsentligt för den slutliga avtryckskraften som var ungefär samma: vad detta fjädertryck reglerar tycks vara proportionen förtryck i den totala avtryckskraften. Kollar man närmare på uppbyggnaden i mekanismen så kunde man säkert insett detta utan experiment.

Kompressionsfjädern till höger i bild är den man ska dona med om man vill ha ett betydligt lättare avtryck. Här är det inte lönt att försöka trycka ihop den utan den måste bytas ut mot en lättare fjäder. Jag tog en gammal kulspetspenna som verkade ha en lämplig fjäder, dock litet väl lång så jag knipsade av den i lagom längd, kanske en mm längre än originalet.

Pillade ihop pistolen igen och provskjöt några skott under stor andakt och försiktighet, man vet ju aldrig om den alls går att spänna upp, om brytbekanismens "beartrap" fortfarande är tillförlitlig, eller om den får för sig att självavfyra. Allt funkade perfekt men jag kommer att vara extra försiktig nu i början.

Efter att ha avlossat ett dussin skott nu på kvällskvisten så märker jag att avtrycket blivit riktigt trevligt! Jämnt och mjukt. Mätte upp dragkraften till 1, 3 kg med 0.25 kg i förtrycket. Vi får se hur det funkar efter ett par hundra skott när allt stabiliserat sig men detta verkar mycket lovande. Sammanfattningsvis en oerhört lättmeckad och tacksam pistol måste jag säga, i all sin enkelhet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hatsan Mod 25 pistol. Fixa lättare och mera exakt avtryc

Inläggav Leopold 02 sep 2010, 22:14

Har provskjutit ett antal serier nu, konstaterar att det är ett mycket exaktare avtryck som börjar ge helt ok träffbilder. Minsta orenheter i min förmåga att hantera avtrycket märks direkt. Lyckas jag inte *krama* av skottet så kan det hamna nästan var som helst. Fortfarande är jag en oerfaren krutskytt med ett rätt ostabilt avtryck, det verkar som att luftpistolen understryker detta mer än vad jag märkt vid krutpistolträning där man ibland kan klara sig undan litet oftare.

Efter modifieringarna är jag mycket nöjd med avtrycket i denna Hatsan mod 25 luftpistol, förmodar att det kommer att bli ännu bättre med tiden med redan nu är det inte mycket att klaga på. Lagom förtryck, oerhört jämnt i "andra steget" utan märkbart "kryp" vilket gör att skottet kommer som en överraskning vid en lyckad avfyrning precis som det ska vara. Tryckets dragkraft är helt ok, ligger ungefär i minsta laget för en grovpistol men det viktiga är kvaliteten i avtrycket som nu är fullt ok som sagt. Jag kan inte skylla dåliga resultat på avtrycket längre.

Nästa viktiga projekt med den pistolen är siktet. Själva kornet verkar sitta på plats bra nog, problemet är att siktesskåran har ca en halv mm slumpmässigt spel i sidled som gör ca en halv dm i horisontalled på målet dvs rätt mycket... Så kan man ju inte ha det (visst, man kan ju ta för vana att peta till siktet för hand inför varje skott så det hamnar i ena ändläget men hur kul är det).

Planen är att sätta dit en liten egentillverkad liten torsionsfjäder som tvingar siktesskåran i ena ändläget konstant. På sätt och vis tycker jaf att det är synd att man inte satt ett helt vanligt öppet sikte på pistolen, detta med Truglo har jag litet svårt för på annat än hagelbössor (ser ingen som helst mening med det). Skit samma jag kan anpassa mig till Truglo bara det sitter fast ordentligt.

Om någon har idéer om bra och robusta rödpunktsikten som inte väger mer än ca 100 gram så kan det vara mycket intressant, pistolen har ett bra kilspårsfäste för dylikt. Pistolen väger redan ca 1200 gram så jag har ingen lust att tynga ner den ytterilgare i onödan. Siktet måste vara rätt stöttåligt med tanke på att alla tyngre delar i vapnet är avsedda att rekylera via skenor i pistolhandtaget i en enkel rekyldämpningsmekanism, detta tror jag ger ganska stora G-krafter på monterade sikten.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hatsan Mod 25 pistol. Fixa lättare och mera exakt avtryc

Inläggav Leopold 10 sep 2010, 01:00

Vad jag gjort med pistolen hittils är:

- provat ett enkelt rödpunktsikte, tyvärr visade sig att rekylen i denna pistol var alldeles för svår att hantera för ekonomiskt överkomliga sikten så jag övergav denna idé. Visst finns det sikten som kan klara påfrestningarna men jag har ingen lust att betala vad det kostar - inte med en pistol som kostar ca 800 kr.
- använt nålfilar för att öppna upp originalsiktet så att det blir användbart, Truglo i all ära men det är viktigt att man har ett rimligt "järnsikte" - nu har jag det
- sista fasen var att se till att siktet var stabilt utan glapp, detta uppnåddes på enklaste vis genom att peta in fästmassa i siktet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Guider

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer