Hatsan 135 Fjäderbyte

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Inläggav fnz 30 jun 2008, 22:53

Den är beställd från Hurricane.
Har mätt och jämfört med vad folk skrivit i andra trådar och det verkar vara samma längd och antal varv iaf.
Användarvisningsbild
fnz
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 04 jun 2008, 16:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav MrBlarren 01 jul 2008, 06:35

Fjädern skall väl gå lite trögt att få på guiderna,för det är ju så att när fjädern trycks ihop ökar innerdiametern
MrBlarren
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:50
Ort: Sollentuna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav fnz 01 jul 2008, 08:42

Det fattas 1mm så det är lite mer än bara trögt.
Blev inte mycket bättre efter att jag komprimerat ihop fjädern heller, förutom att den krympte ca 7cm på längden :shock:
Användarvisningsbild
fnz
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 04 jun 2008, 16:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav MrBlarren 01 jul 2008, 10:53

Våld och vaselin då kanske löser det :-)
MrBlarren
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:50
Ort: Sollentuna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav Jonas 07 jul 2008, 12:36

Jag har bytt fjäder å det gick bra i ca 15 skott sedan slutade upphaket att fungera en liten fjäder ramlade ur bössan ca 10mm lång å 3mm bred å nu ska jag ta bort avtryckaren men vart fan ska fjädern den lilla fjädern sitta. :twisted: :twisted:
Jonas
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 27 dec 2007, 11:40
Ort: Falköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Re:

Inläggav ZaphodB 18 jan 2009, 13:22

Daniel skrev:kan meddela att jag lyckades

jag satte fast geverät i ett skruvstäd och satt en planka på magen och tryckte hårt som i ****** och nu sitter fjädern där den ska

smörjde lite med black tar eller vad de heter


Påminner om när jag bytte packningar och servade min HW45, fast det var ju med svagare fjäder.

Nu till den riktiga frågan, hur lyckades du få ihop det utan att den där plastprylen man stoppar in i fjädern och som även brickorna sitter påträdda på innan "locket" som man trycker in låssprinten i gick av, eller finns det en dylik i metall också (fjäderguide tror jag är korrekt term).

Har nämligen även ett Hatsan 125 5.5mm och är också mycket för att göra saker själv, men vill inte riskera att sabba något den dagen jag kommer mig för att mecka med det. (Lärt mix en läxa av luftpistolen att det som är lätt att demontera inte alltid är lätt att montera ihop). Men med helt originalfjäder fastnar kulor i pipan ibland även om dom funkar i andra 5.5mm vapen.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Re:

Inläggav Daniel 18 jan 2009, 13:40

ZaphodB skrev:
Daniel skrev:kan meddela att jag lyckades

jag satte fast geverät i ett skruvstäd och satt en planka på magen och tryckte hårt som i ****** och nu sitter fjädern där den ska

smörjde lite med black tar eller vad de heter


Påminner om när jag bytte packningar och servade min HW45, fast det var ju med svagare fjäder.

Nu till den riktiga frågan, hur lyckades du få ihop det utan att den där plastprylen man stoppar in i fjädern och som även brickorna sitter påträdda på innan "locket" som man trycker in låssprinten i gick av, eller finns det en dylik i metall också (fjäderguide tror jag är korrekt term).

Har nämligen även ett Hatsan 125 5.5mm och är också mycket för att göra saker själv, men vill inte riskera att sabba något den dagen jag kommer mig för att mecka med det. (Lärt mix en läxa av luftpistolen att det som är lätt att demontera inte alltid är lätt att montera ihop). Men med helt originalfjäder fastnar kulor i pipan ibland även om dom funkar i andra 5.5mm vapen.

Mvh, ZaphodB


Jag vill minnas att jag tryckte på som fan och far gubben stoppade in sprinten.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Re:

Inläggav ZaphodB 18 jan 2009, 15:05

Daniel skrev:Jag vill minnas att jag tryckte på som fan och far gubben stoppade in sprinten.


Det jag var nyfiken på var om fjäderguiden (den som sitter innan plastpluggen som sprinten ska igenom) var av plast eller metall på ditt gevär, för iallafall på 2008:orna är den av plast och man är rädd att bryta av den om fjädern börjar orma sig när man ska trycka in den. (Att man måste vara minst två eller ha en riktig fjäderkomprimator har jag förstått, men jag har en viktig princip, jag ger mig aldrig in på något jag inte vet att jag kan avsluta).

Vad finns det för fjädrar till Hatsan 125 och dess släktingar, vilka längder respektive effekter har de? (Kan vara bra att veta så att man inte oavsiktligt sätter i en för stark fjäder).

Är bara ute efter att slippa problemet med vissa typer av vanliga 5.5 diaboler fastnar i pipan, inte nån överdriven effektökning, däremot är det alltid nyttigt med att ta till sig andras erfarenheter så man inte begår onödiga misstag.

Av de tillgängliga fjädrar som finns hur mycket skulle man behöva kapa för att lösa mitt problem utan att tänja på några lagar/gränser? Ammon jag haft mest problem med är Gamo 5.5mm standardvarianten som är platt fram.

Samma ammo funkar dock perfekt i min HW45:a med .22 pipa. (Och den har garanterat lägre effekt än 10J, skulle tippa på att siffran 7.5J poppar upp i minnet då det gäller HW45).

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav Superbee 18 jan 2009, 15:44

är det inte lättare att byta ammo? Crosman premier field target 5.5 funkar perfekt i min samt den absolut bästa är fx 5.52mm
RWS superdome funkar också klockrent.

Har själv jätteproblem med t.ex. Milbro TR och Jet i min hatsan, kommer knappt iväg. Men vad jag förstått så passar den ammunitionen bättre för gevär som ligger närmre 5.6mm i pipan...
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav Daniel 18 jan 2009, 15:51

OM jag ska vara ärlig så mins jag inte om det var plast eller metall. var ett år sedan jag bytte fjäder. och gev'ret har jag inte kvar.

med "original turkfjädern"

så får du ut dessa krafter

Hatsan mod 135

298 ms ammo: 0,547 gram fx 4,5 (24.29 J)
298 ms ammo: 0,547 gram fx 4,5 (24.29 J)
299 ms ammo: 0,547 gram fx 4,5 (24.45 J)
299 ms ammo: 0,535 gram JSB 4,5 (23.91)

svårt att veta hur mkt man ska kapa en fjäder men det bästa är att köpa en fjäder av nån av våra sponsorer dom har "licensfria fjädrar som understiger 10 joule till hatsan 125.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav Robban240 23 mar 2009, 19:08

E det ingen som vill göra sånna närbilder på en HW50 med när den ska byta till en trimfjäder för jag e inte så haj på byta fjäder.
Robban240
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 mar 2009, 15:14
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: hw50

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav G0LI4T 23 mar 2009, 20:09

Hej Robban240

Ta upp ämnet på rätt ställe.
Denna tråden handlar Hatsan 125 och frågor kring den.

Det finns mängder av info om HW50 på forumet.
Använd sökfunktionen.

// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav Lojne 23 jul 2009, 21:38

Bytte fjäder igår! Lite tips: Man behöver inte ta loss den "stora" sprinten i avtryckaren om man bara ska byta fjäder. Den enda skruv man måste lossa är den längst bak. Den med låsbrickan. När man ska få i den nya fjädern går det alldeles utmärkt att vara två personen varav en håller geväret med pipan uppåt och trycker in fjädern. Den andra ser till att grejerna kommer på rätt plats och pillar in sprinten när allt är helt inne. Nu ska det sägas att jag var den andre killen. Han som tryckte ihop fjädern är starkare än snittet (tar en så där 250kg i bänk) men han tyckte det var lätt!!!
Lojne
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 jun 2009, 01:04
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Webley

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav barbar 11 aug 2009, 21:38

Det var helt klart lättare att plocka isär geväret än ihop det...jag fick i den stora fjädern men när jag nu plockat ihop den har jag en "Trigger sear spring" över som jag inte alls vet var jag ska placera, dessutom har jag en skruv över men den kanske inte kom från geväret, det var lite stökigt på bordet där jag grejade...

Jag vore väldigt glad om någon av er experter kan ge ett tips hur man fixar det hela.

För att följa länken så måste du registera dig.

barbar
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jul 2009, 17:20
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: kanon

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav Sweeper 11 aug 2009, 23:17

Skruven känner jag inte igen, men är inte det där fjädern till hårdheten på avtryckaren?. Tycker det ser ut så iaf
Man kan lukta lite godis ett tag om man bara slipper kliandet.

HW98, Diana 25, AirArms SE90, Perazzi MX8, CG1900 .308w
Användarvisningsbild
Sweeper
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 25 jan 2008, 14:02
Ort: Karlstad
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: HW98

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav Daniel 11 aug 2009, 23:59

om vi frågar vad det är som inte funkar på geväret ?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav barbar 13 aug 2009, 14:29

När jag pressar ihop fjädern så stannar den inte utan går tillbaka i ursprungsläget.
Det finns en större fjäder under avtrycket och den sitter där den ska.

Hans
barbar
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jul 2009, 17:20
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: kanon

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav Sweeper 13 aug 2009, 15:06

Hej igen, Om jag förstod dit korrekt så spänner inte "main" fjädern upp, om den inte gör det så är det fjädern som trycker på upphaket, har själv varit med om att denna fjäder har en tendens att vilja hoppa ur. Borde alltså vara nr 39 på sprängskissen
Senast redigerad av Sweeper 13 aug 2009, 15:08, redigerad totalt 1 gång.
Man kan lukta lite godis ett tag om man bara slipper kliandet.

HW98, Diana 25, AirArms SE90, Perazzi MX8, CG1900 .308w
Användarvisningsbild
Sweeper
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 25 jan 2008, 14:02
Ort: Karlstad
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: HW98

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav kari 13 aug 2009, 16:37

Vill bara lägga till att det rekomenderas ta ut pistong mm .
För det kan finnas en hel del skit metallspån.torkat humus etc.
Alltså detta gäller åven sprillans nya vapen.
kari
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 06 mar 2009, 22:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Onsala luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: T16 whisper

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav barbar 14 aug 2009, 12:47

Hittade precis: viewtopic.php?f=53&t=2896 hoppas de bilderna löser mitt problem
barbar
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jul 2009, 17:20
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: kanon

Följande användare vill tacka barbar för detta inlägg
zorfex (20 maj 2013, 07:32)

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav nr1strange 05 sep 2009, 14:04

Finns allt i sprängskissen när man ska göra service på den.


Mvh Strange
Senast redigerad av nr1strange 25 sep 2009, 06:46, redigerad totalt 1 gång.
nr1strange
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 jun 2009, 19:25
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: jula 4,5 med underspännare ;)

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav barbar 05 sep 2009, 14:19

Jag tog inte bort något när jag bytte fjäder.

Jag hade tre stora problem när jag skulle byta fjäder:
1. Trycka ihop fjädern.
2. Få dit sprinten igen
3. Montera ihop alla lösa delar.

Lösningen på dessa problem är:

1. Gör en träplatta i vilken du gör en urgöpning. Sätt sedan bössan mot golvet och tryck ihop fjädern med din kroppstyngd mot träplattan som du har i bröstet samtidigt som din frun hänger på din rygg. (har du ingen fru är det lika bra att du ger upp).

2. Att sätta i orginalsprinten med frun på ryggen och en fjäder som trycker luften ur bröstet var någor svårt. Så jag tog en stjärnskruvmejsel och körde igenom. Med lite bändande kunde jag sedan peta ut mejseln med sprinten.

3. Plocka inte isär eller bort det eländiga avtryckarpaketet, bättre att böja upp den böjda mojängen.
barbar
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jul 2009, 17:20
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: kanon

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav henko22 29 okt 2009, 19:43

Bytte fjäder i mitt Hatsan 125 ikväll. Det såg inte lika ut som det på bilderna. Det står "SAS" och "Quattro trigger" på pipen om nu någon vet vad det betyder?Det är två sprintar där bak och avtrycket måste lossas. Naturligtvis åkte allt isär så man fick lära sig hur avtrycket fungerade och jag lyckades få ihop det rätt också vad det verkar. Där fram i stocken var det bara en skruv som var genomgående och låstes med en skruv från andra sidan så detta verkar förbättrats från de tidigare modellerna.
Att trycka ihop en ny fjäder vill jag tro är omöjligt med handkraft. Iallafall själv. Jag tog helt sonika ett spännband och satte framför pipan och bakom plastpluppen vid säkringen baktill och sedan var det inga problem.

Jag tog några bilder (innan avtrycket åkte isär - som tur var):
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av henko22 29 okt 2009, 19:57, redigerad totalt 2 gånger.
henko22
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 okt 2009, 06:39
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav sos 06 apr 2010, 08:31

Plockade isär mitt nya hatsan torpedo 100X 0.22", SAS och quattro trycke... skiljer lite
1. Trycket, ersättnings sprint (för att det inte skall ramla isär) 6mm x 11mm -perfekt... man behöver inte lossa säkringsplattan utan enbart slå ut lillsprinten på säkrings knappen, se till att ha säkrat/säkringsplåten max bakåt och bänd/haka av säkrings knappen.
2. Trycket sitter fast med de två främre stor-fjäder-ändplugg sprintarna = trycket måste bort för att få ut fjädern.
3. När ni lyfter upp trycket så faller det ändå isär en aning, säkringsplåtar glider iväg då dess fjäder pressar på lite... men det är enkelt att plocka ihop, se bara till att ha ett bord under för även en sprint hålls fast av ovan nämnda fjäder och den kan trilla ut och då även en Y-bit som säkrar avtryckaren... lite små pill som man inte vill söka på ett garage golv...
4. Ändpluggen är i plast och man får lirka ut den, original fjädern trycker inte på alls så det är inga som helst problem att demontera.
5. Vid återmontering så behöver man INTE spänna upp avtrycket (det går inte ens då den släpper så fort man rör på det lite)
6. Innan ni monterar dit kolven så prova eventuellt att spänna upp... kolla så det hakar upp ordenligt, bear-trap låser först så luras inte av den... utan se verkligen till att säkring och avtryckaren aktiveras, håll i laddarmen och tryck av (glöm ej säkringen) samt frigör bear-trap och släpp upp sakta OBS se till att ha ordentligt grepp om sakerna då ni provar detta... känner ni obehag över detta så gör det INTE det är inte så stor sak att montera dit kolven...endast bakre skruven på varbygeln och tryck främre bulten igenom utan att sätta dit muttern... om man mpåste demontera igen, själv tyckte jag det var bra att se hur alla delar klickade på plats och hur säkring och avtryck aktiverades.

Tillverkade även en fjäderkomprimerare av två plattjärn med stift som passar i främre sprinthålen och i andra änden svetsade jag ett plattjärn så det blev 35mm mellan "armarna"... den borrade jag hål mitt i och gängade för stång och en plywood bit emellan... jag skall se om jag lyckas få upp en bild...

För att följa länken så måste du registera dig.



Till stift tog jag två st M3 skruvar och det hela nyps åt med en slangklamma... ca 3 cm från "stiften" borrade jag 8mm hål så jag kan stoppa in ett låsstift (och ta bort komprimeraren) i plywooden "fräste" jag ut rektangulära hål så den kan glida efter plattjärnen.

Har nu tagit isär ett antal ggr (tur jag gjorde en komprimerare) då den inte ville haka upp, har plockat bort båda brickorna på den bakre fjäder guiden, en plast och en stål bricka -nu fungerar det :smt021

Måste det sitta en stålbricka längst bak? fjädern ligger ju dikt-an och det är i och för sig bara plast där bak nu men plast kan ju i många lägen vara tåligare/starkare än metall...

Väntar nu på ett leapers sikte jag köpt av "FX_Revolution" här på forumet... så får man se hur den går...
HW97K .20" + BSA CatsEye 4-16x44AO
Norica Sport .177" + Tasco 4x20
Norica No1, Gamo R77 Combat, HW40 och Zoraki luftpistoler
Användarvisningsbild
sos
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 27 mar 2010, 22:03
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Inläggav nizzeg 02 jun 2010, 23:01

Hur i fridens namn skall det kunna vara möjligt att få in den fjädern. Eller är något fel. Skall fjädern verkligen vara så lång?

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
nizzeg
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 02 jun 2010, 10:55
Ort: Staden Malmö
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: hatsan 125 cal. 5.5

FöregåendeNästa

Återgå till Guider

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer