Bytte till en regulator från HUMA och det finns monteringsanvisningar från deras site att ladda ner. Finns även en del material på Youtube om detta som jag kollade igenom, fick en uppfattning av vad jobbet kan innebära.
Det visade sig dock vara betydligt enklare än jag trodde, behövdes inte monteras bort vare sig "8-frame" (alu-balken undertill och det som sitter fast på den) eller sikte & pipa. Allt lossade enkelt med handkraft mer eller mindre.
Dessa grejer beställdes från huma, kostnad en dryg tusenlapp. Renoveringskitet är för framtida behov, regulatorn (ställd på 90 Bar från tillverkaren) och en flaska silikonolja som är bra för att få tätt med o-ringarna.
För att följa länken så måste du registera dig.Krävdes inte mycket av verktyg, här har jag demonterat stocken och även pipvikten och främre shrouden för att få en smula mer manöverutrymme. Gummihandskarna är för att få bra grepp kring tuben, behövs inte mer än några starka nypor så ordnar det sig.
För att följa länken så måste du registera dig.Först av allt måste man givetvis tömma tuben på luft, jag sköt helt enkelt ett antal tomskott ca 20 st från ett redan lågt fylltryck på ca 90 Bar efter senaste skyttesessionen. Sedan kommer man till ett läge där resterande luft pyser ut genom pipan helt odramatiskt.
Lufttuben lossade mycket enkelt, jag använde en skruvmejsel i hålet för fyllproben men kunde lika gärna skruvat ur för hand. Det lossade fint mellan tub och block, hammarventilens fjäder tittar fram och en o-ring ramlar bort som man inte behöver i fortsättningen (såg litet platt ut för övrigt).
För att följa länken så måste du registera dig.Nästa steg är att demontera den gamla regulatorn från tuben. Gjorde helt enkelt som så att jag satte några gummiband runt regulatorn för att skapa grepp mot mitt "skruvstäd" en enkel B&D Workmate, inte särskilt mycket kraft som behövs för att hålla fast. Skruvades ur med ett fast grepp med gummihandskförsedda nypor runt tuben, även detta mycket enkelt att lossa. Inget av allt det här sitter särskilt hårt, det är o-ringar som tätar och är det trycklöst så släpper allt.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Här är den gamla reggen ute (till höger) att jämföras med den nya till vänster. Returfjädern för hammarventilen som tittade ut nyss fick vara med och posera till höger i bilden... inte ofta man får se dom så varför inte.
För att följa länken så måste du registera dig.Demonterade även främre delen med fyllventil och manometer, samma grej här att köra in en skruvmejsel av lämplig dimension i fyllprobens hål, hade dragit några varv eltejp runt mejseln för att skydda litet. Nästan overkill med gummihandsken men visst det kan säkert sitta litet hårdare och då är det praktiskt.
För att följa länken så måste du registera dig.Här är den främre grunkan demonterad.
För att följa länken så måste du registera dig.Läge att inspektera och rensa ur tuben, tog en läskstång och en T-sprits indränkt trasa och fick ur en del skit. Ingen rost direkt mer bara "skit". Behandlade sedan cylinderväggarna med liknande metod och strök på litet av den där silikonoljan som korrosionsskydd, kanske finns det bättre för ändamålet men det lär i alla fall inte spontanexplodera när det trycksätts senare - eller? Jag vet faktiskt inte men utgår från att den där silikonoljan är lämplig för högtryckstillämpningar.
För att följa länken så måste du registera dig.Sedan var det bara att skruva ihop det hela igen, på med litet silikonolja på o-ringarna och bara handkraft. Man får kolla innan så att tuben är slät på insidan där den nya reggen ska täta med sin o-ring, den kommer litet längre in än den gamle men det var inga problem i mitt fall. Ev kan man behöva vända på tuben om den är slätare i andra änden, samma gängor på båda sidor.
För att följa länken så måste du registera dig.På med den där fina lilla stickern "Huma regulated"...
Sedan var det dags att fylla på tuben. Var litet harig så jag lindade in hela härligheten i skyttejackan och hade både skyddsglasögon och hörselskydd på om någon oväntad explosion skulle inträffa...
Det enda oväntade som hände var att bössan läckte rejält genom pipan, all luft pös ur direkt. Avhjälptes genom att spänna upp laddarmen så hammarventilen avlastades, därefter blev det normal fyllning och tätt (får såklart kolla om det är tätt över tid men det verkar tätt iaf).
Återstår att se vad man landar på för effekt, gissar det krävs litet fintrim via transferportens skruvar innan det blir "spot on" i 240
mps med
AA Field som jag vill ha på den bössan, strax under 16,3
Joule.
Summa summarum, en extremt enkel operation det här och inget man behöver oroa sig för det minsta. Allt ramlar isär och ihop nästan av sig själv faktiskt och det var skönt att slippa demontera en massa onödiga grejor som på Youtube-filmerna, sikte, pipa, 8-frame även om det iofs inte är så svårt det heller.