Rengöra & polera hammarmekanismen AA FTP900

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Rengöra & polera hammarmekanismen AA FTP900

Inläggav Leopold 14 aug 2018, 22:06

Min FTP900 har gått som en klocka under många år nu men precis så här veckan innan VM i Polen så visade det sig att kulhastigheten svajade betänkligt.

Har iofs sett skillnad i olika utetemp tidigare, när det är kallt så blev det lägre hastighet och vice versa men kunde kompensera med transferportskruvarna så det blev någorlunda konsistent vid viss utetemp.

Men nu svajade det betänkligt med ca 7 mps vid samma temp och samma inställningar i lördags... väldigt olägligt.

Så extremt motvilligt fick jag helt enkelt göra en översyn i elfte timmen. Arbetshypotesen är att det inte är något fel på regulatorn utan att det är dåligt/obefintligt underhåll bara. Åtgärd ett var att byta pipans packning, det var flera år sedan och bara det kan ge dålig konsistens. Inte kollat hur det föll ut ännu utan ville även göra en sak till, nämligen som rubriken säger: plocka isär och rengöra/polera/smörja hammarmekanismen som ju är hela systemets mest kritiska komponent.

Litet tråkigt att de inte kunde ha en vanlig insex på hammarjusteringen, ser ut så här:
För att följa länken så måste du registera dig.



Har inte hittat några youtubefilmer eller instruktioner om hur detta går till rent praktiskt så jag rådfrågade skyttepolare. Kapten Kamin kom med ett lysande förslag till hur man lossar hammarskruven medelst Knipex låsringstång, jag tyckte Jula och deras eminenta märke Hard Head fick duga och det gick som en dans! Lossade hur enkelt som helst med den tången och det kinesiska stålet visade sig orubbligt trots endast 1.8 mm gods i spetsarna :thumbupp:

7 1/2 varv räknade jag till innan hammarskruven lossade och skruvade in samma efteråt som utgångsläge. En del FTP900-konnässörer rekommenderar att man öppnar transferportskruvarna fullt och sedan skruvar in önskad effektnivå via just denna hammarskruv för bästa prestanda/konsistens men jag känner att tiden inte räcker till för dylikt finlir. Kanske jag får se - extremt enkelt att göra är det ju när man väl har rätta verktygen...

Nåväl, så här ser det ut efter att man har skruvat isär hammarmekanismen. Man får även skruva loss luckan för avtrycksmekanismen och joxa litet med upphaket för att få ut grejorna (upphaket sticker iväg uppåt av fjäderkraft när hammaren är väck).
För att följa länken så måste du registera dig.



Mycket fett och klet av Froglube, FWB Gleitfett, inget bra på dessa delikata prylar så det spritades bort. Fjäderändarna polerades med brynpasta och trollull på fjäderns yttre ytor och på guide och hammarens glidytor. Allt noggrannt rengjort med sprit även inne i blockets hål och inne i hammarens fjäderkanal.

Då blev det så här elegant (bortse från dammkornen..):
För att följa länken så måste du registera dig.



Valde att smörja fjäderändar ytterst sparsamt med Maccari Clear tar (teflonbaserat) och sedan ytterst tunt med Slick 50 OneLube på övriga delar, även detta teflonbaserat men är mer som en torrsmörjning när lösningsmedlet avdunstat. Aldrig mer något klet på denna känsliga mekanism!

Enda som var en liten smula trixigt var att få tillbaka hammaren i läge men man får varsamt men bestämt lotsa grejerna på plats, hålla tillbaka det där upphaket som fjädrade uppåt samt fippla litet med avtryckaren och spännarmen. Inget våld alls så faller allt på plats.

Nu återstår att se imorrn om mina forna fina konsistenta hastigheter uppenbarar sig igen. Gissar det tar ett antal skott innan det stabiliserar sig när man varit där inne i det allra heligaste och rotat.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Kapten Kamin (14 aug 2018, 22:15)

Re: Rengöra & polera hammarmekanismen AA FTP900

Inläggav börne 14 aug 2018, 22:33

Hoppas nu det hjälpte, dina siffror på kronografen var inget kul i lördags :-(
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Rengöra & polera hammarmekanismen AA FTP900

Inläggav Leopold 14 aug 2018, 22:47

Ja det blir mycket intressant att utvärdera!

Men om man bara kollar på krutvapen så vet jag att olämpliga smörjmedel på hammarmekanismer (i slutstycken osv) utan vidare kan ge eldavbrott i kyla, där handlar det ju enbart om att hammaren ska ge tillräckligt med kraft att deformera tändhatt eller kant tillräckligt för att det ska smälla.

På ett pcp är det otroligt mycket känsligare eftersom effekten styrs direkt av hammarens anslagskraft, det är inte bara "pang eller inte pang" som på krutvapen. Så jag är inte förvånad om borttagning av allt detta fett kan ha gjort mirakel med konsistensen. Pippackningen kan spela viss roll också om den är riktigt sliten men inte lika stor effekt av det tror jag, byttes mest för att det är lätt att byta och att den var gammal.

Vi får se hur det gick och hoppas på det bästa! Återkommer.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Rengöra & polera hammarmekanismen AA FTP900

Inläggav börne 15 aug 2018, 06:03

Japp... på min sjönk differansen 2mps när jag polerade hammarstyrningen!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Rengöra & polera hammarmekanismen AA FTP900

Inläggav Batistuta 15 aug 2018, 08:22

Jag har haft stora problem med läckage och annat skit på min FX FT. Det sista jag fick göra var att byta ventilen och ventilsätet efter bytt o-ringar lite här och var. Får hoppas att det håller några år nu :thumbupp:

Tips för att byta ventilsätet som många drar sig för är att använda en virknål (tips från Leif) då var det inga problem. För hopsättning igen användes baksidan på en blyertspenna.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Rengöra & polera hammarmekanismen AA FTP900

Inläggav Leopold 15 aug 2018, 18:31

Nu har jag kämpat några timmar efter jobbet med mätning och justering. Intressant nog så låg den ganska rätt från första skottet, mätte litet olika burkar och det såg bra ut. Så plötsligt hoppade hastigheten ner till 230 mps (ska vara ca 240 mps)... suck. Testade om det var att jag överfyllt tuben men nej. Sedan började kronografen klaga på lågt batteri, tänkte jaha var det bara det... men nej. Fortfarande 230 mps nästan ruggigt exakt.

Så jag öppnade upp båda transferportskruvarna (grov &finjustering) till nära max och fick mina 240 mps litet drygt men med en ny och bättre jämnhet! Kanske var det att hammarfjädern behövde sätta sig ordentligt trots min noggranna polering och smörjning?

Nu såg det betydligt mer betryggande ut och det känns lönt att försöka hitta den bästa batchen i mitt lilla AA Field-sortiment. Visade sig vara rätt stora skillnader faktiskt, särskilt mellan nyare 2017 mot äldre från 2012. Kolla nedan.

Batch A (2017)
Låg: 236,1 mps
Hög: 241,2 mps
Medel: 240,1 mps
ES: 5,16 mps
SD: 1,41

Batch B (2017)
Låg: 240,5 mps
Hög: 245,6 mps
Medel: 242,7 mps
ES: 5,07 mps
SD: 1,41

Batch C (2012)
Låg: 238,9 mps
Hög: 242,8 mps
Medel: 240,7 mps
ES: 3,94
SD: 1,00

Batch D (2012)
Låg: 240,8 mps
Hög: 243,8 mps
Medel: 242,0 mps
ES: 3,02
SD: 1,00

Allt mätt via Chrony Alpha (master), 10-skottsserier - inte i klass med Air Chrony Mk 3 men ser det ändå som hyfsat vägledande att det är batch D jag ska satsa på, väga fram ett antal fina tävlingsskott ur den som troligen kan trimma siffrorna ytterligare. Skruvade ner hastigheten en smula så det blev 240 mps medel på batch D, ny 10-skottssträng och samma ES och SD - bra!

Batch A och B får nog ses som träningsbatchar.

__
PS. Man ska ha klart för sig att en variation av 1,5 mps upp eller ner från medel inte nödvändigtvis beror på faktiska avvikelser i kulhastighet, vi talar om en uppmätt avvikelse på 0,6% i batch D (samma batch som jag använde i lördags i Mörrum för övrigt) vilket är mycket nära instrumentets uppgivna mätnoggrannhet på 0,5%. Dvs att även om vapnet faktiskt spottade ur sig kulor i exakt samma hastighet så kommer instrumentet att visa ungefär de presenterade siffrorna.

Summeringen är alltså att åtgärderna gav precis vad jag sökte, problemet med varierande kulhastighet är löst i alla fall enligt vad min Chrony Alpha kan berätta. Om det berodde på sliten pippackning eller fettig seg hammarmekanism eller en kombination vet jag inte.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
nha (06 jul 2021, 18:08)


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer