Sharp Innova 2

Söker Ni delar till gamla fjäderbössor ? här postar ni dessa frågor.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Sharp Innova 2

Inläggav Silwer 02 apr 2012, 13:26

Ok jag köpte en Sharp Innova 2 för ett bra tag sen på en marknad billigt, först funkade den, man kunde kanske pumpa 8ggr och skjuta.

Den var inte strypt iaf, antar att den kommit hit när nån köpt den utomlands och bar kört in den i landet, detta var bara exportvapen från japan i princip.

Nåväl för nästa lika länge sen så verkar de iaf som at pupmpackninge givit upp torkat så den är som en stenbit eler nåt, man kan pumpa kanske 3ggr så börjar den inte ta emot mer luft sen, den håller dock det tryck mna pumpat så det verkar faktikst som at den hellre släpper luften förbi den stenhårda pumppackningen än in i tryckkamaren.

Nåväl inga originaldelar existerar iaf sen länge sägs det.

Så börjadre de göra en kinesisk kopia och det sägs att delarna från denna faktikst passar på originalet med, jag fick en mailadress till nån polack som skulel sälja packningsatser, jag mailade några ggr men han svarade mig aldrig, det var nog bar det ett par år sen nu nästan.

Finns det nåt hopp för denna, går det at få tag i packningar?

I övrigte är den hel och verkade funka ok run t250mps som .22 14gr diaboler iofs, det var före inna jag skafat nån PCP.

Käns synd att slänga eller nåt då det ju är en äkta och inget kinajox.

Åldern vet man inte, de sägs ha kommit ruint 1980 och var då renamonster för sin tid de krossade de amerikanska pumpvapnen osv, detta är den eklaste modellen av de Sharp gjorde.

De var alltid på licens i Sverige så vitt jag förstår, kanske lades de ner nångång i mitten på 80-talet.

Mycket snack för att söka lite packningar, men jag vill bar förklara vad det är för nåt för den som kanske inte ens hört talas om japanska luftbössor.

Bild

Inte min då den är i smådelar nu, men den är exakt kila, ej risig heller.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sharp Innova 2

Inläggav losdrivare 02 apr 2012, 13:56

Vad är det för typer av packningar du behöver?

O-ringar, t.ex. finns ju att få tag på både i sortimentförpackningar och lösvikt och i olika kvalitetsnivåer och material. Nitril och vitton borde väl vara bra till våra bössor? Tror inte en billig sats från Jula eller Biltema håller måttet, men det kostar lite att prova.

En snabb googling gav:
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Sharp Innova 2

Inläggav Silwer 02 apr 2012, 14:03

Nä alltså det är mer komplicerat än så, det är en stor gummicylinder som passar exakt på pumparnem som tom är justerbar för att slå exakt rätt i längd.

Trots allt är det ganska högt tryck du ska pumpa upp med en enstagspump.

Det valigaste felet är att blowoffventoilen pajar på dem och den är oersättölig, vapnet har ingen hammarfjädr utan avtruckaren är direktkopplad till ventilen och öppnar den när man trycker, ovanligt och faktikst lite farligt då vådaskott kan uppkomma om mna tappar bössan tex.

Så hammare eller fjäder finns inte ens.

För att följa länken så måste du registera dig.



Så ser den ut inuti.

Kinapuffen är helt av plast men sägs funka lika f.ö.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sharp Innova 2

Inläggav losdrivare 02 apr 2012, 15:17

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Sharp Innova 2

Inläggav Silwer 02 apr 2012, 15:37

Det är nummer 2 där som är paj tror jag, pumphead, skum va?

Ligger det där i UK?

Originalen är inte oranga, jag tror de här grejorna är de kinesiska, men då de ska var samma så borde jag kanske prova och se om de vill skicka mig pumphuvvet och en oringsats.

Bra, jag ska fråga så frå vi se, är det USA så går det förmodligen inte, emn jag fatatr inte riktigt var det är .com är ju USA men ibland kör ju andar det med.

:thumbupp:
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sharp Innova 2

Inläggav losdrivare 02 apr 2012, 15:46

Jo, de ligger i UK så det är inga problem med moms eller tull. Har inte handlat från dem själv och vet inget om dem, jag bara googlade reda på delarna.

Lycka till! :)
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Sharp Innova 2

Inläggav Silwer 22 maj 2012, 14:12

Har köpt de där nu och det är inte likadana delar till de Japanska, det är et tannat pumphuvud tex och den kinesiska bössan verkar klart enklare uppbygd.

Möjligen att jag kan modifiera de här grejorna eller nåt, pumpstången med huvud i sig har ett litet hål i mitten av packningen som i sin tur leder till en ventil som är fjäderbelastad, helt ortroligt bygt, det tycks den kinesiska sakna då den inet har nåt håkl i packningen.

Pckningen är inte lika utformad heller, det här kan bli en omöjlig nöt att knäcka.

Så varning ni få med äkta Sharp Innova och andra med lika delar i, det här är nåt billigare smack tyvärr.

Dystert, då det just var pumphuvet jag behövde.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sharp Innova 2

Inläggav Silwer 22 maj 2012, 14:35

För att följa länken så måste du registera dig.



Så ser bara pumparmen ut, helt otroligt jobb för en sån sak.

Den svarta trasiga packningen är original, den har ett hål i sig som saknas på den röda, ok, ett hål går väl att borra, men det tycks ha varit en midja på den svarta för att den skulle sitta kvar på plats, det kan jag inte förstå hur den röda ska göra, då ska den isf vara ihålig inuti just på miten, jag orkar inte för hand pressa den på plats så jag vet inte.

Får försöka med några plana plattor och ett skruvstycke nån dag, har jag tur är den just ihålig inuti isf kan den sitta kvar annars komer det inte gå bara helt eekelt utan kinapuck är kinapuck helt enkelt.

Olika utformning på pumphuvet med som synes, men dte gör förmodligen mindre då diametern är rätt lika iaf, dock är den nya väldigt plastig måste jag säga, vilket överpris för nåt sånt plastskräp, lite mer gummi kunde de kostat på sig, hur mycket kan den där pumpa liksom innan den är otät.

Övriga delar vet jag inet det är någar specialringar och vanliga oringar bara som jag inet vet bu eller bä om, käns dock inte som att det spelar nån roll, går inte pumpen att fixa så är det kasst alltihop.

Dålig stil att kalla delarna för "Sharp Innova & Ace XXXX" tycker jag, nog för att jag misstänkte att det var till kinan men ändå, det där måste väl för fasen nån sett förr iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sharp Innova 2

Inläggav Silwer 23 maj 2012, 14:23

Lyckades efter en hel del om och med pressa pumppackningen på plats, ser ganska ok ut, men det blir svårt att få in den i loppet, får fundera p åden saken, kanske med nån tun plåt att föra runt kanten så jag inte förstör packningen direkt tat dte kan funka, då den ju har en flexibel kant som kan böja sig lite.

Får riva i det mer senare, hittade inet alla delar just nu heller.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Efterlyses

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer