Farliga fallande kulor ur skyn.

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav Luftpangarn 30 maj 2023, 06:29

Här är bästa redogörelsen jag stött på för hur farliga kulor är som avfyras upp i luften.
För att följa länken så måste du registera dig.


Det visar sig att ett antal människor faktiskt omkommer pga diverse firande runt om i världen. Det är inte alls så ovanligt som man - åtminstone jag - trott.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
SWEcerb (01 jun 2023, 09:15), Tempest (01 jun 2023, 16:02)

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav SWEcerb 01 jun 2023, 09:16

Tack för video, intressant info. Hade varit kul o veta hur farlig en vanligt 4,5mm pellet är om man skjuter den upp i luften.
Hämmerli AP20
Artemis PP700s-a
Artemis CP-2
SWEcerb
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2023, 12:41
Ort: Vestby i Norge
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Vestby pistolklubb
Luftvapen favorit: Hämmerli AP20

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav ryden 01 jun 2023, 14:16

En H&N FTT .22 maxar ut straxt under 40 m/s i fritt fall vilket ger ca 1J, det sägs krävas 3J för att slå igenom hud (gränsen för gamla automatluftvapen) så det är ganska safe.
Det fanns i en gammal tråd på GTA jag läste en gång
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav Tempest 01 jun 2023, 16:07

Mythbusters på Discovery Channel sköt 9mm automatpistol precis rakt uppåt ute på en uttorkad sjö och mätte hur djupt kulorna trängde ner i marken och konstaterade att kulorna inte var farliga så länge de var i fritt fall och tumlade, däremot så krävs det inte mycket avvikelse ifrån lodrätt för att kulan ska fortsätta att vara stabil och inte tumla och då blir det farligt. Det är nog omöjligt att kunna sikta helt lodrätt uppåt utan att ha vapnet i en fixtur med vattenpass så det är nog bäst att låta bli att skjuta i luften utan hjälpmedel.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav börne 01 jun 2023, 16:18

ryden skrev:En H&N FTT .22 maxar ut straxt under 40 m/s i fritt fall vilket ger ca 1J, det sägs krävas 3J för att slå igenom hud (gränsen för gamla automatluftvapen) så det är ganska safe.
Det fanns i en gammal tråd på GTA jag läste en gång

Läste nåt igår på nåt amerikanskt forum som sa det samma om energin för att penetrera huden, ögonen är ju dock lite känsligare så man ska kanske inte stå & kolla upp i skyn efter diabolen som kommer mot dig.

Har också sett det avsnittet Tempest nämner & att man ska lyckas skjuta lodrätt rakt upp vid sån typ av skytte detta handlar om, fulla rednecks eller galna typer av annan kultur som skjuter med en AK47 hej vilt omkring sig så är nog chansen mer eller mindre obefintlig att det blir en lodrät kulbana så kulan kommer behålla betydligt mer fart då den faller i en vinkel.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav ryden 02 jun 2023, 07:34

En intressant grej jag lärde mig i tråden var att om man lyckas skjuta exakt lodrätt kommer kulan ned baklänges, spinnenergin behålls mycket längre än rörelseenergin.
Det pratades om artilleritester där en granat hade landat på taket till avfyrningsbunkern, den landade exakt lodrät, var bara 1/3 så hög som innan och all färg hade lagt sig i en ring på taket runt granaten.

Och det tog IIRC 20 min innan den kom ned igen
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav ryden 02 jun 2023, 08:01

Jag testade Strelock och om jag skjuter min FWB 300 90 grader upp så går kulan 178m som längst och håller där 31,6 m/s vilket ger 0J
Min HW77 pre92 går 300m, håller 53,7 m/s och 1J

Jag har ingen aning om tillförlitligheten av beräkningarna här, någonstans borde vi ju nå 0 m/s
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav börne 02 jun 2023, 08:06

Är väl snarare så att dom börjar tumla runt då dom faller ner, vilket dom inte gör om man skjuter upp i en vinkel, att den skulle falla rakt ner med bakändan neråt tror jag inte ett dugg på. Sen att den landar så är ju en sak, ren tur… Som när jag slängde en hal tvål på en rostfritt tvättho på jobbet för en massa år sedan & den landade stående, ren jävla tur.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav underljudsförbud 02 jun 2023, 09:00

nu är detta en annan sorts kula från skyn , farlighet om man blir träffad får ni klura lite på . men bjuder på lite bilder av mitt fynd i naturen
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav vettedax 02 jun 2023, 09:39

Tror det är en meteroit från yttre rymden. skratt... är den tung?
vettedax
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav ryden 02 jun 2023, 09:44

De där har folk dött av, grattis till ett roligt fynd!
För att följa länken så måste du registera dig.



Angående artilleripjäsen, avsikten med skjutningarna var att testa någon form av inbyggd sändare, de projektiler som inte längre sände efter nedslag undersöktes.
Samtliga nedslag hade gjorts med basen först enligt förväntan pga spin stability.

Nu är det ju avsevärt mer massa i en artilleriprojektil än i en gevärskula så den gyroskopiska effekten blir ju i samma mån större och den påverkas mindre av luften enligt kub/kvadrat-lagen
Ytan (som luften interagerar med) ökar med kvadraten, vikten som ger stabiliteten ökar med kuben
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav underljudsförbud 02 jun 2023, 09:51

vettedax skrev:Tror det är en meteroit från yttre rymden. skratt... är den tung?


jo det är en järn meteroit , har ännu ingen vikt på den , inte så stor , 30x30mm och tjocklek 10-18mm
som en tillplattad pingisboll i storlek

men , farten de kommer ner med gör nog att joulen är rätt hög , syns tydligt på den att den levt ett tufft liv ner till tellus

vad kan en sådan här rymdsten ha för värde :roll:


sorry all offtopic i tråden , men ville bjuda på bilderna :)
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav vettedax 02 jun 2023, 09:54

å jag som skojade ju.. Där ser man...
vettedax
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav underljudsförbud 02 jun 2023, 09:59

vettedax skrev:å jag som skojade ju.. Där ser man...


jo , de är inte direkt vanliga fynd i sverige , denna va med lite unik och blir bara vackrare ju mer man putsar på den , vill inte förändra den nått , utan låter den bara ligga i blöt i 5-56 och sen rengöra med en mjuk tandborste :)
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav vettedax 02 jun 2023, 10:08

Värdet är nog litet... fattade det som att det händer då å då å att 99% av stenen brunnit upp i atmosfären.., den kommer ju med flera tusen kilometer i timmen kallas väl stjärnskott tror jag.... Lite synd jag såg fram emot många roliga svar.
vettedax
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav underljudsförbud 02 jun 2023, 10:12

vettedax skrev:Värdet är nog litet... fattade det som att det händer då å då å att 99% av stenen brunnit upp i atmosfären.., den kommer ju med flera tusen kilometer i timmen kallas väl stjärnskott tror jag.... Lite synd jag såg fram emot många roliga svar.


ja ett coolt minne att ha i sin ägo i allafall , har även hittat en 5 öring från 1914 , otroligt vackert mynt i bronsmetall som inte är vanliga i dag , hittat mitt i skogen i ödemark :roll:

ett sådant här mynt , lika , fast stämplat 1914
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav börne 02 jun 2023, 10:30

Den där vill man inte ha i skallen :shock:

Lite OT, men syrran hade en jävla tur för en del år sedan. Ett företag sprängde mitt över gatan, hon låg & solade på baksidan av deras tomt. BOOOOM…. Det rasslade som fan i deras tak av jord & annat skit. Sen kom en sten & landade 1 meter från henne på säkert 4-5 kilo :o

Dom hade gjort nåt jävligt fel. Använde ju såna där mattor men det gick inte som det skulle, glad jsg har kvar min kära lillasyster.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
SWEcerb (02 jun 2023, 10:57)

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav vettedax 02 jun 2023, 10:45

Troligtvis fuskat med mattorna. Min kompis farsa har sprängfirma å fy fan va historier jag hört genom åren.
vettedax
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav underljudsförbud 02 jun 2023, 10:51

[quote="börne"]Den där vill man inte ha i skallen :shock:

nej , det hade blivit en dålig dag då , helt klart :|

vet ett fall med en tjej i usa , västkusten , hon va på stranden och badade , rätt va det va så blödde hon kraftigt från låret , så hon och alla andra trodde hon blivit beskjuten , men läkare hittade en 4mm meteroit i hennes ben som nästan lyckats ta sej helt igenom , ingångshålet va över 10mm :|

så vist faller det ner farliga saker på planeten , liksom därför den bildats :-)
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav ryden 02 jun 2023, 13:07

Re: kulor som kommer ned basen först, se sid 515 längst ned

För att följa länken så måste du registera dig.

Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav börne 02 jun 2023, 14:20

vettedax skrev:Troligtvis fuskat med mattorna. Min kompis farsa har sprängfirma å fy fan va historier jag hört genom åren.

Lite konstigt att det inte är krav på att folk inte får vistas i närheten, visst... dom bor ju där så man befinner sig väl på sin tomt om man vill. Men hade dom sagt till närmsta grannarna att ni kan väl va sjysta & stanna inomhus i 15 minuter tills ni hör att det smällt.

Kollade Google Maps nu & det är c:a 40 meter från där dom sprängde till där stenen landade.

Vet ärligt inte riktigt vad som hände sen, huset kollades över men inga skador på tak o.s.v. då det mest var jord som landade på tak & överallt i tomten, dom fick såklart stå för att rengöra allt men tror aldrig det blev nåt mer av det då de aldrig blev värre än det blev, blev väl nån intern rapport inom företaget kan jag tänka. Men dom var såklart jävligt skärrade av att dom nästan landade en sten på syrran. Hon va enligt henne själv inte direkt vänlig när hon gick över & undrade vad i helvete dom håller på med :twisted: . Bra bett i syrran också när hon blir ilsk så gubbarna strök nog henne medhårs :-)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav vettedax 02 jun 2023, 14:38

När jag sprängde här för mitt garage ca 80 kvadrat å två meter ner var jag livrädd varje dag. kompisen körde ju grävare å sprängfirma var ju nån han rekommenderat.. 160 kubik berg blir en del. Aldrig jag gör om det igen.. För mycket jobb runt ikring... Men men.. Nu står ju mitt garage där sen minst tio år.. I dag fattar jag inte att folk har råd ens med sprängning.
vettedax
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Farliga fallande kulor ur skyn.

Inläggav Luftpangarn 03 jun 2023, 07:21

"Snigeldynamit" i borrhålen som expanderar på ett dygn har jag för mig, spräcker berg. Vet inte hur vanlig användningen är, men verkar vara en bra ide. Inget som flyger omkring. Om man nu inte har djävligt ont om tid. :lol:

Min svärfar cyklade helt lugnt på gatan, när han hörde ett våldsamt brak bakom sig. Ett gigantisk ekträd hade plötsligen gett upp och fallit tvärs över vägen. Hade han kommit en sekund senare, hade han definitivt krossats.

Det var ett ganska rejält arbete att såga och röja, så kommunen gjorde det inte fören dagen efter, så jag hann se förödelsen. Kommer inte ihåg, men jag har för mig att det båst rejält dagen innan, vilket sannolikt försvagat trädet.

I vintras när jag efter en dags bortvaro gick hem, hördes hela tiden knallar slumpvis runt ikring. Först när jag såg orsaken, begrep jag, och det blev obehagligt att gå hem. Det hade kommit ordentligt med blötsnö dagen innan, och smällarna jag hörde, var slumpmässiga tjocka trädgrennar som snäppte av från stammarna. Vi håller fortfarande på och röjer fallna träd runt ikring på ön. Rejält "skräpigt" har det sett ut.

Annars när folk ojar sig - oftast gnälliga tanter - och vill få diverse träd fällda bara för att de växer lutande brukar jag säga att "man behöver väl f-helvete inte stå under trädet när det stormar!"

Nu är jag litet trädkramare och vill inte bli av med annorlunda vackert växande träd. Det är urskog på ön, för det har alltid varit för dyrt och svårt att ta virke, så det finns ganska gott om sådana. Jag såg till att få skogen skyddad, och en man från skogsvårdsstyrelsen sa till mig att han hittat månghundraåriga levande tallar. Jag visste inte ens att tallar kunde bli så gamla!

Det är alltså tveksamt om vi ens får fälla träd i skogarna. Dessutom blir det väldigt fult med konstjorda sågade stubbar i en "John Bauer skog", där det tom växer droppformad hängmossa på trädgrenarna. Jag har aldrig sett sådan någon annanstans, vilket sannolikt beror på att träden måste vara minst nåt i stil med 150 år gamla för att mossan skall växa, har jag läst mig till.

Den här råkade jag röra, så den föll ner på mig. men den är extrem lätt, så någon rörelseenergi är inte värt att prata om. :-) Den skall vara litet mer grönaktig, den här hänger i ett fönstr hemma och har solblekts. (Tavlorna direkt bakom är fotokopior på 10m luftpistoltavlor. Nödösning när tavlorna var slut. :lol: )
För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Ammunition

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer