Mauser 300SL

Övriga märken och frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Mauser 300SL

Inläggav Silwer 11 jul 2012, 03:05

Mauser 300SL såldes av Hobbex framj till tidigt 90-tal, jag har hört att det var nåt annat märke som de benämnde Mauser bara typ en FEG eller nåt?

Det är en underspännare som ser rätt bra ut faktikst, jag har sett en enda någonsin på riktigt trots att den som sagt såldes här länge.

Bild

Dålig bild hittade ingen snabbt, nån som vet nåt om de här och kanske har en eller sett nån säljas?

Underspännare med en lustig vriden form kortare än pipan .177 med valnöt, var billigare än BSA samtida tex, antar att det inte var nåt superdrag i den precis, den liknar lite en matchbössa men är inte det utan har vanliga öppna riktmedel original och är ju rekylerande.

pris 1800 spänn 89-90 i Hobbex en BSA Superstar i samma 2900 som exempel.

300 är ett jäkligt populärt modellnummer får man säga FWB300, El Gamo 300 osv.

Nån som vet nån info att lägg här om det, det fanns ju iaf i landet äbven om jag som sagt sett ett enda på riktigt?

edit:http://www.airguns.pl/wiatrowka-opis-mauser-300-sl

Här ser man den bättre, nog är det en FEG alltid med en anna stock en sån de brukar kalla Tornado ibland tycker jag det liknar, måste ha varit ganska omodern då runt 90, typ läderpackning och så, konstiga dubbla fjädrar syns på en bild bla här.
Ful enligt nån åsikt, men jag tycker den ser4 trevlig ut ändå, kolla den skumma svängen på bakstocken heh.

Säljs dock för dyra priser tycker jag mig se och det är dre nog inet riktigt värda i användbarhet, rätt pris och ja gskuell köpa den iaf, nån måste ju köpt en i landet tycker jag.
Ursprunget är alltså en sån här 60-tals bössa FEG LG15
Bild

Så det är antikt rent mekaniskt och helt enkelt bara uppiffat och dit med ett Mausermärke och tom ljuga at tdet är bygt i Tyskland hehe.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Mauser 300SL

Inläggav Micke 11 jul 2012, 18:13

Hallå Silwer!

Det går lite Mauser 300SL på egun iblandkanske en varannan månad eller så, och snittpriset ligger på runt 100 euroner beroende på skick.

Jag vet inte var de är gjorda. En del tyder på Oberndorf am Neckar, men det kan lika väl vara någonstans i forna DDR. Kanske kompisar till Haenel-Suhl i Zella-Mehlis.

Anledningen till det senare, är att jag betvivlar att västtyskarna skulle ha börjat tilverka ett sådant här gevär. Diana, FWB och Anshutz gjorde ju mycket bättre pangare, och att då dra igång en tillverkning av ett rundkulegevär som inte är rekulfritt/dämpat, måste ju vara korkat.

Jag kan däremot tänka mig att DDR ville visa att man kunde göra luftpangare och dammade av det fina märker Mauser, kanske hade maskiner från ursprungliga Muaser hamnat bakom järnridån. Diana t.ex. gjorde ju delar till Mauser under kriget, och det kanske är från en del av dessa, och som inte hamnade i England.
Designen på stocken verkar vidare till viss del snodd från FWB300S/D75.

Ett knep för att kunna sälja, var kanske att man gav det samma beteckning som måsvinge-mercan, vilket var en kultpryl när det begav sig.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Mauser 300SL

Inläggav Micke 11 jul 2012, 19:45

Jag hittade en sprängskiss på denna länk: För att följa länken så måste du registera dig.



Det är ett enkelt gevär, som består av 36 delar. Det kan man ju jämföra med D75:an som är samtidig, rekylfri och har runt 200 delar.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Mauser 300SL

Inläggav Silwer 11 jul 2012, 22:08

Vad jag förstår är det en Ungersk FEG helt enkelt, ett 60-tals vapen, varför det återuppstod som Mauser 300SL ingen aning, men man får mao ganska gammla grejor om än en del rätt lustiga grejor som den svängda bakdelen på kolven tex.

D75 är skyhögt högre i kvalitet och även precision, de är inte jämförbara vapen.

Men som sagt hittade jag en för nån 500ing elelr nåt så kunde det nog bli affär iaf pga att den är lite speciell.

Dock verkar inet Hobbex ha krängt mängder iaf:-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Allmänt / Övriga märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer