Original (Will) Stiga

Övriga märken och frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Original (Will) Stiga

Inläggav Silwer 07 sep 2011, 07:15

För att följa länken så måste du registera dig.



Jaha vad är det här då?

En bössa jag nog haft sen sent 90-tal iaf.

Originalet är tyskt och tillverkades i den här kalibern som är 6 1/3mm, de hade ofta först en vev på sidan för att helt enkelt veva upp fjädern innan de sköt.
De användes på tivolin och även i tyskarnas motsvarighet till engelsmännens luftskytteklubbar, där man sköt inomhus i serier etc, ganska likt det Johnny beskrev på sin blogg eller var det var om UK förr i tiden.

De sköt med lätta små koniska kulor med spets på eller med pilar då de här vapnen var slätborrade.

Oscar Will som började tillverka luftvapen redan i mitten av 1800 talet, kom upp med de här.

Dock slarvade många bort vevarna (i fyllan och villan kan man misstänka), så den variant vi ser här i landet ofta kom till nämligen den man spänner upp med en bygel undertill, dessa var svagare men vapnet var ju i ett stycke iaf.

Just denna är dock en svensk bössa tillverkad på licens av Stiga Vapen, det står Sandvikens kvalitesstål på pipan bla.

De är som senast från 50-tal men kan vara 40-tal med ganska lätt de vi hittar i Sverige (konstruktionen är dock före ww1)
Oscar will låg i östra Tyskland så tillverkningen just av vapnen las ner när ryssarna tog över, de var då världens äldsta kvarvarande luftvapentillverkare.

Här i landet var de tivoligevär tills Hanealbössorna tog över, de är inte så ovanliga direkt, de med denna 8 kantiga(oktagoniska) pipa är äldst och har den skumma kalibern jag nämnde, mer sentida finns med runda pipor och lägre kalibrar .22 och .20 tex.
(amerikanrna hade ännu konstigare kalibrar på andar kopior, men de tycks ha fortsatt med vevmodelerna på sina licenstillerkningar)
De har 2 fjädrar av platt tråd som tillsammans ser ut som ett timglas, när man spänner bössan så spänns helt enkelt fjädervarven in i varandra och kvar blir baar 2 varv synliga, därav möjligheten till den väldigt korta cylindern.

Jag har rivit denna för att jag var nyfiken och den var inte så kul att försöka få ihop igen.

Jag har en bunt pilar till den med, men har aldrig provat dem, vanliga .25 diaboler pluppar ut ungefär, det är helt enkelt inget för vanligt luftskytte det här och .25 diaboler av lättaste modell är för tunga.

Riktmedlen är helt fasta, det fins en motvikt i kolven bak då pipan(det ingår iofs i anordningen för tat spänan fjädern bakifrån) är den tyngsta jag stött på i luftvapenväg iaf (man kan undra varför) och man ville väl få nån jämnvikt.

Denna är hyfsad i skicket även om den fått sig en smäll ovanpå den förnicklade cylindern tyvärr, den saknar dock en mer utstyrslad kolv som man ser på andra varianter av modellen.

De är värda runt en tusenlapp om de är i nåt sånt här skick, speciellt om då pilar finns kvar med då.
Farsan har en "Original" av nån tysk tillverkare och den dras med det man ofta ser att de blivit numrerade handgripligen efter vilken bana de använts på tivolit eller var de nu varit.

Idag börjar man hitta många ex. på marknader i totalt värdelöst skick, det är inte värt att köpa dem av någon som helst anledning, även om inte dessa tillverkats på 60 år så finns det vettiga ex. kvar om man nu skulle vilja ha en.
Senast redigerad av Silwer 07 sep 2011, 07:58, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav outcastkona 07 sep 2011, 07:42

tack silwer alltid roligt att läsa om gamla puffare
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav Dark Of Light 07 sep 2011, 08:47

Intressant!
Du har ingen bild på just kulorna?
Med tanke på att de förmodligen måste vara hyfsat lätta och samtidigt i en förhållandevis stor kaliber, var de av bly eller ngt annat?
Vad väger pilarna? Är de liknande som de varianter man kan se idag när man tänker "luftgevärspil" eller är de helt special?
Jag tänker själv iaf ganska så snabbt "rundkula" när tivolibössor kommer på tal.

Bra skrivet mannen! :thumbupp:
Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 14 aug 2009, 19:39
Ort: Under marken... Nära dig.
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav Silwer 07 sep 2011, 09:06

Nä jag har inga kulor, de ser ut som väldigt korta cylindrar med en spets på, och ja de var av bly.
Jag var inte med på den tiden dessa användes så jag vet inte hur de användes i Sverige i form av ammo alltså, farsan som levde säger att han bara råkade på dem med pilarna aldrig med nån annan ammo.
Har aldrig vägt nån pil, ser väl ut som en stålspets med en mässingskapsel och en röd svans på, mao rätt odramatisk.(kunde ju lagt fram dem bredvid på bilden, men tänkte inte på det)

Rundkulor får du i tankarna kanske för att Hanealbössorna vi utsattes för så länge på tivolin, de har ju sånna.

Tyvärr hittar jag ingen bild på nätet heller hur de såg ut, de hade alltså ingen midja osv så man kan inte kalla dem diaboler.
Jag har en bok där de förekomker där det står mer eller mindre exakt hur de användes och bilder finns på det här, men nån scanner det har jag inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav Air 07 sep 2011, 11:02

Det där var mitt första luftgevär på 70talet farsgubben
köpte det billigt på någon loppis.
En ask blykulor blev det men sen fick man nöja sig med
att skjuta gula ärtor.
Skjutmålen var plastmodeller o Airfix plastfigurer.

Japp på den vägen är det nu kan man köpa sina luftvapen
själv så man har liksom lite andra godsaker att skjuta med.

Men plastfigurer kan man väl dunka på ibland idag med. :-P
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav JRS 07 sep 2011, 11:17

Silwer skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



Jaha vad är det här då?

En bössa jag nog haft sen sent 90-tal iaf.

Originalet är tyskt och tillverkades i den här kalibern som är 6 1/3mm, de hade ofta först en vev på sidan för att helt enkelt veva upp fjädern innan de sköt.
De användes på tivolin och även i tyskarnas motsvarighet till engelsmännens luftskytteklubbar, där man sköt inomhus i serier etc, ganska likt det Johnny beskrev på sin blogg eller var det var om UK förr i tiden.

De sköt med lätta små koniska kulor med spets på eller med pilar då de här vapnen var slätborrade.

Oscar Will som började tillverka luftvapen redan i mitten av 1800 talet, kom upp med de här.

Dock slarvade många bort vevarna (i fyllan och villan kan man misstänka), så den variant vi ser här i landet ofta kom till nämligen den man spänner upp med en bygel undertill, dessa var svagare men vapnet var ju i ett stycke iaf.

Just denna är dock en svensk bössa tillverkad på licens av Stiga Vapen, det står Sandvikens kvalitesstål på pipan bla.

De är som senast från 50-tal men kan vara 40-tal med ganska lätt de vi hittar i Sverige (konstruktionen är dock före ww1)
Oscar will låg i östra Tyskland så tillverkningen just av vapnen las ner när ryssarna tog över, de var då världens äldsta kvarvarande luftvapentillverkare.

Här i landet var de tivoligevär tills Hanealbössorna tog över, de är inte så ovanliga direkt, de med denna 8 kantiga(oktagoniska) pipa är äldst och har den skumma kalibern jag nämnde, mer sentida finns med runda pipor och lägre kalibrar .22 och .20 tex.
(amerikanrna hade ännu konstigare kalibrar på andar kopior, men de tycks ha fortsatt med vevmodelerna på sina licenstillerkningar)
De har 2 fjädrar av platt tråd som tillsammans ser ut som ett timglas, när man spänner bössan så spänns helt enkelt fjädervarven in i varandra och kvar blir baar 2 varv synliga, därav möjligheten till den väldigt korta cylindern.

Jag har rivit denna för att jag var nyfiken och den var inte så kul att försöka få ihop igen.

Jag har en bunt pilar till den med, men har aldrig provat dem, vanliga .25 diaboler pluppar ut ungefär, det är helt enkelt inget för vanligt luftskytte det här och .25 diaboler av lättaste modell är för tunga.

Riktmedlen är helt fasta, det fins en motvikt i kolven bak då pipan(det ingår iofs i anordningen för tat spänan fjädern bakifrån) är den tyngsta jag stött på i luftvapenväg iaf (man kan undra varför) och man ville väl få nån jämnvikt.

Denna är hyfsad i skicket även om den fått sig en smäll ovanpå den förnicklade cylindern tyvärr, den saknar dock en mer utstyrslad kolv som man ser på andra varianter av modellen.

De är värda runt en tusenlapp om de är i nåt sånt här skick, speciellt om då pilar finns kvar med då.
Farsan har en "Original" av nån tysk tillverkare och den dras med det man ofta ser att de blivit numrerade handgripligen efter vilken bana de använts på tivolit eller var de nu varit.

Idag börjar man hitta många ex. på marknader i totalt värdelöst skick, det är inte värt att köpa dem av någon som helst anledning, även om inte dessa tillverkats på 60 år så finns det vettiga ex. kvar om man nu skulle vilja ha en.


Kul Silwer sist man pangade med en sådan var för 37år sedan.
Då var det någon sorts krita eller porslin som det var fastsatt blommor i som var målet.
Har för mig det var en kantig pipa på dem, men det kan jag inte se på din bild.
Vinsten var en liten nallebjörn.
Mvh JRS
JRS
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 06 dec 2010, 16:48
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 17 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan At44

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav Silwer 07 sep 2011, 22:59

Vilken ammo som du fick på 70-talet undrar jag över, pipan är alltså typ 6.333mm så den tar typ enbart 19gr Rhinos, glöm at få i de tyska diabolerna.

Och jag har ingen möjlughet tat mäta och skulel nog inte orka heller, men en gissning är runt 50mps med en Rhino kanske.

Elak farsa får jag säga då fjäderbössor ju varit igång i evigheter, jag hopas sessionen blev kort iaf.

Det här var helt enkelt inget folk privat här i Sverige köpte, vi har vad jag vet aldrig haft luftvapenklubbar som fungerade ungefär som dart eller bowling om ni förstår.

Därför har jag mer eller mindre uteslutit att bondsamhället Sverige hade tidiga modeller av dessa bössor nästan helt, enstak är nog möjligt men vi hade ju vår egna Excellent tror jag som användes som fågelstudsare tror jag de kallar det hehe.

De fällde mycket unga kråkfåglar som går at äta.

Idag så tål dessa tydligen mer än nåt luftavpen kan prestera enligt de bestämande fånarna(oftast nån inom krut som har IQ lägre än skostorlek i ämnet)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav G0LI4T 07 sep 2011, 23:04

Silwer skrev:Nä jag har inga kulor, de ser ut som väldigt korta cylindrar med en spets på, och ja de var av bly.
Jag var inte med på den tiden dessa användes så jag vet inte hur de användes i Sverige i form av ammo alltså, farsan som levde säger att han bara råkade på dem med pilarna aldrig med nån annan ammo.
Har aldrig vägt nån pil, ser väl ut som en stålspets med en mässingskapsel och en röd svans på, mao rätt odramatisk.(kunde ju lagt fram dem bredvid på bilden, men tänkte inte på det)

Rundkulor får du i tankarna kanske för att Hanealbössorna vi utsattes för så länge på tivolin, de har ju sånna.

Tyvärr hittar jag ingen bild på nätet heller hur de såg ut, de hade alltså ingen midja osv så man kan inte kalla dem diaboler.
Jag har en bok där de förekomker där det står mer eller mindre exakt hur de användes och bilder finns på det här, men nån scanner det har jag inte.


Tror om jag inte helt missminner mig att det var liknande dessa:
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav Silwer 08 sep 2011, 01:23

Ok jo de som jag sett på bild ser ut så, det är den enklaste formen av pelletstilverkning de du visar är för just Sheridans pumpvapen i .20 kaliber.

Men jag trodde inte 6.333 asom det blir fanns att köpa i Sverige helt nekelt nånsin.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav Donk 08 sep 2011, 07:32

Den här goda skytten ser ut att ha något liknande
viewtopic.php?f=61&t=1150&start=150#p76474
Bild
Donk
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 aug 2009, 23:03
Ort: Luleå
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav JRS 08 sep 2011, 08:18

På marknader (tivoli) var det bara pil med röd tofs som gällde.
Med vänlig hälsning JRS
JRS
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 06 dec 2010, 16:48
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 17 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan At44

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav RoLig 15 okt 2011, 22:54

Silwer skrev:Vilken ammo som du fick på 70-talet undrar jag över, pipan är alltså typ 6.333mm så den tar typ enbart 19gr Rhinos, glöm at få i de tyska diabolerna.

Och jag har ingen möjlughet tat mäta och skulel nog inte orka heller, men en gissning är runt 50mps med en Rhino kanske.


I min Orginal will passar hn ftt perfekt..inte tungt på nått sätt....rhino går dock något lättare i pipan(nästan för lätt).
Min kan dock vara tysktillverkad....gubben jag köpte bössan av var inflyttad från tyskland, och hade med sig två ex, därifrån.

Min har valnötskolv...vet inte om det säger nåt om var den är tillverkad...
För att följa länken så måste du registera dig.

RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav RobertSt 15 okt 2011, 23:04

Denn ser ut som de bössor tivolin hade med fjäderförsedda pilkulor när jag var liten grabb!
RobertSt
 

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav RoLig 15 okt 2011, 23:08

RobertSt skrev:Denn ser ut som de bössor tivolin hade med fjäderförsedda pilkulor när jag var liten grabb!


Japp, det är en sån bössa :) ! Tyvärr har jag inte fått tag på några pilar till bössan.. :-(
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav RobertSt 16 okt 2011, 00:03

RoLig skrev:
RobertSt skrev:Denn ser ut som de bössor tivolin hade med fjäderförsedda pilkulor när jag var liten grabb!


Japp, det är en sån bössa :) ! Tyvärr har jag inte fått tag på några pilar till bössan.. :-(


Vassego:

För att följa länken så måste du registera dig.



För det var väl 4,5 mm?
RobertSt
 

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav Silwer 16 okt 2011, 00:09

Nä 6 1/3 mm är de.

Jag har ett gäng pilar till min men jag har aldrig skjutit med dem.

Så problemet är att även om man kunde få tag på .25 pilar skulle de förmodligen inte gå i pipan då den är 6.33mm inte 6.35mm
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav RoLig 16 okt 2011, 00:10

RobertSt skrev:
RoLig skrev:
RobertSt skrev:Denn ser ut som de bössor tivolin hade med fjäderförsedda pilkulor när jag var liten grabb!


Japp, det är en sån bössa :) ! Tyvärr har jag inte fått tag på några pilar till bössan.. :-(


Vassego:

För att följa länken så måste du registera dig.



För det var väl 4,5 mm?


Tyvärr kalibern ska vara 6,35....eller ev, 6,333 som silwer är inne på....men tack i alla fall! :smt020

Edit;såg att silwer redan svarat
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav Silwer 16 okt 2011, 00:47

Är den märkt Oiginal Will är den tysk, tillverkad av Oscar Will fabrikören.

Men det finns som sagt svenska, spanska, amerikanska kopior som exempel.

"Original" brukar stå på de flesta, då de väl var licenstillverkade och det är namnet på den här modellen helt enkelt, men "Will" står inte på de övriga, min står det som sagt Stiga på.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav RoLig 16 okt 2011, 01:09

Jag hittar bara den här märkningen på bössan.

För att följa länken så måste du registera dig.

RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav Silwer 16 okt 2011, 01:31

Ok, ja då vet man ju inte, min har det där md men det följs av Stigas logo.

Och på farsans står det Will efter.

Men som sagt oavsett var de kommer ifrån är de ju rätt lika, ok min har väldigt ljust trä och saknar ntskärningar så den skiljer sig lite från de andra jag sett.

Det är ofta så mörkt trä som din har och med skärningar på.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav RobertSt 17 okt 2011, 17:59

Finns nu på blocket med några skott:
För att följa länken så måste du registera dig.

RobertSt
 

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav Silwer 17 okt 2011, 18:32

Vadå skott?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav RobertSt 17 okt 2011, 18:54

Ja, det får du fråga annonsören om! Jag skulle gissa att det rör sig om 6,33 mm luftpilar!
RobertSt
 

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav Silwer 17 okt 2011, 19:22

För att följa länken så måste du registera dig.



Efter förfrågan jag fick leta upp piljäklarna, här är dom.

Hittade även de skumma 18gr Rhinosarna som har diskuteras att de ju fanns som, samma jäkla burk annars som 19gr förurom vikten.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Original (Will) Stiga

Inläggav driver 04 maj 2012, 12:30

hoppar in på stigatråden har ingen vill men ett stiga märkt x75 vad är det för bössa?
Användarvisningsbild
driver
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 mar 2012, 16:51
Ort: söderhamn
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: haenel

Nästa

Återgå till Allmänt / Övriga märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer