Exellent

Övriga märken och frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Exellent

Inläggav pentti50 08 mar 2012, 19:03

Meindl skrev:Det löste sig med till slut och jag fick loss även ventilhuset.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Alla delar har monterats enligt sprängskissen och det var lättare än det först verkade vara. Dock dök ett litet pysande problem upp.

Enligt beskrivningen för reparation ska detta bero på att ventilpackningen behöver bytas. Jag har provat med både den gamla och den nya och resultatet är det samma. Med den nya packningen verkar det som att trycket inte blir tillräckligt mot luftkammaren. Hur avhjälps detta då packningarna är nya och ska passa?



har du skruvat in pluppen som man trycker in med tummen,den går att justera,du ska skruvas in den så det går riktigt tungt o trycka in så den fastnar inne. :).om det inte hjälper så kan ha på lite diskmedel med vatten på förskruvningarna så ser du var det läcker :thumbupp:
pentti50
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 30 jan 2008, 23:25
Ort: grängesberg
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Exellent

Inläggav Meindl 09 mar 2012, 10:39

Allt är åtskruvat så mycket det går!

Pysandet uppstår då man avfyrar geväret. Istället för att skjuta iväg kulan så uppstår en mycket svag pys-knall. Om jag avfyrar utan kula i loppet så är "knallen" högre och jag skulle därför säga att inte tillräckligt högt tryck uppnås när man pumpar.
Meindl
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 mar 2012, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Excellent + Brocock

Re: Exellent

Inläggav pentti50 09 mar 2012, 10:52

[quote="Meindl"]Allt är åtskruvat så mycket det går!

Pysandet uppstår då man avfyrar geväret. Istället för att skjuta iväg kulan så uppstår en mycket svag pys-knall. Om jag avfyrar utan kula i loppet så är "knallen" högre och jag skulle därför säga att inte tillräckligt högt tryck uppnås när man pumpar.[/quote


har du skruvat in pluppen så mycket det går???.det är helt normalt att det knallar hårdar utan kula.har du dragit rent pipan??
pentti50
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 30 jan 2008, 23:25
Ort: grängesberg
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Exellent

Inläggav Meindl 09 mar 2012, 13:04

Nu börjar det bli lite frustrerande!

För att vara på den säkra sidan att tillräckligt tryck uppnås tillverkade jag en egen lite tjockare ventilstångspackning. Resultatet blev dock det samma. Så fort man försöker skjuta en 5,4mm kula så pyser luften ut bakåt istället. Pipan är rengjord och när jag fyllde den med vapenolja och laddade orkade kulan ut. Skjuter man andra föremål eller bara luft verkar trycket vara bra men av någon anledning blir det inte tillräckligt för att skjuta originalkulor.

Jag funderar på om pumpen inte ger tillräckligt. Det blir exempelvis inte jobbigare att pumpa oavsett hur många gånger man pumpar. Kan man vända pumpkannan åt fel håll vid montering?
Meindl
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 mar 2012, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Excellent + Brocock

Re: Exellent

Inläggav pentti50 09 mar 2012, 13:38

Meindl skrev:Nu börjar det bli lite frustrerande!

För att vara på den säkra sidan att tillräckligt tryck uppnås tillverkade jag en egen lite tjockare ventilstångspackning. Resultatet blev dock det samma. Så fort man försöker skjuta en 5,4mm kula så pyser luften ut bakåt istället. Pipan är rengjord och när jag fyllde den med vapenolja och laddade orkade kulan ut. Skjuter man andra föremål eller bara luft verkar trycket vara bra men av någon anledning blir det inte tillräckligt för att skjuta originalkulor.

Jag funderar på om pumpen inte ger tillräckligt. Det blir exempelvis inte jobbigare att pumpa oavsett hur många gånger man pumpar. Kan man vända pumpkannan åt fel håll vid montering?



då är det något fel med pumpen det ska gå tyngre o tyngre vart effter du pumpr.om det inte läcker någonstans.har du läderpackning?i
pentti50
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 30 jan 2008, 23:25
Ort: grängesberg
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Exellent

Inläggav Meindl 09 mar 2012, 14:41

Stort tack för hjälpen! Där hade vi problemet! Efter att ha skruvat lite och ändrat de justeringar som går funkar åter bössan.


Nu ska jag bara komma på något snyggt sätt att laga garderobsdörren i garaget! :)
Meindl
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 mar 2012, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Excellent + Brocock

Re: Exellent

Inläggav pentti50 09 mar 2012, 15:33

ja så kan det gå när det blir fart i bössan :arrow:
pentti50
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 30 jan 2008, 23:25
Ort: grängesberg
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Exellent

Inläggav Silwer 09 mar 2012, 17:51

De gör ungefär 170mps mätte jag mins jag, men kulan väger ju en del iaf.

Pumphuvet byttes på de jag höll på med till nya med gummipackning, läder är väl ok men det tar liksom inte på nåt sätt när de blivit gamla.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Exellent

Inläggav Meindl 09 mar 2012, 19:29

Finns det något sätt att bilda sig en uppfattning om tryck och kraft utan en kronograf? Finns det inget man kan dra en smäll som kan ge en fingervisning? Låt säga en telefonkatalog på 10 meters avstånd! :)
Meindl
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 mar 2012, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Excellent + Brocock

Re: Exellent

Inläggav Wallop 10 mar 2012, 11:24

Jag har ett Excellent Match, som jag tycker är utseendemässigt mera tilltalande än de andra med sin lite kortare karbinkaraktär.
Där är fördelarna också slut, det är alltför omständligt att först dra ut varbygeln (i stället för att trycka in knapp på andra modeller), pumpa och till råga på allt trycka av med det sämsta tryck som lär finnas på något vapen.
Annars är det i gott skick bortsett från att det kompletta siktet saknas, någon ägare har väl använt kikare.
Jag hade lite tur som fick geväret av en vänlig människa, han är vapenmässigt en total oskuld.
Wallop
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 jan 2012, 15:08
Ort: Skaraborg, Västra Götaland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Exellent

Inläggav Silwer 10 mar 2012, 12:02

Matchen har en smartare uppspänning tycker jag, pumpen har fyrkantigt handtag men det är fan inget bättre än de andra.

Skapligt värde på en Match dock, vad de nu heter det för iofs, ingen tä'vlade väl med såna där.

Trycket på alla Excellent blir hårdare och hårdare ju mer du pumpar, de har ju ingen hammarfjäder utan avtryckaren öppnar direkt en ventil, det kallas blow off.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Exellent

Inläggav Wallop 12 mar 2012, 11:54

Nej. de var nog inga tävlingsvapen, namnet skulle väl bara låta bra.
För övrigt är ju trycket så långt från tävlingsvapen man kan komma, en idiotisk lösning.
Är trycket inte bra blir det dåligt med precisionen.
Wallop
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 jan 2012, 15:08
Ort: Skaraborg, Västra Götaland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Exellent

Inläggav Gnistan 17 jul 2012, 16:09

Hittade lite info om dessa, tydligen var det ett dotterbolag till Arnheim

För att följa länken så måste du registera dig.



Finns en del andra sprängskisser där också
0,618
Bild
Användarvisningsbild
Gnistan
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 12 jun 2011, 02:28
Ort: Huddinge
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 7 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB 300 H

Föregående

Återgå till Allmänt / Övriga märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer