Hjälp att identifiera gammalt 4,5mm

Övriga märken och frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hjälp att identifiera gammalt 4,5mm

Inläggav Silwer 01 aug 2014, 22:55

Udda, jag har hört och upplevt folk som försökt trimma sina fjäderbössor på sånna här sätt, men jag har aldrig fått ut nånting som varit vettigt av det.

Bara att tanken på nåt sätt var att plussa på en fjöäder till i stället för en längre enstaka eller hårdare enstaka.

Jag var faktikst lyckligt ovetande att det hade används och då tydligen för mer kraft om man ska to det där.

Vore intressant att mäta ev. vinst i effekt, mot hur tung uppspänningen är och de övriga sätt som används normalt.

Jag menar även om det inet var igår detta så måste ju nån ha tänkt ut det och på allvar implementerat det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hjälp att identifiera gammalt 4,5mm

Inläggav kelddk 01 aug 2014, 23:04

Om jag minns rätt, hade de en mycket kort spänning , och inget "klang" , men inte heller nogon kraft,
Det är några år sedan , 4-5 ?? med starkare fjäder nästan 200 ms, minns inte exakt, men kom ihåg att med den starka fjäder de sköt lite hög
kelddk
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 jan 2011, 21:42
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: diana

Re: Hjälp att identifiera gammalt 4,5mm

Inläggav börne 01 aug 2014, 23:50

Så som det såg ut i din kelddk ser ju jäkligt skumt ut, som du ser på mina bilder stämmer det med sprängskissen.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hjälp att identifiera gammalt 4,5mm

Inläggav Furby 02 aug 2014, 06:23

Det enda jämförbara jag vet är luftpistolen Walther lp 53, den har också två fjädrar i varandra, den långa smala inre är väldigt mjuk. Kanske systemet ger lite mjukare gång, Walthern var ju en tävlingsmodell på sin tid och går att skjuta riktigt bra med om man bara lär sig behärska "jumpet" i skottögonblicket.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Hjälp att identifiera gammalt 4,5mm

Inläggav Silwer 02 aug 2014, 07:09

Ja, det har jag sett, jag har alltid tänkt att det fanns nån dämpande anledning på LP53, de ansågs ju serieösa målskyttepistoler då för länge sen och tja på gevären körde de med blyvikter i framstocken och rätt timid effekt för att kontrollera bort så mycket rekyl som möjligt och som faktikst inte är misslyckat.

På en pistol dock är ju inte hög vikt så hejdlöst bra så jag har antagit tat det där är nån form av dämpning av nåt.

Vi har ju en del annat lite eget med FWB300S ha 2 fjädrar i rad med en plastkoppling i mittan, fjädrarna är lindade åt varsina håll, det där var ju också en tanke för säg vibationer och oljud.
När man slår i säg Maccarifjädrar i dem låter de mer mekaniskt utan tvekan, dock påverkar det inte precisionen negativt.

En grej som finns mest i typ gamla galleryguns och sånt typ Oscar will med anor från 1800tal har man ju 2 koniska fjädrar av platt inet rund typ, topparna pekar mot varandra och när du spänner upp med bygeln går fjädrarna in i mellan sina egna varv så bara 2 varv syns.
Det var iofs för att cylindern är fånigt liten på ett sånt muskedunder och det hade varit hopplöst med en vanlig fjäder, men ok ändå en udda lösning.

Det finns en hel del udda där ute egentligen och det är ju ganska kul, särskilt att man ständigt hittar nåt nytt att fundera över.

Ibland käns det dock som at tdet fanns en teoretisk tanke i det men det gav just inget:-)

Men appropå just den i tråden För att följa länken så måste du registera dig.

här tas de dubbla fjädrarna upp när snubben märker att bössan har en jävla tung uppspänning men är klen att skjuta med.
Här påstås att tanken är att ge 25% mer effekt med dubbla fjädrar, men tydligen typ 3ggr så tung uppspänning på magnumnivå med haha.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hjälp att identifiera gammalt 4,5mm

Inläggav börne 02 aug 2014, 08:18

Silwer skrev: här tas de dubbla fjädrarna upp när snubben märker att bössan har en jävla tung uppspänning men är klen att skjuta med.
Här påstås att tanken är att ge 25% mer effekt med dubbla fjädrar, men tydligen typ 3ggr så tung uppspänning på magnumnivå med haha.

Han tog upp den inre fjädern men konstaterade också att den inte hade med det att göra, det som gjorde den tung var slitaget under, samma som jag har & det går trögt när den äter sig in i komptuben, ska sitta en glidklack som är helt borta på min.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Föregående

Återgå till Allmänt / Övriga märken

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer