FX Cutlas (Recension)

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FX Cutlas (Recension)

Inläggav Daniel 05 apr 2008, 00:53

Fx Cutlas

Specifikationer:

Energi: 20-30-45 Joule
Hastighet: 185-225-280 m/s
Kaliber: .22 (5.5mm)
Vikt: 2.3kg
Stock: valnöt
Laddning: automatretur, 8-skotts magasin
Typ: Pcp
Övrigt: Inbyggd manometer för tryckvisning, Justerbart matchavtryck, Utbytbar lufttub

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Fx cutlas är ett otroligt lätthanterligt luftgevär, vikten på 2.3 kilo gör att du behöver inte anstänga dig för att skjuta stående, samt omladdningen är hur grymm som helst bara dra bak spaken så är geväret laddat.
jag trodde geväret skulle vara större. Valnöststocken är mycket fin som ni ser på bilderna inga misstag gjorde av fabrikatörer här inte.


På bilden nedan ser ni lufttuben som kan innehålla 180cc
För att följa länken så måste du registera dig.




Fx cutlasen har ett inställningsbar funktion för anslagskraften drar man spaken till vänster så blir det 20 joule, mitten 30 och till höger 45 joule
funktionen fungerar helt utan problem.

För att följa länken så måste du registera dig.



klickar ni på bilden så ser ni att till vänster så är säkringen och till höger är laddningsspaken, hadde hört innan att det är vissa som inte gillar autoreturen eftersom den krånglar, men på den här bössan är det bara dra bak och släppa sikta och skjut.


För att följa länken så måste du registera dig.






En liten bild på tummhålet, för mig är det underbart att hålla i geväret som att sätta handen i en skräddarsydd vante.
För att följa länken så måste du registera dig.




Cutlasen har som dom flesta ? fx gevär en manometer som visar trycket väldigt bra att veta hur många skott man har kvar att skjuta innan man ställer sig och pumpar upp den igen.


För att följa länken så måste du registera dig.




Fx cutlas har ett 8 skotts magasin
För att följa länken så måste du registera dig.





DEt ända negativa jag hittade var pipans ostabilitet jag trycker absolut inge hårt, jag har ingen aning om hur det kan påverka precissionen.
men det känns inte riktigt bra.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



avtrycker är inställningsbart, men jag rörde inte mitt avtryck tyckte det var bra fabriksinställning. bössan är också skön att skjuta med
men ett varningstecken på att cutlasen är säkert en bössa som man blir less på inte lika rolig som ett fjädergevär tex. alltid roligt med lite rekyl.

jag bifogar en tavla jag sköt 8 skott är avfyrade på 15 meters håll
och siktet jag använde var ett oxo. jag hadde även bra stöd. men siktet var inte riktigt inställt. ammo= fx


För att följa länken så måste du registera dig.



ska jag ge ett betyg så drar priset ner betyget till en 8 av 10
med pump får du betala ca 10 000 skr


Betyg sätt gärna recensionen längst ner till höger


För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Daniel 02 aug 2008, 00:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav zeke-cool 05 apr 2008, 01:22

Grattis till en fin bössa Daniel :!: Det med pipan slipper du om du köper
en pipstabelisator!Jag tycker att bössan blir lite snyggare med en sådan
också!Men jag tycker att en sådan dyrbar bössa är värd ett kikarsikte
av hög kvalitet som har ställbar paralax :lol: :lol:
Användarvisningsbild
zeke-cool
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2007, 05:23
Ort: Hemma
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 24 gånger i 23 inlägg

Inläggav Daniel 05 apr 2008, 13:51

jo jag kommer inte att köpa ett oxo sikte igen, haddde ett stort roblem att få till focus när jag zomade in max det gick helt enkelt inte... så jag ger ut ett varningens tecken för dom där oxo siktena det var ändå mörkt när jag var och sköt , vet inte om det var mörkret som ställde till det.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav öberg 05 apr 2008, 15:31

Någonstans skall ju skillnaden visa sig mellan ett 1000kr sikte och 10000kr sikte.
På billigare kikare är oftast skymningsegenskaperna kass.
Tror personligen att Gamos sikten är bättre till luftpangar än OXO sikten.
Själv tänkte jag köpa ett oxo till salongsgeväret men passar nu. Tack för varningen.
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Silwer 05 apr 2008, 16:06

Pipstabb är inte nödvändig ens med ev. dämpare på, fast man vill helst ha en lätt förstås.

Pipan rör sig helt enkelt inte så mycket som när man trycker ned den med handen.
Var mycket noga med att du har skruvat in tanken helt, kompisen lyckades skruva in sin bara presis så vapnet fick luft men då glappade tuben upp och ned väldigt.
Man brukar få lätta lite på stockskruven undertill för att det ska gå smidigt att skruva fast tuben bra med handkraft, tuben vill gärna gå segt genom att den tar i stocken, detta gäller även syntet.

Jag tycker du ska strunta i att köpa en sådan pipstabb, fri pipa är bara bra, de billigare Typhoon däremot är en annan femma.

Att vapnet käns kort håller jag med om, tills nämnda dämpare är monterad, de är ofta närmare 15cm långa och förvandlar vapnet till det längsta jag har iaf.

En decibellmätning vore kul, undrar hur illa de egentligen låter orginal 40J+?

Autoreturen är ställbar med, men man vill ju inte att den ska slå kulorna halvägs genom pipan direkt så det kan vara lite pill för att det ska funka, olika ammo fungerar olia nämligen, det är därifrån gnället om autoreturen komer.
Man vill ju att den ska mata så snällt som möjligt utan att missa att lägga kulan i loppet.
Senast redigerad av Silwer 05 apr 2008, 16:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Daniel 05 apr 2008, 16:09

visst låter den när man skjuter med 40 Joule men något hörsel skydd behöver man då inte.. det roligaste är när man skjuter med full anslagskraft är att kulfången kan flytta sig ordentligt och börja gunga :-)
en dämpare kommer jag inte att försöka fixa då jag inte tror det kommer att vara nödvändigt, där jag skjuter.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Silwer 05 apr 2008, 16:17

Nä kan man ha det så är det ju ok.

Min Cyclone upplever jag låter något mer än en 22lr, ljudet är liksom mer irriterande.

Men klarar man sig utan dämp så är det ju bra, då de ju inte är "lagliga".
Men de tar bort 80-90% av ljudet, träffen hörs mer än själva vapnet :)

Jo kulfången blir illa åtgångna, jag har visserligen några sånna Stiga vapen som är lite stadigare än många som man får med fjäderbössor idag.

Som tur är har dessa en klocka som ska plinga när man träffar i mitten, denna hindrar frontplåten att vika sig för mycket, för alltså annars skulle man skjuta dem så krokiga så man fick banka plåten platt med en hamare sen :lol:
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Patrik 05 apr 2008, 22:11

Silwer skrev:Jo kulfången blir illa åtgångna, jag har visserligen några sånna Stiga vapen som är lite stadigare än många som man får med fjäderbössor idag.

Som tur är har dessa en klocka som ska plinga när man träffar i mitten, denna hindrar frontplåten att vika sig för mycket, för alltså annars skulle man skjuta dem så krokiga så man fick banka plåten platt med en hamare sen :lol:

Jag har skjutit sönder ett sådant stiga kulfång med klocka :shock:
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Inläggav Silwer 05 apr 2008, 23:28

Mina går inte sönder, de bucklar bara den lösa fronten så den fastnar i klockan sen är det stopp.

Men tag antar att med hård amo och många träffar på samma ställe att man skulle kunna äta sig genom metallen.

Men som sagt jag har inte lyckats ännu.

Men jag kör bara runt 270-280mps med 18gr kulor och bara vanlig rundnoskula helt i bly.

Sen har ju förstås avståndet betydelse, jag skjuter väl iaf minst alltid på en 20m med PCP.
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: FX Cutlas (Recension)

Inläggav dcp416 05 maj 2009, 14:18

mycket bra recension , bara en fråga,, vart köpte du det någonstans?
Evanix-golden bastard. Logun MK2, AA s200. BSA R-10Mk2. FX Whisperer. FX Gladiator, cometa orion.Hatsanbt65 Hatsan ATP-2
beretta 92FS Xtreme, gamo pt-80,,crossman781,HW 50,, Gammo DF , norica sport. hatsan super tactical.
baikal mp 61, kayoba 780-023
Användarvisningsbild
dcp416
 
Inlägg: 536
Blev medlem: 18 aug 2008, 09:44
Ort: strömstad
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 20 gånger i 18 inlägg
Luftvapen favorit: airarms s200

Re: FX Cutlas (Recension)

Inläggav Daniel 05 maj 2009, 15:30

inköpt av hurricane eller progunner minns faktiskt inte :-O
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re:

Inläggav ZaphodB 11 jan 2010, 17:22

Silwer skrev:Nä kan man ha det så är det ju ok.

Min Cyclone upplever jag låter något mer än en 22lr, ljudet är liksom mer irriterande.

Men klarar man sig utan dämp så är det ju bra, då de ju inte är "lagliga".
Men de tar bort 80-90% av ljudet, träffen hörs mer än själva vapnet :)

Jo kulfången blir illa åtgångna, jag har visserligen några sånna Stiga vapen som är lite stadigare än många som man får med fjäderbössor idag.

Som tur är har dessa en klocka som ska plinga när man träffar i mitten, denna hindrar frontplåten att vika sig för mycket, för alltså annars skulle man skjuta dem så krokiga så man fick banka plåten platt med en hamare sen :lol:


I 10J tycker jag att min .22 Cyclone är relativt tyst, läter mer av träffen än av avfyrningen........

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer