ColtSA Army 38/22 pcp

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: ColtSA Army 38/22 pcp

Inläggav RobertSt 10 sep 2012, 14:16

lazlo09 skrev:Har en fråga ang Singel Action: Betyder detta att man måste spänna hanen mellan varje skott?

Betyder då Double Action att man kan skjuta alla skott i följd utan att spänna hanen för hand, dvs bara genom att använda avtryckaren, ungefär som en semiautomatisk pistol?

Och säljer Eddie dessa fortfarande? Denna typ av revolvrar är väl samma som man kan köpa på sportwaffen, eller?

Ja, detta är en single action. Ett skott i taget efter uppspänning av hanen. Och du har rätt, en double action (Eddie säljer en 38 special 5 skotts som har både single och double action) så kan man avfyra skotten utan uppspänning först. Men se upp, många double-action vapen är ganska tunga att fyra av, så det blir ofta en utmaning till om man vill träffa något med lite precision. 38:an är för jäkla tung (jo jag har båda revolvrarna).

Ett undantag verkar finnas: Chiappa Rhino, men det är ju ett krutvapen, som dessutom inte följer några av de riktlinjer som SHB (sid 78) har ställt för att vapnet skall få användas i Svenska tävlingar.

Jag tror nog att det kan vara lite knepigt att importera dessa vapen, de blev (som alla vapen iofs) förbjudna tidigt i England och många andra länder eftersom det var ganska enkelt att göra om vapnen så att de kunde avfyra .22 ammo. Ett tag iallafall, metallen utsattes för stora påfrestningar, men de höll ihop ett tag iallafall.

Eddie tar (som enda Svensk??) in dessa vapen än idag.

Välj själv vilken brocock-ammo du vill ha, stål eller mässing(?), tål lite olika tryck. Stål är dyrare.
Dykartub är nog, skulle jag vilja påstå, ett måste: endast då får du samma tryck i alla patronerna. Som jag redan skrivit förut.
Vill du däremot bara skjuta med knallen utan bly, ja då funkar handpumpning lika bra.
RobertSt
 

Re: ColtSA Army 38/22 pcp

Inläggav lazlo09 10 sep 2012, 19:06

RobertSt skrev:
lazlo09 skrev:Har en fråga ang Singel Action: Betyder detta att man måste spänna hanen mellan varje skott?

Betyder då Double Action att man kan skjuta alla skott i följd utan att spänna hanen för hand, dvs bara genom att använda avtryckaren, ungefär som en semiautomatisk pistol?

Och säljer Eddie dessa fortfarande? Denna typ av revolvrar är väl samma som man kan köpa på sportwaffen, eller?

Ja, detta är en single action. Ett skott i taget efter uppspänning av hanen. Och du har rätt, en double action (Eddie säljer en 38 special 5 skotts som har både single och double action) så kan man avfyra skotten utan uppspänning först. Men se upp, många double-action vapen är ganska tunga att fyra av, så det blir ofta en utmaning till om man vill träffa något med lite precision. 38:an är för jäkla tung (jo jag har båda revolvrarna).

Ett undantag verkar finnas: Chiappa Rhino, men det är ju ett krutvapen, som dessutom inte följer några av de riktlinjer som SHB (sid 78) har ställt för att vapnet skall få användas i Svenska tävlingar.

Jag tror nog att det kan vara lite knepigt att importera dessa vapen, de blev (som alla vapen iofs) förbjudna tidigt i England och många andra länder eftersom det var ganska enkelt att göra om vapnen så att de kunde avfyra .22 ammo. Ett tag iallafall, metallen utsattes för stora påfrestningar, men de höll ihop ett tag iallafall.

Eddie tar (som enda Svensk??) in dessa vapen än idag.

Välj själv vilken brocock-ammo du vill ha, stål eller mässing(?), tål lite olika tryck. Stål är dyrare.
Dykartub är nog, skulle jag vilja påstå, ett måste: endast då får du samma tryck i alla patronerna. Som jag redan skrivit förut.
Vill du däremot bara skjuta med knallen utan bly, ja då funkar handpumpning lika bra.



Ok, tack för infon!

Hur kommer man i kontakt med Eddie då? Skulle gärna vilja veta lite om priser och så. har kollat en del youtube videor på dessa revolvrar och dom verkar ju vara riktigt gedigna och välgjorda. Dessutom verkar man ju kunna pumpa lite extra och då få ganska bra kraft, runt 170m/s i cal 5,5 verkar ju inte vara några problem (förutom om man gör detta i svea utan licens vill säga).
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: ColtSA Army 38/22 pcp

Inläggav RobertSt 10 sep 2012, 20:26

Se inlägg 655...
RobertSt
 

Re: ColtSA Army 38/22 pcp

Inläggav lazlo09 11 sep 2012, 13:37

RobertSt skrev:Se inlägg 655...


Va?

Inlägg nummer 655, var då, i vilken tråd?
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: ColtSA Army 38/22 pcp

Inläggav RobertSt 11 sep 2012, 21:36

Sorry, antingen så 'snurrar' inläggsnummren eller så...?

Eddie själv. Du når honom på:

"Eddie ." <licensfritt@hotmail.se>

Där har du honom!
RobertSt
 

Re: ColtSA Army 38/22 pcp

Inläggav lazlo09 12 sep 2012, 11:28

RobertSt skrev:Sorry, antingen så 'snurrar' inläggsnummren eller så...?

Eddie själv. Du når honom på:

"Eddie ." <licensfritt@hotmail.se>

Där har du honom!


Ok, tack!

Fick även tips om denna sidan som säljer olika modeller, bla denna, samt reservdelar: För att följa länken så måste du registera dig.



Där kostar denna revolvern ca 3110kr ny.
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: ColtSA Army 38/22 pcp

Inläggav Jazz 12 sep 2012, 11:49

Litet tipps: Jag har tidigare samlat på den här typen av vapen och den har vissa nackdelar. Framför allt så är de jobbiga att pumpa med org pumpen. Sedan så när du pumpat upp 6 patroner så kan du inte skjuta eftersom du är skakig. När du sedan vilat dig och ska skjuta så har de i princip alltid läckt lita så du får olika fart på kulorna. Mao så får du en kula som går fort nästa långsamt och så håller det på. Träffsäkerheten är inte över sig. Avtrycke är så hårda så man träffar i princip bara burkar på 5-10m avstånd. Men det är väldigt kul vapen, mycket vackra men tyvärr passar de bäst som samlar föremål.
Men köper du så se till att du kan fylla från tub. Obs. Patronerna kostar ca 100kr st.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: ColtSA Army 38/22 pcp

Inläggav RobertSt 12 sep 2012, 15:13

Jazz skrev:Litet tipps: Jag har tidigare samlat på den här typen av vapen och den har vissa nackdelar. Framför allt så är de jobbiga att pumpa med org pumpen. Sedan så när du pumpat upp 6 patroner så kan du inte skjuta eftersom du är skakig. När du sedan vilat dig och ska skjuta så har de i princip alltid läckt lita så du får olika fart på kulorna. Mao så får du en kula som går fort nästa långsamt och så håller det på. Träffsäkerheten är inte över sig. Avtrycke är så hårda så man träffar i princip bara burkar på 5-10m avstånd. Men det är väldigt kul vapen, mycket vackra men tyvärr passar de bäst som samlar föremål.
Men köper du så se till att du kan fylla från tub. Obs. Patronerna kostar ca 100kr st.

Om patronerna läcker beror det på dåliga/taskiga packningar! Jag har haft min 5 skottare fylld och legat i kalsonglådan 3-4 månader, sedan har jag skjutit, inga som helst problem.
Handpumpar du patronerna så får du automatiskt olika tryck i varje, dykartub skall det vara! Iallafall om man vill träffa något. Ja, de kostar några spänn, men sköter du om patronerna så räcker de i åratal. Skaffar du dessutom reparationskitet så slår jag vad om att de räcker livet ut.
Nej, det är INTE ett precisionsvapen! Men att träffa några burkar i trädgården duger det ju jättebra till!
Inte visste jag att de vapen jag har var samlarföremål...
RobertSt
 

Re: ColtSA Army 38/22 pcp

Inläggav Per ivar 12 sep 2012, 21:21

Jazz skrev:Litet tipps: Jag har tidigare samlat på den här typen av vapen och den har vissa nackdelar. Framför allt så är de jobbiga att pumpa med org pumpen. Sedan så när du pumpat upp 6 patroner så kan du inte skjuta eftersom du är skakig. När du sedan vilat dig och ska skjuta så har de i princip alltid läckt lita så du får olika fart på kulorna. Mao så får du en kula som går fort nästa långsamt och så håller det på. Träffsäkerheten är inte över sig. Avtrycke är så hårda så man träffar i princip bara burkar på 5-10m avstånd. Men det är väldigt kul vapen, mycket vackra men tyvärr passar de bäst som samlar föremål.
Men köper du så se till att du kan fylla från tub. Obs. Patronerna kostar ca 100kr st.

Har uptekt at det er en grad i den fremre hylsan i flere av mine patroner får Vel broscha eller hona.det kan vära lösningen på dina femenutters problemer :x
Per ivar
 
Inlägg: 552
Blev medlem: 10 dec 2011, 18:33
Ort: Skåne
Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 17 gånger i 17 inlägg

Re: ColtSA Army 38/22 pcp

Inläggav RobertSt 13 sep 2012, 14:02

Hittade den här:
För att följa länken så måste du registera dig.

RobertSt
 

Föregående

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer