Umarex Race Gun

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Umarex Race Gun

Inläggav lennsu 26 jan 2012, 00:32

umarex_race_gun.jpg

Har nu provat ovanstående pistol under några dagar och tänkte dela med mig av mina erfarenheter :)

Först lite fakta:

Umarex Race Gun med kompensator
CO2
Kaliber 177 (rundkulor)
Vikt 1025g
Längd 265mm
Piplängd 135mm
Blowback
SA (singel action)
Stomme och slide i metall
Magasin rymmer 21st kulor
Picatinny rail (för montering av medföljande sikte)



umarex-race-gun2.jpg

Min personliga bedömning:

Den kommer i ovanstående kartong vilket jag tycker är tråkigt eftersom den borde komma i en väska för då skulle det motsvara den kvalité den utstrålar.
Första intrycket är att den ser klart spännande ut och är i princip helt i metall förutom kolvsidorna som är i plast (skulle uppskatta om de var i bättre kvalitét).
Likaså är picatinny railen i metall men däremot så är grönpunktssikte från Walther i plast.
Ligger skönt i handen och passar mina händer som är lite större så den som har lite minde storlek på tassarna kan få svårt att greppa den på ett bra sätt :)
Satte in en ny CO2 och ladde upp 21 kulor (gick bra efter jag klurat lite) och provade och jäklar vilken skön snärt och så distinkt det var på blowbacken och den fjäder som sitter där, faktiskt den bästa jag provat (och då har jag kännt på en hel del får jag säga). Sköt den sedan i kronografen i 10 minusgrader och den visade på mellan 117-115mps de första 10 skotten kan nog bli ännu bättre till våren tror jag :thumbupp: dvs. klart godkänt.
Trycket är ganska så klart och krispigt enlig min uppfattning.
Magsinet är delvis i plast och metall men verkar fungera bra. Den är otroligt kul och snabb att skjuta med och du klarar ungefär att skjuta 3 magasin på en co2 patron men jag kan rekomendera att skaffa ett extra magasin så hinner den första återhämta sig lite mellan skutningarna och du sparar co2.
Provad lite att skjuta på tavlor och resultatet ser ni nedan, jämförde en tavla med min Witness 1911 blowback, de två översta är från Race Gun och den nedersta 1911. Och jag är övertygad om att denna vekligen kan fungera som en träningspistol för den som vill träna snabbskytte och få en hyfsad precision.


umarex-race-gun3.jpg


Provade även lite andra tillbehör och ni kan själva se bilderna nedan:


umarex-race-gun4.jpg



umarex-race-gun5.jpg


Nu lite plus och minus: :)

På minussidan:

Grönpunktsiktet som medföljer är lite plastigt och fungerar inte bra för mig som är så gammal att jag behöver glasögon :o , blir reflexer.
Platsgreppen
Skjuter du snabbt och inte låter co2 vila så tappar den fart (du löser de genom ett extra mag eller vila en minut mellan skjutningarna)
Greppet kan upplevas som för stort om du har små händer
Ingen vapenväska medföljer
Du kan inte normalt inte ta isär pistolen vilket jag saknar för att kunna utföra ett bra underhåll och kunna byta fjäder.

På plussidan:

Blowbacken är underbar och härligt snärtig.
Nästan helt i metall.
Bra precision för en BB med blowback.
Kompensator helt i metall.
Bra och lättåtkomlig säkring på båda sidor.
Sliden stannar i bakåtläge vid sista skottet.
Lätt att montera extra utrustning på den.
Justerbart fiberoptisk sikte (både höjd och sidled)

Så det var allt för denna gång, bjuder på lite fler bilder och en filmsntt på blowbacken. :)

umarex-race-gun6.jpg



För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Umarex Race Gun

Inläggav norris 26 jan 2012, 00:36

den ser klart intressant ut
norris
 
Inlägg: 572
Blev medlem: 10 okt 2010, 20:21
Ort: Piteå
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 33 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Piteå LuftVapen Klubb
Luftvapen favorit: Walther Lever Action

Re: Umarex Race Gun

Inläggav Daniel 26 jan 2012, 00:38

Tack för läsningen och bilderna lennsu
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Umarex Race Gun

Inläggav Leopold 26 jan 2012, 01:27

Ser riktigt lovande ut tycker jag! Träffbilden om den är på 10 m är riktigt fin *).

Utmärkt test! :smt020

Det enda jag inte riktigt fattar är hur siktet är, behöver vettiga öppna riktmedel. Kan man modifiera dessa TruGlo-sikten till mera vanliga sikten så att det funkar?


PS.
*) Såg just litet närmre på bilderna och ser att det var 6 m med stöd. Fortfarande mycket bra för vapentypen tror jag.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Umarex Race Gun

Inläggav lennsu 26 jan 2012, 07:14

Leopold skrev:Ser riktigt lovande ut tycker jag! Träffbilden om den är på 10 m är riktigt fin *).

Utmärkt test! :smt020

Det enda jag inte riktigt fattar är hur siktet är, behöver vettiga öppna riktmedel. Kan man modifiera dessa TruGlo-sikten till mera vanliga sikten så att det funkar?


PS.
*) Såg just litet närmre på bilderna och ser att det var 6 m med stöd. Fortfarande mycket bra för vapentypen tror jag.


När du säger TruGlo sikten vad tänker du då på Leopold? :) jag är inte riktig med där :oops: men det ingick ett så kallat rödpunkt sikte som jag inte kom överens med och då bytte jag till det fasta kornsiktet och det justerbara bakre med fiberoptik, som då går att justera i både höjd och sidled, ingick även ett bakre standard.
Håller med dig att av alla andra blowback BB jag hitintills provat så har denna bäst precision :smt037
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Umarex Race Gun

Inläggav Leopold 26 jan 2012, 15:44

Truglo är vad man ibland kallar fiberoptiska sikten, fast egentligen är det en tillverkare av dylika. De har börjat dyka upp på allsköns pistoler och gevär där man har öppna sikten dvs den traditionella modellen korn-skåra.

Själv är jag inte så förtjust i detta på annars utmärkta hobbypistoler, jag tycker ett vanligt korn och sikte ger en mer exakt siktbild och är dessutom det man måste träna sig att använda om man vill tävla. På många fiberoptiska sikten så är överdelarna i korn/sikte rundade, då går de inte att använda annat än med fiberoptiken (dvs siktet blir mer eller mindre oanvändbart om man målar över ljusprickarna).
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Umarex Race Gun

Inläggav lennsu 26 jan 2012, 18:03

Leopold skrev:Truglo är vad man ibland kallar fiberoptiska sikten, fast egentligen är det en tillverkare av dylika. De har börjat dyka upp på allsköns pistoler och gevär där man har öppna sikten dvs den traditionella modellen korn-skåra.

Själv är jag inte så förtjust i detta på annars utmärkta hobbypistoler, jag tycker ett vanligt korn och sikte ger en mer exakt siktbild och är dessutom det man måste träna sig att använda om man vill tävla. På många fiberoptiska sikten så är överdelarna i korn/sikte rundade, då går de inte att använda annat än med fiberoptiken (dvs siktet blir mer eller mindre oanvändbart om man målar över ljusprickarna).


Tack för upplysningen Leopold, det är alltid kul att få lära sig något nytt! :Thumbupp:
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Umarex Race Gun

Inläggav soul 27 jan 2012, 00:17

Kostar den 2600:- Ganska mycket pengar de, är den värd det tycker du?
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Umarex Race Gun

Inläggav lennsu 27 jan 2012, 08:28

soul skrev:Kostar den 2600:- Ganska mycket pengar de, är den värd det tycker du?


Måste svara både ja och nej på frågan, den kommer att finnas i en modell då rödpunktssiktet inte ingår och då borde den vara billigare.
Eftersom jag inte riktigt kommer överens med denna typ av sikte så hade jag hellre valt version utan! men idag finns inte denna modell ute här i Sverige dvs. jag hade inget val.
Men du kan också se det från denna sidan vad kostar det att köpa till ett sikte + picatinny rail? då kanske det inte är så dyrt eller hur! :arrow:
Nu är det också så att jag samlar på denna typ av pistol så var det ändå värt priset för mig och den är faktiskt inte så mycket dyrare än de andra som finns på marknaden, och denna levererar en bättre precision än vad andra märken kan idag. :)
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Följande användare vill tacka lennsu för detta inlägg
soul (24 apr 2017, 16:21)

Re: Umarex Race Gun

Inläggav norris 27 jan 2012, 22:52

vart har du köpt den?
norris
 
Inlägg: 572
Blev medlem: 10 okt 2010, 20:21
Ort: Piteå
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 33 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Piteå LuftVapen Klubb
Luftvapen favorit: Walther Lever Action

Re: Umarex Race Gun

Inläggav lennsu 28 jan 2012, 10:59

norris skrev:vart har du köpt den?


Via vår sponsor Hurricane. :)
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Umarex Race Gun

Inläggav junior 01 jul 2012, 15:23

Är det någon som vet vart man kan köpa extra mag?
junior
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 jul 2012, 15:19
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Umarex Race Gun

Inläggav PLUTTE 23 apr 2017, 11:50

Är du fortfarande nöjd med pistolen? Jag funderar på en sån här, hur är trycket på den?
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Umarex Race Gun

Inläggav lennsu 24 apr 2017, 07:00

Hej

Nöjd och Nöjd :) den är numera såld eftersom jag gjort andra spännande inköp.
Men som pistol att använda som är tänkt så fungerade den bra, trycket är inte det bästa utan den är som de flesta i denna klass mediokert.
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Följande användare vill tacka lennsu för detta inlägg
PLUTTE (24 apr 2017, 07:42)


Återgå till Recensioner

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer