Renovering, fjäder och kolvpackning

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Renovering, fjäder och kolvpackning

Inläggav cpaitor 25 sep 2021, 17:42

Hej

Ursäkta om terminologin inte är den rätta, jag är tyvärr helt grön på området luftvapen och söker därför råd i detta forum.

Har fått ärva ett gammalt Walther LGV (70-tal) från min svärfar. Kolvpackningen hade fastnat i kammaren och jag plockade därför ner geväret och rengjorde, samt beställde ny kolvpackning, fjäder och oring till pipan. Vidare har jag köpt fjäderfett och kolvfett, och det är nu tid att montera ihop geväret igen.

Som sagt i början är jag nybörjare på området så jag söker därför information och tips och råd på vad jag (inte) skall göra vid monteringen. Alla tips tas emot med stor tacksamhet, t.ex. hur/var skall kolvfettet appliceras (t.ex. endast på kolvpackningen eller endast på kolven eller både kolv+packning eller i hela kompressionskammaren)? samma sak vad gäller fjäderfettet? Jag antar att även oringen på pipan skall fettas in, men lämpligtvis med vad? Vid montering av fjäder bör man komprimera fjädern på något sätt för att kunna fatta rätt gänga på bakstycket, eller är det bara att trycka för hand och skruva på? mm. mm.


MVH Peter
cpaitor
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 jul 2021, 10:31
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Renovering, fjäder och kolvpackning

Inläggav vettedax 26 sep 2021, 08:18

Hej.. i kompressionskammaren skall du bara ha ett tunt lager av feinwerkbaus specialfett om nått. tror det är en typ siliconfett. som inte antänder vid skott. vanligt fett exploderar när du skjuter å kan skada packningen. jag tror du kan ta annat siliconfett om du har. bara ytterst tunt. på fjädern ett tunt lager med tex nån liten pensel. bakände kolv samma där ett tunt lager runt om. oring pipa siliconefett .alltså..oring å cylinder siliconfett,,, fjäder kolvbakkant vanligt fett...när du monterar är det lätt att skada kolvpackningen så ta det väldigt försiktigt där..kolla så det inte är grader inne i röret..lägg gärna nån typ av tunn styv plast runt kolven när du för in den i röret..har själv bytt på en LGV förra året men hade problem med gänggången på kolven. det finns lite olika varianter på den..sätt gärna in lite kort så man ser..vid montering tror jag du får ihop den för hand bara...är ju inga starka bössor precis. om du letar lite här på forumet så hittar du nog mer info om detta...
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer