FX hammarvikt

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FX hammarvikt

Inläggav Gordon 18 feb 2020, 11:32

Jag blir inte klok på min regulator. Jag har efter ett "garantiärende" som jag fick betala fått mitt block utbytt och med på köpet har jag bara fått problem. Det ska vara den nya generationens regulator men vilken skit. Det första jag fick göra efter att jag fått denna direkt från FX var att skicka denna åter för att regulatorn läckte.

När jag monterade ner blocket så har de dessutom ändrat på designen till styrningen för pipan, tidigare var den fräst nu är den löst monterad i ett hål vilket gör att den lossnat utan att jag uppmärksammat detta.

När jag nu testade det nya blocket svajade effekten mellan 49-52Joul 140bar. ska åtminstone ligga på 65Joul. Nya generationens regulator verkar vara riktigt bra :x . Mitt gamla block gjorde 80Joul med endast uppborrat hål i pipan, vilket det är nu också.

Jag orkar inte bråka med Hurricane mer utan har nu vänt mig till FX direkt åtminstone så att jag kan få tag i en ny styrning som förövrigt inte finns på deras reservdelslista.

Funderar på att helst skippa FX regulator och köpa en från Huma Air men innan dess tänkte jag se om det hjälper att ändra på hammarvikten. Är det någon som har någon erfarenhet av detta ?

Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: FX hammarvikt

Inläggav Batistuta 18 feb 2020, 14:34

Garantiärende som du själv fått betala, det låter märkligt! Kan du förklara?
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: FX hammarvikt

Inläggav JonasW83 18 feb 2020, 17:30

Original hammarvikt ska tydligen inte fixa mycket mer än 135 bar. Jag har en 7g hammarvikt och färdigkapad fjäderguide över om ett par dagar om det är intressant? Tillåter dig nog att köra upp mot 160 bar.

Min korta 500mm pipa gav knappt (10m/s) något mer med 150 bar än med 130, så jag ska ta ut min vikt och återställa min guide.
FX Crown .22 48J
JonasW83
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 20 maj 2019, 17:49
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Re: FX hammarvikt

Inläggav Gordon 18 feb 2020, 22:39

Garantiärende: Vi kan väl kortfattat sammanfatta det på det viset att något klantarsle på FX dragit gängpaj på en koppling och limmat dit skiten med härdande loctite. Tiden hade visserligen gått ut men när något sådant här uppdagas brukar man åtminstånde be om ursäkt med någon form av kompensation.

Ärendet tog över 6månader och ändå har jag inte fått något som fungerar. Jag har dessutom skickat över 30mail till återförsäljaren som jag upplever fullständigt skitigt i detta ... Vi släpper det
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: FX hammarvikt

Inläggav Gordon 18 feb 2020, 22:51

JonasW83 skrev:Original hammarvikt ska tydligen inte fixa mycket mer än 135 bar. Jag har en 7g hammarvikt och färdigkapad fjäderguide över om ett par dagar om det är intressant? Tillåter dig nog att köra upp mot 160 bar.

Min korta 500mm pipa gav knappt (10m/s) något mer med 150 bar än med 130, så jag ska ta ut min vikt och återställa min guide.


Kan vara intressant, 7gram låter dock lite... Jag har läst att det ska vara 12,5gram och en 10mm fläns, men jag har inga problem att tillverka en tyngre vikt... En färdigkapad fjäderguide är dock högintressant alla pratar om det men ingen visar vad det är för något
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: FX hammarvikt

Inläggav JonasW83 19 feb 2020, 07:31

7g ska som sagt räcka till runt 160 bar, ska du köra högre tryck än så, så behöver du säkert 10g.
Min är fräst i ett stycke och har en fläns på ena sidan som man lägger först i original hammarvikten. Sen trär man vara fjädern över.
Fjäderguiden är den svarta biten på andra sidan, som fjädern också går över.

Behåller du den okapad och stoppar i en vikt i hammaren, så kommer vikten och fjäderguiden att nå varandra när du komprimerat fjädern. Därför så måste denna kapas till ett specifikt mått för fjädern ska kunna komprimeras helt när du spänner den.
FX Crown .22 48J
JonasW83
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 20 maj 2019, 17:49
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Re: FX hammarvikt

Inläggav JonasW83 19 feb 2020, 07:37

Läste runt lite till nu. 7g som jag har räcker till 160 bar, 12g räcker till 170 bar och strax under 13g räcker till dryga 190 bar.

Så det verkar bli jäkligt känsligt med vikten på vilten efter 11.5-12g.

Så det beror på vad du har för mål? Ju högre tryck ju oftare får du ju fylla vapnet för att kunna hålla regulatorn med rätt tryck.
FX Crown .22 48J
JonasW83
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 20 maj 2019, 17:49
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Re: FX hammarvikt

Inläggav Gordon 19 feb 2020, 08:18

Målet nu är att förstå... men nu gick det upp ett liljeholmens...

Jag tittade på denna: För att följa länken så måste du registera dig.



I min värld bytte man ut orginal hammaren så fel man kan tänka, jag har tittat på denna videon så många gånger... Till min fördel får jag ändå säga att jag inte genomfört detta på grund av att det känts fel...

Fjäderguiden är således pinnen på fjäderhållaren dvs 19902 springholder Crown (För att följa länken så måste du registera dig.

)

När du säger fräst hoppas jag att du menar svarvad för annars hänger jag inte med. Jag tycker du ska behålla dina grejor, det kostar inte så mycket och jäkligt bra att ha. Jag har dessutom en liten trevlig svarv så jag kan enkelt göra en serie vikter...

Har du fixat till hålet i pipan ?
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: FX hammarvikt

Inläggav JonasW83 19 feb 2020, 08:29

Gordon skrev:Målet nu är att förstå... men nu gick det upp ett liljeholmens...

Jag tittade på denna: För att följa länken så måste du registera dig.



I min värld bytte man ut orginal hammaren så fel man kan tänka, jag har tittat på denna videon så många gånger... Till min fördel får jag ändå säga att jag inte genomfört detta på grund av att det känts fel...

Fjäderguiden är således pinnen på fjäderhållaren dvs 19902 springholder Crown (För att följa länken så måste du registera dig.

)

När du säger fräst hoppas jag att du menar svarvad för annars hänger jag inte med. Jag tycker du ska behålla dina grejor, det kostar inte så mycket och jäkligt bra att ha. Jag har dessutom en liten trevlig svarv så jag kan enkelt göra en serie vikter...

Har du fixat till hålet i pipan ?


Exakt, 19902 är den jag kapat. Och som du sett nu så sätter man bara in en vikt, med den flänsade delen nedåt i hammaren och sen faller fjädern bara över den smala delen av vikten inne i hammaren.
Ja, tankevurpa. Menar naturligtvis svarvad. :)

Jag har ingen brådska att sälja av sakerna, tänkte mer om du inte hade tillgång till att göra en egen vikt samt kapa fjäderhållaren.

Yep, kör en dubbelportad transfer port. Pelletproben är också lite portad.
FX Crown .22 48J
JonasW83
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 20 maj 2019, 17:49
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Re: FX hammarvikt

Inläggav Gordon 19 feb 2020, 11:28

Konstigt att du inte får till en högre effekt... Vad har du för Joule ut ur bössan...

Har du öppnat ventilsätet också... Du har ju kaliber 5,5 så det kanske inte gör så mycket....
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: FX hammarvikt

Inläggav JonasW83 19 feb 2020, 11:39

Längden på pipan avgör väldigt mycket. Jag märkte att mitt "powerwheel" inte fungerade som original med hammarvikt. Min kunde ge mer effekt än Max t.ex.
Så egentligen kanske jag kunde ha fått ut mer effekt om jag testade mer. Men jag blev så nöjd med hastigheten på 130 bar med mina modifieringar i övrigt, så jag nöjde mig utan hammarvikten.

Men A och O när man ha max ur bössan, om man vill vinna på höga regulatortryck, är piplängden. Kulan hinner inte ta vinning av det höga regulatortrycket och accelerera klart innan den är ute. Med längre pipa så vinner man rejält med fart.
FX Crown .22 48J
JonasW83
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 20 maj 2019, 17:49
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Re: FX hammarvikt

Inläggav Gordon 19 feb 2020, 12:06

Jo så är det, tanken för min del är att gå över till sluggs men inna jag funderar på detta vill jag upp rejält i effekt.
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: FX hammarvikt

Inläggav JonasW83 19 feb 2020, 12:12

Jag ska testa skjuta på 100m till helgen om bara vädret tillåter. Varit regn och blåst så ofta på slutet att jag inte fått chansen.
Ska bli intressant att se hur långt mina 48J räcker som jag får med 130 bar och korta 500mm pipan.

Ska testa med H&N .217 och .218 samt nya FX hybriderna.
FX Crown .22 48J
JonasW83
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 20 maj 2019, 17:49
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Re: FX hammarvikt

Inläggav Gordon 19 feb 2020, 20:29

Fixade till en extra vikt idag, tyvärr har jag ingen bra våg hemma men det har jag på jobbet... Någonstans runt 12.5g hoppas jag sedan tänkte jag fixa en 10,5 , 8,5 och en 6,5 för att utvärdera sedan får vi se vad vi hamnar.

Fixade till fjäderhållaren också, vet inte vad jag tänkte på när jag borrade ett centrumhål när jag skulle använda ett frässtål men det påverkar ju inget annat än min stolthet...


För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: FX hammarvikt

Inläggav Gordon 20 feb 2020, 07:12

Den vägde 15g så det faller inom felmarginalen för mässingens varierande vikt. Får hem och montera denna och se om den fungerar innan jag justerar den....
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: FX hammarvikt

Inläggav JonasW83 20 feb 2020, 07:33

15g låter ju lite mycket, men testa. Kör du får lågt regulatortryck så kan den ev. bete sig lite konstigt bössan tänker jag.
Tycker flänsen ser lite lång ut också, det blir inte betydligt högre inspänningstryck på fjädern med den längden?
Min fläns är rätt smal på min vikt, motsvarar väl drygt tjockleken på den lilla ringen som vanligen ligger på fjäderhållarens botten (den kan inte sitta kvar nu när fjäderhållarens pinne är förkortad, den kan lossna när fjäderns spänning släpper vid skott).
FX Crown .22 48J
JonasW83
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 20 maj 2019, 17:49
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Re: FX hammarvikt

Inläggav Gordon 20 feb 2020, 08:14

Nej jag ska justera den till 12,5g. Frågan är bara vad jag ska ta vikten det är ju bra om man kan behålla tyngden i den del som ligger i fjädern för då kan man ju minska denna i 10,5 och kanske också 8,5grams vikten....

Då slipper man ju justera hammarhjulet vid byte

Förspänningen är ju precis som du säger det som styr... Jag har ju någon millimeter nedfräst i fjäderhållaren och så får hoppas att vi kan ta alla 2,5gram på flänsen.
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: FX hammarvikt

Inläggav Gordon 22 feb 2020, 11:25

Jag började med att testa 15grams vikten i blocket och jag blev positivt förvånad allt gick väldigt smidigt, kändes till och med bättre än original. Det blev en mer distinkt avfyrning. Jag fick skruva in justeringen till hammarhjulet ganska väsentligt med det fanns fortfarande någon mm kvar. Bara det i sig blir ju en förbättring.

Nu valde jag att behålla flänsen på 10mm på samtliga vikter och istället göra dessa ihåliga för att få ner vikten.. Då slipper jag justera förspänningen mellan bytena. När jag väl hittat min vikt kan jag göra en homogen om det behövs.

Nu blir det till att starta upp kompressor och tanka upp tuben och därefter testa.

Tänkte mig följande:

Börjar med den lättaste vikten på 6gram börjar med att långsamt höja regulatortrycket och därefter skjuta genom kronografen Jag fortsätter att höja till dess att energin inte ökar mer. Sänker regulatorn något. Tankar upp till 230bar och skjuter en serie på 5skott och noterar hur mycket luft som gått åt samt självklart hastighet och energi på varje enskild kula i serien. (230bar bara för att jag kan få ett antal mer fyllningar i geväret under konstanta förhållanden utan att tanka)

Upprepar detta med samtliga vikter upp till 12.5g. Därefter blir det till att utvärdera

15grams vikten tänkte jag spara till min egentillverkade ventil som tillåter och tätar ett hål i ventilsätet på uppskattningsvis 7.5mm. Pinnen är också 1mm längre.


För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: FX hammarvikt

Inläggav JonasW83 22 feb 2020, 11:34

Skoj. Du får posta resultat när du hunnit testa lite. :)
FX Crown .22 48J
JonasW83
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 20 maj 2019, 17:49
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer