Sida 1 av 2

Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 18 maj 2019, 22:45
av Kincop
Vad kostar det att hos handlare ändra bössor från 10J uppåt? Skiljer det mycket i pris mellan fjäderbössor och pcp? Vad har ni betalat?
Eller ska/bör man göra detta själv?
Jag ämnar till hösten söka licens för fullfart.

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 18 maj 2019, 23:01
av Nitro
Ingen handlare tar upp effekten innan du har licens (såvitt jag vet).
Vapenbrott skojar man inte med idag.
Kostnadsmässigt skulle jag säga från några hundralappar till ca:1500:- för ett fint tuning set ifall du modifierar bössan själv.

Sen finns det pcp bössor som inte går att få upp i fart utan väldigt stora ingrep.

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 00:02
av börne
Tagit upp farten själv efter att jag fick mina licenser. Men även detta kostar ju lite olika!

Kostnaden jag haft är medlemskap i skytteklubben 300kr/år i min förening då det är ett krav med 6 månaders medlemskap för att få föreningsintyg, 700kr för första licensansökan justerade själv farten, ingen extra kostnad på den bössan (detta skiljer på olika PCP) & 250kr för den andra licensansökan samt ett Vortek PG2 kit vad nu det kostade!

Glöm inte att man behöver ett vapenskåp vilket är den dyra biten i att gå upp i licensfart, i alla fall för första vapnet, sen har man förhoppningsvis plats för ett par vapen till om man inte köper för litet skåp!

Sen får man ju gå till en handlare som Hurricane om man ska kunna få hjälp med nåt sånt, eller annan liknande handlare som har koll & själv mekar, Tobbe anger ju att han efter uppvisad licens kan hjälpa till med detta på sin sida!

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 01:44
av Kincop
Nitro skrev:Ingen handlare tar upp effekten innan du har licens (såvitt jag vet).
Vapenbrott skojar man inte med idag.
...


Har jag på nåt sätt fått dig att tro att jag har för avsikt att begå lagbrott? Om inte, varför skriver du mig "på näsan"?
Eller kanske riktar sig din text generellt till andra som läser tråden och inte vet hur lagarna är?

Jag är med i en FT-klubb. Jag har även tagit delar av Jägarexamen och som jag skrev i mitt inlägg ämnar jag till hösten att söka licens för fullfart.

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 02:00
av Kincop
börne skrev:Tagit upp farten själv efter att jag fick mina licenser. Men även detta kostar ju lite olika!

Kostnaden jag haft är medlemskap i skytteklubben 300kr/år i min förening då det är ett krav med 6 månaders medlemskap för att få föreningsintyg, 700kr för första licensansökan justerade själv farten, ingen extra kostnad på den bössan (detta skiljer på olika PCP) & 250kr för den andra licensansökan samt ett Vortek PG2 kit vad nu det kostade!

Sen får man ju gå till en handlare som Hurricane om man ska kunna få hjälp med nåt sånt, eller annan liknande handlare som har koll & själv mekar, Tobbe anger ju att han efter uppvisad licens kan hjälpa till med detta på sin sida!


Du får gärna länka till denna info från Tobbe då jag inte lyckas hitta nåt på hans hemsida.

Jag vet vad som krävs för att söka licens för målskytte.

Vad jag däremot inte vet är kostnaden att göra ingreppet i bössan för att ändra effekt från 10J till fullfart,
därav min fråga.

De bössor jag närmast tänker på är FX Royale 400 samt Fx Typhoon/T12 men även någon fjäderbössa (Hw97?)

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 04:28
av Sweron
Kincop skrev:De bössor jag närmast tänker på är FX Royale 400 samt Fx Typhoon/T12 men även någon fjäderbössa (Hw97?)

Att ta upp en Royale 400 till fullfart är ett enkelt ingrepp som du säkerligen klarar själv. När jag fick min licens gjorde jag det själv utan bekymmer, och så lär man sig lite om bössan på köpet. Nödvändiga delar för ingreppet köper du lättast hos Tobbe på Hurricane, han är väldigt hjälpsam och ser till att du får korrekt saker.

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 07:53
av bebbe
Tobbe på Hurricane hjälpte mig att ta upp min Wildcat i fullfart. Är otroligt nöjd med resultatet! Bössan skjuter jättebra! Så jättevarma rekommendationer från mig där!

Ang kostnaden kommer jag inte riktigt ihåg. Tror japankitet kostade runt 1500kr. Tror det är bland dom dyrare bössorna att ta upp i fullfart?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 08:16
av zpiff
En extra kostnad om man inte har licensvapen tidigare är att man måste ha ett vapenskåp. Det är en sak som ställer till problem för mig, har varken plats eller möjligheter att bulta fast det. :-(

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 08:58
av börne
Kincop skrev:Du får gärna länka till denna info från Tobbe då jag inte lyckas hitta nåt på hans hemsida.

Nu står det bara om han kan sätta i en kraftigare fjäder men jag vet att han sagt att han hjälper till med att öka farten då han sagt det personligen till mig då jag köpte min PCP.

"Kan ni sätta i en kraftig fjäder i mitt gevär?
Om du har licens är det inga problem. ABSOLUT inga fjäderbyten över 10J utan licens!"

För att följa länken så måste du registera dig.



Kontakta Tobbe på Hurricane då han kan svara exakt på dina frågor om vad det skulle kosta osv, maila honom då han brukar ha svårt att hinna svara i telefon då han tar hand om sina kunder i butik.

För att följa länken så måste du registera dig.


Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 08:59
av börne
zpiff skrev:En extra kostnad om man inte har licensvapen tidigare är att man måste ha ett vapenskåp. Det är en sak som ställer till problem för mig, har varken plats eller möjligheter att bulta fast det. :-(

Bra... det missade jag, det dyraste med att gå från 10J till ett licensvapen!

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 09:21
av börne
zpiff skrev:har varken plats eller möjligheter att bulta fast det. :-(

Platsen är ju svår att göra nåt åt!

Men om man inte kan bulta ner det kan man lösa det med att köpa tillräckligt tungt skåp eller vikta det så att det väger mer än 150kg. Mitt är för lätt men är viktat till över 150kg med utskurna metallplattor i botten, lätt när man har tillgång till maskiner för detta på jobbet men det finns även att köpa vikter till skåpen.

Detta skåpet har jag, utan betongsockel men jag har viktat skåpet med egen lösning som sagt, men det finns även lösningar för detta att köpa till om man inte har möjlighet att ordna det själv!

För att följa länken så måste du registera dig.



Helst skulle jag köpt SP88 för mer plats, SPS66 ska ta 6 vapen enligt deras spec vilket är ett skämt, jag får precis in tre gevär. Men SP88 hade jag inte plats för i lägenheten om det skulle stå där det nu står, ville ju inte ha det i vardagsrummet :wink:

SP88 väger 152kg vilket då inte behöver bultas... För att följa länken så måste du registera dig.



Sen finns det såklart andra märken, men tror dom flesta kan erbjuda vikter till sina skåp!

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 10:25
av Nitro
Kincop skrev:
Nitro skrev:Ingen handlare tar upp effekten innan du har licens (såvitt jag vet).
Vapenbrott skojar man inte med idag.
...


Har jag på nåt sätt fått dig att tro att jag har för avsikt att begå lagbrott? Om inte, varför skriver du mig "på näsan"?
Eller kanske riktar sig din text generellt till andra som läser tråden och inte vet hur lagarna är?

Jag är med i en FT-klubb. Jag har även tagit delar av Jägarexamen och som jag skrev i mitt inlägg ämnar jag till hösten att söka licens för fullfart.

"på näsan"
Jag fattar ingenting, jag förklarar bara hur det ligger till och det är ju inte bara info till dig. Jag har ingen aning om dina förkunskaper eller andras men jag vet att det finns många nybörjare som inte vet hur det fungerar.
Handlarna riskerar ju inte sin verksamhet förens du eller "vem som helst" kan visa upp sin licens precis som jag skrev.
Sen hur du väljer att tolka det är upp till dig.
Men skit i det nu. Jägarexamen har inte med målskyttelicens att göra men det vet du säkert redan. Men det är lysande att du är med i en FT klubb, vi träffades nog i Onsala sist när det var lite blött.

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 16:55
av Gordon
Kan någon definiera vad fullfart är :roll:

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 17:12
av börne
Gordon skrev:Kan någon definiera vad fullfart är :roll:

Fullfart i min AA S400 MPR FT är bara 18,5 - 19J men då är den byggd för 16J... En annan bössa kan ju ge 100J.

Kanske fel uttryck men allt över 10J kräver ju som dom flesta vet licens, när jag ser FF eller fullfart ser jag det som att man ska ta upp vapnet i licensfart, hur mycket spelar ju mindre roll då det krävs samma licens oavsett om vapnet ger 11J eller 100J!

Vet inte om fullfart kommer från Field Target klasserna max 45J vilket oftast bland FT skyttar kallas fullfartsklassen!

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 17:18
av Archon
Gordon skrev:Kan någon definiera vad fullfart är :roll:


För mig är 'fullfart' när ett vapen som är byggt för att klara mer än 10 joule skjuter med full, ostrypt prestanda (dvs den kapacitet som den egentligen är byggd för). Sen om det rör sig om 16 joule eller 130 joule är oväsentligt för mig.

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 19:40
av Leopold
Vet inte vad som skiljer olika versioner åt vad gäller FX R400 (rätt lik R500 antas). Beställdes i fullfart cal .177, hade en idé om att kunna köra 16J i läge 2 på fartomställaren och fullblås ca 27 J på läge 3. Men det visade sig att den bara nådde ca 14 J i läge 2 med full spänning på hammarfjädern (dock god fullfräs på läge 3)... så det blev att köra läge 3 och med nästan fullt utskruvad hammarfjäder så blev det bra på 16 J.

Tror (men vet ej) att det handlar om en kraftigare hammarfjäder och ev en tyngre hammare som behöver fixas om man sitter med en 10J-version och vill konvertera den till licensbelagd version. Eventuellt kan det handla om skillnader i transferportens dimensioner det får andra svara på. Oavsett så lär det inte vara några särskilt kostsamma åtgärder på denna bössa.

Kan tillägga att det är regulator fabriksmonterat på denna R400 om det kan förklara saker.

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 19 maj 2019, 23:55
av Kincop
börne skrev:.....
Helst skulle jag köpt SP88 för mer plats, SPS66 ska ta 6 vapen enligt deras spec vilket är ett skämt, jag får precis in tre gevär. Men SP88 hade jag inte plats för i lägenheten om det skulle stå där det nu står, ville ju inte ha det i vardagsrummet :wink:
..


Och större skämt är att SP88 ska vara lämpligt för 16 vapen med endast ytterligare 25x12x3cm större innermått!
Kanske avses inte enbart gevär utan mest enhandsvapen
:roll:

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 20 maj 2019, 00:12
av Kincop
Nitro skrev:
Kincop skrev:
Nitro skrev:Ingen handlare tar upp effekten innan du har licens (såvitt jag vet).
Vapenbrott skojar man inte med idag.
...


Har jag på nåt sätt fått dig att tro att jag har för avsikt att begå lagbrott? Om inte, varför skriver du mig "på näsan"?
Eller kanske riktar sig din text generellt till andra som läser tråden och inte vet hur lagarna är?

Jag är med i en FT-klubb. Jag har även tagit delar av Jägarexamen och som jag skrev i mitt inlägg ämnar jag till hösten att söka licens för fullfart.

"på näsan"
Jag fattar ingenting, jag förklarar bara hur det ligger till och det är ju inte bara info till dig. Jag har ingen aning om dina förkunskaper eller andras men jag vet att det finns många nybörjare som inte vet hur det fungerar.
Handlarna riskerar ju inte sin verksamhet förens du eller "vem som helst" kan visa upp sin licens precis som jag skrev.
Sen hur du väljer att tolka det är upp till dig.
Men skit i det nu. Jägarexamen har inte med målskyttelicens att göra men det vet du säkert redan. Men det är lysande att du är med i en FT klubb, vi träffades nog i Onsala sist när det var lite blött.


Om du läser en gång till så ser du att jag frågade: "Eller kanske riktar sig din text generellt till andra som läser tråden och inte vet hur lagarna är?"
Att skriva DU i din text fick mig att även fråga om det syftades på mig. Text/kommunikation kan ibland vara knepigt både för avsändare och mottagare. No hard feelings! Var du med i Onsala på lördagen så var du säkert nån av alla de trevliga jag hann träffa. Var du med först på söndagen så sågs vi ej men jag tvivlar inte att du är trevlig ändå :)

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 20 maj 2019, 00:35
av Kincop
börne skrev:...
För att följa länken så måste du registera dig.



Kontakta Tobbe på Hurricane då han kan svara exakt på dina frågor om vad det skulle kosta osv, maila honom då han brukar ha svårt att hinna svara i telefon då han tar hand om sina kunder i butik.

För att följa länken så måste du registera dig.



Jag fick svar efter beskrivit hur jag tänkt göra, nämligen att relativt snart köpa nån av Typhoon/T12, Royal 400 i 10J för att sedan under hösten söka licens och vid godkänd ansökan ta upp bössan i fullfart (36J respektive 48J cal.5.5).
Nu blir jag tveksam till Royal 400 som alltså hamnar 3J över maxgräns för F.T (45J)?
Kanske istället Dreamline Classic? (41J)

Tobbe angav att frakten var dyr annars inte så stora kostnader...

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 20 maj 2019, 06:18
av börne
Kincop skrev:
börne skrev:.....
Helst skulle jag köpt SP88 för mer plats, SPS66 ska ta 6 vapen enligt deras spec vilket är ett skämt, jag får precis in tre gevär. Men SP88 hade jag inte plats för i lägenheten om det skulle stå där det nu står, ville ju inte ha det i vardagsrummet :wink:
..


Och större skämt är att SP88 ska vara lämpligt för 16 vapen med endast ytterligare 25x12x3cm större innermått!
Kanske avses inte enbart gevär utan mest enhandsvapen
:roll:

Jaktbössor utan kikare kan man nog få in en hel drös, värre med FT riggar med stora kikare & hamstrar!!

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 20 maj 2019, 06:23
av börne
Kincop skrev:
börne skrev:...
För att följa länken så måste du registera dig.



Kontakta Tobbe på Hurricane då han kan svara exakt på dina frågor om vad det skulle kosta osv, maila honom då han brukar ha svårt att hinna svara i telefon då han tar hand om sina kunder i butik.

För att följa länken så måste du registera dig.



Jag fick svar efter beskrivit hur jag tänkt göra, nämligen att relativt snart köpa nån av Typhoon/T12, Royal 400 i 10J för att sedan under hösten söka licens och vid godkänd ansökan ta upp bössan i fullfart (36J respektive 48J cal.5.5).
Nu blir jag tveksam till Royal 400 som alltså hamnar 3J över maxgräns för F.T (45J)?
Kanske istället Dreamline Classic? (41J)

Tobbe angav att frakten var dyr annars inte så stora kostnader...

Hur många joule väljer du själv, man måste ju inte justera till vad bössan max presterar, du får inte överstiga 45J så även dumt att ligga på det, lägg dig en bit under så du garanterat aldrig är över 45J om du tänkt tävla!

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 20 maj 2019, 10:47
av Leopold
Kincop skrev:Nu blir jag tveksam till Royal 400 som alltså hamnar 3J över maxgräns för F.T (45J)?


Det är mycket enkelt att justera ner effekten på Royale i "fullfart" så att den blir precis som du önskar. Givetvis behöver man ha tillgång till en kronograf för att verifiera resultatet.

Däremot vet jag inte om det även behövs att justera regulatortrycket om man går från 10J-version till fullfart, här får andra uttala sig.

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 20 maj 2019, 10:47
av Kincop
börne skrev:
Kincop skrev:
börne skrev:...
För att följa länken så måste du registera dig.



Kontakta Tobbe på Hurricane då han kan svara exakt på dina frågor om vad det skulle kosta osv, maila honom då han brukar ha svårt att hinna svara i telefon då han tar hand om sina kunder i butik.

För att följa länken så måste du registera dig.



Jag fick svar efter beskrivit hur jag tänkt göra, nämligen att relativt snart köpa nån av Typhoon/T12, Royal 400 i 10J för att sedan under hösten söka licens och vid godkänd ansökan ta upp bössan i fullfart (36J respektive 48J cal.5.5).
Nu blir jag tveksam till Royal 400 som alltså hamnar 3J över maxgräns för F.T (45J)?
Kanske istället Dreamline Classic? (41J)

Tobbe angav att frakten var dyr annars inte så stora kostnader...

Hur många joule väljer du själv, man måste ju inte justera till vad bössan max presterar, du får inte överstiga 45J så även dumt att ligga på det, lägg dig en bit under så du garanterat aldrig är över 45J om du tänkt tävla!


Aha.. naiv som jag är trodde jag det bara fanns två lägen..
OnOff liksom.
Ja då blev det genast ett annat scenario.
Självklart väljer jag då precis som du säger nån Joule sub45.. tack för skönt besked. (Jag frågar även för flickvännens vägnar..vill inte lägga onödiga hinder för framtida eventuella F.T tävlingar för oss ).

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 20 maj 2019, 17:49
av Martin
Kincop skrev:Jag fick svar efter beskrivit hur jag tänkt göra, nämligen att relativt snart köpa nån av Typhoon/T12, Royal 400 i 10J för att sedan under hösten söka licens och vid godkänd ansökan ta upp bössan i fullfart (36J respektive 48J cal.5.5).

Nu har jag bara snabbläst igenom inläggen, men vad är detta med 36J? En Typhoon är ju inga problem att få upp i 45J. Men jag kanske missförstår hur du menar?

Re: Kostnad att gå från 10J till fullfart?

InläggPostat: 20 maj 2019, 18:21
av börne
Från FX hemsida.

Cal 6,35 (.25) • Unavailable data
Cal 5,5 (.22) • 36 Joule • 27 ft/lbs
Cal 4,5 (.177) • 27 Joule • 20 ft/lbs