ME Single Action Army

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 13 dec 2018, 14:41

aked skrev:
MALJ skrev:
TW skrev:vet inte om ni sett att patronen är lite kortare än trumman , så är min
me sa så jag antar den tappar lite kraft där !


Ja, det finns en diff i måtten där, samt att cylindern har ett spel på 0,2 - 0,3 mm mot pipans bakre kant så när kulan lämnat "patronen" skall den färdas 2-3 mm i luften innan den entrar pipan. Visst måste det ha en negativ påverkan på kraften då en hel del luft skickas ut på sidorna och inte knuffar kulan genom pipan.


Hej

Det är riktigt att patronen i SAA ej når ända fram till trummans kant. Om du ej vill svarva längre hylstoppar, kan du limma fast rörbitar av 7mm mässingsrör i framkanten av patronlägena. Du fyller då ut luftläckaget och kommer upp i 10 joule.

Revolvern är för övrigt lämplig till att avfånga/avliva skadskjutna harar med. En 10 joule .22 kula går lätt genom skallbenet på en hare.

Enligt regelverket skall man använda en grytpistol till detta, men hur många jägare har tillgång till en sådan, ytterligare ett hagelskott på en skadskjuten hare som ligger framför dig är att kasta haren i soptunnan. Ur djurskyddssynpunkt är metoden med huvudskott att föredra istället för att lyfta upp haren i ofta avskjutna bakben och ge den ett karateslag i nacken. Haren åsamkas definitivt minde lidande med en 10 joule kula bakom örat (du skall veta var du skjuter) allt enligt god jägaretik. Jag jagar enbart större djur numera de avfångas (vid behov) med kula från godkänt vapen. Att höra en hares dödsskrik är ingen höjdare. Jag kom kanske ifrån ämnet, men det går att få upp SSAn i 10joule.

aked


10Joule med vilket lufttryck i patronen? stålpatron?
7mm mässingsrör; längd ? innerdiameter; samma som toppen?

Att avliva djur med dessa luftvapen låter som "overkill" !
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 13 dec 2018, 14:48

Luftpangarn skrev:Artikelbeskrivningen hos Schneider för Hartfordmodellen är identisk med beskrivningen av Weihrauch knallskottsrevolver, och ME revolvern. Alltså trumma, mekanik och pipa i stål. Ramen säger de inget om.

(Knallskott / startvapen är väl licensbelagda i Sverige?)


Licens, det står att man skall ha tillstånd för ammunitionen om jag lästa rätt !?
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav aked 13 dec 2018, 15:13

Svar: 230bar, stålpatroner, ytterdiameter 7mm, inner 6mm ( ej optimalt) mät upp med skjutmått och införd patron, kommer ej ihåg men kring 3mm längd på rör, snabblim, kolla så att rören ej sticker ut; Overkillet, Det är den effektivaste metoden även om den strider mot lagstiftningen, Jordbruksverket hade nog förordat denna metod, med hänsyn till deras regelverk (avlivning, minsta lidande) Att gå fram och sticka med kniv stressar också djuret, att använda tillhygge fungerar ej på mjukt underlag, kan du föreslå något bättre?

Kolsyrevapen fungerar ej vid låga temperaturer, ångtrycket sjunker med mer än 40% från rumstemp till nollan. Däremot LEP patroner följer i princip allm gaslagen, d v s motsvarande tryckminskning blir 10%.PCP med regulator bör vara mindre tempkänsliga, men de är för otympliga för ändamålet i fält.

aked
aked
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 feb 2015, 18:53
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Storm

Re: ME Single Action Army

Inläggav proton 13 dec 2018, 15:49

MALJ skrev:
Luftpangarn skrev:Artikelbeskrivningen hos Schneider för Hartfordmodellen är identisk med beskrivningen av Weihrauch knallskottsrevolver, och ME revolvern. Alltså trumma, mekanik och pipa i stål. Ramen säger de inget om.

(Knallskott / startvapen är väl licensbelagda i Sverige?)


Licens, det står att man skall ha tillstånd för ammunitionen om jag lästa rätt !?


blank ammo är licensfritt i Sverige :)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: ME Single Action Army

Inläggav Luftpangarn 13 dec 2018, 16:30

proton skrev:
MALJ skrev:
Luftpangarn skrev:Artikelbeskrivningen hos Schneider för Hartfordmodellen är identisk med beskrivningen av Weihrauch knallskottsrevolver, och ME revolvern. Alltså trumma, mekanik och pipa i stål. Ramen säger de inget om.

(Knallskott / startvapen är väl licensbelagda i Sverige?)


Licens, det står att man skall ha tillstånd för ammunitionen om jag lästa rätt !?


blank ammo är licensfritt i Sverige :)


Nu blir jag förvirrad; Trodde man var tvungen att visa intyg från idrottsförening typ, för att köpa / innha startrevolver (inköpt efter ett visst år ?!) Men det kanske inte krävs tillstånd för själva ammon?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: ME Single Action Army

Inläggav proton 13 dec 2018, 16:34

Luftpangarn skrev:
proton skrev:
MALJ skrev:
Luftpangarn skrev:Artikelbeskrivningen hos Schneider för Hartfordmodellen är identisk med beskrivningen av Weihrauch knallskottsrevolver, och ME revolvern. Alltså trumma, mekanik och pipa i stål. Ramen säger de inget om.

(Knallskott / startvapen är väl licensbelagda i Sverige?)


Licens, det står att man skall ha tillstånd för ammunitionen om jag lästa rätt !?


blank ammo är licensfritt i Sverige :)


Nu blir jag förvirrad; Trodde man var tvungen att visa intyg från idrottsförening typ, för att köpa / innha startrevolver (inköpt efter ett visst år ?!) Men det kanske inte krävs tillstånd för själva ammon?


vapnen är det licens på om du ska köpa nu , men har du en du köpte då de va licensfria i landet , så är den fortfarande licensfri , du får dock inte sälja den vidare :) ammo är licensfri och bara att handla till alla de
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: ME Single Action Army

Inläggav Nitro 13 dec 2018, 19:10

Det är väl samma ammo som till slaktpistol t.ex.
Jag köper lösa skott till min mullvadsfälla t.ex. utan problem varsom.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: ME Single Action Army

Inläggav aked 14 dec 2018, 11:32

Min avsikt med att använda SAA:n för att avfånga en skadskjuten hare med huvudskott, var ej att uppmana till lagbrott, utan för att ge ett exempel på hur lagstiftningen kan stå i konflikt med den praktiska vardagen. Hade din hare avskjutna bakben när du slog den i nacken? I så fall hade den lidit mindre med ett huvudskott.
Om man ej har tillgång till grytpistol eller instickspipa kal .22lr(svåra att få licens på) kan en lätt klass 4:a med Zimmer ammunition vara ett lagligt alternativ till avfångning av den stackars haren.
aked
aked
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 feb 2015, 18:53
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Storm

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 14 dec 2018, 12:38

Tanken med denna tråd kring SAA är att dryfta tankar kring vapnet, det var inte tänkt att bli en tråd jaktfrågor.
Utan att trampa någon på tårna så kanske det finns en tråd som passar eller att en tråd för detta kan startas av intresserade.

Tack för förståelsen på förhand !!
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Följande användare vill tacka MALJ för detta inlägg
Hanzki (14 dec 2018, 13:53), börne (14 dec 2018, 15:17)

Re: ME Single Action Army

Inläggav Luftpangarn 14 dec 2018, 15:08

Weihrauch säljer den mässingsvarbygel / greppram (?). Om man gillar det, vilket jag själv tycker är snyggt, kan man nog få tag på den delen som original reservdel. Gissningsvis inte typ gratis precis, men ändå :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: ME Single Action Army

Inläggav börne 14 dec 2018, 15:28

MALJ skrev:Tanken med denna tråd kring SAA är att dryfta tankar kring vapnet, det var inte tänkt att bli en tråd jaktfrågor.
Utan att trampa någon på tårna så kanske det finns en tråd som passar eller att en tråd för detta kan startas av intresserade.

Tack för förståelsen på förhand !!

Jakt ska ju inte diskuteras alls på forumet utom i skyddsjaktstrådarna, en för dom med licens & en om frågor om skyddsjakt. Så du har all rätt att säga ifrån i din egen tråd :thumbupp:

Själv tycker jag inte att snack om jakt hör hemma alls i en tråd om en luftpistol/revolver på 10J :roll:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
MALJ (14 dec 2018, 16:10), Luftpangarn (15 dec 2018, 03:45)

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 15 dec 2018, 17:52

aked skrev:Svar: 230bar, stålpatroner, ytterdiameter 7mm, inner 6mm ( ej optimalt) mät upp med skjutmått och införd patron, kommer ej ihåg men kring 3mm längd på rör, snabblim, kolla så att rören ej sticker ut; Overkillet, Det är den effektivaste metoden även om den strider mot lagstiftningen, Jordbruksverket hade nog förordat denna metod, med hänsyn till deras regelverk (avlivning, minsta lidande) Att gå fram och sticka med kniv stressar också djuret, att använda tillhygge fungerar ej på mjukt underlag, kan du föreslå något bättre?

Kolsyrevapen fungerar ej vid låga temperaturer, ångtrycket sjunker med mer än 40% från rumstemp till nollan. Däremot LEP patroner följer i princip allm gaslagen, d v s motsvarande tryckminskning blir 10%.PCP med regulator bör vara mindre tempkänsliga, men de är för otympliga för ändamålet i fält.

aked



Ok, tack för svaret. Jag kollar på att köpa några lösa toppar till BACS-patronerna och sticka av dem i lämplig längd för att minska volymen, samt att skimsa bakänden av pipan med ca 0,15 mm. Återkommer med resultatet.
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 17 dec 2018, 13:37

Anpassningarna fortsätter med min ME SAA och det blir en del skador tyvärr, men de' får fixas i efterhand.

1. Cylinderaxelns låsning med 2st sprintar har tagits bort. Lite bökigt men skam den som ger sig. Detta har orsakat mest skador.
2. Den lösa delen i hammarsätet som skall vara en säkerhetsspärr har tagits bort och hammaren har tillfälligt kpl med en klack som slår an mot anslagsstiftet.
3. Cylindern har kpl med ett rör för att fylla ut tomrummet där patronerna slutar. Kapade av dessa från patrontoppen av där pelletsen placeras vid laddning. Har provskjutit och det funkar.

Ja, den är skadad och det är medvetet. Kunde skett snyggare om ....... ja, om jag varit skickligare!?


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Kvar är att försöka få till en säkerhetsnotch på hammaren som 1:a notch. Dock är det väldigt lite mtrl att jobba med, får antagligen lägga till en del för att få till det.


För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av MALJ 18 dec 2018, 23:33, redigerad totalt 1 gång.
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 17 dec 2018, 13:43

proton skrev:200bar med stålpatroner , mässing mindre :)

vad kostar en sådan här pistol :roll:


Ca 300EURO på Versandhaus: För att följa länken så måste du registera dig.

MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 20 dec 2018, 14:36

Har provat att snabblimma en metallbit för 1:a notch enligt den förenklade bilden men det verkar vara väldigt lite utrymme när hanen sitter på plats, får fundera vidare.


För att följa länken så måste du registera dig.

MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav huldreh 21 dec 2018, 20:01

Kul att följa bygget :)
huldreh
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jan 2017, 04:59
Tack utdelade: 70 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: crosman 357

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 17 jan 2019, 09:44

Det ser ut att vara för lite material för att kunna få till en ytterligare notch, det måste läggas till mtrl i uttaget vid pilen.
För att följa länken så måste du registera dig.



Jmfr man med en COLT hammare så ser man skillnaden;
För att följa länken så måste du registera dig.



Ett alt kan vara att förlänga cylinderns axel så att ytterligare ett urtag får plats så att axeln kan skjutas bakåt mot hammaren och på så sätt
säkra vapnet efter laddning.

Jag har inte längre fallsäkringen på plats, därför dessa tankar.
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Föregående

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer