Ändra bakkappan till Royale 500 sprack sönder!

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ändra bakkappan till Royale 500 sprack sönder!

Inläggav Frankie 21 nov 2018, 12:04

Problemet består i att den lacken som fortfarande sitter kvar, sitter mkt hårt, går ej att skrapa
bort med nageln. Och om man då istället slipar ned dessa tjocka lager så kommer de ytorna utan
lack I ytterkanterna att slipas ned betydligt snabbare eftersom det är av plast.
Och bums eller thinner är uteslutet att använda till plast. Så här får det inte se ut när man dessutom lagt till flera tusenlappar extra till en exklusiv laminatstock, det är rent av skamligt att smita undan sitt ansvar och lämna kunden i sticket utan att åtgärda detta SLARV via den gällande garantin.
ÅF sista svar var följande: Jag kan inte hjälpa dig även om jag ville?
Och FX Airgun säger att så här ska det se ut???


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Frankie 21 nov 2018, 12:12, redigerad totalt 2 gånger.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Ändra bakkappan till Royale 500 sprack sönder!

Inläggav Air 21 nov 2018, 12:06

börne skrev:
Frankie skrev:
börne skrev:
Leopold skrev:bara att fixa själv eller att reklamera om man orkar och har tid.

Ja ibland är det lättare att svälja stoltheten & ta tag i sånt smått själv, dessutom kan det vara kul att pilla lite. Slipa rent från lack, lite plastprimer sen en svart lack på det, klart :thumbupp:



Ska jag ”svälja stoltheten”? och själv ta ansvar för FX Airgun garantiåtaganden? Jag har köpt en ny produkt som har 12 månaders garanti mot ev, felaktigheter och tillverkningsfel.
Jag har tröttnat på FX & deras återkommande svar om att trasiga o defekta produkter: ”Det ska se ut så? ”

Att slipa ned bakkappans främre fästplatta kan ses som något man fixar på en kaffekvart, men så är inte fallet, då det handlar om mkt små toleranser, slipar man bara lite för mkt så blir det omg irriterande nivåskillnader, och likaså måste all trälack bort från plastkappan innan den kan grundas med plastprimer och plastlack, och dessa lacker kostar mig minst 150kr exkl slipmaterial,mm,mm.
Ska jag som kund bjuda FX på detta?? Jag har ju alldeles nyligen bekostat +500kr till magasinet som
ej heller omfattades av deras odugliga garantiåtaganden. Nej nu får det vara nog!

Hur du gör bryr jag mig inte om, jag säger bara hur jag hade gjort! Först tänkt jävla piss detta får dom fixa, sen asch, jag ordnar det så slipper jag va utan bössa samt lite kul med ett projekt!!

Att slipa ner lite lack utan att få nivåskillnader är ingrt svårt om tummen sitter där den ska.

Men med förståelsen av att vi är olika där jag kan gärna med fixa tuna även med mina nyköp för att jag
tycker med att det är roligt.Alla gör inte det har man som jag förstår här köpt något nytt för en ansenlig
summa pengar så ingår el borde ingå service garantiåtagande för de som vill köpa en fullt fungerande produkt.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Ändra bakkappan till Royale 500 sprack sönder!

Inläggav börne 21 nov 2018, 12:20

Air skrev:
börne skrev:
Frankie skrev:
börne skrev:
Leopold skrev:bara att fixa själv eller att reklamera om man orkar och har tid.

Ja ibland är det lättare att svälja stoltheten & ta tag i sånt smått själv, dessutom kan det vara kul att pilla lite. Slipa rent från lack, lite plastprimer sen en svart lack på det, klart :thumbupp:



Ska jag ”svälja stoltheten”? och själv ta ansvar för FX Airgun garantiåtaganden? Jag har köpt en ny produkt som har 12 månaders garanti mot ev, felaktigheter och tillverkningsfel.
Jag har tröttnat på FX & deras återkommande svar om att trasiga o defekta produkter: ”Det ska se ut så? ”

Att slipa ned bakkappans främre fästplatta kan ses som något man fixar på en kaffekvart, men så är inte fallet, då det handlar om mkt små toleranser, slipar man bara lite för mkt så blir det omg irriterande nivåskillnader, och likaså måste all trälack bort från plastkappan innan den kan grundas med plastprimer och plastlack, och dessa lacker kostar mig minst 150kr exkl slipmaterial,mm,mm.
Ska jag som kund bjuda FX på detta?? Jag har ju alldeles nyligen bekostat +500kr till magasinet som
ej heller omfattades av deras odugliga garantiåtaganden. Nej nu får det vara nog!

Hur du gör bryr jag mig inte om, jag säger bara hur jag hade gjort! Först tänkt jävla piss detta får dom fixa, sen asch, jag ordnar det så slipper jag va utan bössa samt lite kul med ett projekt!!

Att slipa ner lite lack utan att få nivåskillnader är ingrt svårt om tummen sitter där den ska.

Men med förståelsen av att vi är olika där jag kan gärna med fixa tuna även med mina nyköp för att jag
tycker med att det är roligt.Alla gör inte det har man som jag förstår här köpt något nytt för en ansenlig
summa pengar så ingår el borde ingå service garantiåtagande för de som vill köpa en fullt fungerande produkt.


Jo... förstår precis, nya saker ska va hela & fungera. Jag hade dock inte orkat kladda med att skicka hit & dit samt varit utan bössan en längre tid & istället fixat det själv som Leopold skrev, citerade hans inlägg, hur andra gör är upp till dom.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Air (21 nov 2018, 12:30)

Re: Ändra bakkappan till Royale 500 sprack sönder!

Inläggav Frankie 21 nov 2018, 12:31

En annan sak som är av mkt stort intresse, vore att få reda på hur många andra FX Royale ägare
med laminatstock som råkat ut för samma problem som mig med sprucken flagnande lack på bakkappan, Inkl främre fästet till densamma?

Svara gärna i denna tråd. (Jag kan ju knappast vara ensam om detta slarv)

Jag har likaså mailat till den italienska tillverkaren av laminatstocken: Minelli.
De har fått bilder av sitt eget fusk, återkommer med ev, svar, förmodligen hänvisar de
all kontakt till den ansvarige ÅF.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Ändra bakkappan till Royale 500 sprack sönder!

Inläggav buell1125r 21 nov 2018, 13:59

Själv har jag en FX Royale 400 i laminat och även en Daystate laminat och där är det exakt samma angående att det är lack på första plattan som är skruvad på kolven. Den ställbara bakkappan av gummi biter lite mot den lackade skivan första gången man justerar den - själv ser jag inget problem eller konstigheter i det. Skruvar du bort hela kappan från laminatkolven så är det en självklarhet att lacken bryts.
buell1125r
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 jan 2008, 10:15
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Ändra bakkappan till Royale 500 sprack sönder!

Inläggav Air 21 nov 2018, 16:54

buell1125r skrev:Själv har jag en FX Royale 400 i laminat och även en Daystate laminat och där är det exakt samma angående att det är lack på första plattan som är skruvad på kolven. Den ställbara bakkappan av gummi biter lite mot den lackade skivan första gången man justerar den - själv ser jag inget problem eller konstigheter i det. Skruvar du bort hela kappan från laminatkolven så är det en självklarhet att lacken bryts.

Men om du tar dig tid att studera bilderna som TS skickat så ser man ett överflöd av klarlack på
båda sidor om plastbakkappan det är inte normalt.Även om man försöker flytta gummidelen bara
så ser det inte bra ut sedan på kanterna.För dom slantarna är det inte OK.
Jag gillar generellt FX tycker att jag varit nöjd med det mesta av alla mina köp.Vid problem har jag
fått god hjälp från FX men det var ett tag sedan.Hoppas inte det här är någon NY dålig trend.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Ändra bakkappan till Royale 500 sprack sönder!

Inläggav Frankie 21 nov 2018, 17:07

buell1125r skrev:Själv har jag en FX Royale 400 i laminat och även en Daystate laminat och där är det exakt samma angående att det är lack på första plattan som är skruvad på kolven. Den ställbara bakkappan av gummi biter lite mot den lackade skivan första gången man justerar den - själv ser jag inget problem eller konstigheter i det. Skruvar du bort hela kappan från laminatkolven så är det en självklarhet att lacken bryts.


Där lacken har flagnat av mest är inte mellan kappa o stock, det är istället mellan fästet och den justerbara gummikappan.
När jag försökte justera upp eller ned så satt allt fastlimmat som med superlim, gick ej att rubba utan att bruka milt våld.
Finns dock inget lacksläpp på själva laminatstocken.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Ändra bakkappan till Royale 500 sprack sönder!

Inläggav Frankie 21 nov 2018, 17:39

Uppdatering: ÅF har nu äntligen lovat att åtgärda problemet med en ny olackad bakkappa. Synd att jag inte fick det beskedet från början...
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Föregående

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer