Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav zpiff 28 jul 2018, 08:10

skånepåg skrev:
zpiff skrev:Ventilslippasta samt en kullager kula av lämplig diameter samt massor med handjobb med att rulla den i mynningen är ett tips jag fått mot dålig kröning.


Jag har läst att man inte ska ha en kula eller skruvhuvud av stål, då de sabbar räfflorna trots att man använder slippasta, man ska ha mässing... jag förstår heller inte varför, kanske kan någon svara på vad skillnaden skulle vara då man använder slippasta så borde ju valet av material man slipar med inte vara så kritiskt?? hmm?


Jag har svårt att se varför man ska ha ett mjukare material som mässing när man använder slippastan. Då är det väl stor chans att man slipar bort mer mässing, än material från det man önskar kröna. Resultatet borde blir att slipverktyget formar sig efter pipan man önskar kröna och det var inte dit man önskade komma... :-/
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav skånepåg 28 jul 2018, 10:32

zpiff skrev:
skånepåg skrev:
zpiff skrev:Ventilslippasta samt en kullager kula av lämplig diameter samt massor med handjobb med att rulla den i mynningen är ett tips jag fått mot dålig kröning.


Jag har läst att man inte ska ha en kula eller skruvhuvud av stål, då de sabbar räfflorna trots att man använder slippasta, man ska ha mässing... jag förstår heller inte varför, kanske kan någon svara på vad skillnaden skulle vara då man använder slippasta så borde ju valet av material man slipar med inte vara så kritiskt?? hmm?


Jag har svårt att se varför man ska ha ett mjukare material som mässing när man använder slippastan. Då är det väl stor chans att man slipar bort mer mässing, än material från det man önskar kröna. Resultatet borde blir att slipverktyget formar sig efter pipan man önskar kröna och det var inte dit man önskade komma... :-/


Nää jag fattat inte de heller, läste dock tydligt att man ska ha mässing då stål förstör kronan, av någon anledning? jag kan tycka att ett stålskruv-huvud håller formen bättre och pastan i sig själv är ju den som slipar, varför använda mässing??
men har läst de i flertal ställen, det är mässing som gäller, men jag vill också ha ett svar VARFÖR?
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav skånepåg 28 jul 2018, 11:07

länkar, en sån här är de man ska ha, men skruvhuvud i mässing duger också...

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Luftpangarn 28 jul 2018, 13:58

En spårskruv av stål skulle OMEDELBART totalförstöra kröningen - men det är nog onödigt att påpeka, det tror jag är uppenbart. En mässingsskruv är rejält mjukare än pipstålet - och främst räfflornas bommar. En stålskruv vore som att ta sikte på sidan av en bom med en skruvmejsel, och damma på med en hammare. :o

Trots detta, är jag inte överlycklig på tanken med mässingsskruven. Men folk verkar ju ha provat ut det, så då kanske man kan prova. Men jag skulle först prova filtrondell och slippasta, sedan polerstift och om det inte är tillräckligt, gå över till mässingsskruven. Jag skulle dock fasa av mejselspåret med en nålfil, så spårets kanter slog mindre hårt mot bommarnas sidor.

Det kanske är omöjligt att använda en filtrondell. Något av gummi skulle jag vilja hitta. Kanske finns det kullriga plastskruvar? Jag köpte ett gäng spårskruv av plast härom veckan, men de har cylindriskt huvud.

Ett av skälen till att man väljer ett mjukare material som bärare av slippastan, är att slipkornen faktiskt tränger in i mässingsskruven, så att det bildas ett slipstift. Som hela tiden förnyas av slippastan runt omkring. Spårskruven är smart, därför att mejselspåret fungerar som depå för slippasta. (Slipstift och slipskivor har ju ett bindemedel som bär slipkornen.) Tryck inte på för kung och fosterland med mässingsskruven. En stålkula är inte en bra bärare av slipmedlet. Då bör man köpa ett diamantslipstift i stället, där kornen redan tryckts in i metallen.

Dessutom formar sig ett mjukt material som slipmedelsbärare en aning mot det man slipar, tänker jag. En slipklots för sandpapper fungerar ju bättre med en aning sviktande korkbeläggning.

Vanlig träskruv av mässing med kullrigt huvud kan inte vara omöjligt att hitta? En del av skruven är ju cylindrisk och ogängad, som man kan fästa i chucken.

MEN - jag har inte testat något av detta själv på just gevärspipor. Bara allmänna teknikerfarenheter och tankar från mig.


OT 1) Nitro, jag tänkte också på bankrånarnas avsågade hagelbössor, och skrattade gott. Nu är dom ju bara ute efter en dyngspridare, typ. Fast en äkta dyngspridare har nog jämnare träffbild... :smt016

OT 2) Börne, det var inköpstips i anrika tidningen Model Engineer, att fråga om man kunde få byta trebackschucken mot självcentrerande fyrbackschuck, när man köper hobbysvarv. En del engelska leverantörer erbjuder det. Med tanke på hur lätta skär man gör i en hobbysvarv, kanske chuckgreppets styrka inte är så kritiskt? :lol:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav skånepåg 28 jul 2018, 14:30

Luftpangarn skrev:
Vanlig träskruv av mässing med kullrigt huvud kan inte vara omöjligt att hitta? En del av skruven är ju cylindrisk och ogängad, som man kan fästa i chucken.



ehh joo, men iofs inte barskrapat hela internet, finns typ en skruv av mässing i hela sverige, och den har fel form.....
men lägg upp länk, några tior + hyffsad frakt är acceptabelt, jag kan hitta 1-2 skruvar på andra delar av världen, men då kostar de med frakt runt 200kr att få hem. Ska kolla mer sen i veckan, lägger upp länk om jag hittar nåt, Huvudet på skruven måste ju vara rund o fin. Inte bara lite bågad så den nästan är platt.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Luftpangarn 28 jul 2018, 15:34

Detta är en av mina favoritbutiker sedan barnsben För att följa länken så måste du registera dig.

Man e väl litet skruvad... :lol: Nu är deras försäljning till privatpersoner mera en "hyggloservice" som finns i en butik. Jag älskar att gå runt och gräva bland fästelement jag inte ens visste fanns. :Drool: Men du skulle kunna ringa och fråga dem, om de kan tänka sig att skicka en skruv eller två. Kolla måtten i PDF-katalogen (sök ctrl+F mässing), skriv ner några alternativ.

Men har du besökt någon järnaffar? Träskruv av mässing är inte superovanligt.

(Vägg i vägg ligger Kuntze & Co - gummi o plast - en annan av mina absoluta favoritbutiker sedan tonåren. Där går jag också och fingrar på alla sorters gummi och plastslangar, nät dukar, proppar, pluggar, lister, duk och femtielva andra varianter. Och sedan ett par år ligger de bredvid varandra! Halleluja! :Thumbupp: Tyvärr ligger inte också fjäderfabriken där :-( )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Luftpangarn 28 jul 2018, 15:45

Upptäckte just att min näst bästa skruvbutik börjat med nätförsäljning För att följa länken så måste du registera dig.


(Näst bästa, för där fick jag alltid tjata mig till att som barn få gräva i hyllorna själv :-( )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav skånepåg 28 jul 2018, 16:36

tack för länkar, dock lite snabbt när jag kollat, inget i småpack att beställa, den första säljer ju bara i 200-500 styck, den andra hade inget, jo kollat i alla järn affärer i närheten, ska kolla de jag kolla sist igen, för de var ett tag sedan, dom borde ha, men hitta inget då, det var optimera..

Åter igen, ingen mässings skruv som passar där man kan köpa ett par stycken i en påse.. men jag letar vidare.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Luftpangarn 28 jul 2018, 16:48

Jag kollade inte Sandbergs websortiment.

Sifvert säljer skruvarna en och en, om de finns i lager. PDF-katalogen är till för industri typ.
När jag handlar där, köper jag tex typ 2st av fem olika längder av en viss skruv. Så slipper jag bli arg över att jag inte har exakt den skruv jag behöver för tillfället. (Skruv nr 2 köper jag som reserv, om den första trillar ner mellan mina golvplankor ;-D )

Just mässingsskruv kanske kostar 1kr/st, annars är det ju typ 27öre/st :-D
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Nitro 28 jul 2018, 16:52

Jag köper också styckevis med uddaskruvar hos Swedol.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (28 jul 2018, 19:12)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav skånepåg 28 jul 2018, 17:05

ok, ringer på måndag o kollar, tack!
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Luftpangarn 28 jul 2018, 19:19

Ähh, det här känns löjligt. Hur många vill ha mässingsskruv? Om ni inte är superhetsiga, kan jag åka till Siverts o köpa, om de har, o posta er. Jag tänker inte öppna postorderfirma i skruvbranschen, men som engångsgrej är det ok. Skicka pm med kaliber & önskat antal skruv, så kollar jag.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav börne 28 jul 2018, 19:35

Jag vill inte ha en skruv... jag skjuter med Air Arms!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Luftpangarn 28 jul 2018, 19:41

Börne, du kanske vill ha en spikpistol i stället? :smt016
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav börne 28 jul 2018, 19:46

Luftpangarn skrev:Börne, du kanske vill ha en spikpistol i stället? :smt016

Äsch... skjuter spik med en av bössorna istället :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Luftpangarn 28 jul 2018, 19:54

Men snälla rara nå’n, tänk på räfflorna Börne! För AirArms gör väl inget slätborrat?!? :lol:

Ärligt, jag har en sådan där jättesöt minipuffra -slätborrad - som jag köpte grällt mångfärgade luftgevärspilar till förra året. Färgade tofsar som flyger iväg. Barndom o Tivolikänsla. Men även om de är av mässing, och pipan är slätborrad, känns det som litet misshandel :?:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav T.Lundberg 28 jul 2018, 21:06

Vad skall ni med en massa mässingskruv och skit till? Ni vill grada stål då bör ni ha något som är hårdare än det ni vill bearbeta ... ventilslippasta och mässing? skall ni olla den där skevheten/graderna raka? För att följa länken så måste du registera dig.

Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Följande användare vill tacka T.Lundberg för detta inlägg
Luftpangarn (29 jul 2018, 09:12)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Luftpangarn 28 jul 2018, 21:24

Du har helt rätt T.Lundberg! Ett kröningsverktyg ger en riktig ny kröning - kanske tom bättre, än vad som går att ordna i en svarv!?! Se tidigare trådinlägg på utrikiska!!! (Förlåt, jag sitter på mobilen i skymningen på stranden - var det dagevert som skrev om ”styrpinne i pipan”? )

Jag lekte med tanken att montera en cylindrisk guide på en centrumborr, för att få ett billigt äkta skärande kröningsverktyg. För vi snackar billiga bössor (Hatsan?), och då är 8-900kr litet häftigt.

Att ”olla kronan” på skruven i bara mässingen och glidm... förlåt, slippasta :lol: är billigare. Fast kanske inte lika "skönt" :smt016
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Föregående

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

  • Sponsorer