VARNING, eller bra att veta om Crosman 22xx serien...

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

VARNING, eller bra att veta om Crosman 22xx serien...

Inläggav ZaphodB 20 jul 2018, 05:47

Hej!

Det här är en varning eller kanske snarare en sak som är bra att veta om man skruvar med Crosman 22xx serien, i synnerhet om man har Hipac konverterat vapnet.

Dom flesta har vid det laget de kommer på idén att installera en Hipac skruvat en hel del med vapnet och känner redan till att ventilen sitter endast fast med en skruv, dock ingen skruv man måste lossa om det inte är just ventilen man vill ha loss och då borde man redan ha avlägsnat kolsyrepatronen eller eventuell Hipac om man nu har en sådan installerad.

Men det skadar aldrig att veta vilka faror som lurar runt hörnet, eller hur? Så länke man håller sig till CO2 så är ju trycket max runt 60 Bar men redan det kan bli otrevligt, medans en Hipac brukar vanligen pumpas till minst 120 Bar, de som är våghalsiga kan även tänkas gå högre än så, själv tycker jag 150 Bar är max.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: VARNING, eller bra att veta om Crosman 22xx serien...

Inläggav skånepåg 20 jul 2018, 07:04

Bra, mer sånna här varningar tack, finns alltid någon som ej vet.
undrar om man kan sätta en skruv till som säkerhet, var det inte någon som gjorde det?
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: VARNING, eller bra att veta om Crosman 22xx serien...

Inläggav ZaphodB 20 jul 2018, 07:15

skånepåg skrev:Bra, mer sånna här varningar tack, finns alltid någon som ej vet.
undrar om man kan sätta en skruv till som säkerhet, var det inte någon som gjorde det?


Om man har bra koll på exakt var ventilen sitter så kan man plocka isär vapnet och borra ett hål sakt genom tuben (Med ventilen urplockad givetvis!), och sedan montera ventilen, borra ett litet hål som markering, lossa ventilen igen och mäta upp hur djupt hålet kan borras utan att förstöra ventilen, därefter gänga hålet med lämplig gängtapp.

Dock viktigt att välja skruvar med god hållfasthet om det ska vara någon mening med det.

Sen något många som konverterar CO2 till PCP inte tänker på är den här detaljen med att PCP ogillar alla smörjmedel som är kolvätebaserade (oljor), på fel ställen.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: VARNING, eller bra att veta om Crosman 22xx serien...

Inläggav skånepåg 20 jul 2018, 08:05

funderar lite kring konstruktionen på crosman 22xx seriens Ventilhus.

Länkar till en bild:
För att följa länken så måste du registera dig.



Som du ser, allt tryck är inne i huset, blir de någon allvarliga krafter axialt i en sådan konstruktion, co2 tuben sitter emot de lilla hålet och hålls emot gaveln framme och den lilla skruven. Kraften som trycker på co2 tuben axialt kan väl inte vara större än ytan där den ligger an gummitätningen, eller tänker jag fel?

Om trycket skulle varit inne i tuben, då skulle ytan som ger axial kraft vara rörets innerdiameter.

Jag är mekanik-konstruktör i grunden(många år sedan jag läste dock), men blir lite osäker hur man tänker på hur trycket verkar i just ventilen i crosman. blir lite bakvänt tänk så att säga..
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: VARNING, eller bra att veta om Crosman 22xx serien...

Inläggav proton 21 jul 2018, 10:43

jag kör 200 bar sedan minst 5år tillbaka i alla mina 2240 , dock kräver det att man förankrar ventilen med minst 2st m5 skruvar av bra kvalitet , samt ökar den org stoppskruven till en lite längre m6 , allt låses med stark skruvlåsning , risken med hipack är det tunna godset i gängorna på de :-( så är alltid noga med att hålla framänden i skjutriktningen vid skytte och fyllning :-) för spricker gängorna så lär hela främre delen av hipacken sticka i pipans riktning med en stor smäll :o

alltid noga att tömma trycket så fort man skjutit klart i genom att skruva på hipack så luften pyser ut
har funkat klockrent trots riskerna som finns helt klart med dessa modd .

har kontrollerat tjocklek på ståltub på andra pcp vapen , också de är väldigt tunna i godset :| så jag ser gängorna i skarven på just hipack som största risken . . .
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Följande användare vill tacka proton för detta inlägg
ZaphodB (26 jul 2018, 11:03)

Re: VARNING, eller bra att veta om Crosman 22xx serien...

Inläggav ZaphodB 26 jul 2018, 11:02

proton skrev:jag kör 200 bar sedan minst 5år tillbaka i alla mina 2240 , dock kräver det att man förankrar ventilen med minst 2st m5 skruvar av bra kvalitet , samt ökar den org stoppskruven till en lite längre m6 , allt låses med stark skruvlåsning , risken med hipack är det tunna godset i gängorna på de :-( så är alltid noga med att hålla framänden i skjutriktningen vid skytte och fyllning :-) för spricker gängorna så lär hela främre delen av hipacken sticka i pipans riktning med en stor smäll :o

alltid noga att tömma trycket så fort man skjutit klart i genom att skruva på hipack så luften pyser ut
har funkat klockrent trots riskerna som finns helt klart med dessa modd .

har kontrollerat tjocklek på ståltub på andra pcp vapen , också de är väldigt tunna i godset :| så jag ser gängorna i skarven på just hipack som största risken . . .


Vad för längd och kvalite av M6 skruven som sitter original på Crosman 22xx kör du med? Vet inte hur djupt de borrat och gängad originalhålet, de man lägger till själv kan man ju själv välja var man sätter, men vad har du för rekommendation angående längd på de två extra M5 skruvarna och var sätter man dem för bästa ökade säkerhet, gärna med bilder om du kan ordna det tror många andra 22xx fans skulle uppskatta lite hjälp!!!!

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: VARNING, eller bra att veta om Crosman 22xx serien...

Inläggav proton 27 jul 2018, 17:51

ZaphodB skrev:
proton skrev:jag kör 200 bar sedan minst 5år tillbaka i alla mina 2240 , dock kräver det att man förankrar ventilen med minst 2st m5 skruvar av bra kvalitet , samt ökar den org stoppskruven till en lite längre m6 , allt låses med stark skruvlåsning , risken med hipack är det tunna godset i gängorna på de :-( så är alltid noga med att hålla framänden i skjutriktningen vid skytte och fyllning :-) för spricker gängorna så lär hela främre delen av hipacken sticka i pipans riktning med en stor smäll :o

alltid noga att tömma trycket så fort man skjutit klart i genom att skruva på hipack så luften pyser ut
har funkat klockrent trots riskerna som finns helt klart med dessa modd .

har kontrollerat tjocklek på ståltub på andra pcp vapen , också de är väldigt tunna i godset :| så jag ser gängorna i skarven på just hipack som största risken . . .


Vad för längd och kvalite av M6 skruven som sitter original på Crosman 22xx kör du med? Vet inte hur djupt de borrat och gängad originalhålet, de man lägger till själv kan man ju själv välja var man sätter, men vad har du för rekommendation angående längd på de två extra M5 skruvarna och var sätter man dem för bästa ökade säkerhet, gärna med bilder om du kan ordna det tror många andra 22xx fans skulle uppskatta lite hjälp!!!!

Mvh, ZaphodB


ska mäta lite , återkommer med lite info och bilder :)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Följande användare vill tacka proton för detta inlägg
ZaphodB (28 jul 2018, 13:32)

Re: VARNING, eller bra att veta om Crosman 22xx serien...

Inläggav proton 29 jul 2018, 19:20

så här ser det ut när man förstärkt upp 2240 , använder 2st m5 på sidorna och 1st m6 stoppskruv där org stop sitter i ventilen , gängar med 2 st olika gängtappar , spetsig först och sedan en platt så man får mesta möjliga långa gängor , allt låses med stark skruvlåsning :) står 10,0 eller 10,2 på skruvarna angående kvalitet .
För att följa länken så måste du registera dig.

, För att följa länken så måste du registera dig.

, För att följa länken så måste du registera dig.

, :)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Följande användare vill tacka proton för detta inlägg
gubbe (29 jul 2018, 19:32), ZaphodB (06 sep 2018, 05:22)

Re: VARNING, eller bra att veta om Crosman 22xx serien...

Inläggav proton 30 jul 2018, 10:44

jag fräser även upp transferporten i ventilen och i breech , svarvar en stålhylsa i rostfritt med o-ringar i bägge ändar , det gör att det håller tätt med hipack på 2240 , samt att den stålhylsan också bidrar till att ventil sitter fast :)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: VARNING, eller bra att veta om Crosman 22xx serien...

Inläggav proton 30 jul 2018, 10:49

moddar även breech med dubbla skruvar
För att följa länken så måste du registera dig.

proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: VARNING, eller bra att veta om Crosman 22xx serien...

Inläggav proton 30 jul 2018, 11:33

sedan om du ska gå över 130-150bar på org ventilpinne så måste den bytas ut mot teflon tätning , std är gummi och pallar inte trycket , jag svarvar sådana i omgångar om någon behöver till sina byggen , har även andra kustomgrejer som annan hammare , poveradjuster ,mm,mm :)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: VARNING, eller bra att veta om Crosman 22xx serien...

Inläggav proton 30 jul 2018, 14:06

måste bara visa denna , byggd på 2260 , cal 25 , vikt 1500gram och skjuter riktigt bra med hipack :thumbupp:

För att följa länken så måste du registera dig.

proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer