!!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR900W

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

!!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR900W

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 12:53

EN liten sak som skulle kunna vara ganska allvarlig är att när ni tar bort stocken på er Artemis PR900W, den modellen(nya) där stocken går att ta väck utan att man måste skruva av manometern. Det gäller den stora insex skruven som man lossar från varbygeln(finns bara en skruv där), den skruven är den skruv som håller ventilhuset på plats i tuben, och tar man bort den när man ska lossa stocken och det är tryck i tuben, så tar man bort en stor del av säkerheten för att ventilhuset ska flyga igenom på baksidan. VISST de finns en mindre skruv under som också skruvas in i ventilhuset och även transferporten agerar som stopp ovan, men ändå, så man vet detta.......

Även om de finns 2st små insjunkningar som agerar stopp i tuben för ventilhuset, så skulle jag inte lita på dessa helt o hållet.

Värre blir det för den som inte känner till detta om den lilla insexskruven bredvid den stora också tas bort med 200bar i tuben :o

Vad gör man då? man tömmer tuben helt så klart.

Jag tror inte många vet om detta, och det är lätt att ta bort stocken och även lossa den lilla insexskruven som håller de fyrkantiga stycket på undersidan, och med 200bar i tuben, då pratar vi över 600kg:s kraft som trycker ventilhuset med endast en transferporten och 2 små bulor i röret som håller den på plats, kanske inte de säkraste....

Så tänk på detta när ni lossar stocken på era Artemis PR900W, töm tuben helt!!!!
Senast redigerad av skånepåg 19 jul 2018, 13:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav börne 19 jul 2018, 13:07

Det är därför man ALLTID tömmer sitt gevär innan man mekar eller tar bort tuben på dom vapen detta är en möjlighet!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav Luftpangarn 19 jul 2018, 13:20

Helt obegripligt för mig att man alls kan tänka sig att ha något som helst tryck i en pryl man meckar med. Hela den här varningen, är närmast en uppmaning till dåligt beteende, som jag ser det. Tycker man att man har koll nog att meka under tryck, är det bäst att bara hålla det för sig själv, tycker jag. Och inte riskera att ge dåliga ideer till någon med mindre koll.

Men OK, jag är extremt riskobenägen, med mindre än att vinsterna är enorma. Isdubbar och ispik räcker inte för mig på is. Jag har alltid också flytväst. Folk skrattar, men det kostar så litet omak. Likadant tycker jag att man bör ta sig omaket att pumpa upp 50 bar efter mekande.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 13:29

Tanken med varningen var att informera att en av skruvarna som håller stocken på plats är en av skruvarna som håller ventilhuset på plats, inte den vanligaste konstruktionen, har då aldrig sett det på hatsan, FX,Crosman eller nåt annat jag haft isär. DÄRAV varningen......
GIVETVIS ska man släppa ut trycket så mycket man kan, men att lossa manometern på plats känns inte så säkert heller, även om det är säkrare än att ta väck en skruv från ventilhuset med fullt tryck. Att skjuta bössan ner till 0Bar kan man också göra,men hur många gör det för att enbart ta bort trästocken, och vem vet att en av skruvarna som håller stocken är en skruv man INTE ska lossa med tryck i tuben... jag tror inte många känner till detta, och för mig är detta den första konstruktionen där man inte kan ta av stocken utan att riskera sin säkerhet.

var bara en varning, inget annat, givetvis generellt om man ska skruva med sin pcp bössa så luftar man av bössan helt....... Dock tycker jag den här konstruktionen uppmanar att ge andra en varning om detta. för jag tror många tänker som så här: jag tar först bort stocken, sedan kan jag avlufta den, och då är det kanske för sent......
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Följande användare vill tacka skånepåg för detta inlägg
ZaphodB (19 jul 2018, 13:44)

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 13:33

Men visst, jag kan ta bort varningen helt, dock gör jag inte det själv, jag anser ändå att de finns några där ute som säger: a fasiken, de visste jag inte, och får sig en tankeställare nästa gång de ska ta bort stocken...... Jag har varnat, lägger inte mer tid på att rädda jorden o annat nu.
Ta åt sig den som kan, resten behöver inte klaga på min varning TACK!!
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav ZaphodB 19 jul 2018, 13:37

Helt befogad varning enligt mig. :thumbupp:

Det första PCP jag hör talas om där lossa kolven kan utgöra en säkerhetsrisk!!!! :thumbner:

STocken räknar man med att ska vara riskfritt att lossa från vapnet om man ska mecka med det, vad som följer därefter brukar däremot vara att avlägsna tryckkärlet eller tömma det om det inte går att avlägsna utan att tömmas först.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav börne 19 jul 2018, 13:41

Mitt inlägg var i alla fall ingen kritik mot varningen som sådan, bara ett konstaterande... mekande med PCP, se till så det är trycklöst.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav 1qaz1qaz 19 jul 2018, 13:42

Det är den lilla skruven närmast tuben som är farlig att lossa med tryck i. Allt annat är ju bakom tuben utan tryck
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 13:42

vem tömmer tuben varje gång och pumpar upp den igen om man ska finreglera hammafjädern som ett exempel, På en FX Royale om man ska finjustera sin hammarförspänning, inte tömmer man tuben varje gång innan man tar bort stocken, sedan skruvar hammarfjädern lite, fyller tuben, upprepar detta för varje lite justering.

Att ta bort stocken på en FX royale som exempel är som att ta bort kikarsiktet, finns ingen sv skruvarna som utgör någon som helst säkerhets risk, det är precis så här jag sett hemma hos FX att de själva gör, absolut inget fel i det, och inget fel i någon som helst modell där skruvarna som håller stocken skulle utgöra en säkerhetsrisk..

Däremot är det så med PR900W,,, har sagt de nu, ta åt er de som vill, ni andra kan predika om annat..
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav 1qaz1qaz 19 jul 2018, 13:43

Isåfall är bössam farlig även med stocken på
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 13:44

börne skrev:Mitt inlägg var i alla fall ingen kritik mot varningen som sådan, bara ett konstaterande... mekande med PCP, se till så det är trycklöst.


helt rätt..... de säger jag inte emot ett smack
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 13:45

1qaz1qaz skrev:Isåfall är bössam farlig även med stocken på


hur då, när stocken är på och skruven sitter i och är spänd, så går den ner tillräckligt djupt i ventilhuset och agerar stopp (skjuvkrafter), hur skulle den vara farlig då?
Senast redigerad av skånepåg 19 jul 2018, 13:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav 1qaz1qaz 19 jul 2018, 13:45

Ps jag håller på just nu och leker lite med hammarfjädern
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav Luftpangarn 19 jul 2018, 13:46

Nä OK skånepåg. Det låter onekligen som att du har en viss poäng.

Är egentligen konstigt att det inte finns en avluftningsmöjlighet. Att skjuta sig ner till 0 bar är borde vara enerverande, med tanke på hur många avfyrningar som krävs för att tömma ens en 12g CO2 till noll tryck. Men jag kan ju helt enkelt lossa tublocket försiktigt, så pyser det ut.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 13:49

1qaz1qaz skrev:Ps jag håller på just nu och leker lite med hammarfjädern


hoppas du inte har luft i tuben då med stocken av :lol:
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 13:52

Luftpangarn skrev:Nä OK skånepåg. Det låter onekligen som att du har en viss poäng.

Är egentligen konstigt att det inte finns en avluftningsmöjlighet. Att skjuta sig ner till 0 bar är borde vara enerverande, med tanke på hur många avfyrningar som krävs för att tömma ens en 12g CO2 till noll tryck. Men jag kan ju helt enkelt lossa tublocket försiktigt, så pyser det ut.


jo och det är så man kan göra med pcp modellen också, lossa manometern sakta tills de pyser ner(OBS!! JAG REKOMMENDERAR INTE DETTA, GÖRS PÅ EGEN RISK), utan vill man vara säker får man trycka av luften men avtryckaren miljoner ggr till allt är tömt, det är säkert i alla fall
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav börne 19 jul 2018, 13:55

Lite bilder på eländet kunde ju varit bra så vi som inte har Kinesbössan framför oss lättare hänger med på vad som är farligt osv!

En säger det är en fara & en säger det är trycklöst på den sidan den skruven sitter osv!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav Leopold 19 jul 2018, 13:57

Om det finns en risk med en viss bössa att bara demontera stocken så är det verkligen en befogad varning, mycket viktig information!

Själv har jag aldrig reflekterat över detta när jag tagit bort stocken på våra bössor, FX Royale 400 och AA FTP900 för att justera tex avtryck och hammarmekanism. På dessa bössor finns inget som kan hända bara för att man tar bort stocken, står heller inget i instruktionsböckerna om att detta skulle vara ett riskmoment.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 13:59

jag länkar till en bild, som en annan medlem i ett annat forum tagit på innehållet:
För att följa länken så måste du registera dig.



Det är den långa skruven på bilden som man lossar vid varbygeln när man tar bort stocken..
Senast redigerad av skånepåg 20 jul 2018, 07:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 14:01

Leopold skrev:Om det finns en risk med en viss bössa att bara demontera stocken så är det verkligen en befogad varning, mycket viktig information!

Själv har jag aldrig reflekterat över detta när jag tagit bort stocken på våra bössor, FX Royale 400 och AA FTP900 för att justera tex avtryck och hammarmekanism. På dessa bössor finns inget som kan hända bara för att man tar bort stocken, står heller inget i instruktionsböckerna om att detta skulle vara ett riskmoment.


de enda skulle vara att bössan är mer känslig om man skulle tappa den,. avlossa avtryckaren och böja/bryta något som är farligt att det går av, men stocken på är allt mer skyddat, man får hantera den med extra försiktighet så klart med kolven av när den är trycksatt..
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav Luftpangarn 19 jul 2018, 14:09

Här är en sprängskiss
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag vänder inte ögon och ansikte mot trycktuben när jag avluftar. Analogt, om man inte riktar manometern mot sig, är det verkligen så farligt att lufta genom att lätta denna försiktigt?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 14:09

Som ni ser på den bilden ovan jag nyss länkade till, det är en kille på forumet: gatewaytoairguns.org som har lagt in denna bilden..Som ni ser på hans bild så ser man att om man tar bort bägge skruvarna på undersidan, ja då finns de inte mycket kvar som håller ventilen på plats , ajaj...

här har ni länken till hans demontering, det står en hel del om detta också någonstans tror jag:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 14:13

Luftpangarn skrev:Här är en sprängskiss
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag vänder inte ögon och ansikte mot trycktuben när jag avluftar. Analogt, om man inte riktar manometern mot sig, är det verkligen så farligt att lufta genom att lätta denna försiktigt?


om man lossar manometern försiktigt så ska den börja pysa ganska omgående, man ska tydligen ha måånga var kvar sen, så de borde inte vara nån fara, en vanlig avluftning kan man tycka, om det är 100% säkert, de vet jag inte och tänker inte uttala mig om heller.....

Tydligen är detta ett av sätten många använder sig av, och då kan man avlufta tuben med en speciell nyckel när kolven sitter på plats, men den nyckeln är inte lätt att få tag på vad jag förstått, så i praktiken tror jag nog de flesta lossar kolven först, sen släpper ut luften, och det är då redan försent, då man tagit bort den stora skruven...
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Följande användare vill tacka skånepåg för detta inlägg
börne (19 jul 2018, 22:44)

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav 1qaz1qaz 19 jul 2018, 21:31

Tycker att man hänger ut bössan som obruklig och livsfarlig här.
Har haft den helt nedmonterad idag.
Manonetern är riktig säker att tömma den på luft.
2 varv sen börjar den pysa försiktigt. 3 varv såklart mer.
Gängad med många gängor.
Att ta bort stocken ger iallsfall inte mig några tankar på att snart smäller det.
Hade skruvarna varit sönderrostade så hade det gått åt helvete.
Men det gäller alla bössor.
Vill man ta bort hammarfjädern så gör man det utan problem. Annars så kan man sätta dit varbygeln provisoriskt så ramlar inte de 3 sprintarna ut som håller trycket.
En speciell varning för just Artemis känns överdrivet då det gäller alla pcp vapen. Sunt förnuft kommer man långt på.
Finns många här som endast kör high end vapen så de fick säkert mer kött på benen.

Ska man jobba i tuben och dess beståndsdelar, töm skiten om man inte vill dö.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Följande användare vill tacka 1qaz1qaz för detta inlägg
börne (19 jul 2018, 22:44)

Re: !!! VARNING !!! Då ni tar väck stocken på era Artemis PR

Inläggav börne 19 jul 2018, 22:46

Nu blev det två tack... inte nykter :smt021

1qas1qas skulle få den, sunt förnuft är bra att ha!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Nästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer