Ljuddämpare?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Pryltokig 31 jan 2018, 09:19

Callmenobody skrev:Men vi jämför ju äpplen och päron.

1.
Gevären ni visar har ljuddämpare och shround som är en integrerad del av pipan och du kan inte avlägsna dom utan att göra allvarlig åverkan på pipan. Detta är OK.


Då kan vi ju åtminstone vara överens om att det finns inget olagligt i funktionen "ljuddämpning" på LV bara att ljuddämpare som är avsedda för krutvapen och lätt kan skruvas av är licenspliktiga med nuvarande lagstiftning, bra.

Callmenobody skrev:2.
Ljuddämparna säger klart och tydligt att de är till airsoft.


Och vad är skillnaden i vapenlagen menar du? Airsoft, BB, LV är väl alla effektbegrännsade vapen som drivs av luft/gas/fjäder.

Callmenobody skrev:3.
Stallonfronten är bara en förlängningsdel av dämparen, som köparen troligen redan har licens på. Prova att köpa en hel så får du se hur det går.


DET är ju PRECIS det jag försöker förklara. En Stalon, A-Tec eller annan Hightech-dämpare är LICENSPLIKTIGA och då blir de INTE licensfria
bara för att de monteras på LV, men plastljudämpare typ den i NFC's utlåtande eller till "airsoft" når INTE upp till den klass/hållbarhet att de kan
monteras på en krutbössa och därför omfattas de inte av vapenlagen, precis som NFC säger. I och med att det räcker att köpa en komplett
dämpare på licens och sen hur många olika fronter du vill (till alla dina krutvapen) är det i praktiken redan nästintill fri åtkomst för krutvapen
så det finns ingen anledning för dem att gå omvägen via LV som många tycks hysa en stor oro för här. Att det inte är tillåtet att montera en
klass 1 dämpare på klass 4 vapen osv. har ju ingenting med den licensfria LV-världen att göra.

Callmenobody skrev:Angående vapenlagen, citera gärna var det står att ljuddämpare till licensfria vapen är befriade för jag hittar det då inte.


Jag vill minnas att det står att Pistolarmborst är licenspliktiga oberoende av effekt men någonstans kommer en rimlighetsbedömning in
som sällan brukar vara något problem. NFC har gjort ett utlåtande som jag tycker är en högst rimlig måttstock. Är man osäker, köp
komplett dämpad bössa.

EDIT 2018-11-07: Källa För att följa länken så måste du registera dig.



"Observera att alla pistolarmborst är licenspliktiga även om de har under 10 Joule anslagsenergi. I motsats till exempelvis luftgevär styrkar vapenlagen ingen undre energigräns för licenskravet på armborst enligt rikspolisstyrelsens tolkning."


För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Pryltokig 07 nov 2018, 17:44, redigerad totalt 2 gånger.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Hawkeye 31 jan 2018, 13:13

Angående vapenlagen, citera gärna var det står att ljuddämpare till licensfria vapen är befriade för jag hittar det då inte.

I 1 kap 3 § står att samma regler gäller för delar till ett vapen (inklusive ljuddämpare) som för ett komplett vapen. Dvs licensfritt för delar till effektbegränsade luftgevär.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Följande användare vill tacka Hawkeye för detta inlägg
Jürgen (31 jan 2018, 17:46)

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Kapten Kamin 31 jan 2018, 13:39

Hawkeye skrev:
Angående vapenlagen, citera gärna var det står att ljuddämpare till licensfria vapen är befriade för jag hittar det då inte.

I 1 kap 3 § står att samma regler gäller för delar till ett vapen (inklusive ljuddämpare) som för ett komplett vapen. Dvs licensfritt för delar till effektbegränsade luftgevär.

Jag förstår hur du resonerar och jag tycker i sak att din tolkning är helt rätt. Det samma skulle då gälla lösa pipor, lösa block, etc till licensfria luftvapen.
Lik förbannat är det omöjligt (mig veterligen) att gå in på tex Hurricane, Cabom, eller närmaste vapensmed och köpa pipor, block, eller ljuddämpare anpassade för luftvapen. (Att det finns attrapper till air soft vet jag..)

Hoppas på ändring i lagen så det blir lättare för oss alla.. :Hughug:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Callmenobody (31 jan 2018, 14:13)

Re: Ljuddämpare?

Inläggav mikebike 31 jan 2018, 13:42

Hawkeye skrev:
Angående vapenlagen, citera gärna var det står att ljuddämpare till licensfria vapen är befriade för jag hittar det då inte.

I 1 kap 3 § står att samma regler gäller för delar till ett vapen (inklusive ljuddämpare) som för ett komplett vapen. Dvs licensfritt för delar till effektbegränsade luftgevär.

Jag tror du har otur när du tänker.
Vapenlagen listar upp massor av vapen och vapendelar som är tillståndspliktiga, bland annat pipor och ljuddämpare.
Sedan står det att effektbegränsade luftvapen är licensfria om man är över 18 år. Alltså endast kompletta effektbegränsade luftvapen är undantagna.
Inte pipor, inte stommar, inte ljuddämpare. Det är ju oftast samma pipa och stomme på ett licensbelagt luftgevär som på ett licensfritt. Då är det ju en smula naivt att tro att en pipa (eller ljuddämpare) blir licenfri bara för att man påstår att den skall sitta på ett licensfritt luftvapen.
Om det vore så att pipor och ljuddämpare (för luftgevär) var licensfria så skulle ju varenda vapenhandlare sälja sådana över disk, men det gör de inte.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Följande användare vill tacka mikebike för detta inlägg
Callmenobody (31 jan 2018, 14:13), soul (31 jan 2018, 16:53)

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Hawkeye 31 jan 2018, 15:14

Jag är varken naiv eller har otur när jag tänker. Tvärtom har jag lång erfarenhet i mitt förra jobb av att läsa lagtext. Jag har fört process för statens räkning i Förvaltningsrätten, Kammarrätten och Högsta förvaltningsdomstolen. Jag har suttit som biträde till åklagaren i Tingsrätten. Vilken juridisk erfarenhet har mikebike?

Jag får ställa en motfråga. Var exakt i vapenlagen står det att det är licens på ljuddämpare till licensfria luftgevär?
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Följande användare vill tacka Hawkeye för detta inlägg
Jürgen (31 jan 2018, 17:46), ZaphodB (05 nov 2018, 04:18)

Re: Ljuddämpare?

Inläggav soul 31 jan 2018, 16:55

Det står väl bara att det är licens på ljuddämpare. Ska du ha den till att slå in spik med så är det väl ändå licens på den.
Senast redigerad av soul 31 jan 2018, 16:57, redigerad totalt 1 gång.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka soul för detta inlägg
mikebike (01 feb 2018, 14:11)

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Jürgen 31 jan 2018, 18:01

Ni kan ju alltid fortsätta tro att det är licens på licensfria vapen och delar till dessa, men enligt lagen är det inte det. Bara för att man inte kan köpa något, så innebär det inte att det är olagligt.
Användarvisningsbild
Jürgen
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 16 dec 2013, 15:00
Ort: Umeå
Tack utdelade: 101 gång
Tackad: 32 gånger i 31 inlägg
Luftvapen favorit: Gasfjäder

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Kapten Kamin 31 jan 2018, 20:03

Jürgen skrev:Ni kan ju alltid fortsätta tro att det är licens på licensfria vapen och delar till dessa, men enligt lagen är det inte det. Bara för att man inte kan köpa något, så innebär det inte att det är olagligt.

Helt enig.
Men att man inte kan köpa det hos våra handlare är väl ändå ett tydligt tecken på att det är för luddigt även för handlarna som det är skrivet idag. Tyvärr...
Tog inte Axelsson bort bafflarna på tex Whisper pga denna "svårtolkade" lag.. (Själv kan jag inte historien bakom...)
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Hawkeye 31 jan 2018, 21:13

soul skrev:Det står väl bara att det är licens på ljuddämpare. Ska du ha den till att slå in spik med så är det väl ändå licens på den.

Men visa då var det står!
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Följande användare vill tacka Hawkeye för detta inlägg
Jürgen (31 jan 2018, 23:39)

Re: Ljuddämpare?

Inläggav _mik_ 31 jan 2018, 22:49

Hawkeye skrev:
soul skrev:Det står väl bara att det är licens på ljuddämpare. Ska du ha den till att slå in spik med så är det väl ändå licens på den.

Men visa då var det står!


Vapenförordningens bilaga definierar begreppet "Vapendelar" till "Slutstycket, patronläget och pipan till ett skjutvapen tillhör som separata delar samma kategori som det skjutvapen de är eller är tänkta att vara monterade på."

Eftersom ljuddämpare inte klassificeras som vapendel i förordningen men jämställs som skjutvapen i VL1k3p så blir det rimligtvis svårt att
avskriva tillståndsplikten.

Att tillskriva NFC's protokoll någon vikt går inte heller om man skall vara ärlig.

I andra stycket av NFC's utlåtande står där helt klart att den beslagtagna delen sannolikt är avsedd för
"soft airgun/airsoft", en bedömning de gör på grund av materialval och utförande och drar därför felaktigt
slutsatsen "...och fungerar inte fullt ut som en ljuddämpare som omfattas av vapenlagens bestämmelser
om tillståndsplikt."

De avskriver den alltså som icket funktionell atrapp vilket alla här vet är en helt felaktig bedömning.
Sannolikt ligger dämpningen med H******'s ljuddämpare i storleksordning 30dB som de flesta dämpare
och jag helt övertygad om att NFC's utlåtande hade varit ett helt annat om de monterat den på
H******'s vapen och bedömt den utifrån dess tekniska egenskaper istället för utseende.


Jag ser väldigt gärna att de är licensfria och bestyckar genast upp när det står utom tvivel. Detta
är ju ett ännu större problem för oss som har licens på luftvapnen där det genast är solklart fall
av tillståndsplikt som visst skall vara i det närmaste omöjligt att få.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Kapten Kamin 31 jan 2018, 23:01

NNNAAAMMM skrev:Hej alla forumvänner,
Precis färskregistrerad kommer jag med en fråga i debatten!

Det kallas för att peta in ett kvastskaft i getingbot... :cheeRs:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Superbee 31 jan 2018, 23:27

Som sagt, håller tummarna för att vi efter att förslaget om att skrota licensplikt på ljuddämpare gått igenom kan välja och vraka i ljuddämpare till våra sub 10J pappersstansare :)

Om några år kanske vi tittar tillbaka på denna forumtråd och kliar oss i huvudet :)
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Beangan 31 jan 2018, 23:31

Superbee skrev:Om några år kanske vi tittar tillbaka på denna forumtråd och kliar oss i huvudet :)


Det gör jag redan.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Leopold 31 jan 2018, 23:37

Jo vi har diskuterat detta på längden tvären och på alla möjliga sätt på forumet. Handläggare har kontaktats och besked typ vad vi sett tidigare i tråden har framkommit.

Ändå är det ett grått område detta. Kanske att det skulle gå an på en licensfri luftbössa men å andra sidan är de vanligtvis relativt tysta utan ljuddämpare, om det inte rör sig om extremt korta pipor. Behoven finns oftast inte i det fallet utom i vissa fall & användningssituationer.

Praxis från faktiska rättsfall är det rätt magert men visst, utlåtandet i ett dylikt sammanhang som refererats ovan i tråden verkar ju peka i en positiv riktning - men om dämparen satt på en licensfri bössa blir jag inte riktigt klok på. Mer att de uttalade sig om generell teknisk uppbyggnad som gjorde att den inte fungerar som ljuddämpare för krutvapen, som jag tolkar det.

För licensbelagda luftvapen är det betydligt lurigare och det är där behoven av ljuddämpning blir mer uppenbara. Jag kan inte säga att jag vet hur det bedöms idag vad gäller lösa ljuddämpare till dessa (tekniskt identiska med vad som kan finnas på ett licensfritt luftvapen), bara att konstatera att det finns en uppsjö av licensluftvapen med integrerade ljuddämpare som säljs rakt över disk sedan decennier utan några problem lagligt sett vad jag känner till. Inget har klagat över detta och inställningen från användarna är givetvis: rota inte i vad som uppenbarligen funkar fint idag.

Det vore verkligen fantastiskt fint om man släppte regleringarna på ljuddämpare, att folk får använda dessa vid behov för att minska bullerbelastning på en själv som skytt och på omgivningen. Oavsett kaliber och oavsett luft/krut.

Ev begränsningar motiveras av regler i div tävlingsklasser som redan finns, även dessa kan man tänka sig kan gå att ändra på över tid när div skyttesporter försöker anpassa sig till ökande krav från omgivande samhälle som tycks allt mera bullerallergiskt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Harbard 01 feb 2018, 07:19

Ljuddämparen var i samma väska som licensbelagda luftgeväret, vore märkligt ifall de trodde det var till något annat. Ljuddämparen var väldigt effektiv på .25an

Jag går inte in på mer detaljer för mer än så vet jag själv inte.
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Följande användare vill tacka Harbard för detta inlägg
Pryltokig (01 feb 2018, 10:54), Kapten Kamin (01 feb 2018, 11:59), Leopold (01 feb 2018, 12:41)

Re: Ljuddämpare?

Inläggav BSA Lightning Grt 05 nov 2018, 01:55

Jag har försökt följa denna långa tråd så gott det går och blir nog ändå inte klar över lagar och regler när det gäller shroud och ljuddämpare. Jag vet dock att när jag skruvade isär min Benjamin marauder så hade den fabriksmonterat ett rör runt själva pipan och det sitter bafflar i den. Detta är fabriksmonterat för jag köpte den ny hos Cabom. Den är ganska tyst också tycker jag.
För ett tag sedan så köpte jag en KRAL puncher breaker och den har jag inte plockat isär än men det verkar som den också har någon liknande lösning.
Så när blir en shroud en olaglig ljuddämpare ifall gevären kommer med originalmonterade bafflade rör runt pipan som har en ljuddämpande effekt...?
Sedan tänker jag att den ljuddämpningen som sitter på de luftgevären är dimensionerade för luftgevär, hade det varit en studsare så hade det behövts lite kraftigare grejer, men de som sitter originalmonterade fyller helt klart sitt syfte i alla fall.
BSA Lightning Grt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 okt 2015, 00:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg

Följande användare vill tacka BSA Lightning Grt för detta inlägg
Stickan (21 dec 2018, 18:51)

Re: Ljuddämpare?

Inläggav mikebike 05 nov 2018, 07:13

Det finns dämpande shrouder för "riktiga" gevär också.
Dessa kräver licens, och enligt NFC gäller samma regler för luftgevär som för krutvapen.
Den enda orsaken till att dämpade luftvapen (och lösa shrouder) har kunnat säljas är att "ingen bryr sig".

Vi får hoppas att de slopar licenstvång på ljuddämpare snart.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Följande användare vill tacka mikebike för detta inlägg
soul (05 nov 2018, 10:43)

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Silwer 05 nov 2018, 16:01

Jo omvärlden har ju tappat intresset för det om de nånsin haft det bar Sverige nöter på här i Europa med gnället kring ljudddämpade luftgevär.

Det enkla vore att helt enkelt slopa saken, de flesta vill ha lätta ljuddämpare på luftvapen vilket ger att de kan innehålla plastbrickor osv, det är ju ingen fara men är ju inget för en krutbössa.

Tror det var Kanada där de i stället inte får ha shroud, så där måste den bort från luftvapnet.

Vissa områden i USA räknade lös dämpare som ett förbud eller om det var licens men fast shroud var lagligt och jag tror det var därför FX bla började med sånt tidigt de har ju en stor marknad där, och på det kunde vi ju åka med i av bara farten hehe.

Som sägs främst luftvapen över 10J kan kräva dämpare utomhus iaf, och jag menar då är det ju redan ett licensvapen, varför krångla mer? det är ju knappast risk för tjuvjakt på älg.

Gamla ingrodda dumheter som bar får var kvar trots att tiden gått ifrån dem för länge sen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ljuddämpare?

Inläggav BSA Lightning Grt 05 nov 2018, 17:14

Kan det vara så att regelverket kring ljuddämpare är anpassat till just krutbössor och sedan så har luftgevären åkt med av bara farten? Jag kan förstå att man vill reglera ljuddämpare när det kommer till krutvapen och att man motiverar det med att man vill hindra tjuvjakt.
Jag tänker mig dock att de simpla ljuddämpare/shroudar som sitter på luftgevär är inte riktigt samma sak och även om de reducerar ljudet en bit så är det ju inte så att de flesta luftgevär skulle låta öronbedövande mycket utan dem.. (Om vi inte pratar ostrypt bigbore eller något sådant då)

Jag är dock fortfrarande lite nyfiken på vad som är skillnaden på en ljuddämpare och en shroud.
Det som sitter på marauden är ju fabriksmonterat och om jag förstår det rätt klassas som shroud. Det är ett rör som går utanför pipaan som innehåller plastbafflar och har funktionen att det reducerar ljudet. Vad är skillnaden i konstruktion på en sådan lösning och en licensbelagd ljuddämpare?

Sedan vet jag inte om det skulle vara användbart med mer effektiv ljuddämpning än den som är originalmonterad. Jag menar man vill ju att geväret ska låta lite men inte så mycket att det stör grannarna och de kraven tycker jag helt klart att den lagliga originalmonterade varianten uppfyller.
BSA Lightning Grt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 okt 2015, 00:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Silwer 05 nov 2018, 17:39

Tja pcp med lite flås i låter illa odämpat, att slippa hörselskydd och inte störa andra tycker jag borde var en positiv sak.En shroud verkar betecknas i detta fall av sen är en del av vapnet och inget man lätt skruvar bort o sättter på nästa bössa.

För inte bara hela shrouder finns utan FX har haft en som bara täcker en del av pipan.

Varför det är förbjudet men inte i länder runt oss vet jag inte, jag tror det är det vanliga "aha!! luftgevär finns i kaliber .22 då åker de med på samma regler här som .22lr"

Kaliber vetni betyder sammma sak som vi ju inte bara fått läsa om en gång av fånar.

DE blev ju tvungna att släppa semiauto luftvapen från 3j till 10 då aldrig kunde lära sig vad SA och DA var, tycker ljuddämparregeln borde gå samam väg då de ändå verkar svårt att veta vad det är som gäller.
Senast redigerad av Silwer 05 nov 2018, 17:43, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ljuddämpare?

Inläggav BSA Lightning Grt 05 nov 2018, 18:22

Det är väldigt lätt att skruva av och på shrouden på maraudern men det är sant det är ju ingen universal koppling så man kan inte slänga på den på vilket gevär som helst. Så om jag förstår det rätt så kan man kalla det shroud ifall det är anpassat till just det geväret man har. Men det blir en ljuddämpare ifall det är en extern del man eftermonterar..Något i den stilen?
Jag funderar dock på ifall det skulle vara användbart med effektivare ljuddämpning än de lösningar som tillverkarna själva sätter på sina gevär (shroud). Både min KRAL och min Marauder är tillräckligt tysta för att man inte ska behöva hörselskydd eller oroa sig för att störa grannar. Jag har full förståelse för att man vill ha ner ljudet till en nivå där man inte behöver hörselskydd eller måste oroa sig för att störa grannar, men det behövs ju inte någon jätte avancerad lösning för att uppnå detta på ett luftgevär. Det verkar som om ganska många gevär på marknaden har någon form av enklare shroud.
BSA Lightning Grt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 okt 2015, 00:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Blackpowder 05 nov 2018, 18:49

Anledningen till att en fast monterad shroud anses licensfri beror väl mest på att det inte är så lätt att ta bort den och montera den på en annan licensbelagd bössa tex 22lr.
En lös ljuddämpare avsedd för luftgevär är ju enkel att flytta över till en 22lr och är därför "inte ok"
Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Silwer 07 nov 2018, 15:36

Vilket vi nämnt, men jag ville inflika att på ett luftgevär vill man gärna ha en lätt dämpare dvs den innehåller plast och är inget för .22lr, men så ser såklart inte reglerna på det.

Det har förts inför rätta för länge sen, säkert 15 år sen nu, och då ändrades inget trots viss ihärdighet, sen kom FX med shrouderna, och vissa protesterade, för då hade de lösabafflar invändigt.
Jag vet inte om det löstes, om bafflarna sen satt fast eller inget hände.

Vissa har inga bafflar alls utan är bara ett rör längre än pipan med en slutdel som lämnar ett mindre hål, det räcker ofta för säg 16J.

Vissa bössor är knepiga här Steyr FT 110 tex är just inte kul att sitta bredvid när den används trots 16J, bakom låter det väl just inget men de har valt att ha en "flamdämpare" som tar ut ljudet åt sidan så där låter de rätt illa.

Det här med moderator, flamdämpare whatever är ju en sak för sig det med, varför skulle inte en slutdel med tom innerdel funka lika bra att ta bort den lilla luft man vill ha bort från diabolen?

AA FTP900 har en väldigt avancerad manick ytterst på pipan, finns fler, justerbara saker, jag tvekar över den verkliga funktionen mer än teoretisk själv och tror tat en kort dämpare som går bak över pipan dels och sen framåt en bit (allt för att få ner längden på eländet) med skulle funka ypperligt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Avalonblower 07 nov 2018, 16:44

Kollar man på Phoenix Phantom så är den helt av plast med ett kolfiberrör, den tål inte 22LR utan håller bara något hundratal skott där. En kille förstörde sin helt på tiotalet skott med 17 HMR.

I England så är de ju "proofed" om de ska vara godkända för FAC-vapen.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Silwer 07 nov 2018, 16:52

Tja för luftgevär som sagt, lätta dämpare som fungerar för ändamålet.

Lite som idag glömda ljuddämparen som såldes av ett skånskt företag Commander, tungt elände med kosntruktion för andra ändamål.

Helt enkelt vareianten där du har ett rör med hål i sidorna överallt dessa klämmer man brickor över med fjäder bakom dem mot ett uttre rör, hårdare fjädrar längst in osv.

Funkar men tungt som fan, en HW dämpare med lite plastic fantastic o fjädrar mellan bafflarna har märkbart bättre funktion på ett pcp och vikten ska vi inte tala om.

Idag finns väl "de" med kolfiberrör tom.(edit det nämnde du)

Tiden har gått ifrån de som bestämmer sen länge helt enkelt, det är meningslöst med förbud då valet inte hamnar på nåt tungt elände och de svenska ÅF måste heller inte erbjuda nåt som även är gott nog för 22llr eller liknade.

Det enda vi vill är att inte störa, det har alltid varit skjutbanors eller racingbanors död.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
ZaphodB (21 dec 2018, 06:19)

FöregåendeNästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer